Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 283 680 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
professorWinther
26 augusti 2011 · 585 Inlägg

Visar lite bilder från bänkningen också.

Det var rikligt med kö utanför Dynotech eftersom han hade "evenemangspris" efter Umeå Gatbilsträff. Klockan 21:00 började folk bänka.

Det hela började med en massa trubbel.  Bilen före mig var inte klar i bromsbänken förrens 06:00 på morgonen. Då var det dags att spänna upp min bil i bänken.

Det hade redan börjat bli ljust ute igen.

http://img695.imageshack.us/img695/2230/201108211284.jpg

Robban på Dynotech är grymt duktig på felsökning och mappning.
http://img839.imageshack.us/img839/8379/201108211285.jpg

Först var det ju så klart en massa problem. Jag hade bytt insugstempmätare och bränslemappen behövdes därför läggas om. Men Lambdan uppförde sig konstigt och slutade att fungera. Vi bytte sond men utan resultat. Tillslut så tappade datorn och boxen kontakten och felsökning började.
Provade även en annan VEMS box för att utesluta fel på min box men ingen kontakt då heller.

Tillslut så hittade Robban en kalllödning i seriella porten så då funkade allt igen.
http://img200.imageshack.us/img200/9123/201108211287.jpg

Vid 09:00 på morgonen Så fick vi vårat första fullständiga pull.
http://img695.imageshack.us/img695/9529/201108211289.jpg

http://www.garaget.org/video/109253

288 bakhjulshästar på en gammal galant är inte fy skam!

Senast redigerat av professorWinther (26 augusti 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Supra_robin
26 augusti 2011 · 4 663 Inlägg

grattis till bänkningen

professorWinther
30 augusti 2011 · 585 Inlägg

Tackar. Jag är riktigt nöjd. Det är roligt då man når delmål.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
31 augusti 2011 · 585 Inlägg

Har haft lite för hög oljetemp när turbon har fått jobba hårt. Original så sitter ju oljekylaren framför kylaren.
Nu när IC:n sitter framför så blir det ju inte optimalt flöde genom den.

http://img193.imageshack.us/img193/5989/201108221291.jpg

Jag tänkte placera oljekylaren framför däcket för att ha så korta ledningar som möjligt. Fronten är ju även konstruerad så att det finns ett ljufthål precis där.
http://img846.imageshack.us/img846/8618/201108221293.jpg

Hydroscand fick pressa ett par nya slangar till mig. Hade dock inte räknat med att de skulle vara så sjukt dyra. 1200:- för två slangar!
http://img716.imageshack.us/img716/7934/201108261299.jpg

Då var det bara att koppla in den då.
http://img694.imageshack.us/img694/2859/201108261303.jpg

Då var man redo för drifting och burnout tävling på Ö-viks flygplats.
Känner mig inte tillräckligt duktig bakom ratten än, så det får bli bara burnout för mig.

Senast redigerat av professorWinther (31 augusti 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Plundgren
31 augusti 2011 · 133 Inlägg

Edit: ha! där ser man vad man missar genom att inte få igång sitt mobila bredband på linuxburken i tid! Hoppas he gick bra i ö-vik, å att he vart nån film!

(missade sweetcamp också.........)

Senast redigerat av Plundgren (31 augusti 2011)

teamvolvoracing Trucker
31 augusti 2011 · 1 220 Inlägg

Plundgren skrev:
Edit: ha! där ser man vad man missar genom att inte få igång sitt mobila bredband på linuxburken i tid! Hoppas he gick bra i ö-vik, å att he vart nån film!

(missade sweetcamp också.........)

Om du mena sweetcamp här i ösd så kan ja bara säga att de va grymt! och fmx uppvisningen va helt sjuk big_smile

Vissa är bara bättre än andra!
Plundgren
31 augusti 2011 · 133 Inlägg

jo tyvärr så är det den jag menar sad såg nyhetsinslaget om det, och förbannade migsjälv för att jag TOTALT missat det... Hade ju kunnat hoppa på tåge å åkt 7mil norrut ist för att vara hemma å göra inget den helgen... MENMEN, kommer säkert fler tillfällen!

O lessen Pär för hijackandet av tråden din wink du får ge mig stryk om du känner för det, och hittar till bräcke (men spara stryket tills efter man fått åka hehe)

KHRacing
1 september 2011 ·

gratulerar så mkt till effekten professorn

KHRacing
1 september 2011 ·

professorWinther skrev:
Tack så mycket. Verkar bli fler och fler som har hittat hit nu.
Tålamod är något som jag har mycket av. Detta är ju sånt man får räkna med då man provar nya grejer.
Bara genom att plocka bort framaxlarna så har jag ju skickat dubbelt så mycket vridmoment på bakhjulen mot original. När jag dessutom snart är uppe i dubbel motoreffekt. Då har jag ju 4ggr med vrid i bakvagnen!
Så jag var ganska redo på att något skulle gå sönder. big_smile

Mitt mål har alltid varit att ha mycket bilder. Både för att jag ska komma ihåg hur jag gjorde och så kanske nån annan kan lära sig något.

Jo det brukar ju ta lite tid att plöja igenom en tråd.

Tänk på att du fortfarande har en bil som tror att den driver på alla 4 hjulen, för du har väl framdiffen monterad i lådan fortfarande för bästa stabilitet på växellådshuset ?

Så precis som på min EVO så har du effekten på bakhjulen, men eftersom att framdiffen snurrar exakt lika mkt som bakdiffen (svetsad centerdiff) så har du okå halva vridet på framdiffen.

/
..K cool

KHRacing
1 september 2011 ·

professorWinther skrev:
Catchtank blev en vattenflaska jag gängade in anslutningar i.
http://img811.imageshack.us/img811/5328/201107201140.jpg

Du måste ha ventilation på flaskan för att det skall funka som det är menat annars blir det övertryck av den varma oljans gaser .

KHRacing
1 september 2011 ·

professorWinther skrev:
Ville ha det längre fram för att man inte skulle stypa med armbågen i stolen då man rycker tvåan.
http://img34.imageshack.us/img34/7606/201107181132.jpg

Växelspaken sitter närmre ratten nu också så att man snabbt kan växla.

Om du betalar frakten så kan du annars få mina handgjorda alufästen inklusive spakstället från min bil smile

professorWinther
11 september 2011 · 585 Inlägg

KHRacing skrev:
Tänk på att du fortfarande har en bil som tror att den driver på alla 4 hjulen, för du har väl framdiffen monterad i lådan fortfarande för bästa stabilitet på växellådshuset ?

Så precis som på min EVO så har du effekten på bakhjulen, men eftersom att framdiffen snurrar exakt lika mkt som bakdiffen (svetsad centerdiff) så har du okå halva vridet på framdiffen.

/
..K cool

Det har du ju faktiskt rätt i. Hade ju 372Nm på bakhjulen.


KHRacing skrev:
Du måste ha ventilation på flaskan för att det skall funka som det är menat annars blir det övertryck av den varma oljans gaser .

Självklart! Det var inte med på bilden där bara. Kör ett slutet system med slang i toppen mot luftfiltret. Då suger den direkt alla gaser ur flaskan!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
SpeedOfLight
12 september 2011 · 1 432 Inlägg

professorWinther skrev:
Hittade en bild från drifting- och burnout tävlingen i Ö-vik.

Vart hittade du den? Fanns det några på shoppingvagnen oxå eller?

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Stackarn
15 september 2011 · 1 200 Inlägg

Sjukt härligt projekt, med den bästa byggarandan jag sett på länge! Enormt med creds!!!


Och du Plundgren, har film på hela fmx-uppvisningen om du vill ha smile

Amstaff
16 september 2011 · 253 Inlägg

När blire hx52?

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
professorWinther
18 september 2011 · 585 Inlägg

Stackarn skrev:
Sjukt härligt projekt, med den bästa byggarandan jag sett på länge! Enormt med creds!!!


Och du Plundgren, har film på hela fmx-uppvisningen om du vill ha smile

Det värmer när man får höra sånt!

Amstaff skrev:
När blire hx52?

Har inte riktigt behov av en sådan. Chassiet klarar ju inte ens min lilla16g snurra.
Sklle vara kul att se vad en 4G63 motor klarar.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
viciousnightmare
21 september 2011 · 36 Inlägg

Står en Eclipse där
FRÖVISKROTEN AB
CENTRALVÄGEN 53
71831 FRÖVI

Tel: 0581-31240

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang