4471
Sök

Rostlaga / förebygga rost på bästa sätt? Hammarlack eller rostgrund och bättringsfärg?

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Hej.

Det gäller insidan av skärmkanten på Saaben. Den har blivit lite blästrad av grus som man river upp.

Har en yta på 2x1cm bara som jag polerat upp till plåtrent.

Frågan är då om det håller bättre med rostgrund och sen gå på med bättringspensel och klarlackspensel eller om jag helt enkelt ska gå på med hammarlacken som blev över sedan målning av OKen?

Det sitter så till att färgen spelar ingen roll, kommer aldrig synas att det är hammarlack och inte originallack i hjulhuset.

Vad tror ni är bäst i längden?

Har tidigare penslat på lite av bättringspenseln lite tillfälligt men det fäster inte utan någon grund på plåten.

Det känns nästan som att Hammarlacken ska vara kraftigare och stå emot bättre.
Penslar man hammarlacken isåfall på plåten direkt eller är det fördel med någon rostgrund även där?

mvh / M

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

757 Inlägg
29 november 2008
du kan inte lacka över hammarlacken med en vanlig billack sen  så du vet.

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Lanjin skrev:
du kan inte lacka över hammarlacken med en vanlig billack sen  så du vet.

Japp. Det är jag medveten om. Skulle jag behöva bättra i framtiden så blir det att slipa om och lägga på nytt.

Vad säger ni då. Hammarlack eller rostgrund+lack. Vilket fäster bäst på ren plåt och håller bäst?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 703 Inlägg
29 november 2008
Rostgrund och lack är det bästa. Hammarlack målar man rostiga trappräcken med, inte bilar.

Avstängd
74 Inlägg
29 november 2008
det viktigaste är att du får bort all eventuell rost, och att du lägger tillräckligt tjockt färglager på!
ska du spraya på så lägg 8-10 lager ska du pensla så lägg 3-4 lager!
och givetvis torrt och rent innandu börjar.

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

Sök