Volvo S60 T5 Geartronic vs tvärnit?

LazerHawke
5 december 2008 · 1 268 Inlägg

när jag fick tvärnita idag så såg jag snabbt i displayen att batteri och motorlampan flimra till kan det vart så att motorn dog nån sekund och sen starta upp utan att jag hann märka detta? kan det berott på att maskineriet inte hängde me riktigt vid inbromsningen eller vad skedde egentligen?

gick så fort allting me att det där flimra till kan det vart så att motorn tuppa av snabbt vid den manövern som skyddsåtgärd eller?

expect1991
5 december 2008 · 1 814 Inlägg

motorn ska väl aldrig stängas av under färd automatiskt, tänk om du måste gasa dig åt rätt håll :o

-Mackan- Fire And Silk
5 december 2008 · 2 254 Inlägg

Om däcken låste sig och du hade växel i så vore det konstigt om inte motorn dör, för att sedan starta igen när abs'n släpper för en stund och motorn ''rullar igång'', det är i alla fall min teori.


Det förutsätter att du inte tryckte in kopplingen samtidigt som du tvärnitade.

Senast redigerat av -Mackan- (5 december 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Majzzen
5 december 2008 · 177 Inlägg

-Mackan- skrev:
Om däcken låste sig och du hade växel i så vore det konstigt om inte motorn dör, för att sedan starta igen när abs'n släpper för en stund och motorn ''rullar igång'', det är i alla fall min teori.


Det förutsätter att du inte tryckte in kopplingen samtidigt som du tvärnitade.

Men geartronicen är väl utan kopling o så, bara att växla!! alltså menade han att bilen inte han med och göra det den skulle när han bromsade! Tror jag

bytoken
5 december 2008 · 104 Inlägg

-Mackan- skrev:
Det förutsätter att du inte tryckte in kopplingen samtidigt som du tvärnitade.

Är inte geartronic en automat? dvs ingen koppling man kan trycka ner?

v70 awd 2,5t -07
855R -97
-Mackan- Fire And Silk
5 december 2008 · 2 254 Inlägg

Geartronic is Volvo Cars' name for its manumatic transmission, similar to Porsche's Tiptronic. It is available in 5 and 6 speed models, and is controlled by a microprocessor. Manual shifting is allowed with the gear stick in the manual mode. The gear stick can also be used just like any other automatic gearbox, where the transmission will shift automatically.


Halvautomat? Går att växla med den som en manuell men även använda som en automatlåda.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Majzzen
5 december 2008 · 177 Inlägg

-Mackan- skrev:
Geartronic is Volvo Cars' name for its manumatic transmission, similar to Porsche's Tiptronic. It is available in 5 and 6 speed models, and is controlled by a microprocessor. Manual shifting is allowed with the gear stick in the manual mode. The gear stick can also be used just like any other automatic gearbox, where the transmission will shift automatically.


Halvautomat? Går att växla med den som en manuell men även använda som en automatlåda.

japp asså ingen koppling

Senast redigerat av Majzzen (5 december 2008)

-Mackan- Fire And Silk
5 december 2008 · 2 254 Inlägg

Majzzen skrev:

-Mackan- skrev:
Geartronic is Volvo Cars' name for its manumatic transmission, similar to Porsche's Tiptronic. It is available in 5 and 6 speed models, and is controlled by a microprocessor. Manual shifting is allowed with the gear stick in the manual mode. The gear stick can also be used just like any other automatic gearbox, where the transmission will shift automatically.


Halvautomat? Går att växla med den som en manuell men även använda som en automatlåda.

japp asså ingen koppling

Okey, då kan vi nästa utesluta mitt första alternativ, frågan är då vad som orsakade millisekunds-härdsmelltan.

Hehe! smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
LazerHawke
5 december 2008 · 1 268 Inlägg

hehe ja alltså det är ju den lådan jag har fast kör för det mesta på automaten då.... lådan heter (geartronic) smile

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 december 2008 · 2 252 Inlägg

då är de för att den hade låst upp convertern, altså gjort lockup så den hann inte släppa lockupen när du panikbromsa utan den gjorde de sedan när abs'en släppt o motorn kommit igång igen

är vad jag tror iaf

Senast redigerat av The_Mechanic (5 december 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
5 december 2008 · 310 Inlägg

Man kanske inte ska jämföra men:P

På min 850 92a automat, så hänger inte lådan med ibland om man är lite snabb med att köra iväg, och det har hänt att jag fått motorstopp även om det är sällan.

Men sen är 850s automat låda den segaste som finns...


Tror inte alls att det är omöjligt att automat lr halvautomat inte hinner med vid en snabb inbromsning, men att det är inte spec ofta som det händer.

OBS: bara spekulationer

Senast redigerat av Abbee (5 december 2008)

Catch the moment, soon It'll be over
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang