2099
Sök

112 vad är deras uppgift?

Såld på Italienare
579 Inlägg
9 mars 2006
tecman skrev:
Feffy skrev:
Klart du kan ringa 112 när en sådan sak sker. Så här sa en brandman när han var i skolan. "112 ska man ringa om en olycka eller liknande är framme som man själv inte kan hantera eller klara av att stoppa på egen hand" ja kanske inte riktigt så men något liknande. Så självklart kunde du ringa dit om du inte har direkt numer till brandkåren eller polisen så dom kan spärra av. De på larmcentralen ska kunna hjälpa till att ge dig numer eller liknande (kanske koppla) dig dit du kanske skulle ha ringt.

Kan man inte numret dit du vill komma, polis, brandkår eller så SKA man KUNNA ringa 112 ISTÄLLET!!! (har jag fått lära mig för några veckor sen i skolan)

det tycker jag åxå låter vettigt men verkar ju inte fungera på det sättet sad
så nya larmnummret är nu 118 118 de kopplar en om man vill få tag i brandkåren, polis eller ambulans.

Johanromeo155:
Är det nya nummret 118 118 då eller? Hon kunde väl sagt att det inte var deras område och att de inte gör sådana ärenden utan att du ska ringa till bla bla bli istället för att bara ring 118 118 för att få hjälp/meddela...

och det var ju inte brott vi snackade om utan en allmän fara i trafiken. och då ska väl både polis och brandkår meddelas beroende på vad saken handlar om.

är det jag som privatpersson som ska hålla koll på både polisens, brandkårens och ambulansens nummer om det har hänt nåt brottsligt så att någon blivit skadad eller att det brinner? känns som att det skulle bli en massa samtal i onödan om så är fallet. samt kan väl inte jag hålla reda på vilka som ska komma inför en händelse utan det är väl larmtjänsts jobb?

Founder :
men då kopplade dom ju vidare iaf.. det var ju bra.
inte så bra att det tog så lång tid men det var ju inte 112's fel iaf.

Säg att Anders sitter i telefonkö till 112 pga. att du ska anmäla en misstänkt rattfyllerist.
Anders har precis kört på tant Agda vid ett övergångsställe och ringer angående kraftiga blödningar eller hjärtstillestånd. Det är klart att 112 inte ska syssla med mindre ärenden då det är en larmcentral och inte en polisstation. Det var hur mycket info som helst om detta för något halvår sedan.
Bara jag som sett det?
Senast redigerat av Johanromeo155 (9 mars 2006)

533 Inlägg
9 mars 2006
Nödnumret 112 är det gemensamma telefonnummer som ska användas när man är i akut hjälpbehov av samhällets hjälpresurser. Nödnumret ska bara användas i akuta nödsituationer.

En akut nödsituation kännetecknas av att fara föreligger för liv, egendom eller miljö och där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning eller giftinformation.

Nödnumret 112, som i Sverige är gemensamt för all räddningstjänst, akutsjukvård och polis, fungerar i de flesta länder inom EU.

Syftet med ett gemensamt nödnummer är att den hjälpsökande med ett enda telefonsamtal ska kunna nå alla samhällets hjälpresurser.

Ett 112-samtal besvaras alltid av en SOS-operatör som intervjuar den uppringande så att rätt kombination av resurser kan larmas.

Telefonnumret till Polisen i icke akuta ärenden är 114 14.. Frågan är då vad som är akut??

Om jag kände att det är akut för mig hade jag ringt 112 och förklarat ärendet. De kopplar sedan vidare till det som behövs!

Om allt är med sanningen överenstämmande i fallet denna tråd gäller så håller jag ned fire_wizard. Gå vidare och få bort personalen som inte gör sitt jobb... Det är ju vår allas trygghet som står på spel..!

Bra länkar:
http://www.sosalarm.se/112/
http://www.polisen.se/inter/nodeid=3249 … ion=1.html

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Avstängd
185 Inlägg
9 mars 2006
psittacus skrev:
Nödnumret 112 är det gemensamma telefonnummer som ska användas när man är i akut hjälpbehov av samhällets hjälpresurser. Nödnumret ska bara användas i akuta nödsituationer.

En akut nödsituation kännetecknas av att fara föreligger för liv, egendom eller miljö och där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning eller giftinformation.

Nödnumret 112, som i Sverige är gemensamt för all räddningstjänst, akutsjukvård och polis, fungerar i de flesta länder inom EU.

Syftet med ett gemensamt nödnummer är att den hjälpsökande med ett enda telefonsamtal ska kunna nå alla samhällets hjälpresurser.

Ett 112-samtal besvaras alltid av en SOS-operatör som intervjuar den uppringande så att rätt kombination av resurser kan larmas.

Telefonnumret till Polisen i icke akuta ärenden är 114 14.. Frågan är då vad som är akut??

Om jag kände att det är akut för mig hade jag ringt 112 och förklarat ärendet. De kopplar sedan vidare till det som behövs!

Om allt är med sanningen överenstämmande i fallet denna tråd gäller så håller jag ned fire_wizard. Gå vidare och få bort personalen som inte gör sitt jobb... Det är ju vår allas trygghet som står på spel..!

Bra länkar:

GO GO GO PSITTACUS!!!
håller helt med, word för dig.. det här är allt dagens sanning, johanromeo är ute o cyklar i detta fall, då 11414 är ett anmälningsnummer, gällandef anders o agda längre upp i tråden så skall han ringa 112.

231 Inlägg
9 mars 2006
Johanromeo155 skrev:
tecman skrev:
Feffy skrev:
Klart du kan ringa 112 när en sådan sak sker. Så här sa en brandman när han var i skolan. "112 ska man ringa om en olycka eller liknande är framme som man själv inte kan hantera eller klara av att stoppa på egen hand" ja kanske inte riktigt så men något liknande. Så självklart kunde du ringa dit om du inte har direkt numer till brandkåren eller polisen så dom kan spärra av. De på larmcentralen ska kunna hjälpa till att ge dig numer eller liknande (kanske koppla) dig dit du kanske skulle ha ringt.

Kan man inte numret dit du vill komma, polis, brandkår eller så SKA man KUNNA ringa 112 ISTÄLLET!!! (har jag fått lära mig för några veckor sen i skolan)

det tycker jag åxå låter vettigt men verkar ju inte fungera på det sättet sad
så nya larmnummret är nu 118 118 de kopplar en om man vill få tag i brandkåren, polis eller ambulans.

Johanromeo155:
Är det nya nummret 118 118 då eller? Hon kunde väl sagt att det inte var deras område och att de inte gör sådana ärenden utan att du ska ringa till bla bla bli istället för att bara ring 118 118 för att få hjälp/meddela...

och det var ju inte brott vi snackade om utan en allmän fara i trafiken. och då ska väl både polis och brandkår meddelas beroende på vad saken handlar om.

är det jag som privatpersson som ska hålla koll på både polisens, brandkårens och ambulansens nummer om det har hänt nåt brottsligt så att någon blivit skadad eller att det brinner? känns som att det skulle bli en massa samtal i onödan om så är fallet. samt kan väl inte jag hålla reda på vilka som ska komma inför en händelse utan det är väl larmtjänsts jobb?

Founder :
men då kopplade dom ju vidare iaf.. det var ju bra.
inte så bra att det tog så lång tid men det var ju inte 112's fel iaf.

Säg att Anders sitter i telefonkö till 112 pga. att du ska anmäla en misstänkt rattfyllerist.
Anders har precis kört på tant Agda vid ett övergångsställe och ringer angående kraftiga blödningar eller hjärtstillestånd. Det är klart att 112 inte ska syssla med mindre ärenden då det är en larmcentral och inte en polisstation. Det var hur mycket info som helst om detta för något halvår sedan.
Bara jag som sett det?

Jag har INTE sätt det MEN har fått lära mig att vi INTE ska vara så fega att ringa 112. kan vi inte hantera en sitution och inte vet vart vi ska ringa av tex brandkår eller så ska man kunna ringa 112 som ska kunna koppla och vägleda. SAGT av en BRANDMAN för några få veckor sen i skolan på min arbetsmiljökurs!!!

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

533 Inlägg
9 mars 2006
Feffy är oxå med i 112-matchen..!!

Trots att hon faktiskt håller mer på Finland än Sverige.. hm.. det är väl en mognadssak ;-)

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

1 854 Inlägg
9 mars 2006
Fan va dålig stil..

Avstängd
185 Inlägg
9 mars 2006
psittacus skrev:

Trots att hon faktiskt håller mer på Finland än Sverige.. hm.. det är väl en mognadssak ;-)

ha ha...
kan vi alla enas nu om att det är 112 det gäller vid nöd??
O INTE 11414 som är ett nummer för anmälning.

Ölbryggare
339 Inlägg
9 mars 2006
Vi kan defenitivt enas om att det är 112 vid NÖD!

Eftersom folk knappk kan komma ihåg det numret i vissa situationener så känns det idiotiskt å försöka trycka i folk ett till nummer!
Är det inte nöd så får man väl ringa till polisen, vägverket, kommunen eller vem som kan tönkas vara ansvarig, men det är inte ofta det är så lindrigt som sagt..

231 Inlägg
9 mars 2006
psittacus skrev:

Hur då håller mer på finland? :S

Ja 112 är ett nödnumer. Är u helidiotiskt att folk faktist sitte roch busringer dit mad

3/4 vitblå 1/4 blågul

Såld på Italienare
579 Inlägg
9 mars 2006
fire_wizard skrev:
psittacus skrev:

Bra länkar:

GO GO GO PSITTACUS!!!
håller helt med, word för dig.. det här är allt dagens sanning, johanromeo är ute o cyklar i detta fall, då 11414 är ett anmälningsnummer, gällandef anders o agda längre upp i tråden så skall han ringa 112.

Pinsamt...
Om inte jag missminner mig så är det exakt det som jag sagt under hela tråden.. Men kanske ska ut och cykla en stund..

Anders och Agda är ju ett exempel från mig på typ av händelser som man ska ringa 112 för..
Hänger inte riktigt med dig...
Senast redigerat av Johanromeo155 (9 mars 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 mars 2006
Janken skrev:
Kan dra en annan smålustig sak när vi ändå är igång så att säga.

Min grannekörde med sin bil på en farled i utkanten av staden. Ungefär där det ligger en brandstation.
I princip utanför brandstationen slår lågor upp från motorn. dvs under huven. han stannar o ch öppnar huven och de brann tydligen på rätt bra. Verkade inte som han hade en brandsläckare heller (lät inte på honom som om den hade hjälp iaf men ändå) så han sprang till brandstationen o bankade på dörren. Någon totalt ointresserad man öppnar o grannen börjar förklara. Mannen verkar fortfarande inte tro på "G". Utan snarare struntar i honom. Resultatet verkade bli att bilen inte blev så fin :S. Såg den alrig själv men man kan ju tänka sig. kommer ihåg at grannen skev insändare o grejer. Detta tycker jag är en sjuk grej. Var längesedan han berättade detta så jag har säkert skrivit något fel men i grunden var det såhär.

Inbland undrar man vilka det är man ska hoppas på när de börjar brinna...själv har jag två brandsläckare i bilen.

haha... här kan vi säga samma sak. husen mitt emot brandstation brann ner pga att räddningtjänsten var för långsam iväg.

Så man litar inte ett skit på verksamheter kopplad till 112.

Ringde polis för några veckor sedan pga att jag följde efter en mindre lastbil, han körde som faan och jag kunde inte hänga med på en kurvig 70-väg nästan, han var ett par gånger in i plogvallen med bakändan och upp på vägen igen.
Dum som jag var så hängde jag på i 120 genom 50-samhälle... blev då kopplad på telefon vidare inom polisen. Det gick signaler tills jag tröttnade efter flera minuter...

Kommer aldrig stanna om polisen vinkar in mig någon gång för övrigt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

51 Inlägg
9 mars 2006
hmmm... har en känsla över att nödcentralen funkar bättre här i finland änn i sverige. här har dom svarat innan singnalen kommit fram ens. tongue.
kanske inte.
Men det ringer inte många signaler innan dom svarar, och inte säjer dom att vi ska ringa 118 heller.

Typiskt lat svenne stil, och jag undrar vad det är för fel på vissa på andra sidan viken när ni inte vill till militären, och att ni dessutom slipper det för att ni har skillda föräldrar och har nageltrång och
trång förhud. har hört en historia av en lärar i skolan min om 2st som skulle vara häftiga killar och komma hit till finland i militären.
Det slutade med att dom grät när dom inte fick ha hästsvans och skulle bli rakade. Och dom åkte tillbaka till sverige, utan att ha varit en dag i finland heller. HAHAHAH... big_smile.
Så skärpning på alla fronter svenskar. ;P

231 Inlägg
10 mars 2006
Jag är glad att jag är tjej, är visserligen delade meningar om vilken värnplikt jag blivit tvungen att göra om jag vore kille tongue Men hellre den svenska om jag ska välja någon. MEn nu slipper jag det helt big_smile

3/4 vitblå 1/4 blågul

Wankel
1 080 Inlägg
10 mars 2006
IzzYzzI skrev:
hmmm... har en känsla över att nödcentralen funkar bättre här i finland änn i sverige. här har dom svarat innan singnalen kommit fram ens. tongue.
kanske inte.
Men det ringer inte många signaler innan dom svarar, och inte säjer dom att vi ska ringa 118 heller.

Typiskt lat svenne stil, och jag undrar vad det är för fel på vissa på andra sidan viken när ni inte vill till militären, och att ni dessutom slipper det för att ni har skillda föräldrar och har nageltrång och
trång förhud. har hört en historia av en lärar i skolan min om 2st som skulle vara häftiga killar och komma hit till finland i militären.
Det slutade med att dom grät när dom inte fick ha hästsvans och skulle bli rakade. Och dom åkte tillbaka till sverige, utan att ha varit en dag i finland heller. HAHAHAH... big_smile.

vadå svenne stil???
bara för att din lärare berättade nån historia som vem som helst kunde hitta på från ingenting om TVÅ svenskar så är alla likadana??? du är för fan patetisk..
morsans nya sambo är finne, han är snål så in i helvete och en jävla torrboll...behöver alla finnar vara så för det?

MDS Västerås

51 Inlägg
10 mars 2006
vadå svenne stil???
bara för att din lärare berättade nån historia som vem som helst kunde hitta på från ingenting om TVÅ svenskar så är alla likadana??? du är för fan patetisk..
morsans nya sambo är finne, han är snål så in i helvete och en jävla torrboll...behöver alla finnar vara så för det?

hmm... du vet. hur många krig har ni varit med i sedan 1900???
typ inga, vet du varför??? det vet jag men du får tänka ut det själv. tongue.
så du tycker att alla finnar är torrbollar, det tycker jag med. till 98%.
kan finnas undantag men nog skall det vara en svenskspråkig eller nått sånt för att ha lite humor och hålligång.
tame fan turkarna har mera humor än de flesta finnar. så där håller jag helt med dig. tongue. och att han är snål är väl inget konstigt för det är vi ALLA mer eller mindre.

231 Inlägg
10 mars 2006
Vilken förlolämpning. Även om du nu är finne själv. Uscha!!

3/4 vitblå 1/4 blågul

1 741 Inlägg
10 mars 2006
Trådstartare
nu har ju denna tråden verkligen hamnat off topic...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Avstängd
185 Inlägg
10 mars 2006
IzzYzzI skrev:
vadå svenne stil???

så du tycker att alla finnar är torrbollar, det tycker jag med. till 98%.
kan finnas undantag men nog skall det vara en svenskspråkig eller nått sånt för att ha lite humor och hålligång.
tame fan turkarna har mera humor än de flesta finnar. så där håller jag helt med dig. tongue. och att han är snål är väl inget konstigt för det är vi ALLA mer eller mindre.

sverige var i krig fram till 88..
så du kan ta historien om tomten me, om du inte kan din historia... smile

Rohdin
10 mars 2006
IzzYzzI skrev:

vi är neutrala om du inte visste det...sen tänker vi innan vi gör nått,inte efter...

Såld på Italienare
579 Inlägg
10 mars 2006
IzzYzzI skrev:
kanske inte.

ok... Off topic? eller starta en egen tråd om hur fegt landet Sverige är?

Sök