5203
Sök

Framsystem/högtalare viktigast

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#1
Det man bör tänka på när man börjar planera sitt bygge är att framsystemet ska vara stommen i hela anläggningen. Det är där det ska läggas mest pengar. Detta för att det är framhögtalarna du kommer att lyssna på. Det är därifrån du som lyssnare kommer att få den största upplevelsen.

Ett bra framsystem återger alla toner från 25Khz ner till 40Hz. När man har fått framsystemet att återge detta frekvensområde distroduktionsfritt så ska man börja att tänka på baslådan och sedan anpassa den till framsystemet. En sak som absolute inte får glömmas bort eller sparas på är kablaget till framhögtalarna. Kvaliten på kablaget ät väldigt viktigt.

Framsystemet är en mycket viktig komponent i bilstereon. Det är framsystemet som återger de viktiga mellan- och diskantregistren. Där är här alla röster och många instrument ligger. Är kvaliteten på framsystemet dåligt blir resultatet därefter. Framsystemet bör vara en ganska stor post i din bilstereobudget, satsa hellre på ett riktigt bra framsystem än baksystem och många basar om det är bra ljud du är ute efter.

Vilken storlek ska man då välja? Så stort som möjligt, men ofta finns det inte så mycket utrymme att montera i. Jag tycker att en bra storlek är 5,25". Det går även med 4", men de kan inte gå lika långt ner i frekvens. En fördel när man använder 4"-element är om man kan montera så kallade midbasar, exempelvis på 6,5" i dörrarna, som kan ta den nedre delen av frekvensgången.

Många verkar tycka att ett par 6x9" högtalare i hatthyllan är viktigare än framsystemet, kanske till och med bara har högtalare bak. Då blir ljudbilden inget vidare, förståeligt nog. Vem står på en konsert med ryggen mot scenen? Själv tycker jag att man kan skippa baksystemet helt och hållet. Det stör oftast bara framsystemet, enda anledningen skulle vara om man ofta har folk i baksätet och som inte tycker att högtalarna i fram räcker till för dem. Men vem är det som betalar för systemet?

Om man nu absolut vill ha högtalare även bak är ett bra tips att dela dem så att de inte spelar diskantregistret och att dämpa dem så att de spelar lägre i nivå än framsystemet. Med ett sånt "rearfill-system" kan ljudbilden förbättras men det ska vara en väldigt subtil effekt - du ska märka när man kopplar in högtalarna men de ska inte höras.

Ska man välja koaxialhögtalare eller komponentsystem med mellanregister och lös diskant? Generellt brukar komponentsystem låta bättre än koaxial. Detta på grund av att kvaliteten på framför allt delningsfilter och diskant ofta är bättre. I gengäld är komponentsystemen svårare att montera på ett bra sätt. Helst ska ju diskanten och mellanregistret sitta i samma punkt, något som nästan lyckas med koaxialhögtalare. Jobbar man lite med placeringen kan man dock få mycket bra resultat även om diskanten och mellanregistret placeras en bit ifrån varandra, t.ex. mellanregistren i originaluttagen och diskanterna på instrumentbrädan. Om originaluttagen är vinklade bort från lyssnaren, t.ex. mot golvet eller mot knäna, som i många bilar, är komponentsystem att föredra då man kan rikta diskanten separat mot lyssnaren.

Den ultimata placeringen av framsystemet skulle vara längst fram i hörnen ute på motorhuven. Eftersom detta inte är särskilt praktiskt får man göra det bästa av situationen. Bra regler: Diskant och mellanregister ska sitta så nära varandra som möjligt i både sid-, höjd- och djupled från lyssnaren sett. Höger och vänster högtalarpar ska helst sitta lika långt ifrån lyssnaren. Ju längre bort högtalarna sitter, desto mindre gör skillnaden i avstånd till respektive högtalare. Högtalarna ska sitta så högt som möjligt för att ljudbilden ska bli hög och luftig.

Givetvis finns det många undantag från dessa regler. Exempelvis är monteringen i kickpaneler, nere vid fötterna framför dörrarna. Här sitter högtalarna så lågt de kan sitta, men är de monterade korrekt kan ljudbilden ändå bli mycket hög. Den största fördelen med kickpanelmontage är att avståndet till högtalarna blir relativt långt och att mellanregister och diskant kan monteras tätt ihop. Den största nackdelen är att det är ganska svårt att bygga och framför allt svårt att rikta in högtalarna bra.

För att hjälpa upp ljudbilden vid kickpanelmontage kan man använda en centerkanal. Det är en eller två små högtalare som monterade i mitten av instrumentbrädan som spelar signalen som är gemensam för höger och vänster kanal. Centerkanalen delas oftast så att den bara spelar mellanregistret och nivån ska vara lägre än för vanliga framsystemet. Man eftersträvar samma effekt som för rearfill, märkas men inte höras.



Källa:
http://home.swipnet.se/~w-11810/index.html
*Redigerat av moderator

lycka till

5 852 Inlägg
30 november 2008
#2
Mycket bra skrivit och hoppas att flera tar åt sig av detta.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

21 761 Inlägg
30 november 2008
#3
Helt plötsligt finns det stor bokstav och uppdelade rader. wink

Nåja, visst är det bra info. Helt klart. smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
#4
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

7 283 Inlägg
30 november 2008
#5
Kanske är shysst att ge en länk till sidan du tog det ifrån eller åtminstonde att det är ett citat av någon annan.
Men eftersom du glömde det så gör jag det åt dig wink

http://home.swipnet.se/~w-11810/index.html

Där finns det lite info om allt möjligt.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
#6
Brains skrev:
Kanske är shysst att ge en länk till sidan du tog det ifrån eller åtminstonde att det är ett citat av någon annan.
Men eftersom du glömde det så gör jag det åt dig wink

http://home.swipnet.se/~w-11810/index.html

Där finns det lite info om allt möjligt.

Exakt, hittade jag med..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Kanske är shysst att ge en länk till sidan du tog det ifrån eller åtminstonde att det är ett citat av någon annan.
Men eftersom du glömde det så gör jag det åt dig wink

http://home.swipnet.se/~w-11810/index.html

Där finns det lite info om allt möjligt.

tack

lycka till

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#8
Tokken skrev:
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

lycka till

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
#9
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Jag tycker du skall ta och skärpa dig! Ligg lite lågt du...annars blir du avstängd IGEN...

Fan vad jag blir trött ibland. Detta är precis sånt som kan få mig att skita i att besöka Garaget.org nåt mer. Och...jag har inte så lång stubin! Det är nära nu

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#10
ta en lugnande

lycka till

793 Inlägg
30 november 2008
#11
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Det är ju redan bevisat att du saxat det från en annan sida. Får man göra det utan att skriva vem upphovsmannen är?

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
#12
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Det är ju redan bevisat att du saxat det från en annan sida. Får man göra det utan att skriva vem upphovsmannen är?

Mjo det var ju liksom klippt å klistrat så jag undrar ju om jag sa något som var fel?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
#13
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Inte jag heller.. Jag är där ute ändå? Du är härmed inbjuden till valfri billjudstävling sommaren
som kommer och jag väntar mig att du tar med en bil med ett schysst ljudbygge.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#14
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
Klippt och klistrat vart ifrån? Skulle vara kul och läsa resten då det var matnyttigt och vettigt.

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Det är ju redan bevisat att du saxat det från en annan sida. Får man göra det utan att skriva vem upphovsmannen är?

vart vill du komma nu`?
jag glömde det . och tacka den som påminde

vad vill du? . kommer anmäla dig till moderator från och med nu om du fortsätter med din terror
påhopp och skit. diskuterar inte med dig mer . varken här eller på PM .

har fullt upp me skriva in fakta . så det finns i banken när folk söker osv
är här för hjälpa folk. nått du tar negativt vid. helt otroligt. det här kommer från dom bästa i sverige faktan jag skriver. mkt jag läst i bilstereo i praktiken bla . osv osv . och andra

har inte tid med dig GOLI mer
Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
#15
TRANSPORT skrev:
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Det är ju redan bevisat att du saxat det från en annan sida. Får man göra det utan att skriva vem upphovsmannen är?

vart vill du komma nu`?
jag glömde det . och tacka den som påminde

vad vill du? . kommer anmäla dig till moderator från och med nu om du fortsätter med din terror
påhopp och skit. diskuterar inte med dig mer . varken här eller på PM .

