3109
Sök

Börja köra lastbil?

8 890 Inlägg
3 september 2013
Slemhelge skrev:
Hamilton skrev:
Slemhelge skrev:
Har flera som sagt annorlunda, Jag har inga problem att vistas ute kortare stunder för att lasta på och av, det är svårt att förklara hur jag känner, som att förklara en färg för en blind.. men lastbilsyrke är det enda jag KÄNNER att jag klarar av, älskar att köra och jag får vara själv mestadels av tiden osv.

Men, lite info.. hur det är att köra, hur är teorin för CE och övningskörning.. det som oroar mig mest är nog backning.

Du säger att lastbilsyrket är det enda du känner att du klarar men ändå har du så liten koll.
Du borde vid det här lager varit i kontakt med en åkare / chaufför och åkt med några gånger och fått svar på dina frågor.. finns viljan så finns det även jobb även för en blivande chaufför ;-)

Hade jag haft pengar så hade jag redan tagit kortet.. men det är dubbelt så dyrt som B-kortet och med Soc är det svårt.

Har inte frågat dom så mycket, har tänkt mycket på det men inte frågat mycket, just nu vill jag få AMS att låta mig åka med en av mina polare för att se hur det är, men då dom tycker att jag inte kan jobba för tillfället så får jag nog inte hmm

Har svårt att tro att du måste ha någon form av tillstånd för att åka med, räcker att åkaren ger sitt medgivande så får du säkert åka med så mycket du vill. Du får givetvis inte betalt för att åka med om det var det du menade.
Vill du tillräckligt mycket så tar du ett tillfälligt random jobb för att finansiera körkortet.

Fotograf på tierpidag.se

36 Inlägg
3 september 2013
Hamilton skrev:
Slemhelge skrev:
Hamilton skrev:

Du säger att lastbilsyrket är det enda du känner att du klarar men ändå har du så liten koll.
Du borde vid det här lager varit i kontakt med en åkare / chaufför och åkt med några gånger och fått svar på dina frågor.. finns viljan så finns det även jobb även för en blivande chaufför ;-)

Hade jag haft pengar så hade jag redan tagit kortet.. men det är dubbelt så dyrt som B-kortet och med Soc är det svårt.

Har inte frågat dom så mycket, har tänkt mycket på det men inte frågat mycket, just nu vill jag få AMS att låta mig åka med en av mina polare för att se hur det är, men då dom tycker att jag inte kan jobba för tillfället så får jag nog inte hmm

Har svårt att tro att du måste ha någon form av tillstånd för att åka med, räcker att åkaren ger sitt medgivande så får du säkert åka med så mycket du vill. Du får givetvis inte betalt för att åka med om det var det du menade.
Vill du tillräckligt mycket så tar du ett tillfälligt random jobb för att finansiera körkortet.

Just det jag inte kan... svårt att förklara, men mycket med psyket och göra som gör att jag inte kan jobba.. psykiska yttrar sig fysiskt osv.. och det är på jobb jag trivs till 99%.. om jag inte trivs 100% så får jag "sparken" eller skiter i det helt och det enda jag känner att jag skulle palla är lastbil.. får vara ensam och jag får köra, vilket jag älskar och slipper vara utsatt för vädrets makter.. svårt att förklara och ni kommer nog ändå inte förstå...

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)

223 Inlägg
3 september 2013
AMS???
Fixa jobb själv istället för att lita på dem. Nu vet jag inte vilka problem du har, men vill man så brukar det gå.
Du kan väl åka med din polare utan att AMS behöver bry sig, truckergubbar brukar kunna ha lite oregelbundna arbetstider så du kan säkert åka med över någon helg om det inte går i veckan. Utan att känna dig alls, så verkar det som du måste rätta till hängslena och ta tag i ditt liv. Väntar du på AMS & Co så kan det ta en stund.

Har en kompis som iof är relativt driftig som stod på industri ett antal år, sedan tog han truckerkort och fick jobb som trucker istället. Han tycker det är bra mycket trevligare och framför allt inte lika monotont.

Stressigt jobb att ratta rigg? Det måste ju bero på vad man jämför med.

36 Inlägg
3 september 2013
slowSwede skrev:
AMS???
Fixa jobb själv istället för att lita på dem. Nu vet jag inte vilka problem du har, men vill man så brukar det gå.
Du kan väl åka med din polare utan att AMS behöver bry sig, truckergubbar brukar kunna ha lite oregelbundna arbetstider så du kan säkert åka med över någon helg om det inte går i veckan. Utan att känna dig alls, så verkar det som du måste rätta till hängslena och ta tag i ditt liv. Väntar du på AMS & Co så kan det ta en stund.

Har en kompis som iof är relativt driftig som stod på industri ett antal år, sedan tog han truckerkort och fick jobb som trucker istället. Han tycker det är bra mycket trevligare och framför allt inte lika monotont.

Behöver sånt där... skit.. svårt och tänka i min depp-svacka.. men försäkring.. utifall det händer nåt.. och om jag åker med på eget bevåg och det händer nåt så får jag inte ett skit, typ...

Har haft säkert 100 praktiker under 8 år... varför så många? jo för att jag inte klarar av att jobba där längre än en vecka utan att jag hamnar i depression för att jag inte trivs..

Har psykologer, terapeuter, arbetsterapeuter osv kul...
Senast redigerat av Slemhelge (3 september 2013)

3 295 Inlägg
3 september 2013
Nu är det ju inte bara CE kort du behöver ( som förövrigt kostar det fyrdubbla mot B) du behöver YKB och eventuellt en ADR utbildning oxå. Allt kostar mkt som du troligtvis utan direkt erfarenhet av yrket skulle få bekosta själv.

8 890 Inlägg
3 september 2013
Slemhelge skrev:
slowSwede skrev:
AMS???

Behöver sånt där... skit.. svårt och tänka i min depp-svacka.. men försäkring.. utifall det händer nåt.. och om jag åker med på eget bevåg och det händer nåt så får jag inte ett skit, typ...

Har haft säkert 100 praktiker under 8 år... varför så många? jo för att jag inte klarar av att jobba där längre än en vecka utan att jag hamnar i depression för att jag inte trivs..

Har psykologer, terapeuter, arbetsterapeuter osv kul...

Inte för att låta nedlåtande men vad säger att du inte kommer att tröttna även på chaufförsjobbet, som chaufför är det inta bara att vrida på en ratt, du måste även kunna sköta lite administration, kundkontakt och du är oftast åkeriets ansikte utåt så du måste kunna ta folk även en dåligdag.
Det du beskriver är ju raka motsatsen.

Fotograf på tierpidag.se

223 Inlägg
3 september 2013
Jaja, livet är full av risker....men vad kan hända?
Du sitter ju i en långtradare utan is på vägarna? Händer det något så brukar inte truckergrabbarna få särskilt svåra fysiska men iaf. Försäkring, vad skall du med den till? Jag har iof en, men den är till för om jag måste ned i jorden...inget annat.

Depressioner.
Det spelar nog ingen roll vilket jobb man har, motgångar finns det alltid. Så på det viset är nog truckerlivet ingen livboj.
Att gå arbetslös och snacka med AMS, styr upp den pucken omedelbums.
Skulle nog kunna få mig, en obotlig optimist att må kasst.

Den enda som kan styra upp din situation är du, så sparka av dig dammet och tuta vidare. Att du inte trivs på jobb....jadu vem gör det första veckan? För mig tar det ca 2-3 veckor innan jag landar på ett nytt jobb och inte sjutton är det roligt alla gånger....tyvärr en del av livet men ändå en schysst deal totalt.

Du borde försöka få praktik på något åkeri...kanske inte världens kulaste ställe att börja på...men alla börjar någonstans. Väl där får du bita ihop några månader och gneta på och ställa upp. Ställer du upp för en arbetsgivare så har man ofta det tillbaks, efter 6 månader där kan du nog gå tillbaka till AMS och säga att du får jobb som trucker om de pröjsar...om de ser att du jobbat 6 månader med goda vitsord och att samma ställe litar på dig och vill anställa dig...då skall du se att ditt körkort blir betalt.

Detta förutsätter givetvis att du sköter din praktik, inte är sjuk en massa och ställer upp 100%

36 Inlägg
3 september 2013
slowSwede skrev:
Jaja, livet är full av risker....men vad kan hända?
Du sitter ju i en långtradare utan is på vägarna? Händer det något så brukar inte truckergrabbarna få särskilt svåra fysiska men iaf. Försäkring, vad skall du med den till? Jag har iof en, men den är till för om jag måste ned i jorden...inget annat.

Depressioner.
Det spelar nog ingen roll vilket jobb man har, motgångar finns det alltid. Så på det viset är nog truckerlivet ingen livboj.
Att gå arbetslös och snacka med AMS, styr upp den pucken omedelbums.
Skulle nog kunna få mig, en obotlig optimist att må kasst.

Den enda som kan styra upp din situation är du, så sparka av dig dammet och tuta vidare. Att du inte trivs på jobb....jadu vem gör det första veckan? För mig tar det ca 2-3 veckor innan jag landar på ett nytt jobb och inte sjutton är det roligt alla gånger....tyvärr en del av livet men ändå en schysst deal totalt.

Du borde försöka få praktik på något åkeri...kanske inte världens kulaste ställe att börja på...men alla börjar någonstans. Väl där får du bita ihop några månader och gneta på och ställa upp. Ställer du upp för en arbetsgivare så har man ofta det tillbaks, efter 6 månader där kan du nog gå tillbaka till AMS och säga att du får jobb som trucker om de pröjsar...om de ser att du jobbat 6 månader med goda vitsord och att samma ställe litar på dig och vill anställa dig...då skall du se att ditt körkort blir betalt.

Detta förutsätter givetvis att du sköter din praktik, inte är sjuk en massa och ställer upp 100%

Just det som är mitt problem nu.. om jag inte trivs så kan jag inte jobba... Ni tror jag gillar mitt liv som det är, 8 års arbetslöshet har satt sina spår psykiskt och fysiskt, kommun har tagit min problem på allvar efter 8 år.. så nu får jag terapeuter och annan hjälp, ska ta Små steg nu tills jag kan jobba, men jag kan ändå kirra att åka med en polare i hans lastbil på egen hand.. tongue ska ringa han imorgon big_smile

pim_pim
3 september 2013
Du får börja o köra ut posten. smile

Trucker
1 220 Inlägg
4 september 2013
kan säga som så att köra lastbil är ett stressfyllt jobb med mycket kundkontakt, räkna med att dom är otrevliga och tror att dom är så mycke bättre än dig.. är du sen få du skäll av kunden och av kontoret på jobbet via telefon, nått 7-4 jobb är de inte. Räkna med tim jobb första åren iaf så du kan glömma socialt liv å planer, köra under sommaren är inte direkt svårt men man måste vara medveten om längd och vikt på bilen och ev släp, sen har du vintern ofta ett rent helvete, utplogade vägar, spårigt, mörkt, kallt, och där minsta misstag kan göra att du går av vägen och du måste hela tiden ligga ett par steg före i vad som händer i trafiken för ligger du å kör 24-25 meter och 60 ton> så kan man inte vara bromsa och styra undan som en vanlig pb. sen har du alla regler minsta fel och du riskera böter på flera 1000k som du skriver så är du oftast själv så dyker de upp problem så får du se till å fixa dom typ frusna bromsar mitt i vintern, trasiga luftslangar osv sånt hör till en chaufför att kunna lösa med dom grejer han/hon har med sig samtidigt som du inte får bli sen med godset.. och när de kommer till själva kortet + kurser så räkna 10-5k på c 25-30k på ce + 25 för ykb + 10 för vvs kurser + truck. finns mycke mer å skriva men de kan vi ta i pm orka int skriva nå mer just nu :-P

Vissa är bara bättre än andra!

36 Inlägg
4 september 2013
teamvolvoracing skrev:
kan säga som så att köra lastbil är ett stressfyllt jobb med mycket kundkontakt, räkna med att dom är otrevliga och tror att dom är så mycke bättre än dig.. är du sen få du skäll av kunden och av kontoret på jobbet via telefon, nått 7-4 jobb är de inte. Räkna med tim jobb första åren iaf så du kan glömma socialt liv å planer, köra under sommaren är inte direkt svårt men man måste vara medveten om längd och vikt på bilen och ev släp, sen har du vintern ofta ett rent helvete, utplogade vägar, spårigt, mörkt, kallt, och där minsta misstag kan göra att du går av vägen och du måste hela tiden ligga ett par steg före i vad som händer i trafiken för ligger du å kör 24-25 meter och 60 ton> så kan man inte vara bromsa och styra undan som en vanlig pb. sen har du alla regler minsta fel och du riskera böter på flera 1000k som du skriver så är du oftast själv så dyker de upp problem så får du se till å fixa dom typ frusna bromsar mitt i vintern, trasiga luftslangar osv sånt hör till en chaufför att kunna lösa med dom grejer han/hon har med sig samtidigt som du inte får bli sen med godset.. och när de kommer till själva kortet + kurser så räkna 10-5k på c 25-30k på ce + 25 för ykb + 10 för vvs kurser + truck. finns mycke mer å skriva men de kan vi ta i pm orka int skriva nå mer just nu :-P

k, jag har hört att kommer man försent så är det inget man kan göra. lastbilen kör sina 80km/h och sen kan det vara andra faktorer som gör att man blir försenad.. och otrevliga kunder är inga problem, jag har haft otrevlighet i många år mot mig och jag skakar bara av mig det, jag har tålamod när det gäller människor och kundkontakt är inga problem, men ska ringa en polare och se om jag kan åka med han lite big_smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 september 2013
teamvolvoracing skrev:

dags och börja köra fjärr natt mellan terminaler inte en kotte ute wink tjänar mer bara sitter och ser fet ut
slipper man allt som har med kunder och göra går nått sönder inte fan bryr man sig om de man ringer jouren och tickar övertids pengar istället wink

36 Inlägg
4 september 2013
MrEricsson skrev:
teamvolvoracing skrev:

dags och börja köra fjärr natt mellan terminaler inte en kotte ute wink tjänar mer bara sitter och ser fet ut
slipper man allt som har med kunder och göra går nått sönder inte fan bryr man sig om de man ringer jouren och tickar övertids pengar istället wink

Precis så min polare säger tongue Det är mest chill pajar nåt, gratis pengar typ. Vad säger andra om det? big_smile Jag föredrar nog att köra nätter då jag är en nattmänniska tongue

Trucker
1 220 Inlägg
4 september 2013
Slemhelge skrev:
MrEricsson skrev:
teamvolvoracing skrev:

Precis så min polare säger tongue Det är mest chill pajar nåt, gratis pengar typ. Vad säger andra om det? big_smile Jag föredrar nog att köra nätter då jag är en nattmänniska tongue

vill ju helst ligga på traden å få ligga ute och så men finns inte så mycke jobb som de här.. :-( så tar de som bjuds

Vissa är bara bättre än andra!

36 Inlägg
4 september 2013
teamvolvoracing skrev:
Slemhelge skrev:
MrEricsson skrev:

vill ju helst ligga på traden å få ligga ute och så men finns inte så mycke jobb som de här.. :-( så tar de som bjuds

Jag skulle nog vilja köra på långdistans, hur är lönen på ett sådant? ligga ute en vecka och få en veckas ledigt osv

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
4 september 2013
Muschke skrev:
Okej jo jag hade tänkt satsa på c kort först och se vart det tar vägen.
Sen när jag ändå skapat tråden är det något som ner extra kul att köra eller är det skitt samma vad man kör för något tex sand,grus,trailer,stockar,mat mm

någon som kan något bra lastbilsforum?? typ som garaget.

Det är nog helt personligt vad man tycker är kul att köra, vissa hatar att köra stock för att dom måste tvätta oftare medans andra helst kör distribution för att de kommer hem snabbare.

Om du har facebook så kan du prova Truckers Paradise, den har 14.000 medlemmar så det är lite som Garaget, mycket duktigt folk och ännu mera jackoffs, "En världsmästare i varje tråd" som slogan lyder tongue

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 september 2013
På många så verkar det som att det bara finns godsbilar att köra. Det går utmärkt att sitta och köra grusbilar. Och även köra asfalt, och det finns det gott om jobb med.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Långtradarchaufför
282 Inlägg
4 september 2013
Att köra "riktig" lastbil i USA hade kanske vart nåt, beror på hur framtiden ser, iaf ur min synvinkel:)

BMW - Det stavas som det låter:)

36 Inlägg
5 september 2013
Under övningskörningen, backning svårt som fan? har hört att vissa säger det är lättare än att backa med bil och släp, but i dunno big_smile

88 Inlägg
5 september 2013
Hur din vardag ser ut beror ju helt och hållet på vad för typ av körning du har och vad det är för för firma du jobbar åt.
Men en röd tråd som oftast genomsyrar hela lastbilsyrket är stress. Som oftast kommer från påtryckningar utav åkaren, i form av att, "är du klar snart?" t.ex. Vissa klarar av att bara skaka av sig denna stress, andra gör det inte.

Men det kan vara otroligt kul att gå till jobbet också. Se bara till att ha en aktivitet vid sidan av yrket, oftast lägger man på sig både ett och flera kärlekshandtag. wink

Sök