3432
Sök

Skillnad på olika volvo rödblocksmotorer?

opelmtx
8 mars 2006
#21
AudiQueen skrev:
opelmtx skrev:
Et Och Ft är det skilnad på oxå oftast är det grövre stakar i FT,n märkta M, och nyare FT,n har oljekylda kolvar har jag fel??

Motorn med oljekylda kolvar heter FK och kom som standard i 940 tic  -97

Jaja

28 Inlägg
8 mars 2006
#22
opelmtx skrev:
turbotompa skrev:
AudiQueen skrev:

hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när
motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening

fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri

Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl...
Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar. smile

Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.

Rätta mej om jag har fel!

//tompa

Exat orka bara inte skriva allt så:)

tror att det va så att dom höjde kompet i b230a samt e och f för att krama några hästar till ur en som
du skrev snikmaskin

*Täck mig jag ska byta fil*

opelmtx
8 mars 2006
#23
AudiQueen skrev:
opelmtx skrev:
turbotompa skrev:

Håller inte med helt... Bara för det är en B23 har den inte lägre komp. än B230, det är snarare motorkoden som styr kompet, A,E,F m.fl...
Anledningen till att man kan föredra att trimma en B23 framför en B230 är att det överhuvudtaget är en robustare maskin, ser ut att vara tvillingar men ack så lurad man blir. 230.n är ett offer för moderna tiders räknande o snålande med gjutgods och lagerdimensioner. B23an däremot är grovt tillyxad och tål daglig misshandel utan olja o vatten ända tills den dag solen slocknar. smile

Att ventilerna kroknar på alla B230 när kamremmen smiter vill jag påstå är en myt! I verkligheten är det bara ett fåtal versioner som dras med denna sjukdom. Däribland 16-ventilarna och K-maskinen.

Rätta mej om jag har fel!

//tompa

Exat orka bara inte skriva allt så:)

tror att det va så att dom höjde kompet i b230a samt e och f för att krama några hästar till ur en som
du skrev snikmaskin

du har ju mer hästar i en b230E än i en b230F

28 Inlägg
8 mars 2006
#24
opelmtx skrev:
AudiQueen skrev:
opelmtx skrev:

Exat orka bara inte skriva allt så:)

tror att det va så att dom höjde kompet i b230a samt e och f för att krama några hästar till ur en som
du skrev snikmaskin

du har ju mer hästar i en b230E än i en b230F

ja precis vad jag sa det skiljer 18hk  för att det sitter kat på b230f

*Täck mig jag ska byta fil*

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 mars 2006
#25
nja...men kompet är ju nästan samma


B23A - 10,3:1
B23E - 10,0:1
B23F - 10,3:1

B230A - 10,3:1
B230E - 10,3:1
B230F - 9,8:1
B230K - 10,5:1


28 Inlägg
8 mars 2006
#26
turbotompa skrev:
nja...men kompet är ju nästan samma


B23A - 10,3:1
B23E - 10,0:1
B23F - 10,3:1

B230A - 10,3:1
B230E - 10,3:1
B230F - 9,8:1
B230K - 10,5:1

ja fast utrymmet mellan ventilerna och kolvarna är mindre på 230 a e f men inte et ft fk

*Täck mig jag ska byta fil*

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 mars 2006
#27
AudiQueen skrev:
turbotompa skrev:
nja...men kompet är ju nästan samma


B23A - 10,3:1
B23E - 10,0:1
B23F - 10,3:1

B230A - 10,3:1
B230E - 10,3:1
B230F - 9,8:1
B230K - 10,5:1

ja fast utrymmet mellan ventilerna och kolvarna är mindre på 230 a e f men inte et ft fk

mmm... gissa varför då?! de e ju turbospisar med lägre komp. de säger sig självt


28 Inlägg
8 mars 2006
#28
turbotompa skrev:
AudiQueen skrev:
turbotompa skrev:
nja...men kompet är ju nästan samma


B23A - 10,3:1
B23E - 10,0:1
B23F - 10,3:1

B230A - 10,3:1
B230E - 10,3:1
B230F - 9,8:1
B230K - 10,5:1

ja fast utrymmet mellan ventilerna och kolvarna är mindre på 230 a e f men inte et ft fk

mmm... gissa varför då?! de e ju turbospisar med lägre komp. de säger sig självt

nu va det ju inte det jag menade utan i förhållande till b23

*Täck mig jag ska byta fil*

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 mars 2006
#29
ja ja, fast kompet skiljer inte nämnvärt. Det är längre vevstakar i 230 med kolvbulten placerad högre i kolven, något som påverkar geometrin och därmed även slaglängden. iofs bara småsaker men ändå...


28 Inlägg
8 mars 2006
#30
käns som denna diskution kan forsätta i all evighet så vi säger godnatt till denna tråd han ville ju veta vad det var för skillnad och det vet han ju nu ha det bra mvh audiqueen

*Täck mig jag ska byta fil*

54 Inlägg
23 mars 2006
#31
Ft är helelektroniskt, bättre precition på allt med elektronik, et är halvelektronisk,


12 Inlägg
23 mars 2006
#32
Roligt att läsa allas kommentarer om vad si och så är.

Nu tänkte jag hur som helst förklara vad de olika motorbeteckningarna står för:

B = Bensin -d.v.s. drivmedlet.

230 = Motorns cylindervolym (2,3 liter.)

E = Insprutning

F = Förgasare

T = Turbo

* "B23:a" och B230 är samma sak, men med olika öknamn.



Tack för mig.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
23 mars 2006
#33
jag tycker att alla har en egen förklaring men ingen verkar vara säker. man vill ju gärna veta vad som är rätt

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Maskinförare
64 Inlägg
23 mars 2006
#34
Go johnsson smile
lättaste å bästa förlkaringen.

Svårare är det inte wink
Senast redigerat av sluggo666 (23 mars 2006)

864 Inlägg
23 mars 2006
#35
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

Diesel-Galning
36 Inlägg
24 mars 2006
#36
ja e inte säker men ja har hört att b230et:n har klenast stakar,
att b230ft:n e mer trimvänlig utan att byta stakar,
men ja har även hört att (vet absolut INTE om detta e sant) den gamla b23et har smidda stakar som står pall för uppåt 400hk..
om de e sant vet ja som sagt inte
men om de vore så så kanske man skulle skaffat en sådan smile


303 Inlägg
24 mars 2006
#37
Tuffhaggman skrev:
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

GL - Grand Luxe
GLE  - Grand Luxe Executive
GLT - Grand Luxe Turismo



Juice är gott big_smile

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Maskinförare
64 Inlägg
24 mars 2006
#38
Sv3nsson skrev:
ja e inte säker men ja har hört att b230et:n har klenast stakar,
att b230ft:n e mer trimvänlig utan att byta stakar,
men ja har även hört att (vet absolut INTE om detta e sant) den gamla b23et har smidda stakar som står pall för uppåt 400hk..
om de e sant vet ja som sagt inte
men om de vore så så kanske man skulle skaffat en sådan smile

Jo då. Det är sant smile
Polarens 142 tic är det en b23et i den ligger på tror det var 342 hk. Bänkade

736 Inlägg
24 mars 2006
#39
A = Enkel förgasare
B = Dubbla förgasare
C = -
D = -
E = Mekanisk insprutning (Katalysator i mycket sällsynta fall ex. USA marknaden i sällsynta fall)
F = Elektronisk insprutning (Samt katalysator)

T = Turbo (som i ET och FT)


hmmmm
1 094 Inlägg
24 mars 2006
#40
frasse4 skrev:
A = Enkel förgasare
B = Dubbla förgasare
C = -
D = -
E = Mekanisk insprutning (Katalysator i mycket sällsynta fall ex. USA marknaden i sällsynta fall)
F = Elektronisk insprutning (Samt katalysator)

T = Turbo (som i ET och FT)

detta är rätt. inte så som johnsson skrev.



Sök