1268
Sök

Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.

290 433 Visningar
Projektet avslutat 28 oktober 2014
4 663 Inlägg
20 september 2010
#281
fy fan att du orkar

326 Inlägg
20 september 2010
#282
Fan va trist att de skulle skära för dig sad men gött att du e tbx igen snabbt big_smile

585 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#283
Måste ju använda bilen som transportmedel då cabben är lite kall nuförtiden.

Så igår blev det Mappning för avgsavärden av backeliten.

Har dock lite problem ännu då bilen inte verkar hitta riktigt rätt alla gången då jag inte kör med camsynk. Det blir något att fixa till nästa motor..
Senast redigerat av professorWinther (21 september 2010)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

Jackass
802 Inlägg
7 oktober 2010
#284
Hoppas den nya motorn vill hålla längre för dig! :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

585 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#285
Då har det hänt litegranna igen. Men tyvärr inga bilder då min telefon fortfarande inte har hittat hem.

Var på efterkontroll idag igen.. Tyvärr inga glada nyheter. Fortfarande dåliga avgasvärden.  Nu blir det att montera kamsynk och updatera till vemstune och senaste programvaran.

Lönen har ju kommit och räkningarna är betalda. Då kan man investera lite.

Här i norrland är ju vintern på ingång och då kan ju vinterdäck vara bra att ha. Köpte 4 st nya Nokkian Hakkapelitta 5 till dynamicen. Bra pris då jag betalar 800:- st med montering och balansering.

Slog också till på ett Optima Gul till dynamicen. Har blivit så sjukt less på det nya batteriet jag köpte till henne för några månader sen. Alldelles för dålig startström. Är ju nere på 9v när jag crankar..
Med ett optima batteri och Ctek laddare så ska den alltid gå att starta!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#286
Nu är alla packninar och lager hemma som jag behöver för en snabb turbokonvertering av denna motorn..

I med kolvarna, ny toppackning, Arp bultarna och nya vevstakslager. Då borde jag kunna undersöka hur mycket de pallar med originalspecad toppackning!

Men först ska en annan vinterbil göras redo. Kan inte stå utan bil igen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#287
Då var det dags för ett ras igen då!

Min splitter nya koppling har sagt upp sig.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 oktober 2010
#288
Du verkar inte ha mycket annat än problem! Hoppas det löser sig!


585 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#289
Kristian Ranta, Ägare av CleanMyCar i umeå fick rycka ut och bogsera mig då växlarna helt plötsligt inte gick att få i.
Drog bilen till firman och började felsöka.

huvudcylindern och slavcylindern fungerade som de skulle. Lossade gummit till kopplingsarmen och balken i framvagnen för att kika in.
Där såg allt bra ut. Inga missljud på friläge men omöljigt att lägga i växel.

Då var det bara att börja skruva ner växellådan och kika kvar då. SUCK!
http://img818.imageshack.us/img818/2623/39592101500917657219596.jpg
Ranta och Klinge fortsatte att slipa på supran som vi gjort de senaste dagarna men hjälpte mig när jag behövde.

24:00 var lådan nere och felet kunde konstaterats.

http://img821.imageshack.us/img821/4510/64055101500917653019596.jpg
http://img707.imageshack.us/img707/1131/66805101500917650519596.jpg

Skitbra kvalitet på kopplingskittet från XTD! Har inte ens kört 200 mil..

03:00 var lådan på plats igen med original kopplingen och bilen rullades ut. Nu saknas bara växellådsolja..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#290
Mattias Sandgren från Sävar ryckte ut ännu en gång för att hjälpa mig med mappningen!

Senaste programvaran (1.81 tror jag det var) och Vemstune blev det den här gången!

Riktigt smidigt program måste jag säga. Mycket som går att göra snabbt. Tex om man har en färdig mapp från en liknande motor och vill använda accelerations berikningarna från den. Så öppnar man bara fönstret för Accel berikningen och klickar och drar över hela .map filen så letar den åt rätt värden och lägger in dem!

Måste säga att mattias är grym på det han gör. Efter lite felsökning så hittade vi att triggerinställningen stod på 36-2 alltså han letade efter två saknade tänder. Därför som motorn har betett sig lite konstigt.

Efter att det var åtgärdat och motorn mappad så är det som en helt annan bil.
Jämn och fin tomgång. Grymt vrid på låga varv. Jag kan segdra från 1000varv på fyran utan att hon hostar. Samt att nu har hon ett direkt gassvar, riktigt pigg!
Hade också problem med att hon ryckte då jag släppte gasen. Nu är hon hur snäll som helst!

Håller på att "köra in" dubben så jag kan ju inte gasa hur som helst, men grym skillnad iallfall.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#291
Jag trodde ju att nu när hon gick jämt och fint på tomgången så skulle avgasvärdena bli fina också.

Tänk så fel man kan ha! :banghead
Besiktigade bilen idag igen och återigen hög HC halt. Fast bara 142 den här gången. Kör med lambda reglering så hon står i exakt lambda 1.00

Funderar på om mina 800cc spridare inte är tillräckligt exakta på de kosta spridartider som tomgång innebär. På fredag 29:e blir det körförbud och nästa måndag (1:a nov) så måste jag göra en helt ny besiktning.. SUCK!

Men bilen är grymt skön att köra nu iallfall. Kom ju 1dm snö ikväll här så man var ju tvungen att känna på underlaget lite! FY FAN VAD KUL! big_smile

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#292
Efter lite optimering så ligger nu hc på 24. Den största skillnaden gjordes av kattens temperatur. Plågade bilen rejält och mätade direkt därefter. HC började på 10 och kröp uppåt ju kallare katten blev. På protokollet blev det 24 och bilen blev äntligen godkänd.


Har ju glömt att updatera med mitt senaste E-bay inköp.
http://img684.imageshack.us/img684/7509/20101101002.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/5323/20101101003.jpg

inköpspris på 105:- plus frakt för stag både fram och bak!

Lagomt smutsig efter att snön försvann igen..
http://img530.imageshack.us/img530/6780/20101101001.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#293
Ibland kan man bara inte låta bli att leka!


http://www.facebook.com/video/video.php … amp;ref=mf

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#294
Som vi säger på norrländska: Brett na jävulskt!

http://img264.imageshack.us/img264/1637/20101114058.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#295
Nu blir man varnad innan man sätter sig i bilen big_smile

http://img713.imageshack.us/img713/8384/20101118082.jpg

Grepptejp är bra till mycket.
http://img151.imageshack.us/img151/6059/20101118083.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#296
Lyssna på detta och säg till om ni hör något misstänkt..


Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#297
Symtom:
Tvåan väldigt svår att lägga i och den lägger ur sig själv under körning. Ettan svår att lägga i. Samt kraftiga lagerljud.

Har kört hårt i två sesonger och lådorna är ju inte kända för att vara överdrivet hållbara.

ställde bort bilen i måndags för att den lät så illa. Förstod att den skulle rasa när som helst.

Hur ska man då få tag i en ny låda snabbt? Har ju två lådor själv. En dynamic och en eclipse gsx. tyvärr så är ju ingen av dem ihopmonterade efter svetsningen av diffen.

Men min kära vapendragare max hade ju en dynamic låda i sin eclipse. Tyvärr så står den ju i en lada där några väggar saknas..


Så i onsdags så var det att klä på sig ordentligt och lossa låda!
http://img263.imageshack.us/img263/6724/20101201102.jpg
http://img256.imageshack.us/img256/2171/20101201103.jpg

1,5 timme senare så låd lådan i bagaget på hans audi!
Det var ju nästan inget som var inkopplat på den därför det gick så snabbt..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 januari 2011
#298
Om det är lådan som viner som satan, så är den nog inte så glad för livet längre roll


585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#299
Det var så klart den berömda 36mm muttern som hade börjat äta sig ur växellådehuset.


http://img149.imageshack.us/img149/6541/20101202106.jpg

Det blev att köra ut mizzan ur garaget och sedan backa in vita.  Kunde se oljespår hela vägen från e4:an. Några timmar och ett maxmål senare så satt den nya lådan på plats med ny fräsch olja.

Någon som sitter på lite information hur man justerar spakställ? Känner att växlarna inte går i lika lätt som när lådan satt i den röda dynamicen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

585 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#300
En sneak peak på våran isbana i järvberget.



Nu väntar jag bara på att mina isdäck kommer upp till norrland.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.


Sök