Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 283 673 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
professorWinther
1 april 2011 · 585 Inlägg

Max hängde med ut till garaget och motorn kom på plats.

http://img101.imageshack.us/img101/5725/20110328527.jpg

Gillar mitt tema mer och mer.
http://img688.imageshack.us/img688/302/20110328528.jpg

Efter Umeå gatbilars årsmöte så åkte jag till garaget och fixade till det sista på kabelhärvan.
Givetvis så hade hjag gjort en tankevurpa kabeln till matning för tändspolen var för klen. Bara att riva upp hela kabelstammen och göra om den igen.
http://img858.imageshack.us/img858/8308/20110330530.jpg

Den här gången blev det vulktejp istället för krympslang.
http://img193.imageshack.us/img193/4701/20110330533.jpg

Dubbla clipper kontakter rakt in i torpedväggen!
http://img15.imageshack.us/img15/5932/20110330534.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Flash Modo-fan från början till slut
1 april 2011 · 330 Inlägg

Det blir ju grymt bra det där smile Det är svårt att tro att det är en del svart(haha)jobb som har betalat det(sorry, jag kände mig tvungen)

Det är ju synd (för dig) att du aldrig kommer ihåg vad jag jobbar med. Pulverlack håller ju bättre än sprayfärg smile

Fortsätt nu som du har börjat. Att det kommer att bli bra tvivlar jag inte på. Jag kommer ju ihåg hur bilen såg ut när du hade nyhämtat den.

Stolt far till Freddy 18/12-08
SpeedOfLight
1 april 2011 · 1 432 Inlägg

Flash, att påpeka pulverlacken nu när han typ lackerat alla sådanna delar e nästan lite väl elakt, även för att vara dig wink hehe

Pär, det börjar se bra ut, hojta till då du känner för att köra en till garagehelg smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Flash Modo-fan från början till slut
1 april 2011 · 330 Inlägg

Hehe, jo kanske det. Men nu var det ju faktiskt inte tänkt att vara ens lite elakt. Jo, faktiskt, det är sant big_smile

Men nu är han ju skriftligt påmind om det skulle visa sig att det måste göras om big_smile Frågan är ju då bara om vad det är för vitnyans som är lagd. Vi har ju flera olika, men 2 st som körs i princip hela tiden.

Stolt far till Freddy 18/12-08
SpeedOfLight
1 april 2011 · 1 432 Inlägg

Tror faktiskt inte han e så kräsen på nyansen på Labbet, bara det e iaf rätt färg tongue

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
k-len Egenföretagare
1 april 2011 · 223 Inlägg

Ser tokbra ut som vanligt. Gillar ditt färgtema.

Känner igne det litegranna från nått av mina gamla projekt.... nu ska vi se...

http://forumbilder.se/images/cf2011101656P10ce.jpg

Hade gjort sig fin bredvid labbet på en fin vinterväg.

Fick för övrigt förhinder förra helgen så det sket sig på både det ena och andra sättet, men någon annan helg SKA jag komma upp och ge dig ett hjälpande... finger

professorWinther
9 april 2011 · 585 Inlägg

Flash skrev:
Hehe, jo kanske det. Men nu var det ju faktiskt inte tänkt att vara ens lite elakt. Jo, faktiskt, det är sant big_smile

Men nu är han ju skriftligt påmind om det skulle visa sig att det måste göras om big_smile Frågan är ju då bara om vad det är för vitnyans som är lagd. Vi har ju flera olika, men 2 st som körs i princip hela tiden.

Jag har massor med grejer som du ska få lacka! Hör av mig om lite mer detaljer!


k-len skrev:
Ser tokbra ut som vanligt. Gillar ditt färgtema.

Känner igne det litegranna från nått av mina gamla projekt.... nu ska vi se...

http://forumbilder.se/images/cf2011101656P10ce.jpg

Hade gjort sig fin bredvid labbet på en fin vinterväg.

Fick för övrigt förhinder förra helgen så det sket sig på både det ena och andra sättet, men någon annan helg SKA jag komma upp och ge dig ett hjälpande... finger

Har ju länge funderat på detta färgtema. När jag såg hur grymt det blev på din skoter så var jag helt säker på att jag var tvungen att prova själv.

SpeedOfLight skrev:
Pär, det börjar se bra ut, hojta till då du känner för att köra en till garagehelg smile

Blir väl att dra ihop en garagehelg med Mizzan nån gång efter påsk skulle jag tro.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
9 april 2011 · 585 Inlägg

Glömde ju att skriva uppgifterna på tryckplattan som jag fick från Erik Wiklund efter han hade provtryckt den.

Slutresultatet blev 950Kg vid -2,6 till -2,8 mm kompression.

Eftersom Lamellen är 3mm så skulle man kunna chimsa tryckplattan två tiondelar. Har dock svårt att få tag i så små chims.
Nu kör jag den o-chimsad så efter lite slitage så har jag max tryck.

http://img683.imageshack.us/img683/1656/20110308440.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
9 april 2011 · 585 Inlägg

Tur att det finns bra grejer på jobbet.

