5207
Sök

Fel dimensionerad port?

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#1
Nu är det så att jag kom på en sak om min baslåda


har nämligen Två stycken RF T1152d basar och ett kicker ZX.1000.1

men det spelar bra, det är inte det som är "problemet"


Jag läste nyss på Rockfords hemsida om basarna och då upptäckte jag detta, har tydligen missat det...

[Vented Tuning Frequency 38 Hz]


Jag räknade ut min baslåda Box calculator:
och fick fram detta
Speaker

Name:Rockford Fosgate T1152d
Vas/liter: 89
Fs/Hz : 26  <----------------------
Qts: 0,43
Size/Inch: 15"
Volyme/liter: 4,3
Elements: 2

Box

F-3db (Hz) : 41,49      <-------------------------
Net volyme liter 184,08
Thickness(cm: 2,5

Port

FC (Hz) :  25.09 <--------------------------
Diameter(cm):  10
Lenght (cm) 15,45


vilken av dessa Hz syftar Tuning frequency på?
är det Portens FC Hz?
Isåfall har jag feldimensionerad port, för skriver man in 38hz där istället så ska tydligen porten vara 6,74cm istället för 15,45cm

vad tror ní?


21 761 Inlägg
30 november 2008
#2
Har du bara ett 4" rör till 2 st 15" basar?

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Har du bara ett 4" rör till 2 st 15" basar?

ja, det fick inte plats mer
antar att detta är för lite?


16 197 Inlägg
30 november 2008
#4
Iam2fast4U skrev:
Drönirettab skrev:
Har du bara ett 4" rör till 2 st 15" basar?

ja, det fick inte plats mer
antar att detta är för lite?

du bör ha 4st 4" rör.. elle 2st 6".. men har du inte plats så e de ju bättre att bygga sluten låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
Iam2fast4U skrev:
Drönirettab skrev:
Har du bara ett 4" rör till 2 st 15" basar?

ja, det fick inte plats mer
antar att detta är för lite?

du bör ha 4st 4" rör.. elle 2st 6".. men har du inte plats så e de ju bättre att bygga sluten låda.

okej kan man dra upp portarna genom hatthyllan?
det kan få plats då
annars blir det tufft


16 197 Inlägg
30 november 2008
#6
portarna ska sitta på samma sida som basarna... annars kan du ju göra en 4kantig port.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
portarna ska sitta på samma sida som basarna... annars kan du ju göra en 4kantig port.

okej för så här mkt plats har jag fast nu har jag en 4" bort imellan basarna i överkant
http://img379.imageshack.us/img379/1648/dsc00112cc1.jpg
http://img379.imageshack.us/img379/dsc00112cc1.jpg/1/w640.png


så det är väldigt trångt

ungefär hur stor bör venten vara?
+ hur räknar man ut liter/area/kubik för en vent?


21 761 Inlägg
30 november 2008
#8
Om man ska spela högt ibland, vilket man troligen har tänkt sig med dubbla 15", så är ju minst 2 st 4" per bas en rekommendation.

Kollar man på deras lådförslag för en bas (92 liter) så står det att portdimensionen (slotport) ska vara 3x16,5", vilket är ca 319 cm2. Det motsvarar faktiskt nästan 4 st 4" rör, bara till en bas alltså. wink
Nu är ju den lådan tänkt att kunna spela mycket högt utan risk för flåsljud, men det visar ändå åt vilket håll det lutar.

Som evilaudio skriver, sluten låda kan vara ett alternativ eftersom det inte ryms flera portar.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Om man ska spela högt ibland, vilket man troligen har tänkt sig med dubbla 15", så är ju minst 2 st 4" per bas en rekommendation.

Kollar man på deras lådförslag för en bas (92 liter) så står det att portdimensionen (slotport) ska vara 3x16,5", vilket är ca 319 cm2. Det motsvarar faktiskt nästan 4 st 4" rör, bara till en bas alltså. wink
Nu är ju den lådan tänkt att kunna spela mycket högt utan risk för flåsljud, men det visar ändå åt vilket håll det lutar.

okej, men då blir det nog att bygga en ny låda ingenting med det
då vet jag iaf att jag har gjort fel + jag vet den här gången hur jag ska göra big_smile
har di fler idéer äre bara att skriva


329 Inlägg
30 november 2008
#10
Drönirettab skrev:
Om man ska spela högt ibland, vilket man troligen har tänkt sig med dubbla 15", så är ju minst 2 st 4" per bas en rekommendation.

Kollar man på deras lådförslag för en bas (92 liter) så står det att portdimensionen (slotport) ska vara 3x16,5", vilket är ca 319 cm2. Det motsvarar faktiskt nästan 4 st 4" rör, bara till en bas alltså. wink
Nu är ju den lådan tänkt att kunna spela mycket högt utan risk för flåsljud, men det visar ändå åt vilket håll det lutar.

Som evilaudio skriver, sluten låda kan vara ett alternativ eftersom det inte ryms flera portar.

och glöm inte att man kan köra sönder basarna om du har fel låda och/eller pottar..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

21 761 Inlägg
30 november 2008
#11
evilaudio känner väl till de där basarna bra, han ger säkert bra råd. smile

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#12
Herr Nilsson skrev:
Drönirettab skrev:
Om man ska spela högt ibland, vilket man troligen har tänkt sig med dubbla 15", så är ju minst 2 st 4" per bas en rekommendation.

