Renovera/Trimma Chevrolet Astro(?)

Dz2
29 november 2008 · 16 Inlägg

Jo nu har jag länge suttit på en amerikanare och jag undrar vad man skulle kunna göra för att få lite mera kräm från den.
Jag kan direkt erkänna att jag har i princip noll erfarenhet utav "Bil-motorer". Har dock ett aktivt intresse inom mc mm. Sysslat väldigt mycket med 2-takts motorer, men det lär inte hjälpa så mycket här neutral
Nåväl, jag undrar hur man skulle kunna få ut några små extra hästkrafter ur min Chevrolet Astro V6'a @ 200Hk. Kan skriva mera detaljerat om någon vill.
Jag tror personligen inte att den har 200Hk i dagsläget p.g.a slitage med mera, den är inte så pigg som den var förr så att säga.
Så att jag undrar vad man kanske skulle kunna titta över med motorn alternativt sen "trimma" den på något sätt så man vinner lite extra kraft.
Har läst en del trådar här men vet inte riktigt var jag ska börja eftersom de flesta här har Volvo/Audi/BMW så att känner mig lite vilsen med Cheva'n smile

Alla tips och hjälp uppskattas:)!

mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

De e ju ingen vanlig bil att trimma så de blir nog inte så lätt...allt beror på vad de får kosta..spontant så känns de som..BYT BIL

Brandis Diktator
29 november 2008 · 968 Inlägg

4300

The Vortec 4300 is a 90° V6 truck engine, replacing the Chevrolet 250 in light trucks and 200 cu in (3.3 L) and 229 cu in (3.8 L) 90-degree V6s in passenger cars. The 4300 is based on the 350 cu in (5.7 L) Chevrolet small-block V8, and first appeared in 1985 with the throttle-body injected LB4 in passenger cars; light trucks and vans used Quadrajet carburetors for 1985. In 1991, the limited-edition GMC Syclone featured a 280 hp (210 kW) and 360 lb·ft (488 N·m) turbocharged and intercooled LB4 with the first use of multi-port fuel injection on a Vortec V6. The central-port injected L35 (Vin 'W') debuted in 1992; the cylinder block was slightly changed, a balance shaft was added to remove minor vibrations, and better breathing yielded 200 horsepower (150 kW). Another CPI engine, the LF6, joined in 1996 with the introduction of Vortec cylinder heads, while the LB4 was retired after 1998. In 2002, GM introduced a new multi-port injected LU3 engine, and a LG3 variant appeared soon after. This engine's origins date back to 1955, when the original Chevy small-block V-8 was introduced.

All Vortec 4300s use a cast iron block and heads and 4 in (101.60 mm) bore and 3.48 in (88.39 mm) stroke, both of which are the same as a 350, which gives them a displacement of 262.39 cubic inches (4,299.8 cc). Connecting rods still measure 5.7 in (144.78 mm) although the rod journal diameter is 2.25 in (57.15 mm). 1992 and later cylinder blocks used a different timing cover since these engines used a balance shaft (some 1992 production cylinder blocks for the LB4 with TBI induction used the 'traditional' front timing chain cover from the small block Chevrolet). They are OHV engines with two valves per cylinder and are produced in Tonawanda, New York and Romulus, Michigan. Power output of the new LU3/LG3 engines is 180 hp (130 kW) to 200 hp (150 kW) and 245 lb·ft (332 N·m) to 260 lb·ft (353 N·m).

4300 applications:

    * 1985-2005 Chevrolet Astro/GMC Safari
    * 1991-1993 GMC Syclone/GMC Typhoon
    * 1988-1995 Chevrolet Blazer/GMC Jimmy
    * 2001-2002 Chevrolet Express/GMC Savana
    * 1988-2003 Chevrolet S-10/GMC S-15
    * 1994-2001 Oldsmobile Bravada
    * 1985-2001 Chevrolet C/K

LU3 applications:

    * Chevrolet Astro/GMC Safari (base models)
    * Chevrolet S10 Blazer / GMC S15 Jimmy
    * Chevrolet Express/GMC Savana (base models)
    * Chevrolet S-10/GMC Sonoma
    * Chevrolet Silverado/GMC Sierra (base models)
    * GMC Envoy
    * Isuzu Hombre (optional)
    * Oldsmobile Bravada (base model)

LB4 applications:

    * 1991 GMC Syclone
    * 1992–1993 GMC Typhoon


står det på wikipedia om motorn som i ditt fall borde vara v6:an... och det ska väl tydligen vara samma block som syclone har, och dom har väl 280 hästar med kompressor

Moparboy440
29 november 2008 · 4 682 Inlägg

e ganska ovanligt att man trimmar v6:orna. e mycket vanligare att man slänger i en smallblock v8:a,det kräver inte heller några större modifikationer .
det är mycket billigare delar till en v8:a å det finns ett mycket större utbud.
e "bara" att köpa en 350 å montera i din astro.

