Är det normalt att varvtalet ökar något när man trycker ner kopplingen under körning?

h30aad
9 december 2008 · 124 Inlägg

Är det normalt att varvtalet ökar något när man trycker ner kopplingen under körning?

Zalle
9 december 2008 · 28 Inlägg

inte om du släppt gasen ....

Marlboroman
9 december 2008 · 8 234 Inlägg

Beror på vad det är för bil?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
henke_99 Offroad Racing
9 december 2008 · 3 122 Inlägg

beror på om du släppt gasen, hur länge sen du i så fall släppte gasen och vad det är för bil

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
_Grynet_ Raggarmuffin
9 december 2008 · 138 Inlägg

lite gashäng kanske? e de en gammal bil testa en enkel grej, smörj under gaspedalen:)

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
h30aad
9 december 2008 · 124 Inlägg

vw golf V 1.6...  skulle de kunna vara sliten koppling?

-Mackan- Fire And Silk
9 december 2008 · 2 254 Inlägg

Hmm? Om du håller full gas med växel i och sedan trycker ner koppling kommer varvet att öka, Ja.

Det borde rent teoretiskt kunna ske om du har en kopplingsservo, då när du trycker ner koppling så måste motorn arbetar mer för att jobba upp tryck.

Men nu tvivlar jag på att du har kopplingsservo på din bil.

Senast redigerat av -Mackan- (9 december 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
golf88
9 december 2008 · 956 Inlägg

h30aad skrev:
vw golf V 1.6...  skulle de kunna vara sliten koppling?

så gjorde min vw caddy..var oxå en 1.6

eldus veldus
Audi A6 (2017)
h30aad
9 december 2008 · 124 Inlägg

gashäng?

henke_99 Offroad Racing
9 december 2008 · 3 122 Inlägg

vissa bilar varvar upp lite om man släpper gasen och omedelbart efter trampar ner kopplingen (men varvar ner direkt igen) släpper du inte gasen utan bara trampar ner kopplingen är det ganska självklart att den stiger i varv

Edit: du ger en väldigt otydlig förklaring av problemet, och hur det framkommer.

Senast redigerat av henke_99 (9 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Benan
9 december 2008 · 271 Inlägg

Som Henke sa så varva vissa bilar upp lite direkt efter man frikopplar o växlar, men då snackar vi 0,5 sec o kanske 100rpm max...

Allt annat än det e det nått vajsing... Smörj upp gaswiren i motorummet med 5-56 o snåla inte... den ska simma i det! smile

FLindgren
9 december 2008 · 5 089 Inlägg

kan det inte vara så att det blir mindre motstånd för motorn att dra runt, så när man trycker ner kopplingen så snurrar motorn lättare = varvtalet övar lite för tillfället.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
luvya
9 december 2008 ·

Känner igen detta.. när man tar bilen på morgonen till jobb så känns de som jag får lite "gashäng".. men det försvinner sen när han blir varm.

T16_AeRo
9 december 2008 · 712 Inlägg

Benan skrev:
Som Henke sa så varva vissa bilar upp lite direkt efter man frikopplar o växlar, men då snackar vi 0,5 sec o kanske 100rpm max...

Tydligen vanligt på vissa Saab 9-5 bla .. väldigt störande tills man lär sig. När kompisen körde min så blev det rätt så konstigt.
Har läst att flera har detta "problem" på stcs.. tydligen har det något med avgasreningen att göra.. ligger alltså i mjukvaran

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang