Jo, grönt relä. En av felen brukar vara att lödningarna för huvudplusen på kretskortet glappar, det felet hade jag på min 240-86 med B230E och det räckte med att löda om anslutningarna för mig iaf. Biltema har börjat sälja detta relä (sidan 109 i katalogen), vet dock inte hur kvaliteten är.
Huvudpumpen får spänning från reläts stift 87 (gul/röd kabel). Från det stiftet går även en kabel (också gul/röd) till säkring nr 5, från den säkringen vidare till tankpumpen.
de verkar finnas ström fram till reläet .. finns ström på 3 av kablarna
ibland så klickar de typ hela tiden i reläet o ibland inget..
nån som har nån idé?
Vilka kablar finns det spänning på?
Stift 15 (reläspole) går till säkring 13, har spänning när tändningen står i läge 2 och start. Stift 30 går till säkring nr 7, har kontinuerlig spänning. Stift 31 (reläspole) går till jord. Stift 31b går till stift 1 på tändspolen, får alltså tändimpulser som "villkor" för att "tillåtas" att dra. Stift 87b går till tillsatsluftslid och styrtrycksventil. Det stiftet borde rimligtvis ha spänning samtidigt som stift 87.
Relät sitter under panelen till vänster om rattaxeln. Till k-jet finns det grönt, grått och svart relä att välja bland men innehållet är troligen snarlikt. Vanligt fel är kall-löddningar i bränslerelät, lirka av höljet och studera innehållet med lupp och lödda om de ställen som ser felaktiga ut. Finns gott om begagnade relä på marknaden, men även Biltema har numera dessa relän.