Moparboy440
29 november 2008 · 4 682 Inlägg

Brandis skrev:
4300



står det på wikipedia om motorn som i ditt fall borde vara v6:an... och det ska väl tydligen vara samma block som syclone har, och dom har väl 280 hästar med kompressor

har turbo, inte kompressor roll

Brandis Diktator
29 november 2008 · 968 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Brandis skrev:
4300



står det på wikipedia om motorn som i ditt fall borde vara v6:an... och det ska väl tydligen vara samma block som syclone har, och dom har väl 280 hästar med kompressor

har turbo, inte kompressor roll

vad är en turbo då i grund och botten wink val av ord vart fel när jag skrev wink

Dz2
29 november 2008 · 16 Inlägg

Brandis skrev:
4300

står det på wikipedia om motorn som i ditt fall borde vara v6:an... och det ska väl tydligen vara samma block som syclone har, och dom har väl 280 hästar med kompressor

Har de turbo org. monterad? Då bör det väll gå att hitta turbon och tillbehören som original delar någonstans.

camaro67 Meister
29 november 2008 · 6 763 Inlägg

Brandis skrev:

Moparboy440 skrev:

Brandis skrev:
4300



står det på wikipedia om motorn som i ditt fall borde vara v6:an... och det ska väl tydligen vara samma block som syclone har, och dom har väl 280 hästar med kompressor

har turbo, inte kompressor roll

vad är en turbo då i grund och botten wink val av ord vart fel när jag skrev wink

En luftpump. Jag antar att du vet skillnaden mellan en kompressor ocn eh turbo?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Moparboy440
29 november 2008 · 4 682 Inlägg

_CHE_ skrev:

Brandis skrev:
4300

står det på wikipedia om motorn som i ditt fall borde vara v6:an... och det ska väl tydligen vara samma block som syclone har, och dom har väl 280 hästar med kompressor

Har de turbo org. monterad? Då bör det väll gå att hitta turbon och tillbehören som original delar någonstans.

nja, kan nog bli svårt och dyrt att få tag på originaldelar. e en ganska sällsynt motors så.
lättare att bygga själv isånnafall.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
29 november 2008 · 5 042 Inlägg

Äh va fan kasta 6an o släng i en 350 tpi motor sen kan du börja trimma big_smile

C H E V R O L E T <3
Dz2
29 november 2008 · 16 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Äh va fan kasta 6an o släng i en 350 tpi motor sen kan du börja trimma big_smile

Hehe jo visst bara att jag inte har möjligheten/Kunskaperna att skruva ner hela bilen och köpa en motor, sätta den på plats och få rubbet att fungera smile
Men om jag skall leka med turboaggregat/Kompressor. Vilket är enklast, jag har för mig att kompressor är en del enklare? tongue Är ju som att sätta en stor dammsugare på insuget och blåsa in luft om jag inte är helt ute och cyklar.
Sen gäller det bara att tillföra rätt mängd extra bensin så inte motorn dör. (?)
Alternativt då turbo.
Finns det något lämpligt kit/delar som man kan köpa. Någon som kanske vill ta sig lite tid och kolla på diverse hemsidor (känner knappt till några).

mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

Som sagt...skicka i en 350 å använd sexan som bojsänke..eller ha den som den är ...å har du inte kunskapen att byta motor tycker jag inte du ska ge dig på turbo eller kompressor heller..

Senast redigerat av mrbuggy (29 november 2008)

Dz2
29 november 2008 · 16 Inlägg

mrbuggy skrev:
Som sagt...skicka i en 350 å använd sexan som bojsänke..eller ha den som den är ...å har du inte kunskapen att byta motor tycker jag inte du ska ge dig på turbo eller kompressor heller..

Nej men jag har inte sakt att jag skall göra det nu smile Har vunnit intresse för bilar på sistonde helt enkelt.
Så att min framtidsplan är att när jag väl har kunskaperna så skall jag försöka ge mig på en litet projekt.

mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

_CHE_ skrev:

mrbuggy skrev:
Som sagt...skicka i en 350 å använd sexan som bojsänke..eller ha den som den är ...å har du inte kunskapen att byta motor tycker jag inte du ska ge dig på turbo eller kompressor heller..

