Dubbla slutsteg?

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

NickeEriksson skrev:

ante_hedis skrev:
man kanske inte har råd med mer än en 60A säkring! sen kanske inte steget drar mer än 60A typ ett steg som ger 360w. de drar inte mer än 60A om verkningsgraden är 50%

Så jävla dyrt är det inte med säkringar så man inte har råd med enbart 60 A en 30-40 spänn mer så är du uppe i 120A helt plötsligt

de va inte så jag mena, de va mer teoretiskt att man skulle slippa byta kabel.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:

pattilatti2 skrev:
kör på va du vill..70mm2kabel i x 10 om du vill..
vem bryr sej?
säger bara att de är onödigt...som satan.

sen kan du avsäkra de me gud o hans moster om du vill de me..

va har detta o göra me 2 slutstegs inkoppling.

om du inte tål att man skirver att han ska köra på 2 strömkablar avsäkrade me rätt säkringar för dom måtten så kan du ju hålla det för dej själv.
tack /offtopic

Varför köra med dubbla när de räcker med en grövre sen splitta de ibak? och de va ju du som börja med OT, jag skrev till han på PM hur jag tyckte han skulle göra....

mm..life is a biatche---

ska du spela nått ute i sommar då?

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

pattilatti2 skrev:

ante_hedis skrev:

pattilatti2 skrev:
kör på va du vill..70mm2kabel i x 10 om du vill..
vem bryr sej?
säger bara att de är onödigt...som satan.

sen kan du avsäkra de me gud o hans moster om du vill de me..

va har detta o göra me 2 slutstegs inkoppling.

om du inte tål att man skirver att han ska köra på 2 strömkablar avsäkrade me rätt säkringar för dom måtten så kan du ju hålla det för dej själv.
tack /offtopic

Varför köra med dubbla när de räcker med en grövre sen splitta de ibak? och de va ju du som börja med OT, jag skrev till han på PM hur jag tyckte han skulle göra....

mm..life is a biatche---

ska du spela nått ute i sommar då?

menar du mig? isf kan jag svara: JAPP! big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:

pattilatti2 skrev:

ante_hedis skrev:

Varför köra med dubbla när de räcker med en grövre sen splitta de ibak? och de va ju du som börja med OT, jag skrev till han på PM hur jag tyckte han skulle göra....

mm..life is a biatche---

ska du spela nått ute i sommar då?

menar du mig? isf kan jag svara: JAPP! big_smile

okok soft:)

då kanske vi syns om du e på nån större tillställning:)
jämföra lite ljud.såg att du har bra grejor me:)

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

jo kanske de... big_smile fast blir mest spela högt för mig..

Drönirettab
2 december 2008 · 21 761 Inlägg

Janosch skrev:
Hur kopplar jag in 2st slutsteg? Är lite ny inom detta, men skulle behöva eran hjälp smile

Det enklaste sättet, och bästa enligt mig, är att dra en enda grov kabel från batteriet (med säkring) till ett kopplingsblock i skuffen. Från kopplingsblocket drar man sedan en kabel till vardera steg. Har dessa kablar mindre area än kabeln från batteriet så ska kablarna ha en egen säkring, men ifall kablarna har samma area som kabeln från batteriet så behövs egentligen inga egna säkringar.

Om stereon har två par lågnivåutgångar, dvs 4 st kablar totalt, då är det bäst att använda alla dessa kablar. Ena paret kopplas till ett steg och andra paret kopplas till andra steget, då går det att reglera ljudet på stegen individuellt från stereon (med "fader") utan att behöva vrida på själva stegen.

Har stereon bara ett par lågnivåutgångar så kan man antingen sätta en förgreningskabel som delar upp kablarna till två par kablar, eller så kopplar man in lågnivåkablarna på ena steget och kopplar sedan från stegets lågnivåUTgång (om det finns ett sånt) till andra stegets lågnivåingång.

Remotekabeln från stereon dras till ena steget, sedan kan man helt enkelt bygla över till andra steget. Det går ingen hög ström i den kabeln (mindre än 1 A), därför är det "tillåtet" att göra på det sättet.

Senast redigerat av Drönirettab (2 december 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:
jo kanske de... big_smile fast blir mest spela högt för mig..

högt är skönt..men de ska låta bra me;)

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

så skrev jag typ till han i gästboken big_smile

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

pattilatti2 skrev:

ante_hedis skrev:
jo kanske de... big_smile fast blir mest spela högt för mig..

högt är skönt..men de ska låta bra me;)

de får vi se om de kommer göra wink men tror att Kicker RS låter rätt bra iaf.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

Drönirettab skrev:

Janosch skrev:
Hur kopplar jag in 2st slutsteg? Är lite ny inom detta, men skulle behöva eran hjälp smile

Det enklaste sättet, och bästa enligt mig, är att dra en enda grov kabel från batteriet (med säkring) till ett kopplingsblock i skuffen. Från kopplingsblocket drar man sedan en kabel till vardera steg. Har dessa kablar mindre area än kabeln från batteriet så ska kablarna ha en egen säkring, men ifall kablarna har samma area som kabeln från batteriet så behövs egentligen inga egna säkringar.

Om stereon har två par lågnivåutgångar, dvs 4 st kablar totalt, då är det bäst att använda alla dessa kablar. Ena paret kopplas till ett steg och andra paret kopplas till andra steget, då går det att reglera ljudet på stegen individuellt från stereon (med "fader") utan att behöva vrida på själva stegen.

Har inte stereon bara ett par lågnivåutgångar så kan man antingen sätta en förgreningskabel som delar upp kablarna till två par kablar, eller så kopplar man in lågnivåkablarna på ena steget och kopplar sedan från stegets lågnivåUTgång (om det finns ett sånt) till andra stegets lågnivåingång.

Remotekabeln från stereon dras till ena steget, sedan kan man helt enkelt bygla över till andra steget. Det går ingen hög ström i den kabeln (mindre än 1 A), därför är det "tillåtet" att göra på det sättet.

precis så ja menade att kör man en fet kabel..så ska man säkra på dom..
därav tkr ja de är enklare o köra me 2 sty kablar o säkra vid batteriet..blir 1 säkring mindre då..om ja räknar rätt..åt honom dvs.om han nu inte kör me samma area på kablarna t stegen..

Senast redigerat av pattilatti2 (2 december 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:

pattilatti2 skrev:

ante_hedis skrev:
jo kanske de... big_smile fast blir mest spela högt för mig..

högt är skönt..men de ska låta bra me;)

de får vi se om de kommer göra wink men tror att Kicker RS låter rätt bra iaf.

jo fan nåå låter de bra,har dock aldrig gillat kicker för deras 4kantiga basar:P
men men..dom verkar ju spela på rätt bra.

få se om man har nå o komma me i sommar.
bygger o dämpar konstant..bilen väger ju ton nu big_smile

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

pattilatti2 skrev:

ante_hedis skrev:

pattilatti2 skrev:

högt är skönt..men de ska låta bra me;)

de får vi se om de kommer göra wink men tror att Kicker RS låter rätt bra iaf.

jo fan nåå låter de bra,har dock aldrig gillat kicker för deras 4kantiga basar:P
men men..dom verkar ju spela på rätt bra.

få se om man har nå o komma me i sommar.
bygger o dämpar konstant..bilen väger ju ton nu big_smile

fan jag som har en 4kantig bas big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:

pattilatti2 skrev:

ante_hedis skrev:
de får vi se om de kommer göra wink men tror att Kicker RS låter rätt bra iaf.

jo fan nåå låter de bra,har dock aldrig gillat kicker för deras 4kantiga basar:P
men men..dom verkar ju spela på rätt bra.

få se om man har nå o komma me i sommar.
bygger o dämpar konstant..bilen väger ju ton nu big_smile

fan jag som har en 4kantig bas big_smile

den är inte liten heller big_smile
hur fan ska man våga se på den tongue hehe

Senast redigerat av pattilatti2 (2 december 2008)

ante_hedis
2 december 2008 · 457 Inlägg

haha jodå de vågar du nog big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:
haha jodå de vågar du nog big_smile

känner ju djupbasen ända hit tongue big_smile

Lonefox Bad music kills good sound
3 december 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Janosch skrev:
Hur kopplar jag in 2st slutsteg? Är lite ny inom detta, men skulle behöva eran hjälp smile

Det enklaste sättet, och bästa enligt mig, är att dra en enda grov kabel från batteriet (med säkring) till ett kopplingsblock i skuffen. Från kopplingsblocket drar man sedan en kabel till vardera steg. Har dessa kablar mindre area än kabeln från batteriet så ska kablarna ha en egen säkring, men ifall kablarna har samma area som kabeln från batteriet så behövs egentligen inga egna säkringar.

Om stereon har två par lågnivåutgångar, dvs 4 st kablar totalt, då är det bäst att använda alla dessa kablar. Ena paret kopplas till ett steg och andra paret kopplas till andra steget, då går det att reglera ljudet på stegen individuellt från stereon (med "fader") utan att behöva vrida på själva stegen.

Har stereon bara ett par lågnivåutgångar så kan man antingen sätta en förgreningskabel som delar upp kablarna till två par kablar, eller så kopplar man in lågnivåkablarna på ena steget och kopplar sedan från stegets lågnivåUTgång (om det finns ett sånt) till andra stegets lågnivåingång.

Remotekabeln från stereon dras till ena steget, sedan kan man helt enkelt bygla över till andra steget. Det går ingen hög ström i den kabeln (mindre än 1 A), därför är det "tillåtet" att göra på det sättet.

Enkel att förstå.....som vanligt wink
Slapp säga detta själv men jag håller med.


pattilatti2 skrev:

Brains skrev:

pattilatti2 skrev:

kolla in tabellen där big_smile
men plz-..

sätt du de:) så är vi alla nöjd..då får du rätt begränsing av strömmen i kabeln,t steget /va du nu vill smeka me de:D

Så du har en mindre begränsning om du sätter en 21mm² kabel avsäkrad på 60amp jämfört med om du har en 70mm² kabel avsäkrat med 60amp?

Jag orkar inte diskutera så mycket längre, du har ihjäl mina hjärnceller...

va fattar du inte?????
de är onödigt o ha en 70mm2 kabel för o ha en 60amps säkring.när du klarar dej me 16mm2.
samma avsäkring oavsett kabel.
men billigare me 16mm2 big_smilebig_smile
allt går ju o köra,så go 4 it:D

Onödigt? Hmmm......... Kan du läsa detta tro:

GRÖVRE KABEL = LÄGRE SPÄNNINGSFALL = HÖGRE SPÄNNING TILL STEGEN = MINDRE DISTORTION I SLUTÄNDEN!

Vanlig enkel el-lära för fasen. *duh*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dreamcore
3 december 2008 · 82 Inlägg

hm, någon som har sagt till killen som ska bygga in att det kanske är dags att tänka på grövre batterikabel, kanske en konding. eller varför inte en större generator? kan va bra tips. så man slipper blinkande lampor, eller brinnade steg för att dom inte får någon störm

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
gurenius
3 december 2008 · 1 631 Inlägg

pattilatti2 skrev:
elr så kan du dra 2 ström kablar ett till varje steg..för ja endel steg ska väl inte smaka på
300anl tongue
kanske ska skyddas av en 60amps säkring tongue

pattilatti2 fortsätter spä på den enorma mängd av rena felaktigheter här på Garaget. Tråkigt, men sant.

Mitt tips till trådskaparen och andra som läser är att vara väldigt noga med källkritik. Det som skrivs på forum fullt av glada amatörer ÄR OFTA FELAKTIGT.

Är ni osäkra, ta kontakt med en butik eller etablerade tävlingsorganisationer för seriösa svar. Kabelbränder händer tyvärr alltför ofta med tråkigt resultat (dyr reparation eller brinnande bil).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lonefox Bad music kills good sound
3 december 2008 · 7 241 Inlägg

gurenius skrev:

pattilatti2 skrev:
elr så kan du dra 2 ström kablar ett till varje steg..för ja endel steg ska väl inte smaka på
300anl tongue
kanske ska skyddas av en 60amps säkring tongue

pattilatti2 fortsätter spä på den enorma mängd av rena felaktigheter här på Garaget. Tråkigt, men sant.

Mitt tips till trådskaparen och andra som läser är att vara väldigt noga med källkritik. Det som skrivs på forum fullt av glada amatörer ÄR OFTA FELAKTIGT.

Är ni osäkra, ta kontakt med en butik eller etablerade tävlingsorganisationer för seriösa svar. Kabelbränder händer tyvärr alltför ofta med tråkigt resultat (dyr reparation eller brinnande bil).

Och alltför ofta så får folk inte ut ett öre på försäkringen då KABELN EJ HAR VARIT RIKTIGT AVSÄKRAD!

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
3 december 2008 · 355 Inlägg

roligt roligt roligt smile killen frågade hur han kopplar in 2 slutsteg, 90% av alla svar är att vissa kablar är större än andra, och att vissa är idioter och inte kan något alls. känns verkligen som om han får den hjälp han behöver.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang