RTA Billjudsystem

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 december 2008 · 2 353 Inlägg

johnny91 skrev:
Okej så om jag har:
Ett kitsystem fram som är BRA
Ett Slutsteg till kitsystemet
Ett Koax-kit bak
En subbas
Ett steg till subbasen.

Då måste jag ha en huvudenhet med Nonfading Subutgång (dvs 3 par RCA, Front+Rear+Sub)
för att koppla in kitsystemets främre slutsteg i Front och för att koppla in Koax-kitet bak utan slutsteg i Rear och sen är det baslådans slutsteg i Sub?
För annars så kan jag inte styra kitsystemet för sig och koaxkitet för sig?

Sen går det inte att koppla in koaxkitet som sitter bak i bilen utan att man kopplar in det i en RCA-utgång?

Du hade rätt på nästan allt, tills sista meningen. smile Koaxkittet kör du alltså på huvudenhetens inbyggda effekt, och där väljer du huvudenhetens REAR utgång från det inbygda steget.

Till slutstegen kör du sen Huvudenhetens Front RCA till steget för kittet, samt huvudenhetens Sub utgång till sub-steget.

När du sen justerar Fadern i huvudenheten, mellan Front och Rear, så kommer framsystemet och baksystemet kunna balanseras upp ljudtrycksmässigt, men subben är orörd, eller kan styras helt separat.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
johnny91
18 december 2008 · 93 Inlägg

Och när man kollar på slutsteg är det viktiga watt eller WRMS?

kan man koppla kitsystemet och koaxkitet i samma fyra kanalsslutsteg?

Ska man på en baslåda koppla in på slutsteget som 1Ohn eller 4Ohm, vilket är bäst?



är detta ett bra slutsteg?
http://www.mds.se/?artnr=SPL1400

och om det är ett bra slutsteg så skulle jag vilja veta hur mycket bättre/sämre detta är?
http://www.mds.se/?artnr=cr50001

Senast redigerat av johnny91 (18 december 2008)

vw_performance Greve
18 december 2008 · 1 058 Inlägg

johnny91 skrev:
Och när man kollar på slutsteg är det viktiga watt eller WRMS?

kan man koppla kitsystemet och koaxkitet i samma fyra kanalsslutsteg?

Ska man på en baslåda koppla in på slutsteget som 1Ohn eller 4Ohm, vilket är bäst?



är detta ett bra slutsteg?
http://www.mds.se/?artnr=SPL1400

och om det är ett bra slutsteg så skulle jag vilja veta hur mycket bättre/sämre detta är?
http://www.mds.se/?artnr=cr50001

1: det viktigaste av dom två är väl wrms, men finns mkt annat man ska kolla på för att avgöra om det är ett bra steg.

2: ja det kan man göra

2: det avgör ju baslådan vilken impedans man hamnar på, det viktigaste är ju att steget klarar av impedansen man tänkt köra. och för den delen förse basen med den effekt som krävs vid den givna impedansen.

PoLoud =D
Goli
18 december 2008 · 793 Inlägg

Folk som vill rätta sig efter WRMS ska kolla på produkter som är testade enligt CEA2006, dvs en standard som mäts i Äkta watt och inte s.k. mds watt.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
vw_performance Greve
18 december 2008 · 1 058 Inlägg

kollade lite på de mds stegen du frågade om, och hmmm..... tror nog det är som me dom flesta Mds produkter, man får ta effektangivelser med en nypa salt..

PoLoud =D
johnny91
18 december 2008 · 93 Inlägg

Det är så att bashögtalaren jag tänkt köpa har en impedans på 2*2Ohm och då är det 600WRMS men slutsteget har bara en impedans på 1Ohm om man ska ha 700WRMS på slutsteget och bara 175WRMS vid 4Ohm hmm

När dom skriver såhär:
"kan köras i hela 1 OHM! 4-16st 4 Ohms basar är inga problem eller 1-8st 2 Ohms basar att driva på detta steg" så blir jag fundersam varför man kan köra fler basar på 4Ohm än på 2Ohm?? hmm

Med en nypa salt menar du vad?

Senast redigerat av johnny91 (18 december 2008)

Svanholm
18 december 2008 · 198 Inlägg

parallelkoppla basen så lastas den ner i 1ohm och det blir bra med steget.

johnny91
18 december 2008 · 93 Inlägg

Men blir det inte tyngre för slutsteget att driva basen då?
samt mindre bas då?

Senast redigerat av johnny91 (18 december 2008)

vw_performance Greve
18 december 2008 · 1 058 Inlägg

johnny91 skrev:
Det är så att bashögtalaren jag tänkt köpa har en impedans på 2*2Ohm och då är det 600WRMS men slutsteget har bara en impedans på 1Ohm om man ska ha 700WRMS på slutsteget och bara 175WRMS vid 4Ohm hmm

När dom skriver såhär:
"kan köras i hela 1 OHM! 4-16st 4 Ohms basar är inga problem eller 1-8st 2 Ohms basar att driva på detta steg" så blir jag fundersam varför man kan köra fler basar på 4Ohm än på 2Ohm?? hmm

Med en nypa salt menar du vad?

Med en nypa salt menar jag att MDS ljuger ihop vad deras steg levererar. dom försöker lura till sig kunder genom överspecade produkter med häftiga nämn och massa coola termer hit och dit.

min personliga åsikt om MDS är att de hör hemma hos dom som fortfarande är i det stadiet där man borrade ett hål i lådan för att få mer bas.. hahaha...

Senast redigerat av vw_performance (18 december 2008)

PoLoud =D
johnny91
18 december 2008 · 93 Inlägg

vw_performance skrev:

johnny91 skrev:
Det är så att bashögtalaren jag tänkt köpa har en impedans på 2*2Ohm och då är det 600WRMS men slutsteget har bara en impedans på 1Ohm om man ska ha 700WRMS på slutsteget och bara 175WRMS vid 4Ohm hmm

När dom skriver såhär:
"kan köras i hela 1 OHM! 4-16st 4 Ohms basar är inga problem eller 1-8st 2 Ohms basar att driva på detta steg" så blir jag fundersam varför man kan köra fler basar på 4Ohm än på 2Ohm?? hmm

Med en nypa salt menar du vad?

Med en nypa salt menar jag att MDS ljuger ihop vad deras steg levererar. dom försöker lura till sig kunder genom överspecade produkter med häftiga nämn och massa coola termer hit och dit.

min personliga åsikt om MDS är att de hör hemma hos dom som fortfarande är i det stadiet där man borrade ett hål i lådan för att få mer bas.. hahaha...

Okej då måste jag fråga dig vad du tror om detta paketet:
http://www.mds.se/?artnr=PKT1400FZR

Senast redigerat av johnny91 (18 december 2008)

Goli
18 december 2008 · 793 Inlägg

johnny91 skrev:

vw_performance skrev:

johnny91 skrev:
Det är så att bashögtalaren jag tänkt köpa har en impedans på 2*2Ohm och då är det 600WRMS men slutsteget har bara en impedans på 1Ohm om man ska ha 700WRMS på slutsteget och bara 175WRMS vid 4Ohm hmm

När dom skriver såhär:
"kan köras i hela 1 OHM! 4-16st 4 Ohms basar är inga problem eller 1-8st 2 Ohms basar att driva på detta steg" så blir jag fundersam varför man kan köra fler basar på 4Ohm än på 2Ohm?? hmm

Med en nypa salt menar du vad?

Med en nypa salt menar jag att MDS ljuger ihop vad deras steg levererar. dom försöker lura till sig kunder genom överspecade produkter med häftiga nämn och massa coola termer hit och dit.

min personliga åsikt om MDS är att de hör hemma hos dom som fortfarande är i det stadiet där man borrade ett hål i lådan för att få mer bas.. hahaha...

