6592
Sök

Volvo 740 - Generator problem

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Startmotorpunktse skrev:
En 12 volts generator kan inte ge 40V, de ger som mest 18-19V. I de flesta fall som man får över denna spänning är det ett dåligt batteri i mätinstrumentet eller så har det gått sönder.

jaså? aj fan.. det var som sagt utan belastning.
får prova att byta batteri då!smile
har du några förslag på va som kan vara fel?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 december 2008
hur fan är jorden vid generatorn då?samt den kabeln?

kan inte va så mkt mer.om du byter generator konstant.de är ant generatorn elr batteriet så byt bägge nästa gång..samt kolla jorden återigen på bägge .batteriet till kaross/blocket..
generatorn,fästet +blocket brukar de va..
Senast redigerat av pattilatti2 (18 december 2008)

21 761 Inlägg
18 december 2008
Ja, bilbatteriet är väl det enda som finns kvar att byta ifall det visar sig att spänningen till D+ är korrekt, att laddlampan är korrekt och att ingen annan kabel glappar eller kortsluter någonstans.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 december 2008
High-Octane skrev:
Drönirettab skrev:
Mätte du på batteriet eller generatorn nu?

jag prövade båda, samma resultat vilket som.
kan dock uppdatera då ja provade lite grejer innan, kolen som satt där och regulatorn är nya, men bytade dom ändå, ingen skillnad.
Plockade bort den stora kablen som sitter på genratorn så att den går utan motstånd, då fick jag ca 40V skall en generator lämna så mkt effekt?
kan det vara så att den lämnar 40V men inga amp?
Till saken hör oxå att när jag plockade bort den sladden så började laddingslampan lysa svagt i instrumenteringen.

Prövade även att koppla bort sladden som går till laddningslampan och sätta en provlampa där till batteriet.
Detta resulterade i att lampan lös när tändningen var av men även när ja startade bilen. skall det vara sÅ?
försökte ju ersätta laddningslampan med provlampan med detta test.
tror öven att lampan lös när tändningen var av.

Känns som att min bil bränner sönder generatorerna? men är konstigt att den här höll så länge, ja själv blir bara mera och mera förvirrad.

Det du gjorde där; koppla loss B+ från generatorn stekte din likriktare i generatorn, därför ger den 40V, dessutom växelström eftersom det är en växelströmsgenerator med likriktare (diodbrygga)

Jag skulle anta att ditt fel ligger i glappande/dålig jord utav blocket. Är ganska vanligt på äldre bilar att jordflätan som ofta brukar vara lite marig att komma åt blir dålig. Det kan du ofta mäta dig fram till genom att mäta spänningen mellan blocket på motorn och batteri -. Skiljer det sig mer än säg 100-200mV har du problem med jorden, tappar du mer där börjar du tappa effekt på generatorn; det är där det ofta märks först, med dåligt laddade batterier.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
hur fan är jorden vid generatorn då?samt den kabeln?

kan inte va så mkt mer.om du byter generator konstant.de är ant generatorn elr batteriet så byt bägge nästa gång..samt kolla jorden återigen på bägge .batteriet till kaross/blocket..
generatorn,fästet +blocket brukar de va..

om du läsert tidigare i tråden så ser du att ja har skrivit, (lr ja har för mig att ja skrev de) att ja har laggt en extra jord till batteriet och mätt då me, utan resultat:(
batteriet har jag oxå prövat att byta. men kan ju testa igen! alla ideer e bra! tack:)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, bilbatteriet är väl det enda som finns kvar att byta ifall det visar sig att spänningen till D+ är korrekt, att laddlampan är korrekt och att ingen annan kabel glappar eller kortsluter någonstans.

ja har bytat batteriet redan:(
jag var nyss ute och mätte sladden hela vägen in till instrument huset samt bytte lampan ( den funkade ju innan, men vet ju aldrig) men inga avbrott hittades:( kan ju dock vara glapp kontakt som bara visar sig ibland?

21 761 Inlägg
18 december 2008
Ja, alltså, nånting är det ju som spökar.

En vanlig generator är ingen superavancerad grej att få sprutt på, B+ och generatorhölje är via diverse kablar anslutet till batteriet och laddlampan är kopplad till D+. Då ska den fungera när generatorn får snurr, så "enkelt" är det.

Vicken tjurig bil du har. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2008)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
zovix skrev:
High-Octane skrev:
Drönirettab skrev:
Mätte du på batteriet eller generatorn nu?

jag prövade båda, samma resultat vilket som.
kan dock uppdatera då ja provade lite grejer innan, kolen som satt där och regulatorn är nya, men bytade dom ändå, ingen skillnad.
Plockade bort den stora kablen som sitter på genratorn så att den går utan motstånd, då fick jag ca 40V skall en generator lämna så mkt effekt?
kan det vara så att den lämnar 40V men inga amp?
Till saken hör oxå att när jag plockade bort den sladden så började laddingslampan lysa svagt i instrumenteringen.

Prövade även att koppla bort sladden som går till laddningslampan och sätta en provlampa där till batteriet.
Detta resulterade i att lampan lös när tändningen var av men även när ja startade bilen. skall det vara sÅ?
försökte ju ersätta laddningslampan med provlampan med detta test.
tror öven att lampan lös när tändningen var av.

Känns som att min bil bränner sönder generatorerna? men är konstigt att den här höll så länge, ja själv blir bara mera och mera förvirrad.

Det du gjorde där; koppla loss B+ från generatorn stekte din likriktare i generatorn, därför ger den 40V, dessutom växelström eftersom det är en växelströmsgenerator med likriktare (diodbrygga)

Jag skulle anta att ditt fel ligger i glappande/dålig jord utav blocket. Är ganska vanligt på äldre bilar att jordflätan som ofta brukar vara lite marig att komma åt blir dålig. Det kan du ofta mäta dig fram till genom att mäta spänningen mellan blocket på motorn och batteri -. Skiljer det sig mer än säg 100-200mV har du problem med jorden, tappar du mer där börjar du tappa effekt på generatorn; det är där det ofta märks först, med dåligt laddade batterier.

Mvh Magnus

ahh okey! tack ska du ha för den faktan, viste ja inte om!big_smile

men jag har prövat att lägga en extra jord direkt från generatorn till jord och mätt sammtidigt, borde inte de ha hjälpt i såfall?sad
men ja ska mäta mellan block och batteri! intressant!
sprang ut och mätte nu! detta e resultatet.
12,83 på batteri, 12,83 batteri - insug, 12,83 batteri jordanslutningen till generatorn me bilen avstängd.
nu har ja inte världens bästa multimeter de skall ju tillägas, men ändå:S

skall lämna tillbax generatorn imorgon och åka till biltema och köpa en ny..sucksuck..

tack för svaret:)

MVH/ Jerker

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, alltså, nånting är det ju som spökar.

En vanlig generator är ingen superavancerad grej att få sprutt på, B+ och generatorhölje är via diverse kablar anslutet till batteriet och laddlampan är kopplad till D+. Då ska den fungera när generatorn får snurr, så "enkelt" är det.

Vicken tjurig bil du har. hmm

jaa något mysko e det minsan! jag förstårinte:rolleyes:
nej alltså jag är inget proffs på bil el, men jobbar ju som bilskadereperatör så e inte heeelt tappad bakom flötet när de gäller sådant här;)
det enda posetiva me de hela e att ja lär mig en del under resansgång:)

tänkte på detta fenomen att provlampan inte slocknade när ja kopplade in den istället för laddningslampan igår, kan de bero på att den ger för lite motstånd?
någon som vet om de sitter motstånd seriekopplade me laddningslampan? lr e de bara lampan som får agera motstånd?

MVH/ Jerker

21 761 Inlägg
18 december 2008
För att verkligen se hur det står till med jordkontakten så ska mätningen göras när generatorn belastas, tex när fläkten och extraljusen är igång. Men då måste ju generatorn fungera först. wink

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att verkligen se hur det står till med jordkontakten så ska mätningen göras när generatorn belastas, tex när fläkten och extraljusen är igång. Men då måste ju generatorn fungera först. wink

ahh så de funkar inte riktigt när motorn e avstängd? lr ja snarare när generatorn inte funkar:/
men får ja väl generatorn att funka så tror ja att ja struntar i den mätningen, kommer springa runt å hoppas av glädje;)

21 761 Inlägg
18 december 2008
High-Octane skrev:
någon som vet om de sitter motstånd seriekopplade me laddningslampan? lr e de bara lampan som får agera motstånd?

På 740 ska det inte sitta något motstånd, men på nyare bilar kan det tydligen sitta ett motstånd parallellt med lampan så att laddningen ska kunna komma igång även om laddlampan går sönder.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
High-Octane skrev:

På 740 ska det inte sitta något motstånd, men på nyare bilar kan det tydligen sitta ett motstånd parallellt med lampan så att laddningen ska kunna komma igång även om laddlampan går sönder.

okey! så då borde ja kunna ta en sladd å koppla på en lampsockel från instrument huset och dra direkt från batteriet till generatorn? nu har ja ju iåfs mätt upp sladden å så, men kan ju vara en ide! om de nu skulle vara glapp i sladden ibland menar ja..

21 761 Inlägg
18 december 2008
High-Octane skrev:
ahh så de funkar inte riktigt när motorn e avstängd? lr ja snarare när generatorn inte funkar:/

Nä, det funkar inte riktigt då. När generatorn laddar och strömförbrukarna är igång så får ju generatorn ge mer ström, då märker man ju ifall det blir spänningsfall i någon kabel (tex batterijordkabel, generatorjordkabel osv). Ju mer ström det flyter i en kabel, desto viktigare är det med bra kontakt för att inte få spänningsfall.

High-Octane skrev:
men får ja väl generatorn att funka så tror ja att ja struntar i den mätningen, kommer springa runt å hoppas av glädje;)

Kul att du orkar visa humor iaf. wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 december 2008
kan du ha satt fel kablarna på generatorn då?
haha ?`
plus på jorden tongue

ne seriöst ja menar det kan inte va fel på mer saker än ant batteriet /generatorn..har du ett batteri du vet att det fungerar.DÅ är det löst,kan du koncentrera dej på generatorn.
batteriet skall ha bra jord /kaross/block

generatorn den nya du skaffar den 4?hihi seriöst.sätt den som den ska va.kablarna på rätt plats.
kolla jord i sj fästet/blocket.
kolla remmen att den är ok.
finns inge annat.det kan va.de vore att din bil älskar o käka 70amps generatorer.elr va du nu har:P
för att va petig så se till att du satt rätt kablarna.även den lilla.de lampan i instrumentbelysningen:D

21 761 Inlägg
18 december 2008
High-Octane skrev:
okey! så då borde ja kunna ta en sladd å koppla på en lampsockel från instrument huset och dra direkt från batteriet till generatorn? nu har ja ju iåfs mätt upp sladden å så, men kan ju vara en ide! om de nu skulle vara glapp i sladden ibland menar ja..

Ja, det ska gå bra att använda en extern lampa. Men vad jag har förstått så är det viktigt med rätt effekt på lampan, den bör ha samma effekt som laddlampan för att det ska fungera korrekt. Är lite osäker dock.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
High-Octane skrev:

Nä, det funkar inte riktigt då. När generatorn laddar och strömförbrukarna är igång så får ju generatorn ge mer ström, då märker man ju ifall det blir spänningsfall i någon kabel (tex batterijordkabel, generatorjordkabel osv). Ju mer ström det flyter i en kabel, desto viktigare är det med bra kontakt för att inte få spänningsfall.

High-Octane skrev:

Kul att du orkar visa humor iaf. wink

ahh jo de e klart:) men att ja får samma värden nu måste ju iallfall visa att kontakten inte e hel kass,?
fast de e klart klarar "jorden" bara av 12,83V så räcker ju inte de långt när alla funktioner e på..
men om de var ett jord fel, borde de inte löst sig me hjälp av extra jordningen?? fast då tog ja ju direkt på generatorn till batteriet inte från blocket till bilen så att säga.men ja..

haha jo alltså e miinst sagt trött på bilen nu, har inte tid me detta! har ett annat projekt som skall ta min tid, kan ju inte påstå att humöret e på topp häller.
men att  vara sur å purken hjälper ju ingen, jag hoppas fortfarande på att alla generatorerna e kass och att det kommer hjälpa när ja slänger dit en ny.
går oxå den sönder så vet de fan va ja gör.

21 761 Inlägg
18 december 2008
High-Octane skrev:
ahh jo de e klart:) men att ja får samma värden nu måste ju iallfall visa att kontakten inte e hel kass,?
fast de e klart klarar "jorden" bara av 12,83V så räcker ju inte de långt när alla funktioner e på..
men om de var ett jord fel, borde de inte löst sig me hjälp av extra jordningen?? fast då tog ja ju direkt på generatorn till batteriet inte från blocket till bilen så att säga.men ja..

Mjo, eftersom spänningen var exakt samma även på generatorn så borde det egentligen betyda att jorden har bra kontakt även fast mätningen inte gjordes under belastning. Med dålig jord så skulle nog spänningen ha varit åtminstone några hundradelar mindre på generatorn. Dock mest spekulationer.

Att du tog en kabel direkt från generatorn till batteriet är ju den bästa metoden tycker jag, det blir minst antal "skarvar" på det sättet och därmed minsta möjliga felkällor. smile
Egentligen skulle både generatorns plus och minuskabel gå direkt till batteriet för att undvika glapp i alla kopplingspunkter.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
High-Octane skrev:

Mjo, eftersom spänningen var exakt samma även på generatorn så borde det egentligen betyda att jorden har bra kontakt även fast mätningen inte gjordes under belastning. Med dålig jord så skulle nog spänningen ha varit åtminstone några hundradelar mindre på generatorn. Dock mest spekulationer.

Att du tog en kabel direkt från generatorn till batteriet är ju den bästa metoden tycker jag, det blir minst antal "skarvar" på det sättet och därmed minsta möjliga felkällor. smile
Egentligen skulle både generatorns plus och minuskabel gå direkt till batteriet för att undvika glapp i alla kopplingspunkter.

okey bra bra! lr synd igentligen, vill hitta ett fel nu!

ja de e ju verkligen direkt jord så att säga, ja har prövat båda dock inte sammtidigt ( för lite händer för de;O) Biltema idag, hoppas på ny generator skall göra jobbet:S

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
okey! ny generatorn från biltema monterad (100amp)
bilen laddar 13,7 me parkeringsljuset påslaget och radion av.
slår man på ljuset så sjunker de till 12,9. tycker de e lite lågt?
jag provade att mäta direkt på generatorn (och ja me belastning^^) fick då ett lite högra värde än på batteriet, tänkte hmmm e jorden lite dålig ändå?  drog en extra jordkabel å mätte samtidigt, de hjälpte inte, så antaratt de e ström kablen som e lite kass sammtidigt?

nu blir de spännande å så om denna generatorn håller! va gör man annars?

MVH/ Jerker

Sök