1962
Sök

spela det någon roll vad man har för kondensator?

1 163 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Hejsan jag är i behov av en kondensator då ja märker att neon å sånt blinkar i basens slag , + basen dör ut vid höga spelningar låter typ som om den ej orkar med å tappar helt draget (bättre drag vid lägre spelningar) antar då att dags å inskaffa en kondensator!

Info: 3 st steg i alpine v12 serien, info om stegen här: det steg som driver basarna är Alpine MRV-1005 2 ch , sedan på 6.9or Alpine MRV-T505 2 ch , sedan ett fyrkanals steg som ja ej kanptp vet redigt vart det går Alpine MRV-F256.

Sedan ljudet som stegen driver är 2 st mtx basar på 1000 w styck , sedan feta dls 6.9or å 2 st mtx 5.25 or med fint ljud i... Detta är absolut inget skit ljud , Mycket pengar nerlagt för länge sedán..

frågan är då va ska man ha för kondensator till detta? ska kondensatorn driva hela slutstegs paketet? ( dragit alla stegen t säkringsbehållare som leder ut till en kabel som går till batteriet)

kollade på denna; Sound Quest 5 Farads kondensator , alltså 5 farads kondensator för 1000:- ... eller ska man ha mer eller mindre? spelar det nån roll om man ha för stor kondensator??

mvh // håkan!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 045 Inlägg
9 december 2008
jag skulle satsa på ett extra batteri funkar bättre..
och har du ett dåligt nu bara, skulle jag stoppa 2st bra.

en kondning kommer nog inte hjälpa dig nämnvärt.

1 163 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
NMI skrev:

mjo men då e la risken man får byta ut generatorn å allt .. =/

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
9 december 2008
NMI skrev:

Håller med föregående talare.. Skippa kondensator.
Ett BRA batteri per 1000 watt, eller om man ska dra till
ordentligt ett BRA batteri per 500 watt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 045 Inlägg
9 december 2008
stoppar du i ett extra batteri så klarar din generator det.
i värsta fall ladda upp batterierna 1 gång månaden.

4 074 Inlägg
9 december 2008
NMI skrev:
stoppar du i ett extra batteri så klarar din generator det.
i värsta fall ladda upp batterierna 1 gång månaden.

men det beror väl lite på vad man har för amp på generatorn ochså eller?
Jag menar en 55amp generator orkar väl inte ladda 2st 100amp´s batterier?
nu har väl volvo troligen 75amp men ändå...

eller är jag ute på cykeln igen som vanligt??? hmm
Senast redigerat av BJonsson (9 december 2008)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

7 281 Inlägg
9 december 2008
Till och börja med så fixa nya kablar från generatorn till batteriet samt jord mellan generator/motorblock till batteriet.
Sen jorden mellan batteriet och chassit.

Räcker inte det samt att slutstegen är riktigt jordade då kan du satsa på ett bra batteri.

6 851 Inlägg
9 december 2008
Men för att ge ett riktigt svar på själva frågan, ja det kan spela roll vad för kondensator du använder. Ska man nu har en, så skall det interna motståndet vara så lågt som möjligt.

Men i övrigt kan jag kanske hålla med resterande, trotts att jag själv har en konding wink

1 163 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Men för att ge ett riktigt svar på själva frågan, ja det kan spela roll vad för kondensator du använder. Ska man nu har en, så skall det interna motståndet vara så lågt som möjligt.

Men i övrigt kan jag kanske hålla med resterande, trotts att jag själv har en konding wink

så ifall ja ska satsa på konding , ska ja ta kanske 2 F ist för 5 F?

629 Inlägg
10 december 2008
Hur tjock är strömkabeln till slutsteget?

Kör själv med 1farads konding och ett extra batteri nu med skiljerelä imellan. Så extra batteriet blir laddat så fort reläet får laddning.. Men som sagt allt kostar smile nytt större batteri börjar väl på en 1000kr? 35mm2 kabel på de om man nu ska ha extra batteriet i bagageluckan så är det ett par hundra lappar till. Reläet ca 300kr?

Har 2x12" RF T1 basar som drivs av ett RF T-1500 och när jag kör åp kvällen med mina 3x Hella 3003 extraljus så blinkar det inte ens big_smile

Skogsfan
649 Inlägg
10 december 2008
Saken här är väll den att ifall det nu  inte fungerar bra med det du har nu. Så kommer nog inte en kondning göra något bättre. För du kan inte få bak mer ström än vad som produceras där framme.. kondningen gör ju inte ström.. den lagrar ju så att det ska finnas när det behövs lite extra..typ..eller?

Så innan du ens tänker på att skaffa en skulle jag rekommendera:
1. kolla alla anslutningar, jord väldigt viktigt, plåtrent på alla jordytor. även jorden från batteri. Sedan så måste du ha tillräckligt tjocka kablar för din anläggning. Även tillräckligt tjock mellan generator och batteri.
2.Checka så att din generator fungerar som den ska. Mät med multimeter ifall den laddar tillräckligt.
3. Om det inte löst sig, skaffa ett till eller bättre batteri, alternativt även en bättre generator eller ladda batterierna ibland med en laddare.
4. nu borde du ha bra med ström, om det nu känns som om du behöver det där lilla extra, ja då kan nog en kondning vara ett bra alternativ:)

Detta är bara vad jag tror och säger. Detta är vägen jag lärt mig att gå.
Senast redigerat av Faniskogen (10 december 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

6 851 Inlägg
10 december 2008
Hoaken skrev:
TT-Avant skrev:

så ifall ja ska satsa på konding , ska ja ta kanske 2 F ist för 5 F?

Man brukar säga att flera små kondingar är snabbare än vad en stor är. Detta vet jag inte om det stämmer eller ej. Men om du nu ska skaffa så titta då på interna motståndet i dem. Jämför gärna dessa mellan varandra.
Dock så skall man ju komma ihåg det som resterande av folket skriver och jag säger INTE att man ska skaffa konding ist. för bra batteri/er m.m..
Men jag vill självklart svara på din fråga.

6 851 Inlägg
10 december 2008
Faniskogen skrev:
. För du kan inte få bak mer ström än vad som produceras där framme.. kondningen gör ju inte ström.. den lagrar ju så att det ska finnas när det behövs lite extra..typ..eller?

Nu vill jag bara påpeka en sak..Om man inte kan få mera ström än vad som produceras fram, så bör ju inte heller ett extra batteri funka? Det kan ju heller inte producera någon mera ström..den kan bara lagra.
På kort sikt så kan vist en konding hjälpa mot blinkande lampor m.m, men inte på längre sikt.

Jag förstår ditt resonemang, men kanske lite fel formelerat..

Skogsfan
649 Inlägg
10 december 2008
TT-Avant skrev:
Faniskogen skrev:
. För du kan inte få bak mer ström än vad som produceras där framme.. kondningen gör ju inte ström.. den lagrar ju så att det ska finnas när det behövs lite extra..typ..eller?

Nu vill jag bara påpeka en sak..Om man inte kan få mera ström än vad som produceras fram, så bör ju inte heller ett extra batteri funka? Det kan ju heller inte producera någon mera ström..den kan bara lagra.
På kort sikt så kan vist en konding hjälpa mot blinkande lampor m.m, men inte på längre sikt.

ah, haha, så sant. Det var rätt dumt formulerat:) Jag tänkte mest på att att det ju (oftast iaf) börjar där fram och går sin väg bakåt men, blev ganska kasst och luddig beskrivning smile

Jovisst kan det ju hjälpa en del, men det är ju lite fel håll att börja i om man har ganska allvarliga problem med sin strömtillförsel, vilket jag vet att du är införstådd i också:P

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

406 Inlägg
10 december 2008
ett optima yellow top batteri löser tex detta problem, böt i min förra bil (celica) blev sjuk skillnad mot 1år gammalt orginal batteri, hade förövrigt 1f kondning med och riktigt bra kablar!!!... så ett riktigt bra batteri gör susen! (gick at spela betydligt högre och det känndes som man fick mkt mer dynamik i ljudet! (hade 2stora steg och infinity kappa 12or mm mm)
Senast redigerat av Gujen (10 december 2008)

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Skogsfan
649 Inlägg
10 december 2008
Gujen skrev:
ett optima yellow top batteri löser tex detta problem, böt i min förra bil (celica) blev sjuk skillnad mot 1år gammalt orginal batteri, hade förövrigt 1f kondning med och riktigt bra kablar!!!... så ett riktigt bra batteri gör susen! (gick at spela betydligt högre och det känndes som man fick mkt mer dynamik i ljudet! (hade 2stora steg och infinity kappa 12or mm mm)

Ett optima yellowtop är ju som du säger ett väldigt bra batteri för bilstereo och annat! Dock är det inte säkert att detta löser det, men det är mycket möjligt.
Dock borde han börja med att kolla kablar osv, det är lite billigare första koll än att åka och köpa ett optima. Men ifall detta ser okej ut, generatorn laddar som den ska och han kommer fram till att hans batteri är dåligt eller att han behöver komplettera med ett till, då är ett optima en mycket förträfflig lösning!smile
Finns även andra bra batterier som lämpar sig väl för bilstereo som kan vara värda att kika på ifall du kommer fram till att skaffa nytt batteri.

Och ifall allt detta är gjort och du känner att du behöver ännu lite extra så då kan kondningen till sist vara lösningen;)

Fan i skogen!

167 Inlägg
10 december 2008
Hoppas att det är ok om jag lånar tråden och ställer en följd fråga. Det är många som rekomenderar ett extra batteri och min fundering är hur man lättast kopplar in detta. Är det bara att ansluta till ex kopplings blocket till slutsteget och sedan jord till lämplig platts i karossen. Eller ska man dra sepparata kablar från det befintliga batteriet? Behöver man ett relä? hur ska detta kopplas in? (Det kan ju vara bra att säkerställa att man har ström kvar i startbatteriet.) rollhmm
Senast redigerat av 9-3 aero (10 december 2008)

----> SAAB 9-5 Aero <----
Uppdatering med ny bas och låda pågår
--> Sound By Loke 2.0 <--> 3.0 på G :)

Skogsfan
649 Inlägg
10 december 2008
9-3 aero skrev:
Hoppas att det är ok om jag lånar tråden och ställer en följd fråga. Det är många som rekomenderar ett extra batteri och min fundering är hur man lättast kopplar in detta. Är det bara att ansluta till ex kopplings blocket till slutsteget och sedan jord till lämplig platts i karossen. Eller ska man dra sepparata kablar från det befintliga batteriet? Behöver man ett relä? hur ska detta kopplas in? (Det kan ju vara bra att säkerställa att man har ström kvar i startbatteriet.) rollhmm

Detta har nog frågats väldigt många gånger förut. Vet att jag själv har en tråd nånstans där det nämns. Så en sökning ger nog snabbare svar:)

Fan i skogen!

6 851 Inlägg
10 december 2008
Faniskogen skrev:
TT-Avant skrev:
Faniskogen skrev:

ah, haha, så sant. Det var rätt dumt formulerat:) Jag tänkte mest på att att det ju (oftast iaf) börjar där fram och går sin väg bakåt men, blev ganska kasst och luddig beskrivning smile

Jovisst kan det ju hjälpa en del, men det är ju lite fel håll att börja i om man har ganska allvarliga problem med sin strömtillförsel, vilket jag vet att du är införstådd i också:P

Exakt..det va därför att jag skrev på kort sikt hjälper en konding..Men som du säger, det är fel ända att starta i..Ville bara få det utrett så att folk inte läser och sedan tror att det är så, om du förstår..inget illa menat mot någon.

Skogsfan
649 Inlägg
10 december 2008
TT-Avant skrev:
Faniskogen skrev:
TT-Avant skrev:

Exakt..det va därför att jag skrev på kort sikt hjälper en konding..Men som du säger, det är fel ända att starta i..Ville bara få det utrett så att folk inte läser och sedan tror att det är så, om du förstår..inget illa menat mot någon.

Jaja, nejnej, har förstått att du är en trevlig och bra prick här på forumet, så ingen chans att det tolkades så!smile
Och jag vet med mig själv att jag ibland kan ha lite svårt att förklara för mig och skriva rätt luddigt roll

Fan i skogen!

Sök