10 oktober 2013
Trådstartare
Det gick nästan vägen. Gustav från SFRO kom förbi på torsdagskvällen.
Jag hade gjort en del ändringar från senast han kollade på bilen.
*bredare däck på 9,5" fälgarna 235/40 18" resp 245/40 18"
*Hjulbultar i stål
*Bytt tilbaka till orginal backspeglar
* Flyttat in batteriet i kupen och fixat en batterilåda (även om jag har ett AGM batteri som inte ger nån gas ifrån sig vid laddning)
*Tätat hela bakre torpedväggen och använt täta genomföringar
*Byggd om hela bromsfördelningssystemet, tagit bort orginal fördelningsblock och ersatt med tkors och en justerbar bromsventil på bakre kretsen.
* Böjt till en stålkant från den förra takluckan.
Tyvärr så får jag fortfarande problem med att däcken låser upp så fort man trycker hårt på bromspedalen. Detta ger dålig retardation. Vi provade med lägre lufttryck i däcken men med bara lite bättre resultat.
Dommen blev att bromsservon var för kraftig så det gick inte att dosera bromsverkan på ett bra sätt.
Då fick jag lära mig nått mer om galanter. Om man har ABS orginal på en galant så sitter det ett dubbelmembransbromsservo. Jag var ju så klart tvungen att slakta ett enkelmenbransservo från Mizzan och testa direkt.
Efter lite Vilja våld och vaselin så gick det att byta utan att lossa bromsledningarna.
Har jag tur så skulle gustav kunna komma ner till umeå om två veckor igen.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.