Turbo VS GLT

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

ghostpix skrev:

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Risker med bilköp finns det alltid. Tyvärr kan man ha otur med sönder/slutkörda motorer och växellådor som kan kosta en slant att göra i ordning igen. Men det gäller ju inte bara turbo-modeller utan även andra. Men man kan göra klipp med.

Var vaksam efter missljud från motorn, ex ventil-knack och så, man kan blanda ihop det med spridarklick om man inte lyssnar noga. Har du ventil-knack i en sådan motor, gäller även icke-turbo så finns risken att oljan inte är i rätt nivå, dvs för lite alt att oljan tappat sin viskositet och förmåga att smörja. Det är ett tecken på att motorn kanske inte sköts så bra av tidigare ägare då ventil-tryckarna är hydraliska.

Sen ska man alltid kontrollera en kall motor. Dvs be ägaren att inte varmköra bilen om man ska åka och kolla på den. Detta för att se att den verkligen startar och går ordentligt, och för att man ska kunna kontrollera oljenivån direkt med.

Sist kan man ju tillägga att få provköra bilen och då känner man rätt så snart om kopplingen är sliten och så vidare. Bäst är att köra in bilen i en GDS-hall o lyfta upp den för att kunna kontrollera så att inga oljeläckage finns.

Några småtips så.

//S

Härligt å höra, det ska jag komma ihåg smile.
Jag tycker att jag redan har hittat en underbart bra bill Det va ett bra köp. Går som en klocka och startar alltid och är felfri. Men jag kollade upp försäkringarna och jämförde mellan en t5:a och en GLT och det skillde kanske bara någon 100 lapp. Det är därför jag är lite sugen på att sälja bilen och köpa en t5:a, med tanke på att jag förlorar inte så mycket på det.. Är rätt ny på detta smile

Marlboroman
6 december 2008 · 8 233 Inlägg

ghostpix skrev:
Var vaksam efter missljud från motorn, ex ventil-knack och så, man kan blanda ihop det med spridarklick om man inte lyssnar noga. Har du ventil-knack i en sådan motor, gäller även icke-turbo så finns risken att oljan inte är i rätt nivå, dvs för lite alt att oljan tappat sin viskositet och förmåga att smörja. Det är ett tecken på att motorn kanske inte sköts så bra av tidigare ägare då ventil-tryckarna är hydraliska.

Lyftartick är standard på 850 där milen tickat iväg. Visst kan det bero på oljenivån med, men i de flesta fall så hör det ihop med att original lyftare är felkonstruerade med ett för litet dräneringshål koksar igen. Så länge det försvinner när den blir varm är det inget at bry sig i egentligen. Samma sak om den stått still länge, då tickar dem också tills lyftarna fyllts upp igen.

Nivån på oljan och viskositeten på den är 2 olika saker. Viskositeten är hur tjock oljan är, inte hur bra den smörjer. Olja tappar dessutom aldrig sin förmåga att smörja.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
6 december 2008 · 6 271 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Eftersom du inte har superkoll (efter vad du själv skriver) så skulle jag nog rekommendera ett Motormännen-test, när du kollar bil på Blocket brukar det stå Gör ett Motormännen-test i närmsta stad, kostar 1500kr, och klickar du på länken så berättar dom vad dom kontrollerar, vilket är en hel del grejer.

Se även till att bilen är skattad och besiktigad, vilket även ger ett gott tecken på att den är frisk mekaniskt sett.
Besiktigad, alltså.

Senast redigerat av TurbOla (6 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

TurbOla skrev:

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Eftersom du inte har superkoll (efter vad du själv skriver) så skulle jag nog rekommendera ett Motormännen-test, när du kollar bil på Blocket brukar det stå Gör ett Motormännen-test i närmsta stad, kostar 1500kr, och klickar du på länken så berättar dom vad dom kontrollerar, vilket är en hel del grejer.

Se även till att bilen är skattad och besiktigad, vilket även ger ett gott tecken på att den är frisk mekaniskt sett.
Besiktigad, alltså.

Det här med besiktad och skattad har jag koll på. Köper inte bil som inte är något av de. Problemen är väl om det är något man inte ser, fast man märker efter ett tag, sådana fel. Finns så mycket. Kombi eller Sedan?

ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lyftartick är standard på 850 där milen tickat iväg. Visst kan det bero på oljenivån med, men i de flesta fall så hör det ihop med att original lyftare är felkonstruerade med ett för litet dräneringshål koksar igen. Så länge det försvinner när den blir varm är det inget at bry sig i egentligen. Samma sak om den stått still länge, då tickar dem också tills lyftarna fyllts upp igen.

Nivån på oljan och viskositeten på den är 2 olika saker. Viskositeten är hur tjock oljan är, inte hur bra den smörjer. Olja tappar dessutom aldrig sin förmåga att smörja.

Ja det säger jag inte emot, jag angav det som en möjlig anledning inte den enda, då grannens 850 lät som en diesel motor normalt sett låter, fyllde på ca 2 liter så försvann knacket i ett handslag.

Jag är formulerade mig fel på den andra punkten där.

Tar man tex 5W-40 olja så anger den första siffran hur tjockflytande oljan är vid låg temperatur. Den andra siffran anger temperaturbeständigheten och om denna överskrids blir oljan nästan lika lättflytande som vatten och tappar nästan helt sin smörjförmåga (gäller syntetoljor hänvisning en som jobbat i branschen). En mineral och delsyntet är inte att rekommendera i turbobruk eller motorer med hydraliska ventillyftare då oljan bildar slagg som koxar igen dräneringshålen som nämnts tidigare, då mineraloljan inte tål temperaturen. Delsyntet är inte heller att rekommendera då denna innehåller mineralolja.

//S

*************************
Hastigheten är relativ ;)
AndreasPlars
6 december 2008 · 1 062 Inlägg

Marlboroman skrev:
Olja tappar dessutom aldrig sin förmåga att smörja.

Öhh.. va? Allvarligt?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
6 december 2008 · 6 271 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Kombi eller Sedan?

Om du ska ha kombi eller sedan? tongue

Helt och hållet upp till dig själv, men ska du bygga ljud så döljer du det lättast i en sedan, annars är en kombi bra. Ska du lasta mycket (Tysklandsresor? wink ) så är ju en kombi bra.

Jag har sovit ett par gånger i min bil sommartid, är mycket behändigt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
6 december 2008 · 8 233 Inlägg

ghostpix: Ah, då är jag med hur du mena, tycke det lät lite konstigt.

AndreasPlars skrev:

Marlboroman skrev:
Olja tappar dessutom aldrig sin förmåga att smörja.

Öhh.. va? Allvarligt?

M.V.H.

Så länge oljan filtreras eller används i en miljö där förekonsten av för stora partiklar undviks och det är fråga om vettig temperatur så kan man använda oljan hur länge som helst.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
6 december 2008 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
ghostpix: Ah, då är jag med hur du mena, tycke det lät lite konstigt.

AndreasPlars skrev:

Marlboroman skrev:
Olja tappar dessutom aldrig sin förmåga att smörja.

Öhh.. va? Allvarligt?

M.V.H.

Så länge oljan filtreras eller används i en miljö där förekonsten av för stora partiklar undviks och det är fråga om vettig temperatur så kan man använda oljan hur länge som helst.

Sant. I industrier är hydraulsystem i princip odödliga, så länge filter byts med jämna mellanrum.

Det som händer, är att smutspartiklar kommer in i oljan, vilket ger slitage på mekaniska delar, vilket i sin tur ökar mängden partiklar i oljan, och när filtret inte kan ta hand om smutsen längre, öppnar bypassen.

På hydrostatiska maskiner som skotare och skördare har man börjat med lågtrycksfilter, vilket är filter som långsamt renar oljan, då man inte kan använda fina filter samtidigt med högt tryck, därför måste man ha större filter, med sämre bortfiltreringsförmåga för att bibehålla trycket och flödet.
Dessa lågtrycksfilter, vilka sitter på ett seperat ledning, har fått mycket bra kritik, då de jättebra suger upp vatten och renar oljan med mycket högre noggrannhet än vanliga filter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
6 december 2008 · 10 572 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Du köper väl inte bilen på postorder?  titta lyssna och känn. Är den sönderkörd så lär du upptäcka det under provkörningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Germax
7 december 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har aldrig ägt en Volvo, men jag har hört att 850/X70 GLT är skit.. slö och drar bara massa soppa. Antingen sjunker man lite och tar SE med 140hk lr går man på turbon som ger bra mer klös.

Farsan hade en V70 GLT 97 vet jag.. men minns inte hur den gick tongue

Skalman
7 december 2008 · 508 Inlägg

Jag står också i valet eller kvalet att köpa bil .

Jag tror att köper man en GLT så tröttnar man snart och tänker efter en månad man ägt bilen att varför köpte jag inte en T5 .

Har länge tänkt att köpa mig en bil och då en Volvo S70 T5 Eller en Volvo V70 T5 och jag vart ju mer sugen när min far köpte en V70 -00 fast med 140 hk motorn och den gick bra tyckte jag fast att den bara hade 140 hk kanske var för att jag själv har 140 hk i min bil smile .

Sedan är det säkert svårt att hitta någon som faller en i smaken och som inte är sönderkörd när man är som jag att man vill hitta en i rätt färg .

Läste om försäkringen och den skilljer nog mycket i alla fall vad jag har fått för mig så det ska jag ta reda på mer för där vart jag nyfiken.

Sedan om man ska hitta en bil som inte är sönderkörd så kan man titta känna och lukta , Även kolla gamla besiktnings prottokoll tillbaka i tiden och se hur hc och andra motor värden har varit tillbaka i tiden för det berättar ju en del om bilen har mått/mår bra .

En bil med många ägare är också ett minus tycker jag i alla fall för då kanske alla servicar inte har blivit när dom ska för en del kanske tänker att jag ska ju ändå sälja bilen så varför göra service då och en del kanske säger att sevicen är gjord bara för att man inte ska bli avskräkt .

Så när man köper bil gör alltid en service själv efter köpet så vet man att det är gjort och du vet även att den har rätt olja m.m.

Tror även att bilarna med T5 motor är mer lätt sålda än GLT om man senare skulle vilja sälja bilen.

// Fredrik

AndreasPlars
7 december 2008 · 1 062 Inlägg

Det är ju en väldig skillnad på hydraulolja och motorolja!
Motorolja är ju utsatt för väldiga skjubelastningar och extrema tryck i vevlager m.m. och oljans molekyler bryts ner och oljans innehåll av viskositetsämnen och andra hjälpämnen bryts också ner.
Så det handlar verkligen inte bara om smuts!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
7 december 2008 · 6 271 Inlägg

Hydrauloljan utsätts också för extrema tryck, lite värre än motoroljan i en förbränningsmotor vad jag kan tänka mig.

Jag menar, en hydraulpump i ett system jobbar på 250-300bar om det är ett lite mer krävande system.
Och det ska några ventiler ta hand om, trekvarttumsslangar ska hålla trycket, kopplingar, alla flaskhalsar som skapas för att ge rätt flöden och tryck överallt.
Man slår ju sönder oljan lika mycket när man tvingar in den i en strypning i ett hydraulsystem.

Dock skiljer det sig lite, på att hydrauloljans arbetstemperatur ligger runt 50-60 grader, och jag vet inte vilken temperatur motorolja ligger på, men antagligen högre då det är ett så mycket mindre system.

Dock håller jag med dig om att oljan bryts ner så småningom, men jag hävdar att livslängden vore längre om man hade kunnat montera ett lågtrycksfilter även på förbränningsmotorer, men då får ju oljeproducenterna inte sälja lika mycket olja, och det går ju inte för sig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Muttley
7 december 2008 ·

JapMax skrev:
Jag har aldrig ägt en Volvo, men jag har hört att 850/X70 GLT är skit.. slö och drar bara massa soppa. Antingen sjunker man lite och tar SE med 140hk lr går man på turbon som ger bra mer klös.

Farsan hade en V70 GLT 97 vet jag.. men minns inte hur den gick tongue

flickvännens v70 glt 98 ligger på 0.8 iallafall. och inget fel alls med den bilen måste jag säga.

Persson_90
7 december 2008 · 82 Inlägg

Lätt val tycker jag, turbon är så mycket roligare för den lilla peng det skiljer wink Och betalar man upp emot 50-60k så får man oftast en välvårdad 850 men mycket utrustning.

BMW 525 e39 (2001)
Gurgel
5 mars 2009 · 7 Inlägg

Jag har en 850 GLT som jag skaffade för ett par månader sen, innan dess hade jag en 940 Turbo (fulltryckare), 850in har 5 hästkrafter mer än 940in men sen har den även typ 50Nm mindre i vridmoment, och enligt min egna uppfattning är det en himla skillnad, Jag vet att det inte ens är samma motorer, men jag tänker ändå anta att en 850 T5 har långt mycket bättre vridmoment än vad en GLT har, alltså skulle jag välja en turbo, för det är väl egentligen vridmomentet man har störst nytta av, eller hur?

Va? Vilken betongsugga?
TurbOla Reservdansk
6 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Gurgel skrev:
Jag har en 850 GLT som jag skaffade för ett par månader sen, innan dess hade jag en 940 Turbo (fulltryckare), 850in har 5 hästkrafter mer än 940in men sen har den även typ 50Nm mindre i vridmoment, och enligt min egna uppfattning är det en himla skillnad, Jag vet att det inte ens är samma motorer, men jag tänker ändå anta att en 850 T5 har långt mycket bättre vridmoment än vad en GLT har, alltså skulle jag välja en turbo, för det är väl egentligen vridmomentet man har störst nytta av, eller hur?

940 Turbo har 230Nm original enligt BSRs hemsida, och 850 GLT har 220Nm original.
850 T5 har 300Nm original, dock känns turbo alltid roligare/trevligare.
Kanske därför du upplever GLTn som tröttare jämfört med 940n?

Och en T5 har bra vrid ja, man kan växla tidigt med dom, och leva på vridet om man vill. smile

Senast redigerat av TurbOla (6 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Gurgel
6 mars 2009 · 7 Inlägg

TurbOla skrev:

Gurgel skrev:
Jag har en 850 GLT som jag skaffade för ett par månader sen, innan dess hade jag en 940 Turbo (fulltryckare), 850in har 5 hästkrafter mer än 940in men sen har den även typ 50Nm mindre i vridmoment, och enligt min egna uppfattning är det en himla skillnad, Jag vet att det inte ens är samma motorer, men jag tänker ändå anta att en 850 T5 har långt mycket bättre vridmoment än vad en GLT har, alltså skulle jag välja en turbo, för det är väl egentligen vridmomentet man har störst nytta av, eller hur?

940 Turbo har 230Nm original enligt BSRs hemsida, och 850 GLT har 220Nm original.
850 T5 har 300Nm original, dock känns turbo alltid roligare/trevligare.
Kanske därför du upplever GLTn som tröttare jämfört med 940n?

Och en T5 har bra vrid ja, man kan växla tidigt med dom, och leva på vridet om man vill. smile

Jag har funderat över BSRs siffror, för i boken står det 264Nm, men som du säger, det är mycket trevligare att köra turbo, det är helt enkelt en lyx att inte behöva växla ner när man kör om wink

Va? Vilken betongsugga?
TOOMPAA
6 mars 2009 · 74 Inlägg

Är mycket nöjd med min S70 GLT, ligger på 0.8 när jag kör lugnt om man säger, annars så stiger den ju över litern.
GLT motorn räcker till för mig iallafall, men alla är vi olika smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang