5158
Sök

byte till b230ft med LH 2.2 elsystem?

556 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
vad blir de för modifikationer på elsystemet om man ska byta till en b230ft

om jag har en b230f men LH 2.2?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 816 Inlägg
5 december 2008
Man måste byta kablage till det nyare LH 2.4 går inte att köra med LH 2.2

243 Inlägg
5 december 2008
Hilmer skrev:
Man måste byta kablage till det nyare LH 2.4 går inte att köra med LH 2.2

??? jag hade då LH 2.2 systemet i min 88:a turbo! (med FT maskin). det går nog alldeles utmärkt. ev så kanske du får leta reda på turbo box(ar) min fick alldeles FÖR MYCKET! soppa när jag körde med en GL bränslebox!

1 816 Inlägg
5 december 2008
Stämmer! Jag som läste lite hastigt och tog för givet att det handlade om FK.

243 Inlägg
6 december 2008
Hilmer skrev:

har ju ingen betydelse om det är en FK eller FT - det är ju grund och botten samma maskin! att det sen skiljer med oljekylning vissa årsmodeller har inte hit att göra!

1 816 Inlägg
6 december 2008
Mr_V skrev:
Hilmer skrev:

har ju ingen betydelse om det är en FK eller FT - det är ju grund och botten samma maskin! att det sen skiljer med oljekylning vissa årsmodeller har inte hit att göra!

FK har mig veterligen aldrig haft LH 2.2 därav mitt svar tidigare.

556 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
har man 2.4 kaplage så ska det bara vara att byta till turbo boxarna och skaffa 4 motstånd till spridarna

men så lätt är det ju inte på ett 2.2 system, så de lättaste att göra är att byta hela systemet till LH 2.4?

Med lem
1 127 Inlägg
7 december 2008
Hilmer skrev:
Mr_V skrev:
Hilmer skrev:

Vad det är för block spelar ingen roll. Kan ju köra mekaniskt ET sprut på en FK om man nu skulle vilja det.

556 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
H3dlund skrev:
Hilmer skrev:
Mr_V skrev:

Vad det är för block spelar ingen roll. Kan ju köra mekaniskt ET sprut på en FK om man nu skulle vilja det.

jo men det är just med elsystemet ja undrar om..

jag ska köpa en b230ft och montera i min volvo 740-88 med b230f motor, om undrar vad för modifieringar man behöver göra när jag har ett LH 2.2 elsystem på min bil. den passar ju inte rakt in menar ja..

1 816 Inlägg
7 december 2008
H3dlund skrev:
Hilmer skrev:
Mr_V skrev:

Frågan handlade ju inte om vilket block, det handlade om huruvida det fungerade att koppla ihop det med befintligt LH 2.2 system. Pga mitt läsfel tidigare så svarade jag på om en FK går att koppla in eller ej i det kablage som sitter i bilen. Då FK mig veterligen har LH 2.4 så svarade jag som jag gjorde, för frågan handlade ju inte om att byta ut sprutet.
Snackar man om FT/FK osv så tar man för givet att det handlar om en komplett motor (ink sprut) som skall monteras eftersom bilen inte är utrustad med detta sedan tidigare.
Och även om man nu istället skulle tänka sig att montera en FT (t ex LH 2.2) i denna bil som det handlar om så måste man ändå ändra bland kablage och boxar.

556 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
enligt mig börjat detta bli lite förvirrande, mig veterligen så är det i princip bara westgaten som skiljer sig på en FK/FT?

boxarna behövs ju bytas, och så behöver man förkopplingsmotstånd till spridarna efterssom det inte är samma ohm på dom. detta är vad som behövs göras om man ska byta från F till FT om man bilen innan hade LH 2.4..?(i EL väg alltså)

efterrsom jag inte kunde hitta någon som visste vad modifikationerna på elsystemet skulle bli om man hade  (som jag har) ett LH 2.2 system i bilen, startade jag denna tråd   

mig veterligen har FK/FT bara LH 2.4?

lättaste utvägen är att ta kebelhärvan från den motorn man sätteri?, i mitt fall

556 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
ok.. motorn kommer från en 940 så det är 2.4 system på den

bara någon som kan säga om det över huve taget går att modda elsystemet?

lr bättre att ta ett komplett 2.4 system och byta till det?

1 816 Inlägg
7 december 2008
Är det en motor med LH 2.4 så är ju det bästa om man kan få med sig hela kabelhärvan, eller åtminstone den biten till motorelektroniken.
Det skiljer ju en del systemen emellan så därför måste man byta ut kablage/boxar osv.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
7 december 2008
skiljer inte en del kontakter på givare och dylikt också mellan 2.2 och 2.4??

//Per-Arne

Sök