5147
Sök

vilken turbo som helst?

678 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
jag är en garaget forum fantast. sen läser man att folk byter turbo osv!
Kan man slänga in en turbo hur som helst eller?
tex om mn har en volvo kan man slänga in en audi turbo då eller?
vill gärna ha seriösa svar vill lära mig förstå på sånt här smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 december 2008
Så länge turbona kommer från samma tillverkare brukar de ha liknande fästen, så de passar rakt av.

Dock, om du byter upp eller ner dig i storlek måste du anpassa programvaran i bilen med chip eller mappning, eller om bilen är för gammal, får du slänga in ett eftermarknadssprut.

Samt se till att bilen pallar den nya turbon, om den är större, samt att byta spridare, så att du får in rätt bränslemängd.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

5 710 Inlägg
3 december 2008
Man väljer sin turbo efter effektbehov.
200 hästar ja då passar kanske en turbo från SAAB 9000 ganska bra.
300 hästar.....S60/V70R
400 hästar.....börjar det bli värre men en Audi RS2 kanske funkar
500 hästar....läge för en specialanpassad ellerså får man titta på lastbilar med liknande effekt.

osv osv

Man styr alltså sitt val efter hur mycket effekt man vill uppnå, vad turbon kommer ifrån spelar mindre roll.
Dock kan man ju vinna ganska mycket på att välja en snurra som nästan passar och där många redan testat.
V70R snurra på diverse 740/940 och gamla SAABar är ett sådant exempel.

Som TurboOla skrev, man måste anpassa programvaran om man byter turbo, man kan inte bara "kasta" i en ny.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Rapidoz
688 Inlägg
3 december 2008
jonTe skrev:
Man väljer sin turbo efter effektbehov.
200 hästar ja då passar kanske en turbo från SAAB 9000 ganska bra.
300 hästar.....S60/V70R
400 hästar.....börjar det bli värre men en Audi RS2 kanske funkar
500 hästar....läge för en specialanpassad ellerså får man titta på lastbilar med liknande effekt.

osv osv

Man styr alltså sitt val efter hur mycket effekt man vill uppnå, vad turbon kommer ifrån spelar mindre roll.
Dock kan man ju vinna ganska mycket på att välja en snurra som nästan passar och där många redan testat.
V70R snurra på diverse 740/940 och gamla SAABar är ett sådant exempel.

Som TurboOla skrev, man måste anpassa programvaran om man byter turbo, man kan inte bara "kasta" i en ny.

mvh Jonas

Blev lite nyfiken nu.
Vad hindrar mig att köra med med tex större spridare/btr
och kasta på en t19 turbo med laddkontroll?

Iofs så sitter nu chip till bränsle och guldbox.
Men bortsätt ifrån det?
vad hindrar med boxarna?

Är det inte bara dom bilar med elektronsiktstyrd turbo som det kan ställa till det?

Mvh.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 december 2008
940turboplus skrev:
Blev lite nyfiken nu.
Vad hindrar mig att köra med med tex större spridare/btr
och kasta på en t19 turbo med laddkontroll?

Iofs så sitter nu chip till bränsle och guldbox.
Men bortsätt ifrån det?
vad hindrar med boxarna?

Är det inte bara dom bilar med elektronsiktstyrd turbo som det kan ställa till det?

Mvh.

Vet du hur mycket soppa du får i förhållande till ditt laddtryck/varvtal? Och med en 19T?
Inte?
Ajajaj... då rök din teori.

Må så vara att du har bränslechip i bilen, men vet du vad det ger? Ökar det bara trycket, eller du har bytt spridare också?

Att slänga in en större turbo (19T är rätt mycket större på en 940 än original) och laddtrycksstyrning är som att be om bekymmer.

Torpis kan säkert ge en bättre förklaring, men bränslet och luften/laddtrycket måste ju stämma med tändningen, för elektronisk laddtrycksstyrning är i slutändan bara en elektronisk pysventil. smile

678 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Jag har en volvo v40 T4..
Om jag nu skulle vilja ha en T5:s turbo (det måste ju vara samma fabrikat?)
är det mycket att ändra då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 december 2008
BuRrE08 skrev:
Jag har en volvo v40 T4..
Om jag nu skulle vilja ha en T5:s turbo (det måste ju vara samma fabrikat?)
är det mycket att ändra då?

Jag tror T4an har ett mindre mitsubishi-aggregat.
Alla nyare volvomodeller (iaf 850 och framåt) har Mitsubishi, förutom S60R och V70R, samt nyare T5or (tror det är -03 och framåt) som har KKK-aggregat.

Din T4 har ett 14T aggregat, snäppet större än lättrycksturbona till 2,5T och 2,4T, samt 850 T5 2,0.

En 850 T5 har 15G aggregat, medan 850R har 16T, V/S70R har 18T, V70R 99/00 har 19T, medan S/V70 T5 har 16T tror jag det var.

Ja, det bör passa mot grenröret, men kanske inte fläns eller slanganslutningar? smile

8 297 Inlägg
3 december 2008
X40 har nån skum fläns på sina aggregat som gör att en T5-turbo inte alls passar, men ev. med reservation för vilka årsmodeller av respektive bil vi pratar om?

678 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
X40 har nån skum fläns på sina aggregat som gör att en T5-turbo inte alls passar, men ev. med reservation för vilka årsmodeller av respektive bil vi pratar om?

Det är en V40 -98 fas 1

Sök