5105
Sök

Angånde Volvos Felkoder

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
tänkte höra lite om volvos fel koder vet hur man kollar dom vet vart man får tag på hela listan med dom...
men tänkte mera så efter som min bil stått utan el i typ 1 månad så lär ju minne gå tillbaka till standard

då är fråga kommer felkoderna fram som fort motorn går igång lr måste man döda den så motorkodlampan lyser?

8 297 Inlägg
3 december 2008
Listan varierar lite beroende på vad det är för bil, så det lär man veta först. Har boxen varit utan ström länge så tappar den minnet och koderna försvinner helt. I vissa fall kan man få en kod direkt när boxen för ström igen ifall den inte varit strömlös tillräckligt länge, men det är bara att nolla den. Ev. koder kommer ju när boxen upptäcker felen, oavsett om motorn går eller ej.

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 december 2008
Näe den har ju inget att gå på så.

Detta hände för mig:

Fick inga felkoder, startade bilen, körde lugnt ca 5 mil, pakera och lät den gå på tomgång en liten stund, slog av tändningen ( motor lampa lyser ) så kommer de fram felkoder allt efter som.

och ungefär så förklarade en elektriker för mig som kopplar in dessa små saker.
Själv tycker jag att de inte ska ha någon betydelse om man kör eller inte. Men tydligen har de det :S
Senast redigerat av XeptiQ (3 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 650 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
aha ok för min har iaf för fet bränslebladning och dör så fort den går ner på tomgång efter turbon gör sig av led max laddtryck.. antar de borde va med på felkoderna så.. och den har ju sått typ 1 månad utan el så va därför jag undrade lite om de tex bara va plugga in nya batterit när den kommer och att man kan ha sån tur att de kommer direkt. fast annars får man vell köra den varv och köra 1 tags hård körning så kommer de nog fram=D

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 december 2008
för fet bränslebladning

kan ju bero på att den inte har fått korrekt infomation från LMM ? så att köra en bit hade nog inte skadat då smile Finns väl snö ute så de är väl bara att leka på ( behövs väl inte om man har turbo ) hehe

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 650 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
XeptiQ skrev:
för fet bränslebladning

kan ju bero på att den inte har fått korrekt infomation från LMM ? så att köra en bit hade nog inte skadat då smile Finns väl snö ute så de är väl bara att leka på ( behövs väl inte om man har turbo ) hehe

enligt vad jag hittade på felkods listan va de en som va nått lamdavärde för fet bränsleblanding därför jag elite nyfiken på vad koderna säger här e de bar mark va snö 1 tag dock inte när jag kunde bruka bilen:(

Smålänning
7 887 Inlägg
3 december 2008
www.svenskavolvo7900klubben.se

I deras forum finns en FAQ med em klistrad tråd om felkoder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 650 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
får kolla där sen men själva koderna har ja va bara de hur fort de upptäcktes efter långvarig elavbrott

Sök