7172
Sök

generatorn laddar 30 amp hela tiden

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
hej. ja undrar om någon vart ute för samma sak och isf hur du löste det. problemet är att min generator ALDRIG laddar under 30 amp. även när alla lampor, stereo, fläckt all el som går att stänga av ä avstängt. någon som vet va de ä för fel??yikes

Avstängd
512 Inlägg
11 december 2008
Hur har du mätt upp det? 30A är ca 360-400W, plocka annars bort säkringar och se  vart du har felet, eller så är det laddregulatorn som fastnat och kokar sönder batteriet!

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
Crozzfire skrev:
Hur har du mätt upp det? 30A är ca 360-400W, plocka annars bort säkringar och se  vart du har felet, eller så är det laddregulatorn som fastnat och kokar sönder batteriet!

jepp.  ja har mätt upp de med 3 olika mätare då ja trodde de va fel på dom första mätaren först. laddningsregulatorn är helt ny bytt. och generatorn är i genomgången. har även ryckt säkringarna i boxen. ryckte en och en men inget hände med dom 30 amp.
Senast redigerat av Larssa91 (11 december 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 december 2008
Larssa91 skrev:
Crozzfire skrev:

jepp.  ja har mätt upp de med 3 olika mätare då ja trodde de va fel på dom första mätaren först. laddningsregulatorn är helt ny bytt. och generatorn är i genomgången. har även ryckt säkringarna i boxen. ryckte en och en men inget hände med dom 30 amp.

Bränslepump ECU, spridare, tändning mm  allt drar sitt.

iom du har skitit i att skriva vilken bil det gäller så är det svårt att uppskatta om det är rimmligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Larssa91 skrev:
Crozzfire skrev:

Bränslepump ECU, spridare, tändning mm  allt drar sitt.

iom du har skitit i att skriva vilken bil det gäller så är det svårt att uppskatta om det är rimmligt.

detta är i min 244 som det krånglar. och där finns inget elektriskt insprut bara en soppa pump. men de ä vel lite orimligt att den och tändningen ska dra 30amp?
Senast redigerat av Larssa91 (11 december 2008)

143 Inlägg
11 december 2008
Hej!     Vad har du för spänning över batteriet i tomgång? Kan vara intressant att veta, är det mer än 15 volt kan ju elektronikprylar skadas. Möjligen kan ett internt fel i batteriet ge hög laddström, men jag är inte säker på detta.

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
astra2 skrev:
Hej!     Vad har du för spänning över batteriet i tomgång? Kan vara intressant att veta, är det mer än 15 volt kan ju elektronikprylar skadas. Möjligen kan ett internt fel i batteriet ge hög laddström, men jag är inte säker på detta.

ja har ca:13,4 volt. har även provat att byta batteri men de hjälpte inte de heller..

143 Inlägg
11 december 2008
Hej igen!  Då är ju spänningen lite för låg. Testa och mät tjuvström med milliamperemeter, med avslagen motor näturligtvis.

Kolla tjuvström så här: Stäng av alla strömförbrukare och stäng alla dörrar. Koppla loss batteriets minuskabel. Anslut multimeterns röda kabel till den lösa batterikabeln. Koppla den andra, svarta kabeln till minuspolen. Ställ först in mätområdet på ampere, börja med 10 A om det finns, ses drar du ned mätområdet till 1 A. På de bilar jag har mätt upp har strömmen legat på mindre än 0,05 A dvs 50 mA. Om strömmen är för stor, kan du sedan lossa säkring efter säkring tills du hittat rätt krets.
Generatorns starkströmsdel är inte avsäkrad. Om du inte hittar felet när säkringar tas ut, kan du koppla loss generatorns kablar. Försvinner då tjuvströmmen kan det vara kortslutning i en generatordiod. Den normala strömmen genom generatorn brukar bara vara 3-4 milliampere.

Lycka till!

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
astra2 skrev:
Hej igen!  Då är ju spänningen lite för låg. Testa och mät tjuvström med milliamperemeter, med avslagen motor näturligtvis.

Kolla tjuvström så här: Stäng av alla strömförbrukare och stäng alla dörrar. Koppla loss batteriets minuskabel. Anslut multimeterns röda kabel till den lösa batterikabeln. Koppla den andra, svarta kabeln till minuspolen. Ställ först in mätområdet på ampere, börja med 10 A om det finns, ses drar du ned mätområdet till 1 A. På de bilar jag har mätt upp har strömmen legat på mindre än 0,05 A dvs 50 mA. Om strömmen är för stor, kan du sedan lossa säkring efter säkring tills du hittat rätt krets.
Generatorns starkströmsdel är inte avsäkrad. Om du inte hittar felet när säkringar tas ut, kan du koppla loss generatorns kablar. Försvinner då tjuvströmmen kan det vara kortslutning i en generatordiod. Den normala strömmen genom generatorn brukar bara vara 3-4 milliampere.

Lycka till!

nepp.. ingen tjuvströmm.. de enda som drog ström var minnet på stereon och de ä vell helt normalt.. men så fort motorn startas så är de 30amp igen lika mkt med motorn avslagen men tändningen på..

143 Inlägg
11 december 2008
Hej igen!  Mycket intressant. En sak man kan göra är att mäta laddströmmen i B+kabeln från generatorn med motorn gående. Kan du låna en tångamperemeter till detta? Kanske att det inte är nån hög ström, utan bilens amperemeter visar fel. Kortslutning i nåt relä?? Lurigt.

2 024 Inlägg
11 december 2008
Vad använder du för mätare och hur har du kopplat den?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
11 december 2008
Larssa91 skrev:
nepp.. ingen tjuvströmm.. de enda som drog ström var minnet på stereon och de ä vell helt normalt.. men så fort motorn startas så är de 30amp igen lika mkt med motorn avslagen men tändningen på..

Generatorn kan ju inte ladda 30A när motorn är avslagen, den kan inte ladda överhuvudtaget då ju. Säker att du inte kopplat den som en voltmeter?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
Expoze skrev:
Larssa91 skrev:

Generatorn kan ju inte ladda 30A när motorn är avslagen, den kan inte ladda överhuvudtaget då ju. Säker att du inte kopplat den som en voltmeter?

nej. klart att den inte laddar med motorn avslagen. men den drar fortfarande 30 amp ur batteriet istället om generatorn inte laddar.

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
Expoze skrev:
Vad använder du för mätare och hur har du kopplat den?

använde först en ampermätare från biltema. sen provade ja 2 olika digitala mätare som båda visade runt 30 amp.

21 761 Inlägg
11 december 2008
Om generatorn drar ström från batteriet så är det ju fel på den, exempelvis diodbryggan som är trasig, men då ska den ju också dra tjuvström fastän tändningen är avslagen.

Gör den inte det?
Hände detta helt plötsligt eller har du kopplat in någonting nyligen?
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2008)

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om generatorn drar ström från batteriet så är det ju fel på den, exempelvis diodbryggan som är trasig, men då ska den ju också dra tjuvström fastän tändningen är avslagen.

Gör den inte det?

nej. generatorn drar ingen tjuvströmm. jag märkte inget föränn jag hade satt i amper mätaren. de va då som jag började leta efter vart all ström tar vägen.

2 024 Inlägg
11 december 2008
Larssa91 skrev:
Drönirettab skrev:

Gör den inte det?

nej. generatorn drar ingen tjuvströmm. jag märkte inget föränn jag hade satt i amper mätaren. de va då som jag började leta efter vart all ström tar vägen.

Hur har du kopplat mätaren?

Samarbetspartners:

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
Expoze skrev:
Larssa91 skrev:
Drönirettab skrev:

Gör den inte det?

Hur har du kopplat mätaren?

precis som de stod i beskrivningen. kapade kabeln ifrån generatorn till batteriet och kopplade på den där.

21 761 Inlägg
11 december 2008
Nu är jag lite förvirrad här.

Har du en amperemätare i instrumentpanelen?
Laddar generatorn 30 A med motorn på eller drar den ur 30 A med motorn på?
Dras batteriet ur när du kör bilen?
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2008)

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu är jag lite förvirrad här.

Har du en amperemätare i instrumentpanelen?
Laddar generatorn 30 A med motorn på eller drar den ur 30 A med motorn på?
Dras batteriet ur när du kör bilen?

ja, mätaren sitter i instrumentpanelen. när motorn går och generatorn laddar så laddar den aldrig under 30amp och om jag stänger av motorn men lämnar tändningen på så dras dom där 30amp:en ifrån batteriet istället.

Sök