ung och dum

zwich Saab raggare : )
10 mars 2006 · 887 Inlägg

JapMax skrev:

zwich skrev:

Bullo skrev:

finns inget som heter centripetalkraft tongue utan det heter centripetalacceleration pga att radien är den samma och då utförs inget mekaniskt arbete! (för mycket fysik B)

finns visst nått som heter centripetalkraft..  accelaleration betyder ju hastighetsförändring.. och det behöver inte ske  ( problem att få g i fysik b ;D )

Acceleration sker visst vid rotation. O då snackar vi inte om accelerationen på hjulvarvet. Som alla skriver, mkt fysik B här.. dock tenta jag av den kursen i julas så.

hastigheten blir ju växlar ju mellan + och - hastighet.. men det finns ju nått som heter centripetalkraft.. och det är inte de som gör så dubbarna lossnar.. och de va ju det allt börja med tongue

Turbo.. Because Im worth it :)
Phaetoon
10 mars 2006 · 8 156 Inlägg

Centripetalkraften ökar vid acceleration,  men är konstant vid samma varvtal på hjulen.
Men som sagts tidigare så påverkar det inte dubbarna speciellt mycket.

Ju fortare man kör desto mer kraft går ner i backen genom dubbarna och påfrestningarna blir större. Så det har lite med friktionen att göra också. Vid låg friktion så får man inte ner kraften i vägen och belastningen på dubbarna blir inte så stor. Vid hög friktion så rivs dom helt enkelt bort.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
zwich Saab raggare : )
10 mars 2006 · 887 Inlägg

Phaetoon skrev:
Centripetalkraften ökar vid acceleration,  men är konstant vid samma varvtal på hjulen.
Men som sagts tidigare så påverkar det inte dubbarna speciellt mycket.

Ju fortare man kör desto mer kraft går ner i backen genom dubbarna och påfrestningarna blir större. Så det har lite med friktionen att göra också. Vid låg friktion så får man inte ner kraften i vägen och belastningen på dubbarna blir inte så stor. Vid hög friktion så rivs dom helt enkelt bort.

precis som jag sagt smile heja mig o pheatoon smile

Turbo.. Because Im worth it :)
Malmoe SSS -12
11 mars 2006 · 3 217 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Slowmotion? Tog en kvart innan den kom upp i 200km/h tongue

Testade faktiskt samma sak idag. gjorde 200km/h på en fin raksträcka idag. vågade inte mer pga dubbdäck, sen var inte vägen snöfri.

Jävligt omoget men kul att testa.

Skönt att känna att bilen fortfarande axar rätt bra vid de hastigheterna.

Saab Turbo slutar inte accelerara förän man är på topphastigheten! Saab är ju i t ex snabbast från 70 - 110 km/h om jag inte minns fel, eller bland de snabbaste! Drar en 911 Turbo så jag vill minnas att det är sagt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
11 mars 2006 · 1 852 Inlägg

zwich skrev:

Bullo skrev:

zwich skrev:

varför skulle dom åka av... av hög hastighet ?:S .. de e ju inte ceentriipetaalkraften som gör så dom pluppar ut ( de stavas så.. lovar smile )

finns inget som heter centripetalkraft tongue utan det heter centripetalacceleration pga att radien är den samma och då utförs inget mekaniskt arbete! (för mycket fysik B)

finns visst nått som heter centripetalkraft..  accelaleration betyder ju hastighetsförändring.. och det behöver inte ske  ( problem att få g i fysik b ;D )

nope acceleration betyder fart eller riktningsändring. begreppet hastighet är en komposant av fart och riktning. (MVG i fysik B) något fartändring finns inte, däremot riktningsändring.

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
11 mars 2006 · 1 852 Inlägg

något begrepp om centirpetalkraft existerar inte i modern fysik. det man menar är centripetalaccelerationen som uppstår endast vid cirkulära rörelser
(jag håller med er, det är lite flummit det där med cirkulära rörelser! men så e det...)

man lever bara en gång så lev väl!
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
12 mars 2006 · 1 781 Inlägg

sveddan skrev:

defuncta skrev:

Malm3n skrev:
själv låg man ju 240 km/h i torsdags förra veckan:D på 90 vägbig_smile

Vad va det för bil? tongue

Får jag gissa? Golf R32 tongue

Helt riktigt tongue
bara två dagar innan jag körde R32an så körde jag GTI:n.. fast då vare för mycke snö ute så då blev de bara 210km/hbig_smile

Team Insane Racing
zazkar52
12 mars 2006 · 90 Inlägg

Malm3n skrev:
själv låg man ju 240 km/h i torsdags förra veckan:D på 90 vägbig_smile



Tänkte väl att det inte va me 102 hästars golfen....;O)

Han som körde R32:an kunde ju hantera bilen,till skillnad från många andra blåbär som lägger ut filmer där det bara osar osäkerhet,ser ut som bilarna kan gå på vilket håll som helst....fast sen vet ja ju inte hur många omtagningar d va...;O)

testade själv lite 0-200 i veckan när vägarna började bli lite torra,gick på strax under 20 sek

Hade förövrigt 250 på väg till falkenberg igår....med sletna dubbdäck....idioti...javisst..men jävligt skönt...

IzzYzzI
14 mars 2006 · 51 Inlägg

men hur som helst så börjar det slänga bort dubbarna när man åker lite fortare. det är väl pga centrifugalkraften och dubbarna är ju inte fast gjutna i däcken utan de är ju som alla vet gjorda av ett annat slag av material. tongue

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
14 mars 2006 · 1 852 Inlägg

IzzYzzI skrev:
men hur som helst så börjar det slänga bort dubbarna när man åker lite fortare. det är väl pga centrifugalkraften och dubbarna är ju inte fast gjutna i däcken utan de är ju som alla vet gjorda av ett annat slag av material. tongue

anta att man kör i 200km/h det är 55,6m/s. detta är också hjulets fart där radien är 312,75mm.
hjulets omkrets är 625,5 mm, 312,75mm radie och omkretsen är 1965mm. (vid 205/55 -16")
anta oxå att vikten för en dubb är 5 gram.

då kommer accelerationen på dubben bli a=v*v/r= 9884m/s-kvadrat
kraften dubben kommer känna blir då: F=m*a= 49,4N

vid en sådan stor kraft på sådan liten yta kommer nog dubben slitas loss. märk väl att kraften är i proportion mot hasitgheten i kvadrat, vilket innebär att dubblar du hastigheten kommer du 4dubbla kraften.

Edit: detta är centrifugalacceleration. kraften är beror av accelerationen och därför heter det centrifugalacceleration och inte centrifugalkraft.

Senast redigerat av Bullo (14 mars 2006)

man lever bara en gång så lev väl!
mel79
15 mars 2006 · 18 Inlägg

defuncta skrev:
Jaa.. detta spelade man in när man var ung och dum som sakt. Vill inte påstå att de är en snabb bil lr något sådan bara visa hur kul man hade i sommras:P




http://media.putfile.com/Min-Audi-100-23l-140hk-Bottar




mvh Defuncta

Undrar bara om du åldras snabbare än alla andra??
Du skrev att du va ung o dum och att d va i sommras...
Har du blivit mycket äldre nu ett HALVT ÅR senare big_smile

defuncta
16 mars 2006 · 196 Inlägg

mel79 skrev:

defuncta skrev:
Jaa.. detta spelade man in när man var ung och dum som sakt. Vill inte påstå att de är en snabb bil lr något sådan bara visa hur kul man hade i sommras:P




http://media.putfile.com/Min-Audi-100-23l-140hk-Bottar




mvh Defuncta

Undrar bara om du åldras snabbare än alla andra??
Du skrev att du va ung o dum och att d va i sommras...
Har du blivit mycket äldre nu ett HALVT ÅR senare big_smile

De skulle vara lite ironi i det hela;)

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
kanelbull2
16 mars 2006 · 149 Inlägg

såg bensinmätaren visade rött

callekula
16 mars 2006 · 24 Inlägg

Ni är tamejfan dumma i huvvet om ni skryter om hur snabbt ni kört med dubbdäck, hur snabbt ni körde häromdagen etc!!! om det inte är dubbfria högfartsdäck så verkar det itne som ni vet vad ni gett er in på. dubbdäck, vinterdäck överhuvudtaget är generellt inte gjorda för så höga hastigheter. går det för fort i en kurva kan däcket mycket väl ge med sig. du kan även få separationer i slitbanan. om ni dör för att ni kör som idioter skiter jag i. Ni utsätter väldigt många personer för fara när ni överskrider hastighetsbegränsningen. är ni så jävla översexuella på att hålla höga hastigheter, gör det då på en bana där det finns marginaler om något skulle hända.

Var det nåt mer???

Gti_Goffe
16 mars 2006 · 62 Inlägg

callekula skrev:
Ni är tamejfan dumma i huvvet om ni skryter om hur snabbt ni kört med dubbdäck, hur snabbt ni körde häromdagen etc!!! om det inte är dubbfria högfartsdäck så verkar det itne som ni vet vad ni gett er in på. dubbdäck, vinterdäck överhuvudtaget är generellt inte gjorda för så höga hastigheter. går det för fort i en kurva kan däcket mycket väl ge med sig. du kan även få separationer i slitbanan. om ni dör för att ni kör som idioter skiter jag i. Ni utsätter väldigt många personer för fara när ni överskrider hastighetsbegränsningen. är ni så jävla översexuella på att hålla höga hastigheter, gör det då på en bana där det finns marginaler om något skulle hända.

Var det nåt mer???

Håller med dig helt!

Todé
gorthon
16 mars 2006 · 24 Inlägg

235 på snö

http://www.garaget.org/?car=18283
våga vägra 6*9'or
våga vägra Håkan Hellström
Aatos
16 mars 2006 · 291 Inlägg

ca 190 (mätarfart) med sommardäck bak, o sletna framdäck på en sjö i förra vintern.... sorry, måste bara säga det... Med en gammal slut mazda 626 -86...

oj, glömde bort att att det inte handlade om hur fort man har kört på vintern... Det tog en stund annars för dig att komma upp i botten, men sierran min e nog ännu slöare..tongue

Senast redigerat av Aatos (16 mars 2006)

turbobenz Pankan
16 mars 2006 · 39 Inlägg

205 km/h med min gamla gôtt mos merca 190E 2.0 på 120 häst med vinterdäck! he he tog nog fanimig ett bra tag, typ 2 kilometer innan jag kom upp i den hastigheten.. smile och på samma sträcka kom jag upp "bara" 180 km/h med min vinterbils 740 (har 2 st) med automat och slöaste förgasarmotorn b230a! tongue

Senast redigerat av turbobenz (16 mars 2006)

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..
IzzYzzI
16 mars 2006 · 51 Inlägg

2_Hot_Golf skrev:
man ser direkt att du var ung nästan *bensintorsk

du vet då ingenting. wink. klart att han har lite bränsle i tanken så att bilen ska vara så lätt som möjligt, och ta upp farten så snabbt som möjligt. daaah. big_smile

mexarjonas
22 mars 2006 · 11 Inlägg

mycket illa högstadiestuk i den här tråden..ja körde 235 blablabla fy fan va larvigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang