Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 283 659 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
Plundgren
17 januari 2012 · 133 Inlägg

progress! me likey big_smile

poochie BMW
18 januari 2012 · 42 Inlägg

satan så fint hörru!: )
Kommer du ens se över ratten nu ?big_smile

professorWinther
18 januari 2012 · 585 Inlägg

http://img716.imageshack.us/img716/8858/201201081672.jpg
http://img85.imageshack.us/img85/6501/201201081673.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/7029/201201081675.jpg
http://img823.imageshack.us/img823/5562/201201121698.jpg

Ska bygga om bältesstaget lite och sätta in dubbla dörrsträvor.. Sen är buren helt klar.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Daemonette Warrior Princess
18 januari 2012 · 188 Inlägg

Oj snyggt svetsat! Måste få se bilen live igen snart smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
SpeedOfLight
18 januari 2012 · 1 432 Inlägg

äntligen kommer min och jonsmyrs gamla födelsedagspresent till användning smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
professorWinther
18 januari 2012 · 585 Inlägg

Daemonette skrev:
Oj snyggt svetsat! Måste få se bilen live igen snart smile

Ska bara få hem VEMS:et igen så kan du få en provtur.


SpeedOfLight skrev:
äntligen kommer min och jonsmyrs gamla födelsedagspresent till användning smile

Letade fram dem igår faktiskt. 4-punkt bälte får duga så länge. Men har sneglat lite på ett FIA godkänt 6-punkt för strax över 1500. Skulle ju kännas bra att man garanterat sitter kvar i stolen då man har bur..

Senast redigerat av professorWinther (18 januari 2012)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Plundgren
18 januari 2012 · 133 Inlägg

haha, har inte sett det förut, men jag gillar att du/nån har skrivit upp tiden för superstage(?) på dörrsidan! big_smile

professorWinther
19 januari 2012 · 585 Inlägg

Plundgren skrev:
haha, har inte sett det förut, men jag gillar att du/nån har skrivit upp tiden för superstage(?) på dörrsidan! big_smile

Jag var så nöjd så jag var tvungen att skriva upp det.  1.29,00 big_smile
Skulle skriva upp min 402m tid också. Men tyvärr så regnade den enda oficiella tävling jag var med i bort. Får bli nästa sommar..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
24 januari 2012 · 585 Inlägg

Förstärkte upp stolarna lite. De har varit i svagaste laget.
http://img710.imageshack.us/img710/8007/201201151706.jpg

Passade även på att justera hålen så de passar mig bättre med 4 punkt. De var ju gjutna efter en liten kort Japan!
http://img194.imageshack.us/img194/6941/201201161707.jpg

Måste visa upp ytterligare en uppsättning fälgar jag fått tag i. Har en design som påminner om ROTA GTR.
http://img252.imageshack.us/img252/6254/201201161711.jpg

Mycket bättre utrymme till bromsarna också.
http://img855.imageshack.us/img855/9082/201201161712.jpg

Hade tänkt att blästra och pulverlacka dessa fälgar vita också.

Senast redigerat av professorWinther (24 januari 2012)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
24 januari 2012 · 585 Inlägg

Inpassning av 4-punkts bälten. 

Har gått på en säkerhetsföreläsning av Jan Phersson, så då har man fått lite bra fakta.

När man sitter i stolen skall bältet optimalt ha en vinkel på mellan 0 och 10 grader neråt från axeln sett. Det är enligt SBF godkänt med 0-45 grader. Men vid sådana extrema vinklar så blir du ihoptryckt vid en kollition.
http://img62.imageshack.us/img62/5228/201201181727.jpg


Bältet skall fästas så nära bakom ryggen som möjligt. Ett bälte kan sträcka sig 20% vid en krock. Om du har bältet fäst långt bak i bilen så är det inte ovanligt att skalla ratten..
http://img46.imageshack.us/img46/5372/201201181729.jpg


Lägger in lite bilder på en av mina reservdelsgalanter som nu åkt vidare till himmelen. big_smile
http://img689.imageshack.us/img689/795/201201191732.jpg

Sparade så klart bra att ha grejer!
http://img535.imageshack.us/img535/7061/201201201734.jpg

Senast redigerat av professorWinther (24 januari 2012)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mervolic Yawn...
24 januari 2012 · 3 151 Inlägg

Ser fint ut med stol och bälte.

Galant piñata där. wink

k-len Egenföretagare
5 februari 2012 · 223 Inlägg

Inte tittat in på garaget sedan somras, du har kommit en bit. Mycket bra jobbat=)

professorWinther
5 februari 2012 · 585 Inlägg

Fick hem lite roliga belägg och mina omsvarvade skivor. Dags att montera.


http://img822.imageshack.us/img822/606/201202031789.jpg


Det var lite mer jobb än jag hade räknat med att få tag i stora bromskivor bak till en galant.
Jag köpte ett par SAAB 99 främre bromsskivor som har storleken 280mm. Men för att få de att passa bak på en galant så behövdes lite omsvarvning. Tjockleken på både bromsyta och anliggningsyta fick reduceras. Centrumhålet fick ökas och gradas och yttre diametern minskades till 270mm.

Men även med detta gjort så centrerade inte oket över skivan så jag tillverkade en 5mm distans.
http://img830.imageshack.us/img830/5836/201201231748.jpg

Bara att montera då!
http://img507.imageshack.us/img507/2158/201202041794.jpg

Här monterades distansen.
http://img201.imageshack.us/img201/3269/201202041793.jpg

EBC Redstuff belägg lär göra att det går att handbromsa hårt!
http://img338.imageshack.us/img338/9156/201202041795.jpg

Bromsoken är från en Eclipse GSX och har 35mm kolv istället för 30mm som det är original på en -89 galant.

Senast redigerat av professorWinther (5 februari 2012)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
strande Automationselektriker och Svetsare
5 februari 2012 · 111 Inlägg

Ser mycket bra ut:D

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
professorWinther
6 februari 2012 · 585 Inlägg

Då var det dags att montera den äkta VR4 RS motorn.

Ur med den gamla motorn för att lossa triggerhjulet och spjällhus samt lite andra detaljer.

http://img830.imageshack.us/img830/3703/201201271754.jpg



Svänghjulet och kopplingen flyttad över till vr4:a motorn som monterades ihop med eclipse GSX växellådan och sänktes i bilen.
http://img580.imageshack.us/img580/5431/201201291760.jpg


Eftersom jag tänkte besiktiga bilen som ombyggt fordon med denna motor så tänker jag inte lacka upp ventilkåpan. Lite bruksplatina är att föredra om man ska besiktiga med en annan motor.

http://img684.imageshack.us/img684/568/201201311762.jpg


En liten detalj som göra att man ser att det är en VR4:a motor. Mitsuloggan sitter före mitsubishitexten. På en vanlig GTI står det bara mitsubishi utan loggan. Den gula färgen på spridarna skvallar också om att detta är en VR4 RS evulotion spec motor. De gula spridarna är 510cc och motorn har 240hk original.
http://img207.imageshack.us/img207/7573/201201311763.jpg



Har fått hem min nya 1" bromscylinder som jag ska använda som huvudkopplinscylinder. Har ju haft problem med att kopplingen inte ville trampa ur med original cylinder. Så då fick jag tag i en 3/4" cylinder som fungerade bättre men inte bra. Var tvungen att stämpla kopplingen i torpedväggen för att kunna växla.
http://img191.imageshack.us/img191/6835/201201311766.jpg

Detta är den största bromscylinder jag kunde få tag i!

Senast redigerat av professorWinther (6 februari 2012)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
7 februari 2012 · 585 Inlägg

Det gick ju inte så bra med den tänkta uppstarten.

Då jag fyllde på glykol så rann det ut ur turbon. Det visade sig att det saknades en frostplugg i den.

Har sökt runt i några dagar efter en 14mm frostplugg, tillslut så hittade jag Umeå motorslip som beställde hem två till mig!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
24 februari 2012 · 585 Inlägg

Då sitter nya kopplingscylindern på plats. Kan lova att det blev tight.

http://img443.imageshack.us/img443/2965/201202221887.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
amoreex
15 augusti 2013 · 2 712 Inlägg

Är detta projekt nerlagt? smile

Ser riktigt bra ut! Älskar galant!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang