5211
Sök

Fel dimensionerad port?

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#21
Drönirettab skrev:
Iam2fast4U skrev:
men jag har tankat Winisd beta nu
är lite krångligare då men jag får försöka klura ut det

tex.
* vad är vent mach? är dett hur optimerad den blir eller?
*plot

Jag har WinISD Pro Alpha och där finns inte "vent mach", men jag gissar att den programfunktionen räknar ut en lämplig portarea i förhållande till elementets konarea och X-max. I Alpha-versionen så har den där funktionen ersatts av "vent air velocity graph" (en beräkning av lufthastigheten i porten), det är en mer användbar funktion enligt Janne Ahonen.

Åtminstone i den version som jag har så kan man i "plot" ändra lufttemperatur, luftfuktighet och lufttryck. Det är förinställt på "normala" värden för den vanliga användaren, men ifall det handlar om mycket avancerade uträkningar så kan man ändra dessa värden för att få en mer exakt uträkning för just den omgivningen som elementet+låda ska spela i.

Kika gärna i hjälpmenyn, där borde det finnas "FAQ" som ger några svar. smile

I plot på min WinISD så står det
SPL

Power
[Tom ruta] W

Distance
[Tom ruta] M


i Vents står det såhär

Front chamber:
Number of vents [2]       Shape (fyrkantig)

Vent diameter:
7,5cm x 35cm

Vent length:             Vent Mach
42,61cm                    0,02


har är en "lådritning" på hur ungefär måtten är/kommer att bli

antar att de är bara att räkna ut
Bredden 80cm X  höjden 40cm X Djupet 60cm så blir det 192liter minus 8,6 liter för basarna
blir ca: 183-184liter som det ska vara
och sedan är det bara bygga portarna som på bilden? liksom så att de hannar "utanför" lådan så att säga fast de sitter ihop med den

http://img238.imageshack.us/img238/1126/namnlsev7.jpg
http://img238.imageshack.us/img238/namnlsev7.jpg/1/w640.png


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
#22
Vented enclosure heter det på engelska. Dvs, ventilerad, eller "med hål i". Själva ordet port finns på både engelska och Svenska. Man använder även "vent" på engelska för att benämna röret eller porten.

När ett program används för att bestämma portens area, så bör man ha i åtanke lufthastigheten som uppstår pga portens dimensioner. Jag antar att WinISD ser till att max hastigheten i porten hålls under den nivå som ger blåsljud.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
30 november 2008
#23
Iam2fast4U skrev:
I plot på min WinISD så står det
SPL

Power
[Tom ruta] W

Distance
[Tom ruta] M


i Vents står det såhär

Front chamber:
Number of vents [2]       Shape (fyrkantig)

Vent diameter:
7,5cm x 35cm

Vent length:             Vent Mach
42,61cm                    0,02

Aha, jag tänkte på "match", men det var ju fel. Mach kan betyda lufthastigheten i så fall, Mach 0,02 motsvarar då ca 6,8 m/s om man utgår ifrån lufthastigheten vid +15 grader och "vanlig" höjd över havet. Men det känns fånigt med gissningarna, skulle vara bättre med någon annan som har WinISD Beta istället.

Mitt råd är annars att tanka hem Alpha-versionen, den har ju lite "förbättringar". smile

Iam2fast4U skrev:
antar att de är bara att räkna ut
Bredden 80cm X  höjden 40cm X Djupet 60cm så blir det 192liter minus 8,6 liter för basarna
blir ca: 183-184liter som det ska vara
och sedan är det bara bygga portarna som på bilden? liksom så att de hannar "utanför" lådan så att säga fast de sitter ihop med den

Menar du att du har tänkt bygga portarna separat och sedan "sätta fast" dem i lådan?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
#24
Drönirettab skrev:
Aha, jag tänkte på "match", men det var ju fel. Mach kan betyda lufthastigheten i så fall, Mach 0,02 motsvarar då ca 6,8 m/s om man utgår ifrån lufthastigheten vid +15 grader och "vanlig" höjd över havet. Men det känns fånigt med gissningarna, skulle vara bättre med någon annan som har WinISD Beta istället.

Det är precis vad det handlar om. I WinISD så finns båda enheterna om jag inte minns fel.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 534 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Iam2fast4U skrev:
I plot på min WinISD så står det
SPL

Power
[Tom ruta] W

Distance
[Tom ruta] M


i Vents står det såhär

Front chamber:
Number of vents [2]       Shape (fyrkantig)

Vent diameter:
7,5cm x 35cm

Vent length:             Vent Mach
42,61cm                    0,02

Aha, jag tänkte på "match", men det var ju fel. Mach kan betyda lufthastigheten i så fall, Mach 0,02 motsvarar då ca 6,8 m/s om man utgår ifrån lufthastigheten vid +15 grader och "vanlig" höjd över havet. Men det känns fånigt med gissningarna, skulle vara bättre med någon annan som har WinISD Beta istället.

Mitt råd är annars att tanka hem Alpha-versionen, den har ju lite "förbättringar". smile

Iam2fast4U skrev:
antar att de är bara att räkna ut
Bredden 80cm X  höjden 40cm X Djupet 60cm så blir det 192liter minus 8,6 liter för basarna
blir ca: 183-184liter som det ska vara
och sedan är det bara bygga portarna som på bilden? liksom så att de hannar "utanför" lådan så att säga fast de sitter ihop med den

Menar du att du har tänkt bygga portarna separat och sedan "sätta fast" dem i lådan?

det är väldigt svårt att förklara med ord över internet..hmm

har en annan fundering med

kan man bygga så att basarna spelar uppåt ?
+ så att portarna pekar uppåt med

+ en skiljevägg så att allt tryck kommer snett uppåt mot kupén

för det är någon rolig kille innan mej som har tydligen kapat upp för 6x9 or i hatthyllan ned till kofferten
genom metallen och allt
så tänkte kapa upp lite mera och få i 2st 6" portar där eller två st 8" portar så ser det lite snyggare ut
för då kommer trycket ut genom hålet för armstödet/sätena och upp genom hatthyllan

går det att göra så?



Sök