Vad ska man tänka på vid köp av 200sx S13?

sjovold Wolfman Cruisers
7 december 2008 · 1 258 Inlägg

Har länge varit sugen på en 200 sx s13,
Men om ja ska åka och kolla på en vad ska man vara uppmärksam på motormässigt??

Tacksam för svar

Mvh Sjovold

Senast redigerat av sjovold (7 december 2008)

----->Strippen S2<-----

VCRACING
sjovold Wolfman Cruisers
7 december 2008 · 1 258 Inlägg

E dom så bra att man inte behöver tänka på något speciellt big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
_Rydberg Weber frälst!
7 december 2008 · 223 Inlägg

Hur långt dom gått, syna service papprerna noggrant, kolla hur ägaren är som person är han en som sladdar o burnar mkt så skulle inte jag köpa den bilen då lagrerna i dom e klena...

sjovold Wolfman Cruisers
7 december 2008 · 1 258 Inlägg

_Rydberg skrev:
Hur långt dom gått, syna service papprerna noggrant, kolla hur ägaren är som person är han en som sladdar o burnar mkt så skulle inte jag köpa den bilen då lagrerna i dom e klena...

okej de hade ju varit bäst om de varit en gammal gubbe som hafft den wink men troligen inte big_smile , hmm... men lagrena går ju att byta ganska lätt lr? om ja får tag i en någorlunda billig så ska de ju fixas med motorn "lite" big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Marlboroman
7 december 2008 · 8 233 Inlägg

sjovold skrev:
hmm... men lagrena går ju att byta ganska lätt lr? om ja får tag i en någorlunda billig så ska de ju fixas med motorn "lite" big_smile

Lider man inte av centralmonterad överliggande tumme så kan man ju byta lagren själv. Bytte lager på en S13 i somras, och det är ju inge svårare än i nån annan bil. Men den upplevelsen bekräftade mina fördomar om modellen. Jag va inne på att köpa en får ett antal år sen, men jag är ju glad över att jag inte gjorde det... Vevlagren påminner om nåt man kan hitta i en moppemotor...

PÅ det stora hela är det som att kolla på vilken bil som helst. Lyssna noga om det slamrar och så från motorn, kolla om det läker olja nånstans. Känn och titta noga på den om den verkar va buskörd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
s12 Nissan Gazelle
7 december 2008 · 1 460 Inlägg

sjovold : dom är nog bra bilar , hört att dom har kört väldigt hårt med dom , men de e ju inte alla som har gjort de

Nissan Silvia
MG_Knudan
8 december 2008 · 39 Inlägg

Ett vanligt fel på dem är oxå att oljekylrören till Turbon korkarigen. bruka förekomma i böjarna på rören.
Kanske inte sä lätt att se när man provkör en bil men bra att veta iaf.

bushmyra
8 december 2008 · 782 Inlägg

hört att dom har kört väldigt hårt med dom ,,,   smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
need_4_boost
8 december 2008 · 371 Inlägg

Det är väl det vanliga som med alla turbo bilar.
blårök vid ax och motorbroms.
Kolla efter större mängder olja i intercooler slangar.
Olika missljud
Lögndektektor till intervju av ägaren. smile

Mickius
8 december 2008 · 4 670 Inlägg

de du ska titta på lite så

Är om det finns oljekylare monterad.
vad som är gjort med motorn? trimmad utan oljekylare är inte alls bra för lagrena om man leker med bilen då oljan blir riktigt varm annars

Kolla om den läcker olja brukar läcka mellan vev vid svänghjulet o växellådan.

Kolla så kylaren inte läcker.

Lyssna efter knackningar när motorn är varm.

m.m

Hoppas de hjälper en bit på vägen! riktigt roliga bilar s13!

sjovold Wolfman Cruisers
8 december 2008 · 1 258 Inlägg

okej nu vart de många svar big_smile men ang. lagrena de måste ju finnas mycke bättre lager att köpa å montera

altså kort fattat dom flesta läcker olja någonstans runt motorn
bäst skulle ju vara att köpa en som inte e trimmad då e den som mest troligt inte buskörd lr?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
AndersM
8 december 2008 · 54 Inlägg

sjovold skrev:
okej nu vart de många svar big_smile men ang. lagrena de måste ju finnas mycke bättre lager att köpa å montera

altså kort fattat dom flesta läcker olja någonstans runt motorn
bäst skulle ju vara att köpa en som inte e trimmad då e den som mest troligt inte buskörd lr?

tror nog du kan köpa en som är trimmad, men som nån redan sagt så kolla ifall de sitter oljekylare på den. finns ju bilar som kan vara i sämre skick som original än som trimmad.beror ju helt på hur man sköter bilen.

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
sjovold Wolfman Cruisers
8 december 2008 · 1 258 Inlägg

de va ju tänkt att ja skulle trimma själv som ett vinter projekt om jag får tag i en men bara den inte har något fel som står ovan så e de ju bra big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Matz-The-Man
8 december 2008 · 204 Inlägg

Marlboroman skrev:

sjovold skrev:
hmm... men lagrena går ju att byta ganska lätt lr? om ja får tag i en någorlunda billig så ska de ju fixas med motorn "lite" big_smile

Lider man inte av centralmonterad överliggande tumme så kan man ju byta lagren själv. Bytte lager på en S13 i somras, och det är ju inge svårare än i nån annan bil. Men den upplevelsen bekräftade mina fördomar om modellen. Jag va inne på att köpa en får ett antal år sen, men jag är ju glad över att jag inte gjorde det... Vevlagren påminner om nåt man kan hitta i en moppemotor...

PÅ det stora hela är det som att kolla på vilken bil som helst. Lyssna noga om det slamrar och så från motorn, kolla om det läker olja nånstans. Känn och titta noga på den om den verkar va buskörd.

lite nyfiken bara:) på vilket sätt liknar de moppe lager? är det för att de är så små?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Sleepy_One jopp
8 december 2008 · 145 Inlägg

kör man som folk (inget gasande innan arbetstemp och efterkyler ett par minuter) så ska det inte vara nån större fara med lager m.m.. bara man har olje kylare och har koll på olje temp.

Jag har kört med orginal lager i 2 säsonger nu och det funkar kanon,

men ska byta upp mig till acl lager på veven i vinter när jag bygger ny smidd botten för att vara på den säkra sidan! ramlagren behövs igentligen inte bytas för dom är helt ok orginal!

tillbaka till din fråga: kolla även rost, missljud plus allt annat som man ska kolla när man ska köpa bil.
försök även få lite info från säljaren om hur han har skött bilen det är a och o med dessa bilar att olja m.m. är bytt med täta intervaller!

lycka till med ditt bilköp!

Mvh///Emil

jomenvisst
sjovold Wolfman Cruisers
8 december 2008 · 1 258 Inlägg

Okej de låter som att motorn är ganska hållbar till skillnad från andra 4 cylindriga motorer, blir bara mer och mer sugen nu  big_smile Tack för alla svar smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Sleepy_One jopp
8 december 2008 · 145 Inlägg

problemet med dessa bilar är ju att det är en "ungdomsbil" som folk kör skiten ur å tycker att den är skit för att dom rasar när dom har stått och börnat en kvart med en olje temp på 120greder.. smile

jomenvisst
sjovold Wolfman Cruisers
8 december 2008 · 1 258 Inlägg

Haha joo de e ju sant men själv e man ju ungdom nu wink Men ja hade ju som sagt tänkt att renovera motorn under vintern, Tänkte köpa en 200 i slutet av sommaren då man har fixat lite cash tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Blida
8 december 2008 · 654 Inlägg

Är inte någon 200a fantast,men följande gäller på 200orna:
Lyssna noga på motorn då lagren är en skör sak,lika så lyftarna har en förmåga att ticka lite.
Kolla om det sitter en större oljekylar eftermonterad då det är olja som går varmt som är en av banditerna till lagerrasen.
Om det sitter ett sånt där STTEEEEEGGGG chip monterat som nån hobby lödare gjort.Va noga med informationen om chipet.då många chip tydligen inte alltid är vad det är sagt.
Om den är trimmad,fråga då om soppa pumpen är bytt.
Detta är väl grunderna på 200orna,sen är det ju givetvis även det vanliga som skall kollas.

200or finns idag inga lugnt körda (kanske nån enstaka som glömts bort i en lada),dom flesta är körda av ungdomar,många importerade,dyr försäkring beroende på din ålder och bostadstyp,många har redan fått lager bytta lika så oljekylare,soppa pump monterat.

sjovold Wolfman Cruisers
8 december 2008 · 1 258 Inlägg

aha altså kvaliteten på oljan är riktigt viktig i en 200 till skillnad från en volvo motor lr har ja fel?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang