Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
äntligen kommer min och jonsmyrs gamla födelsedagspresent till användning
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Oj snyggt svetsat! Måste få se bilen live igen snart
Ska bara få hem VEMS:et igen så kan du få en provtur.
SpeedOfLight skrev:
äntligen kommer min och jonsmyrs gamla födelsedagspresent till användning
Letade fram dem igår faktiskt. 4-punkt bälte får duga så länge. Men har sneglat lite på ett FIA godkänt 6-punkt för strax över 1500. Skulle ju kännas bra att man garanterat sitter kvar i stolen då man har bur..
Senast redigerat av professorWinther (18 januari 2012)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
haha, har inte sett det förut, men jag gillar att du/nån har skrivit upp tiden för superstage(?) på dörrsidan!
Jag var så nöjd så jag var tvungen att skriva upp det. 1.29,00 Skulle skriva upp min 402m tid också. Men tyvärr så regnade den enda oficiella tävling jag var med i bort. Får bli nästa sommar..
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Har gått på en säkerhetsföreläsning av Jan Phersson, så då har man fått lite bra fakta.
När man sitter i stolen skall bältet optimalt ha en vinkel på mellan 0 och 10 grader neråt från axeln sett. Det är enligt SBF godkänt med 0-45 grader. Men vid sådana extrema vinklar så blir du ihoptryckt vid en kollition.
Bältet skall fästas så nära bakom ryggen som möjligt. Ett bälte kan sträcka sig 20% vid en krock. Om du har bältet fäst långt bak i bilen så är det inte ovanligt att skalla ratten..
Lägger in lite bilder på en av mina reservdelsgalanter som nu åkt vidare till himmelen.
Sparade så klart bra att ha grejer!
Senast redigerat av professorWinther (24 januari 2012)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Fick hem lite roliga belägg och mina omsvarvade skivor. Dags att montera.
Det var lite mer jobb än jag hade räknat med att få tag i stora bromskivor bak till en galant. Jag köpte ett par SAAB 99 främre bromsskivor som har storleken 280mm. Men för att få de att passa bak på en galant så behövdes lite omsvarvning. Tjockleken på både bromsyta och anliggningsyta fick reduceras. Centrumhålet fick ökas och gradas och yttre diametern minskades till 270mm.
Men även med detta gjort så centrerade inte oket över skivan så jag tillverkade en 5mm distans.
Bara att montera då!
Här monterades distansen.
EBC Redstuff belägg lär göra att det går att handbromsa hårt!
Bromsoken är från en Eclipse GSX och har 35mm kolv istället för 30mm som det är original på en -89 galant.
Senast redigerat av professorWinther (5 februari 2012)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Då var det dags att montera den äkta VR4 RS motorn.
Ur med den gamla motorn för att lossa triggerhjulet och spjällhus samt lite andra detaljer.
Svänghjulet och kopplingen flyttad över till vr4:a motorn som monterades ihop med eclipse GSX växellådan och sänktes i bilen.
Eftersom jag tänkte besiktiga bilen som ombyggt fordon med denna motor så tänker jag inte lacka upp ventilkåpan. Lite bruksplatina är att föredra om man ska besiktiga med en annan motor.
En liten detalj som göra att man ser att det är en VR4:a motor. Mitsuloggan sitter före mitsubishitexten. På en vanlig GTI står det bara mitsubishi utan loggan. Den gula färgen på spridarna skvallar också om att detta är en VR4 RS evulotion spec motor. De gula spridarna är 510cc och motorn har 240hk original.
Har fått hem min nya 1" bromscylinder som jag ska använda som huvudkopplinscylinder. Har ju haft problem med att kopplingen inte ville trampa ur med original cylinder. Så då fick jag tag i en 3/4" cylinder som fungerade bättre men inte bra. Var tvungen att stämpla kopplingen i torpedväggen för att kunna växla.
Detta är den största bromscylinder jag kunde få tag i!
Senast redigerat av professorWinther (6 februari 2012)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.