Köpte nya stift av Mattias Sandgren och stiftade om Kabelstammen in till VEMS boxen.
http://img576.imageshack.us/img576/5053/20110331544.jpg

http://img14.imageshack.us/img14/8051/20110331539.jpg

Kontakterna som skall sitta i torpedväggen.
http://img845.imageshack.us/img845/1364/20110331541.jpg

Fixade det sista på motorkabelstammen. Förlängde insugstempmätarkabeln och bakade in avgastemp kabeln i stammen också.
http://img819.imageshack.us/img819/6499/20110331540.jpg

Ihopkopplad med andra delen.
http://img864.imageshack.us/img864/5808/20110331542.jpg

Alla jordar ansluten till huvudjorden.
http://img717.imageshack.us/img717/2842/20110331545.jpg

Allting korekkt avsäkrat och ett huvudrelä i anslutning till boxen.
http://img88.imageshack.us/img88/8579/20110331549.jpg


http://img826.imageshack.us/img826/4904/20110331546.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
9 april 2011 · 585 Inlägg

Anslutningen till wastegateklockan gick ju så klart av när jag skulle Flytta lite på den. De har tillverkat den så dumt att anslutningen sitter mitt för luftintaget till turbon.
Blev att borr ur, gänga och montera en pneumatikkoppling istället.
http://img847.imageshack.us/img847/2619/20110402552.jpg

Soppasystemet helt klart nu med dubbla pumpar, An6 slangar och direktström från batteriet. .
http://img851.imageshack.us/img851/6616/20110402555.jpg

Kopplingarna är ganska sexiga! Ja det är använt gummigenomföringar.
http://img577.imageshack.us/img577/6075/20110402556.jpg

20 cm 6mm2 matning till relä. Sedan 2,5mm2 till Walbro och original 2mm2 till evo 3 matarpumpen.  Då borde jag inte kunna få spänningsfall till pumparna iallfall..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
9 april 2011 · 585 Inlägg

Passade på att göra om lite smådetaljer jag stört mig på. Tryckröret har varit lite för kort. Förlängde det en cm per sida och svetsade en kant längst ut för att inte kunna skjuta  siliconslangen.

http://img684.imageshack.us/img684/4887/20110404566.jpg

http://img685.imageshack.us/img685/7115/20110404569.jpg

Byggde en låsanordning för lufttempgivaren också. Har ju bara suttit med en o-ring förut.
http://img830.imageshack.us/img830/636/20110404568.jpg

Fick göra om min första konstruktion för luftfiltret. Svetsade ett 3" rör som gick ner till 2,25" och sen en siliconslang till insugsidan på turbon. Tyvärr så visade det sig att röret stöp i växellänkaget på 4:ans växel. Det blev att skrota den iden alltså.

Letade en mer flexibel slang då den inte behövde tåla tryck. Hittade en flexslang på jula som var helt rätt pris på. Hade sökt på rubber och olika bygghandlar efter rätt slang men de låg på 250kr metern..
http://img709.imageshack.us/img709/8438/20110405576.jpg

Kardan och avgaset på plats.
http://img156.imageshack.us/img156/9747/20110405579.jpg

Lite dekaler!
http://img854.imageshack.us/img854/6201/20110404572.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
poochie BMW
10 april 2011 · 42 Inlägg

riktigt fint och jävla kul att den går nu !!big_smile nu äre bara att tagga sommar ännu mera!big_smilebig_smile

M_Forsgren
10 april 2011 · 107 Inlägg

H-vete vilket projekt. Snack om oflyt du haft också. Hoppas den håller i sig nu iaf. Riktigt nice.

Undrar dock över en sak. Det går grenrör, turbo, IC och så långt är jag med, men sen då? Från IC till?

k-len Egenföretagare
10 april 2011 · 223 Inlägg

från IC till inug -> motor. Runt runt runt

professorWinther
18 april 2011 · 585 Inlägg

Izzo skrev:
H-vete vilket projekt. Snack om oflyt du haft också. Hoppas den håller i sig nu iaf. Riktigt nice.

Undrar dock över en sak. Det går grenrör, turbo, IC och så långt är jag med, men sen då? Från IC till?

Avgaserna från motorn går via grenröret till avgassidan på turbon. De gör så att turbon snurrar och suger luft från luftfiltret och komprimerar den luften och skickar den vidare till intercoolern som kyler ner luften. Efter IC:n så skickas kall komprimerad luft in i motorn via insuget.

Alltså: turbo->IC-> insug-> motor

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
18 april 2011 · 585 Inlägg

Har haft problem med att få kontakt med Vems:et. Misstänkte min nya kabelhärva men felet spårades till att min seriell till usb konverter inte ville prata. Fick ju med en skiva med drivers till den men har ju ingen cd läsare på min mini bärbara. Letade åt deras hemsida men den fungerade ju så klart inte heller.

http://img130.imageshack.us/img130/4971/20110405573.jpg

Under tiden så plockade jag ihop allt till motorn och fyllde olja och glykol. Inga större läckage och allt såg bra ut..
http://img198.imageshack.us/img198/7312/20110407586.jpg

Köpte lös ett Optima Röd på jobbet och monterade det. På baksidan av batteriboxen ser nu relät till bränslepumparna.
http://img402.imageshack.us/img402/928/20110407598.jpg

Då var det bara att vänta på att Mattias Sandgren( Aka. VEMS Mattias) hade tid att komma förbi! Grymt proffsig och kunnig kille. Riktigt trevlig dessutom.
När han var på plats så började han med att gå igenom min nya kabelhärva. Det visade sig att signaljorden till Triggern inte var inkopplad. Några minuters lödning senare så fungerade allt bra.

Mattias hade med sig sin egen konverter och denna fungerade utmärkt. Väl inne i Vems:et så "provklickade" han alla spridare och tändspolarna. Allt verkade ha kontakt.
The moment of truth...
Vred på nyckeln och motorn verkade gå långsamt runt,hostade till nån gång ibland men ville inte starta.

Batterispänningen var lite väl låg vid crank och boxen bootade om några gånger.. Hmm. Splitter nytt och nyladdat Optima röd. Måste vara nått fel på kablarna då. Felsökte lite men hittade inget stort fel. Använder 35kvadratmillimeter kablar både till plus och minus.
Efter ett tag så kom Mattias på en ide och Loggade vevaxelgivaren. Mycket riktigt så verkade den polvänd. Ytterligare några minuters lödning och omstiftning så provade vi igen.
Klockan 23:00 på Torsdag kväll så Startade Labbet med ett vrål!

Var så i extas att jag ville köra in kolvringarna direkt. Men först en allmän check.
Tyvärr så var oljetrågsbultarna inte riktigt efterdragna och det läkte lite. Fort fixat och bilen skulle backas ut..

Då tog det stopp.. Kopplingen vägrade att lägga ur och vi beslutade oss att ge oss för kvällen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
18 april 2011 · 585 Inlägg

På fredagen efter jobbet så tog jag med mig Max och Jennie till garaget för att lufta kopplingen.

Hade ju köpt en ny huvud- och slavkopplingscylinder dessutom med extended rod för att undvika detta problem.
Efter att ha luftat på alla tänkbara sätt, så gick det med pedalen pressad mot torpedväggen, att lägga i en växel. Nu blir det provkörning!

Efter Mattias inrådan så kördes motorn med 80procentig belastning i cykler med motorbromsning för att köra in kolvringarna. Just nu så laddar bilen 0,5 bar.
Glädjeruset låg tätt i bilen, dock så fungerade ju kopplingen allt annat än bra.

En tur tillbaka till garaget för efterkontroll på allt och mer luftning.

Beslutade mig för att lossa hela systemet från bilen för att kunna vinkla huvudcylindern och på så sätt få bort luftbubblor.
Efter flera timmars luftning på de flesta tänkbara sätt så får jag inte någon bra funktion.

Monterade allt på plats och kom fram till att ett helt kopplingstramp hela vägen mot torpedväggen ger 7mm kopplingsarmsrörelse.

Någon här som har provmätt på sin bil?

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
18 april 2011 · 585 Inlägg

Skam den som ger sig.

Garagegrannen hade som tur var några huvudcylindrar liggandes efter ett handbromsbygge.
http://img35.imageshack.us/img35/7668/20110409601.jpg

Jämförde med min original och kom fram till vilken som innehöll mest vätska. Såklart så var det inte rätt gänga på anslutningen och den var stående istället för lutad. Men sånt kan man ju fixa.
Efter att ha letat igenom hela garaget och några närliggande garage så lokaliserades två olika bromsnipplar som var perfekta för ändamålet.
http://img20.imageshack.us/img20/1826/20110409602.jpg

För att få den nya cylindern fastsatt i rätt läge så svetsade jag en bricka runt hela cylindern och drog fast den med original pinnbultar.
http://img862.imageshack.us/img862/2371/20110409604.jpg

På plats.
http://img202.imageshack.us/img202/3679/20110409605.jpg

Detta gjorde så att kopplingen fungerade bättre men fortfarande svårt att koppla ur. Skulle behövt en ännu större huvudcylinder. Men nu är hon körbar iallfall!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
18 april 2011 · 585 Inlägg

http://img823.imageshack.us/img823/7312/20110407586.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/9716/20110407588.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/803/20110407589.jpg
http://img858.imageshack.us/img858/5848/20110407590.jpg
http://img69.imageshack.us/img69/2802/20110407591.jpg
http://img694.imageshack.us/img694/1305/20110407592.jpg
http://img709.imageshack.us/img709/4993/20110407593.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/4624/20110407594.jpg
http://img828.imageshack.us/img828/4678/20110407595.jpg
http://img807.imageshack.us/img807/552/20110407596.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang