3390
Sök

Skillnad på olika volvo rödblocksmotorer?

61 Inlägg
12 november 2007
#81
jag har en motor som heter 230FB o det är inte en förgasarmotor ha inte sett någon nämna den beteckningen vad står d för då?

25 Inlägg
12 november 2007
#82
Liten fråga om 940. I en 940 från 98:a med turbo. Är det en FT i den då. Fick med en motor när de inhandlades vinter bil. Den var från en volvo 940 från 98:a å han sa att de var en ET.

8 156 Inlägg
12 november 2007
#83
vovlo940 skrev:
jag har en motor som heter 230FB o det är inte en förgasarmotor ha inte sett någon nämna den beteckningen vad står d för då?

Skillnaden är topplock och kam. FB har 531-topp och VX/VX3-kam (dvs lite vassare än B230F)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

406 Inlägg
13 november 2007
#84
Zebba_ skrev:
Liten fråga om 940. I en 940 från 98:a med turbo. Är det en FT i den då. Fick med en motor när de inhandlades vinter bil. Den var från en volvo 940 från 98:a å han sa att de var en ET.

Är verkligen ingen ET, men kan antingen vara en FT eller FK. Fulltryckare eller Lättryckare på 135 respektive 165hk i originalutförande..


Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
13 november 2007
#85
opelmtx skrev:
AudiQueen skrev:
jdoo skrev:
vad är det för skillnad på en volvo b230 FT och en b230 ET?

vad är det för skillnad på en volvo b23:a och en b230?

// jonas

hejsan beträffande B230FT/ET så är svaret nej det är ingen skillnad alls bara att ET blir FT när
motorn hamnar i en 88 dvs när man har kat rening

fördelen att använda B23 vid turbokonventering är ju att det är lägre komp i den samt att det finns plats för ventilerna vid ev kamrems haveri

VA????

T:et i "FT" och "ET" står väl ändå för turbo? och E är mekaniskt insprut, F är elektroniskt. Har bilen katalysator har den också lambdasond, vilket säger att det är en "F"-motor. Med eller utan turbo...

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

25 Inlägg
13 november 2007
#86
Karlie skrev:
Zebba_ skrev:
Liten fråga om 940. I en 940 från 98:a med turbo. Är det en FT i den då. Fick med en motor när de inhandlades vinter bil. Den var från en volvo 940 från 98:a å han sa att de var en ET.

Är verkligen ingen ET, men kan antingen vara en FT eller FK. Fulltryckare eller Lättryckare på 135 respektive 165hk i originalutförande..

Jo jag hitta de också att de var en Ft. Skulle ju vara bra som sagt om någon samla ihop de uppgifter som stämmer. Till en klistrad tråd. Så att folk som mig som egentligen sitter bara på två hjul å inte har all kunskap som behövs för 4hjul kan hitta lite info.

Då bara gällande info inte vad folk har hört eller snacka med en polare eller han har FAKTISKT en sådan men massor av hästar.

huh?
10 427 Inlägg
13 november 2007
#87
Har man en 940 med B230FT så KAN den vara reggad med Turbo+ också, ligger på 190kusar max (vilket kW-tal det nu är).

Om ingen nämnt det tidigare.


huh?
10 427 Inlägg
13 november 2007
#88
steifan skrev:
Har man en 940 med B230FT så KAN den vara reggad med Turbo+ också, ligger på 190kusar max (vilket kW-tal det nu är).

Om ingen nämnt det tidigare.

Finns även Turbo Plus till B230FK, reggad med 170 kusar original isåfall.


10 287 Inlägg
13 november 2007
#89
Bakgrunden till Turbo+ är att den avgascertifiering som fanns på den tiden bara var en certifiering av avgasvärden under 3000rpm.
Volvo insåg då att det skulle gå att sälja ett trimkit som bara aktiveras över 3000rpm för eftermontage och på så sätt krävdes ingen omcertifiering eller omtypning av varje bil som installerade Turbo+.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

112 Inlägg
13 november 2007
#90
Finns  155  hk  ltt Min var det  innan  den fick  steg 2  chip  har  nu 235hk

61 Inlägg
13 november 2007
#91
jasså d visste ja inte men var ligger vassheten i min motor har ja inte märkt något av hehe

300 Inlägg
11 januari 2008
#92
olje kylad kolvar kom redan 94 på FT'n å standard på alla FK


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
11 januari 2008
#93
Mycket är rätt..

Men detta felaktiga påstående är ständigt återkommande;  "E/ET = mekanisk insprutning"
mad E i motorkoden betyder insprutning EJ kat! och inget annat


4 506 Inlägg
12 januari 2008
#94
Kan någon som nu kan allt smile Skriva en korekt lista. B23/0/FT/ET/FK/+
Så man kan få sin klarhet i detta, Det blir bara så rörigt annars.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

Volvo Frälst.
210 Inlägg
27 oktober 2008
#95
Är det samma mått på alla stakar eller är det olika?

24 Inlägg
11 december 2008
#96
De var rätt roligt att läsa detta, alla verkar ha sina kunskaper. men alla trimmar ju på sitt vis:P


344 Inlägg
12 december 2008
#97
760_tic skrev:
absolute_teddan skrev:
B21a förgasare
B21e mekaniskt insprut
B21et mekaniskt insprut med turbo
B23a förgasare
B23e mekaniskt insprut
B23et mekaniskt insprut med turbo
B230a förgasare
B230k med någon elektrisk förgasare?
B230f insprut med katalysator och lambda
B230e mekaniskt insprut, ingen katalysator
B234f samma som B230f fast med 16v topp och balansaxlar
B230et mekaniskt insprut med turbo, om inte jag mins fel ska den inte klara mer än 250hk men den har den eftertraktade 531 toppen
B230ft insprut, katalysator, lambdasond, senare modellen av blocket ska veven klara 500hk kolvar klara 500hk stakarna ska klara 350hk.
B230fk lättrycksturbo, insprut, katalysator, lambdasond, klarar lika mycket som den senare ft:n
sen finns dom uddare modellerna:'
B230gt insprut, lambdason men ingen katalysator, jag tror den har 190 hk
B204ft insprut, lambdason katalysator, 190hk
B204gt insprut med lambda men ingen katt 205hk

Rätta mig om jag har fel.

Då tar jag och rättar dej lite!! wink
Både b23et och b230et har elektroniskt insprut...

yes det stämmer. iaf att B230ET har elektroniskt insprut.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 december 2008
#98
sunkmaster skrev:
760_tic skrev:
absolute_teddan skrev:
B21a förgasare
B21e mekaniskt insprut
B21et mekaniskt insprut med turbo
B23a förgasare
B23e mekaniskt insprut
B23et mekaniskt insprut med turbo
B230a förgasare
B230k med någon elektrisk förgasare?
B230f insprut med katalysator och lambda
B230e mekaniskt insprut, ingen katalysator
B234f samma som B230f fast med 16v topp och balansaxlar
B230et mekaniskt insprut med turbo, om inte jag mins fel ska den inte klara mer än 250hk men den har den eftertraktade 531 toppen
B230ft insprut, katalysator, lambdasond, senare modellen av blocket ska veven klara 500hk kolvar klara 500hk stakarna ska klara 350hk.
B230fk lättrycksturbo, insprut, katalysator, lambdasond, klarar lika mycket som den senare ft:n
sen finns dom uddare modellerna:'
B230gt insprut, lambdason men ingen katalysator, jag tror den har 190 hk
B204ft insprut, lambdason katalysator, 190hk
B204gt insprut med lambda men ingen katt 205hk

Rätta mig om jag har fel.

Då tar jag och rättar dej lite!! wink
Både b23et och b230et har elektroniskt insprut...

yes det stämmer. iaf att B230ET har elektroniskt insprut.

B23ET och B230ET har elektroniskt insprut,
de enda bokstäverna står för är:
E = insprut UTAN katt
F = insprut MED katt

Jonas

344 Inlägg
12 december 2008
#99
Volvo__Mannen skrev:
sunkmaster skrev:
760_tic skrev:

Då tar jag och rättar dej lite!! wink
Både b23et och b230et har elektroniskt insprut...

yes det stämmer. iaf att B230ET har elektroniskt insprut.

B23ET och B230ET har elektroniskt insprut,
de enda bokstäverna står för är:
E = insprut UTAN katt
F = insprut MED katt

yes det stämmer. men på B21ET e det mekaniskt insprut även på B230E men på 230ET e det elektroniskt insprut utan lamdba och utan kat.


864 Inlägg
12 december 2008
#100
Det här måste vara en av dom sjukaste trådarna någonsin.

Kanske borde införa en "bestofgorg", den här tråden passar helt klart i något dylikt.


Sök