Men anmäl då för sjutton! Det är inte terror, det är fakta från VÅR sida att man inte klipper och
klistrar i någon annans text utan att nämna vart man tagit det från.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
#16
TRANSPORT skrev:
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:

var det? trodde ¨¨du tokken'' som jag kunde detta för mer än 10år sen !!
jag ville dela med till dom nya

alla har vi vart nybörjare engång , skillnaden är att jag har inga regler, följer inga regler inom biljud, därför har jag inget att göra ute på tävlingar lol

Det är ju redan bevisat att du saxat det från en annan sida. Får man göra det utan att skriva vem upphovsmannen är?

har fullt upp me skriva in fakta

BIP finns att tillgå för vem som helst.. och jag måste ju säga att Stoffe hade lite mer kött på
benen än dig. Så några fakta behöver du inte kämpa med.

www.bilstereoipraktiken.se  skriven av Stoffe pelc

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
#17
TRANSPORT skrev:
har fullt upp me skriva in fakta . så det finns i banken när folk söker osv
är här för hjälpa folk. nått du tar negativt vid. helt otroligt. det här kommer från dom bästa i sverige faktan jag skriver. mkt jag läst i bilstereo i praktiken bla . osv osv . och andra

Men, det finns redan en länk till Bisltereo i praktiken. Det finns massor skrivet om ALLA ämnen i princip sedan tidigare.

Så, varför skall du nu komma och rapa upp saker igen?! Det är en sökfunktion på forumet som man med fördel kan använda...

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 727 Inlägg
30 november 2008
#18
Men fakta hittar inte alla hur som helst, alla är inte födda till det.
Klippt o klistrat ja, han kunde ju skrivit från var, men totalt sett är det inte fel, nu har säkert några till läst klippet, och den texten är ju inte skriven av vem som helst. Då har dom lärt sig lite.
Det JAG ser, är att dom som mest är emot regellösa billjudsmeckare t.ex Transport, är just dom som är regelbundna. Sen kan jag hålla med om att vissa inlägg är lite "ute o svävar" ochså, men rätta konstruktivt.
Och sedan så är det så att alla inte vill synas överallt o hela tiden, det finns riktigt duktiga inom det mesta, men för dom duger det att stanna hemma.
Jag själv är inte den som är mest erfaren inom billjud, har inte byggt ballast bilar och hur många som helst, däremot har jag gjort annat som "billjudbästa" bara kan drömma om, men inte fräser jag runt och "är" värst för det.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 634 Inlägg
30 november 2008
#19
Nu lägger jag mig i diskussionen lite ovilligt. Det "farliga" här är att när Transport saxar viktig/vettig information kan han framstå som "kunnigare" än han är och nybörjare kan få förtroende och få för sig att han har koll. När han sedan skriver helt felaktiga påståenden så tar dessa nybörjare åt sig igen då han tidigare skrivit något fått honom att framstå som proffs. Voila så så kommer spiralen med felaktig information igång igen då folk läst något som är helt fel och "tipsar" sedan vidare denna felaktiga informationen.

När jag var nybörjare (är fortfarande enligt mig själv) och började läsa på garaget fick jag läst så sjukt mycket grejor som jag sedan lärt mig på egen väg varit rent skitsnack. Mycket hjälp har jag också fått iofs, men snälla bespara folk påståenden som ni inte har egen erfarenhet utav. Även om ni läst en sak 100ggr så betyder inte det att det stämmer, det kan inte ni själva gå i god för.

JAG kan gå i god för att när jag skriver en sak så har jag testat eller upplevt detta.
Slut från mig.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 727 Inlägg
30 november 2008
#20
Du har helt rätt om spiralen, men om en helt ny kommer in här och läser klipp, info, eller annat, så vet ju inte han eller hon vem som "kan".
Och om dom läser längre i tråden mer än T:s klipp, så kommer dom ju även att läsa andras rättelse gentemot T. Och att det var saxat. Antagligen förstår dom DÅ vilket som är rätt.
Eller så sitter dom nu inne på Stoffes sida o läser för fullt. Bra va!?
När T frågade annan om bygga i Merca kom inga svar, han kanske är en jävul på byggen i Merca.
Det kan ingen ta ifrån honom isf.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK


Sök