hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening
fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri
Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl... Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar.
Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.
Rätta mej om jag har fel!
//tompa
Exat orka bara inte skriva allt så:)
tror att det va så att dom höjde kompet i b230a samt e och f för att krama några hästar till ur en som du skrev snikmaskin
Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl... Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar.
Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.
Rätta mej om jag har fel!
//tompa
Exat orka bara inte skriva allt så:)
tror att det va så att dom höjde kompet i b230a samt e och f för att krama några hästar till ur en som du skrev snikmaskin
ja ja, fast kompet skiljer inte nämnvärt. Det är längre vevstakar i 230 med kolvbulten placerad högre i kolven, något som påverkar geometrin och därmed även slaglängden. iofs bara småsaker men ändå...
käns som denna diskution kan forsätta i all evighet så vi säger godnatt till denna tråd han ville ju veta vad det var för skillnad och det vet han ju nu ha det bra mvh audiqueen
ja e inte säker men ja har hört att b230et:n har klenast stakar, att b230ft:n e mer trimvänlig utan att byta stakar, men ja har även hört att (vet absolut INTE om detta e sant) den gamla b23et har smidda stakar som står pall för uppåt 400hk.. om de e sant vet ja som sagt inte men om de vore så så kanske man skulle skaffat en sådan
ja e inte säker men ja har hört att b230et:n har klenast stakar, att b230ft:n e mer trimvänlig utan att byta stakar, men ja har även hört att (vet absolut INTE om detta e sant) den gamla b23et har smidda stakar som står pall för uppåt 400hk.. om de e sant vet ja som sagt inte men om de vore så så kanske man skulle skaffat en sådan
Jo då. Det är sant Polarens 142 tic är det en b23et i den ligger på tror det var 342 hk. Bänkade
A = Enkel förgasare B = Dubbla förgasare C = - D = - E = Mekanisk insprutning (Katalysator i mycket sällsynta fall ex. USA marknaden i sällsynta fall) F = Elektronisk insprutning (Samt katalysator)
A = Enkel förgasare B = Dubbla förgasare C = - D = - E = Mekanisk insprutning (Katalysator i mycket sällsynta fall ex. USA marknaden i sällsynta fall) F = Elektronisk insprutning (Samt katalysator)