Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 284 639 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Då var det dags igen.. SUCK!

Blir att skruva motor igen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
20 januari 2011 · 585 Inlägg

Det började med att Max och jag skulle snabb-byta lyftarna så den inte knackar så mycket.

Söndag vid 15:00 typ så åkte vi ut till garaget tänkte att det tar ju inte ens en timme! Vi skulle göra middag sen så det var ju gott om tid.

För det första så var ju mitt egentillverkade lyftarverkyg för tjockt, så vi fick ägna en halvtimme åt att få det till rätt tjocklek.  Efter det så flöt det på ganska bra och en timme senare så skulle sista bulten monteras i ventilkåpan.

Då tappar Max den ner mellan kamdreven ner i kammremskåpan.... SUCK!

Vi la väl en halvtimme på att lysa med ficklampa och försöka hitta bulten men icke då. De som känner mig vet att jag har bra tålamod. Däremot blir jag lätt sur när jag är hungrig. Vi skulle ju göra middag efter att det var klart....

Nåja bara att bita i det sura äpplet och börja riva ner allt för att komma åt att lossa kammremskåpan.. Servopump,Generator, alla remskivor, motorfästet och allt därikring. Inte gjort på en pisskvart direkt.

När vi äntligen lyft bort kammremskåpan så hittar vi först inte bulten och undrar om allt varit förgäves. Men efter ett tag så upptäcks den bakom spännrullen.
http://img213.imageshack.us/img213/3681/20110109226.jpg

Ser ni vart den ligger?

Försökte ta bort bulten men då föll den helt bakom spännrullen. Eftersom det inte fanns nån magnet i garaget så fick vi aldrig upp bulten utan var tvungen att lossa kamremmen..

Efter att spännrullen och fästet till den var lossad så kunde vi ta ut bulten. Jahapp bara att montera tillbaka allt då.

Var verkligen noga med märkningarna eftersom jag har lyckats sätta kamremmen fel förut.

Vid 20:30 så var bilen ihop igen.. Bara att starta och börja göra en sen middag.. Då startar inte bilen så klart!  To be continued!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Hunted Jackass
21 januari 2011 · 796 Inlägg

Min gammla 740 hade en vinande m46 som lät sådär wink Hade iofs cirka 40k på mätarn men.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
professorWinther
24 januari 2011 · 585 Inlägg

Fortsatte felsökningen på tisdag då jag hade skjuss till garaget.
Hade grublat hela måndagen så jag hade kommit fram till att det måste vara vevaxeltriggern. Tog med mig datorn och kollade. Mycket riktigt. Ingen signal.
Felsökte kabeln och hittade ett brott. Troligtvis hade kammremskåpan träffat kabeln då jag lyfte den ur motorutrymmet. Är ju ganska tight så man får slita lite..

Nåväl. Löda ihop kabeln igen och bilen startade! smile
Lyckan blev inte långvarig dock då bilen gick som en påse nötter. sad
Lät som en boxermotor ungefär. Felsökte och felsökte och kollade tillslut kammremmen. Självklart så stod den ett kugg fel. Kammarna stod rätt men när jag spände remmen så hamnade veven ett snäpp fel.. DOOH!

Nåja.. Trött och less så var det bara att riva ner allt för att komma åt kamremmen igen. Fick besök av min nya galant garage granne så vi kollade båda två att den skulle stå rätt denna gång. Drog runt motorn några varv och dubbelkollde. Den här gången skulle det bli rätt..

Ihop med allting igen och starta bilen.. Då går den fortfarande som en påse nötter sad
http://img23.imageshack.us/img23/8059/20110111228.jpg

To be continued!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
SpeedOfLight
31 januari 2011 · 1 432 Inlägg

Lider med dig gubben... fy fan va drygt...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

Om en motor går dåligt eller inte startar. Kolla alltid gnista och soppa först.

Lyfte på tändkablarna en efter en för att märka om någon cylinder inte tände. På 4:an så blev det ingen skillnad!

Dåligt tändstift kanske? Bytte från Mizzan utan effekt.

Dålig tändkabel då kanske? mätte med en multimeret hade ganska höga värden och såg ut att glappa till ibland. Där har vi felet tänkte jag.. Tog även tändstiftskabeln från mizzan.. Ingen förbättring..

Jaha. Då har vi spolen kvar då. Men då kom jag ihåg att galanten har ett "Waste spark" tändsystem så att 1:an och 4:an sitter ihoplänkade. Kanske är nått tjall på 1:ans stift eller kabel då tänkte jag.. Bytte där också.. Ingen förbättring.

Jaha. Fel i själva spolen då? Testade detta genom att byta spole på bankarna. Alltså spolen till 1:an och 4:an fick tjänstgöra till 2:an och 3:an istället. Bara att koppla om kablarna och byta plats på ingående trigger till spolen.

Efter denna procedur så är det fortfarande ingen skillnad om man lyfter på 4:ans tändstiftskabel..