Okej då måste jag fråga dig vad du tror om detta paketet:
http://www.mds.se/?artnr=PKT1400FZR

Beror på vad man jämför med, men detta är ganska skrattretande...
TEKNISKA DATA:
1.400 WATT (1.682W uppmätt max) • 700 WRMS  (1Ohm) • 350 WRMS (2Ohm) • 175 WRMS (4Ohm) • lågpassfilter (50-150Hz) • Subsonicfilter (15-40Hz) • 0-18dB basbooster och basfjärrkontroll • Avsäkrat till 90A, 144A max strömförbrukning • Svart pianolack med nya FZR-logo och kromade detaljer •
Storlek: 317x286x64mm

Hur mätte dem detta? Inget steg jag testat från MDS har någonsin varit i närheten av deras angivelser.

Lägg ner MDS tänkandet och köp annat märke. till och med mutant är bättre..

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
johnny91
18 december 2008 · 93 Inlägg

Okej om jag ska lägga ner MDS tankarna
Vilken sida ska jag kolla på då?

vw_performance Greve
18 december 2008 · 1 058 Inlägg

johnny91 skrev:
Okej om jag ska lägga ner MDS tankarna
Vilken sida ska jag kolla på då?

kolla på http://www.webshop.bertilssonautoelectr … Pro/store/

där har du mkt trevliga grejer till bra pris. rekomenderar Carpowers Blackbass serie om du vill ha prisvärda basar. två såna med ett vettigt monoblock spelar väldigt bra. sen har jag inte hört med egna öron men RE SR är en bas som många använder med gott resultat.

PoLoud =D
johnny91
18 december 2008 · 93 Inlägg

Jag har redan hittat en ny hemsida som jag gillar jätte mycket och är hel nöjd med allt där.

vw_performance Greve
18 december 2008 · 1 058 Inlägg

johnny91 skrev:
Jag har redan hittat en ny hemsida som jag gillar jätte mycket och är hel nöjd med allt där.

vill du dela med dig av denna sida ? smile

PoLoud =D
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
18 december 2008 · 2 853 Inlägg

kolla på nardik.se o kör på pioneer hela vägen istället..
du kommer spela MKT bättre med det än allt annat skit i denna trådtongue
seriöst.
hu alla duger.
vill du ha 4x6.5" så har pio dom i rätt priss
samt steg till det tex 4kanals finns på rean där tror ja..
har sj haft pio i hela bilen dock i den dyrare pris klassen men ja vet att grejorna låter bra o basarna spelar fint ta med 2x4oms spolen. 2sty sådana o ett skapligt mono steg o du e kung i stan:D

Senast redigerat av pattilatti2 (18 december 2008)

johnny91
19 december 2008 · 93 Inlägg

vw_performance skrev:

johnny91 skrev:
Jag har redan hittat en ny hemsida som jag gillar jätte mycket och är hel nöjd med allt där.

vill du dela med dig av denna sida ? smile

Killen som äger den här hemsidan har inte lanserat ännu utan han gör det vid nyår och jag vill inte säga nåt utan att veta vad han vill och tycker:) hoppas du förstår att jag vill ge dig hemsidan men att jag inte vet om jag får det för han!!!!smile

Lindberg88
19 december 2008 · 1 418 Inlägg

Dbakuten har bättre saker, köp där! dom har säkerligen något paket som passar din ekonomi

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Superdtm i övrigt värdelös.
20 december 2008 · 613 Inlägg

vw_performance skrev:

johnny91 skrev:
Okej om jag ska lägga ner MDS tankarna
Vilken sida ska jag kolla på då?

kolla på http://www.webshop.bertilssonautoelectr … Pro/store/

där har du mkt trevliga grejer till bra pris. rekomenderar Carpowers Blackbass serie om du vill ha prisvärda basar. två såna med ett vettigt monoblock spelar väldigt bra. sen har jag inte hört med egna öron men RE SR är en bas som många använder med gott resultat.

blackbass är en jävligt prisvärd bas.. värt varenda krona

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang