4414
Sök

855 t5 som ökar varvet ca 500 varv när man trycker ner kopplingen och ska växla! vad e felet?

1 028 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
som sagt den ökar varvet med ca 500 varv när ja trycker ner kopplingen när ja ska växla när ja kör lite jobbigt och inte en ening om felet någon som vet? mycke tacksam för svar å hjälp.
de e en 855 t5 -95a.

Mvh jimmy

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
ja typ eller den ökar ju varvet men håller ja nere kopplinge ett tag till så sjukner den till nornalt varv.
precis som att den vill gå upp innan den går der i varv fattar inget

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
den fastnar inte på 500 varv hägre den ökar de sen går ner långsant igen bara så jobbigt atrt de ökar när man ska växla låter skit fult å tok irriterande

Har inget å skriva ännu

8 297 Inlägg
3 december 2008
Det är inget fel. Boxen ger mellangas själv. Tanken är att skona växellåda och katalysatorn. Kan förvärras om man har små luftläckage eller om tomgångsmotorn har börjat gegga ihop. Ena sättet att få bort denna funktion är att gå in och ändra programmeringen i styrboxen

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2008
hur är den när den står enbart på tomgång då? typ direkt efterstart?

1 028 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
oki inget man kan gå in å ändra sj eller? tror nästan de något luft läckage men var e de vanligt på 850? insugspackning har ja hört

Har inget å skriva ännu

8 297 Inlägg
3 december 2008
Om man inte har rätt utrustning och kunskap för att gå in och ändra i boxen så kan man inte ta bort denna funktion heller.

Enklaste är att du tar ejn burk med startgas och sprutar på slangar och så vidare för att höra om du har nåt läckage. Vanligast är spruckna vacuumslangar och slangen mellan tryckrör och spjäll där slangen till tomgångsmotorn är ivulkad.

9 108 Inlägg
3 december 2008
Hade precis samma "fel" på 850 Turbon jag hade ett tag, störde mig inte så mycket på det.

Löste problemet genom att sälja den wink

1 028 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
palla sälja den måste kunna hitta felet bilen går ju som den ska annars

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 december 2008
Byt alla torra och spruckna slangar, kolla med startgas som Marlboroman säger, så borde det eliminera alla eventuella bekymmer.

Det är så även på GLT-erna, min far irriterar sig något fruktansvärt på det, gamla 245an hade en motorbroms som en traktor när man släppte gasen, medan hans 850 håller kvar vid varvet några sekunder om man kopplar eller släpper gasen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 297 Inlägg
3 december 2008
volvo_grabb skrev:
palla sälja den måste kunna hitta felet bilen går ju som den ska annars

Som sagt, det är en funktion i boxen, inget fel. Men kolla så den inte tar tjuvluft nånstans och plocka loss tomgångsmotorn och rengör / smörj upp den. Min gör likadant med, och den är helt tät. Såhär beter sig alla 850 turbos, det är bara graden av det som skiljer lite.

Personbästa f.ö är en ökning på 1500 varv när jag skulle växla (men då drog den tjuvluft med)

1 854 Inlägg
3 december 2008
Har haft 3st 850 och det är så på alla, jag trodde det va fel oxå men fick förklarat att det ska vara så som nån skrev högre upp.

1 028 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
så felet eller de irriterande får man alltså leva med helt enkelt?

Har inget å skriva ännu

Sök