Kollar man på deras lådförslag för en bas (92 liter) så står det att portdimensionen (slotport) ska vara 3x16,5", vilket är ca 319 cm2. Det motsvarar faktiskt nästan 4 st 4" rör, bara till en bas alltså. wink
Nu är ju den lådan tänkt att kunna spela mycket högt utan risk för flåsljud, men det visar ändå åt vilket håll det lutar.

Som evilaudio skriver, sluten låda kan vara ett alternativ eftersom det inte ryms flera portar.

och glöm inte att man kan köra sönder basarna om du har fel låda och/eller pottar..

det visste jag, redan det är därför jag frågar ifall att jag gjorde fel
vilket jag har gjort nu

men kan någon förklara för mej hur man räknar ut en vent?


21 761 Inlägg
30 november 2008
#13
Jag har inte använt Box Calculator, men jag tror ganska säkert att "FC" är lådans avstämning. FC kan i så fall vara en förkortning av "Frequence of Closure", alltså lådfrekvens. Då tror jag att du räknade lite galet förut, som du misstänkte. smile

Ska man vara noggrann så är ju inte ett 4" rör precis 10 cm i innerdiameter heller, det brukar ofta vara ca 10,2 cm.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Jag har inte använt Box Calculator, men jag tror ganska säkert att "FC" är lådans avstämning. FC kan i så fall vara en förkortning av "Frequence of Closure", alltså lådfrekvens. Då tror jag att du räknade lite galet förut, som du misstänkte. smile

Ska man vara noggrann så är ju inte ett 4" rör precis 10 cm i innerdiameter heller, det brukar ofta vara ca 10,2 cm.

men hur räknar man ut en vent då?
för har redan fixat skisser och mått på en ny låda


21 761 Inlägg
30 november 2008
#15
Du har ju räknat ut en port förut, den här gången får du välja fler antal portar istället för bara en port. smile

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Du har ju räknat ut en port förut, den här gången får du välja fler antal portar istället för bara en port. smile

Jag menar självklart hur man räknar ut en fyrkantig roll
och inte en rund

kanske dålig förklarat av mig

dvs som ett fyrkantigt "rör" eller gång
Senast redigerat av Iam2fast4U (30 november 2008)


329 Inlägg
30 november 2008
#17
Iam2fast4U skrev:
Drönirettab skrev:
Du har ju räknat ut en port förut, den här gången får du välja fler antal portar istället för bara en port. smile

Jag menar självklart hur man räknar ut en fyrkantig roll
och inte en rund

kanske dålig förklarat av mig

dvs som ett fyrkantigt "rör" eller gång

ett bra program att räkna ut lådor i är winisdn... där kan du välja rund eller fyrkantig.. och mycket andra funktioner i...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

21 761 Inlägg
30 november 2008
#18
Om man ska göra en vanlig fyrkantig port (inte slotport) så är det bara att ange portarean istället för portdiametern. Men jag vet inte om det går att göra så i ditt program. Jag hittar inget program som heter just Box Calculator, har kanske sökt för dåligt.

Heter det Box Calculator?
Vart har du fått tag på det?

"Vent" betyder ungefär "port" i största allmänhet, det är alltså inte en specifik port (tex runt rör). smile

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Om man ska göra en vanlig fyrkantig port (inte slotport) så är det bara att ange portarean istället för portdiametern. Men jag vet inte om det går att göra så i ditt program. Jag hittar inget program som heter just Box Calculator, har kanske sökt för dåligt.

Heter det Box Calculator?
Vart har du fått tag på det?

"Vent" betyder ungefär "port" i största allmänhet, det är alltså inte en specifik port (tex runt rör). smile

Port= runt rör med trattar
vent = fyrkantig tunnel som går in i baslådan

det är vad jag alltid har trott att det är^^

angående box calcualtor så hittade jag det på google
och det heter bara BoxCalc

men jag har tankat Winisd beta nu
är lite krångligare då men jag får försöka klura ut det

tex.
* vad är vent mach? är dett hur optimerad den blir eller?
*plot

det svåra är att jag bara har 40cm upp till taket i kofferten på 525.an och det är jätte trångt att få i lådan:/
90cm brett är det på det smalaste stället


21 761 Inlägg
30 november 2008
#20
Iam2fast4U skrev:
men jag har tankat Winisd beta nu
är lite krångligare då men jag får försöka klura ut det

tex.
* vad är vent mach? är dett hur optimerad den blir eller?
*plot

Jag har WinISD Pro Alpha och där finns inte "vent mach", men jag gissar att den programfunktionen räknar ut en lämplig portarea i förhållande till elementets konarea och X-max. I Alpha-versionen så har den där funktionen ersatts av "vent air velocity graph" (en beräkning av lufthastigheten i porten), det är en mer användbar funktion enligt Janne Ahonen.

Åtminstone i den version som jag har så kan man i "plot" ändra lufttemperatur, luftfuktighet och lufttryck. Det är förinställt på "normala" värden för den vanliga användaren, men ifall det handlar om mycket avancerade uträkningar så kan man ändra dessa värden för att få en mer exakt uträkning för just den omgivningen som elementet+låda ska spela i.

Kika gärna i hjälpmenyn, där borde det finnas "FAQ" som ger några svar. smile


Sök