Så Kul man kan ha!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

Inge fel på tändningen alltså. Då var det soppan kvar. En kontroll av spridarna visade inge fel.

Åkte till mitt andra hem (biltema) och införskaffade en kompressionsprovare. Nu skall det kontrolleras kompa på den 33k mil gamla motorn.

Åkte hem till max och han fick agera co-driver.

Började med kompan på 1:an drog runt motorn några varv och klockan stannade på 10,7 bar. 2:an samma procedur 10,9 bar 3:an 10,6 bar.

Jämt och fint än så länge.. Men sen kom 4:an. 0 bar! Inge kompa alls! Blir att riva lite och kolla igen då..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

Hittade inget uppenbart fel på motorn så jag beslutade för att byta motor.

Behöver ju denna bil rullande då det är min bruksis.

Mizzan hade ju en fungerande 16v motor. Det blev att ringa emil och så begav vi oss till garaget vid 14:00 typ. Men först en sväng på biltema och köpa lite ny motorolja.


Har ju gjort detta några gånger nu så det var bara att köra igång. 1,5 timme efter att vi kommit till garaget så var motorn ute på golvet.
http://img51.imageshack.us/img51/267/20110116245.jpg

Körde in Labbet sen och började lossa allt runt motorn sen. två timmar senare var den på golvet och Vi ringde till Max som fick åka till hamburgerkedjan MAX och handla middag.

http://img708.imageshack.us/img708/8149/20110115237.jpg

Max, Emil och jag fortsatte med att byta över spjällhus,remskiva och montera rätt växellåda på motorn. Därefter var det bara att montera motorn i Labbet

Emil var tvungen att åka hem men max och jag fortatte. Vid 21:00 var motorn på plats och provstartad.
http://img822.imageshack.us/img822/3688/20110116244.jpg

Bara att städa ur garaget och bege sig hemmåt då!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

Åkte till garaget efter jobbet och rev ner motorn. Efter att ha hällt sprit i kanalerna så syntes det tydligt att ena avgasventilen på 4:an läkte. Det bara rann igenom.
Så nu blir det att renovera upp denna topp.

http://img718.imageshack.us/img718/9357/20110117249.jpg


När motorn ändå är nerplockad så passar jag ju så klart på att montera i turbokolvarna igen. big_smile Ska bara få tummen ur arslet och beställa nya ringar först.

Lagrena som var i motorn såg ju inte överdrivet bra ut.
http://img842.imageshack.us/img842/904/20110117263.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/9273/20110117257.jpg

Lagrena skiljde sig mellan 4:an och de andra tre också.

Nån som vet skillnad på D9A och D9B Vevstakslager?

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 februari 2011 · 585 Inlägg

En sak har jag lärt mig om budget trimmning. Det är att man aldrig ska snåla på Bränsle!

Soppasystemet och styrsystemet är det som måste vara perfekt om man ska plocka billiga hästar.

Eftersom jag har skaffat ett vems och låtit en riktigt duktig mappare fixa den biten så är det nu dags för soppan.

Har monterat en Evo3 pump i original bränsletank. Denna ska stå pall långt över mina effektmål på +300hk. Men som sagt man ska aldrig snåla på soppa! Sen har jag ju utvecklat en fäbless för att åka sidledes och kanske inte alltid full tank. Så en catchtank känns som en god investering!

Nya bränslesystemet kommer att bestå av :
Förpump: Evo 3 original in tank
Bränsletank: original Dynamic 4
Catch tank: Aluminium 3L tillverkad efter mina spec av JB svets i umeå
Bränsleledningar: rostfri stålspunnen slang med AN6 anslutningar(ca 8mm invändigt)
Matningspump: Walboro 255 (Har 2 om jag spårar ur som vanligt big_smile)
Btr: Aeromotive kopia med AN6 anslutningar och oljefylld bränsletrycksmätare.


Har plockat matningsledningen från Clippen då det var en Färdig AN6 hela vägen till filtret.
Sedan har jag beställt 6st raka anslutningar An6. 3st hane-hane skarvar An6 (blir att kapa i mitten och använda för att svetsa till catch tanken), 2st m10x1 till An6 för walbropumpen en An6 "hatt" för att plugga ena anslutningen från Catch tanken (förberedd för 2st pumpar direkt) Sedan beställde jag ytterligare 6m slang för returen och övriga slangar. Det blev Autobahn 88 slang.

Funderar på att svetsa om Fuelrailen med An6 anslutningar direkt också.

Sedan blir det så klart en "rewire" på pumparna med ström direkt från det bakmonterade batteriet.

Då borde jag ha garderat mig mot att soppan failar iallfall!

Har fått frågan varför jag inte använder en fuelcell. Så här motiverar jag det. Eftersom bilen används som bruksbil så ser jag inga fördelar. Vikten kommer högre. Man måste tanka på ett sätt som inte är godkänt av SBP och att jag får i mindre mängd bränsle. Visst är det flashigt men inte nödvändigt för min del.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 februari 2011 · 585 Inlägg

Eclipsebakvagnen är nu nerplockad i delar och väntar på en blästring. Tänkte satsa på pulverlack. Har inte riktigt bestämt vilken färg än.
Funderade på nått lite iögonfallande då det ändå inte stör min "sleeper" utsida!


http://img407.imageshack.us/img407/6738/20110115236.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 februari 2011 · 585 Inlägg

Emil hade några bilder från när vi bytte motorer mellan Mizzan och Labbet också..

Slänger upp dem!

Oljekylningsledningarna är alltid lika jobbiga!
http://img19.imageshack.us/img19/715/mitsu2128727830.jpg


Eldriven?
http://img233.imageshack.us/img233/2963/mitsu1128727909.jpg

Grejer flyttade till rätt motor.
http://img35.imageshack.us/img35/2747/mitsu5128725584.jpg


Bara att montera kvar.
http://img52.imageshack.us/img52/7685/mitsu4128725519.jpg

Fotograf var alltså Emil Sandström.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 februari 2011 · 585 Inlägg

Då har de första kopplingarna kommit. Börjar med att såga sönder dem!

http://img402.imageshack.us/img402/7682/20110128294.jpg

Hade tänkt att dessa skulle svetsas fast på catchtanken för att få det helt tätt!


http://img232.imageshack.us/img232/1547/20110128295.jpg

Det råkade visst följa med ett 3" K&N filter av bara farten.

Nu kan jag åka iväg med kopplingarna på måndag till IB svets så får han tillverka en catchtank. Ska passa på att korta ner intercoolern och svetsa ihop gamla vevhusventilationen från ventilkåpan också!

Senast redigerat av professorWinther (8 februari 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
10 februari 2011 · 585 Inlägg

Då var bakvagnen hemma. Funderar fortfarande vilken färg det skall pulverlackas i. Lackeraren föreslog en orange som han tyckte var grym. Själv har jag funderat en del på "kawazaki grön"..



http://img715.imageshack.us/img715/9545/20100923317.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Daemonette Warrior Princess
11 februari 2011 · 188 Inlägg

Har läst igenom tråden nu och kan bara säga: WOW!!!
Du har gjort ett fantastiskt jobb med bilen, att se sånt här tycker jag är sååå mycket mer imponerande än att se folk bara bränna pengar på färdiga saker.
Och vilket tålamod sen! (Jag hade blivit galen för länge sedan om jag var du tongue)

Hoppas verkligen att resten av 2011 blir problemfriare för dig!

Säg till om du behöver ett handtag med nånting. smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
professorWinther
11 februari 2011 · 585 Inlägg

Daemonette skrev:
Har läst igenom tråden nu och kan bara säga: WOW!!!
Du har gjort ett fantastiskt jobb med bilen, att se sånt här tycker jag är sååå mycket mer imponerande än att se folk bara bränna pengar på färdiga saker.
Och vilket tålamod sen! (Jag hade blivit galen för länge sedan om jag var du tongue)

Hoppas verkligen att resten av 2011 blir problemfriare för dig!

Säg till om du behöver ett handtag med nånting. smile

Tackar! Jo tålamod är något jag har ganska gott om. big_smile har ju som sagt 1890 lysdioder i Mizzan där åtminstone 1500 av dem är handlödda!

Tanken med Labbet är ju lite att se hur mycket man kan snåla ner på vissa grejer innan det rasar. Snart har jag provat det mesta av de billiga e-bay sakerna och vet vad som fungerar och inte.

Ett motorras är inte så farligt då det tar ca 2h att lyfta en motor. Och en beggad motor i halvtaskigt skick får du för 2000:- eller billigare.

Hjälp kan man alltid behöva. Varnar i förväg om det blir nån mastodonthelg i garaget eller så! big_smile

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"
professorWinther
11 februari 2011 · 585 Inlägg

Då har man fått hem lite roliga saker från IB-svets i umeå!


Catchtank tiggad i 5mm gods. An6 anslutningar.
http://img714.imageshack.us/img714/3189/20100923309.jpg


Min IC har blivit kortad ca 6cm på höjden. Nu klarar den sig lite bättre vid en ev. Snödrivekörning.
http://img525.imageshack.us/img525/9246/20100923314.jpg

Fina svetsar
http://img204.imageshack.us/img204/9317/20100923316.jpg


http://img97.imageshack.us/img97/8917/20100923315.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"
poochie BMW
11 februari 2011 · 42 Inlägg

alltid kul att se att de går framåt för dig winther !!!: )) ska även bli kul och se hur detta blir när de är klart !smile

SpeedOfLight
12 februari 2011 · 1 432 Inlägg

Ja du får inte glömma att hojta till när du ville att jag ska komma upp så vi skulle köra den där mek och fix helgen....

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang