2076
Sök

Problem med att få bilen upp i temp (Opel Omega A -90)

Bessewisser
556 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag har fått lite problem med att få bilen att gå upp i temp (92 grader), Vet inte vad som är felet. jag böt termostaten igår och bilen går fortfarande inte upp riktigt i temp utan den stannar vid 70 grader, Står man på tomgång så går den upp till 92 - 93 grader för att sen gå ner efter 100 meters körning.

När man ligger på landsväg/motorväg så vandrar tempen hela tiden upp och ner från ca 70 - 93 grader och håller på så tills man kommer under 70 km/h då går den ner till 70. Jag vet inte vad detta beror på.. Jag har bara haft bilen sen i torsdags. Detta fenomen uppstod efter att jag böt termostat, tidigare låg den stadigt på 70 grader oberoende av körningen.

Det jag har gjort på bilen än så länge är: Bytt termostat bytt olja/filter och tändstift. Vet inte om detta påverkar tempen men jag var bara tvungen att skriva ut det ändå. 

//SkyNard

How low

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 december 2008
Be nån kolla om värmepaketet läcker. Otroligt vanligt på Omega A. Sen kandet vara igensatta värmekanaler.
Men blir det lätt imma inne i bilen har du troligen ett läckande element..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Bessewisser
556 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Jag tror inte den läcker. Det blir inte lätt imma på rutan och vad jag vet så minskar inte vattennivån något. Men visst detta ska kollas upp idag iaf!

Men om vi säger att paketet läcker... borde inte tempen gå upp då?

//SkyNard

How low

243 Inlägg
1 december 2008
inte så enkelt att du fick en defekt termostat?

Bessewisser
556 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Känns lite mysko att båda termostaterna får bilen att gå upp i exakt 70 grader.

Fick höra idag att det kan vara fläkten som kyler bilen för mycket, Fick tipset att jag ska byta till en elfläkt, det kanske kan fungera?

//SkyNard

How low

371 Inlägg
2 december 2008
prova byt tempgivaren. kostar nästan gratis

Bessewisser
556 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Ok jag kan prova det men jag tror inte att det är den som felar då tempen går upp när man står på tomgång. Hade givaren varit trasig så hade nog inte tempmätaren gått upp när man stog still...

Detta ska provas iaf då jag har en givare liggandes

//SkyNard

How low

1 Inlägg
5 december 2008
Hej SkyNard!

Jag har blivit medlem på garaget.org bara för att få kontakt med dig angående din gamla golf som du hade för några år sedan förstår jag det som.

Jag har ett problem med min golf IV 1,4 l som är precis så som du beskrev det: den rycker väldigt, särskilt när jag ligger på stödgas på höga växlar och låga varv. Vid ett antal tillfällen har den bara dött när jag har bromsat in innan en sväng/rondell... Har haft den inne i ett par dagar på felsökning på VW-verkstad men de kan inte hitta något fel.

Min fråga till dig är: fann du någonsin felet med den där Golfen? Hoppas, hoppas, hoppas....

//Ingela
Senast redigerat av Ingela (5 december 2008)

Sök