Nej men jag har inte sakt att jag skall göra det nu smile Har vunnit intresse för bilar på sistonde helt enkelt.
Så att min framtidsplan är att när jag väl har kunskaperna så skall jag försöka ge mig på en litet projekt.

OK..de va ett vänskapligt tips bara..i med 350...du får ju en maskin för samma pengar  som de kostar me turbo å sånt krafs...plus att de e lättare att byta maskin...så får du en riktig maskin också...å lätt med delar..  ;-)

Dz2
29 november 2008 · 16 Inlägg

mrbuggy skrev:

_CHE_ skrev:

mrbuggy skrev:
Som sagt...skicka i en 350 å använd sexan som bojsänke..eller ha den som den är ...å har du inte kunskapen att byta motor tycker jag inte du ska ge dig på turbo eller kompressor heller..

Nej men jag har inte sakt att jag skall göra det nu smile Har vunnit intresse för bilar på sistonde helt enkelt.
Så att min framtidsplan är att när jag väl har kunskaperna så skall jag försöka ge mig på en litet projekt.

OK..de va ett vänskapligt tips bara..i med 350...du får ju en maskin för samma pengar  som de kostar me turbo å sånt krafs...plus att de e lättare att byta maskin...så får du en riktig maskin också...å lätt med delar..  ;-)

Nejdå tar inte illa upp förstår att det inte lät så vettigt men!
http://www.blocket.se/vi/18185888.htm?ca=23_11_s <-- Det därra ser ut att vara ett riktigt fint objekt eller?
Dock undrar jag om motorn ens får plats under huven på V6'an , då det inte finns någon astro modell med V8'a. ( den ser ganska så stor ut..)

Och en sista fråga.  Är inte v8'orna monterade på (vet inte vad man kallar det) "Längden"? För att V6'an i Astron är monterad på bredden iaf.

erra_90 ¨˜”°º•Chevy•º°”˜¨
29 november 2008 · 34 Inlägg

V6:an är monterad på längden i astrona smile Så det de är lite bökiga att mecka!

MaGGoT 4 LiFe
mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

_CHE_ skrev:

mrbuggy skrev:

_CHE_ skrev:

Nej men jag har inte sakt att jag skall göra det nu smile Har vunnit intresse för bilar på sistonde helt enkelt.
Så att min framtidsplan är att när jag väl har kunskaperna så skall jag försöka ge mig på en litet projekt.

OK..de va ett vänskapligt tips bara..i med 350...du får ju en maskin för samma pengar  som de kostar me turbo å sånt krafs...plus att de e lättare att byta maskin...så får du en riktig maskin också...å lätt med delar..  ;-)

Nejdå tar inte illa upp förstår att det inte lät så vettigt men!
http://www.blocket.se/vi/18185888.htm?ca=23_11_s <-- Det därra ser ut att vara ett riktigt fint objekt eller?
Dock undrar jag om motorn ens får plats under huven på V6'an , då det inte finns någon astro modell med V8'a. ( den ser ganska så stor ut..)

Och en sista fråga.  Är inte v8'orna monterade på (vet inte vad man kallar det) "Längden"? För att V6'an i Astron är monterad på bredden iaf.

OK..trodde vi snacka om den som e bakhjulsdriven jo dom sitter på (längden)...då blir de lite annat..då blir de till att fundera lite... ;-)

Dz2
29 november 2008 · 16 Inlägg

OK..trodde vi snacka om den som e bakhjulsdriven jo dom sitter på (längden)...då blir de lite annat..då blir de till att fundera lite... ;-)

http://www.theautochannel.com/media/pho … lt_awd.jpg <--

Min Astro är bakhjulsdriven och är precis samma som på bilden. Dens motor är monterad på bredden medans V8'an är då på längden som du sa? eller vad menade du?smile

mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

_CHE_ skrev:

OK..trodde vi snacka om den som e bakhjulsdriven jo dom sitter på (längden)...då blir de lite annat..då blir de till att fundera lite... ;-)

http://www.theautochannel.com/media/pho … lt_awd.jpg <--

Min Astro är bakhjulsdriven och är precis samma som på bilden. Dens motor är monterad på bredden medans V8'an är då på längden som du sa? eller vad menade du?smile

Nu e jag inte med riktigt...ja tror nog sexan sitter på längden också om den e bakhjulsdriven...

erra_90 ¨˜”°º•Chevy•º°”˜¨
29 november 2008 · 34 Inlägg

Min far har haft en astro och den hade motorn placerad på längden (v6:a) smile !

MaGGoT 4 LiFe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang