Hydrauloljan utsätts också för extrema tryck, lite värre än motoroljan i en förbränningsmotor vad jag kan tänka mig.
Jag menar, en hydraulpump i ett system jobbar på 250-300bar om det är ett lite mer krävande system.
Och det ska några ventiler ta hand om, trekvarttumsslangar ska hålla trycket, kopplingar, alla flaskhalsar som skapas för att ge rätt flöden och tryck överallt.
Man slår ju sönder oljan lika mycket när man tvingar in den i en strypning i ett hydraulsystem.
Dock skiljer det sig lite, på att hydrauloljans arbetstemperatur ligger runt 50-60 grader, och jag vet inte vilken temperatur motorolja ligger på, men antagligen högre då det är ett så mycket mindre system.
Dock håller jag med dig om att oljan bryts ner så småningom, men jag hävdar att livslängden vore längre om man hade kunnat montera ett lågtrycksfilter även på förbränningsmotorer, men då får ju oljeproducenterna inte sälja lika mycket olja, och det går ju inte för sig.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet