Val av bas/basar till 200sx

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

När det kommer till dämpning ska man vara försiktig och tänka två gånger vad man gör !

Stinger är 2mm eller 1.6 mm tjockt dom jag sett
Dynamat är 3mm

Att få samma prestanda av Stinger krävs nästan dubbla lager ( detta blir dyrare än Dynamat )

Att köpa Dynamat från Usa med frakt och moms är inte alls så farligt i pris
Med andra ord tycker jag det blir bästa dämpningen per krona
Låg vikt
Kraftigt
Orginalet

Resten är bra men inte bättre  (kopior)

Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

Final_Triumph skrev:
När det kommer till dämpning ska man vara försiktig och tänka två gånger vad man gör !

Stinger är 2mm eller 1.6 mm tjockt dom jag sett
Dynamat är 3mm

Att få samma prestanda av Stinger krävs nästan dubbla lager ( detta blir dyrare än Dynamat )

Att köpa Dynamat från Usa med frakt och moms är inte alls så farligt i pris
Med andra ord tycker jag det blir bästa dämpningen per krona
Låg vikt
Kraftigt
Orginalet

Resten är bra men inte bättre  (kopior)

Joo det är klart, men tror inte att jag behöver få ut optimal dämpning då jag inte vet vad det väger.

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

Då ska du köra på 1.6 mm Stinger om det är viktigt med VIKT.
Sen tycker jag du ska kolla på produkter allmänt i hela anläggningen som inte väger så mkt oxå !
Då kan inte jag hjälpa dig mer än att MDS kommer med en ny seria ULTRA LÄTTA RACING LJUD PRODUKTER SNART som dom ska bla ha till sin racer bil dom köpt ny KOEGNIGSEG , och det skulle inte kosta skjortan heller ! Special material kommer användas till nya serien ! Det är prylar som är för folk i farten med bilar men vill ha ljud samtidigt! Du bör skippa en trä låda även till basen ! Bygg en i fiber

Senast redigerat av Final_Triumph (16 december 2008)

Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

Final_Triumph skrev:
Då ska du köra på 1.6 mm Stinger om det är viktigt med VIKT.
Sen tycker jag du ska kolla på produkter allmänt i hela anläggningen som inte väger så mkt oxå !
Då kan inte jag hjälpa dig mer än att MDS kommer med en ny seria ULTRA LÄTTA RACING LJUD PRODUKTER SNART som dom ska bla ha till sin racer bil dom köpt ny KOEGNIGSEG , och det skulle inte kosta skjortan heller ! Special material kommer användas till nya serien ! Det är prylar som är för folk i farten med bilar men vill ha ljud samtidigt! Du bör skippa en trä låda även till basen ! Bygg en i fiber

Ljudprodukter som väger mycket stör mig inte ur fläcken tongue 1.6mm låter skit bra (Y)

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

http://mds.se/news/newsitem.asp?ItemId=31377

där kan du läsa om kommande lättvikts ljud sortiment

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

Final_Triumph skrev:
Då ska du köra på 1.6 mm Stinger om det är viktigt med VIKT.
Sen tycker jag du ska kolla på produkter allmänt i hela anläggningen som inte väger så mkt oxå !
Då kan inte jag hjälpa dig mer än att MDS kommer med en ny seria ULTRA LÄTTA RACING LJUD PRODUKTER SNART som dom ska bla ha till sin racer bil dom köpt ny KOEGNIGSEG , och det skulle inte kosta skjortan heller ! Special material kommer användas till nya serien ! Det är prylar som är för folk i farten med bilar men vill ha ljud samtidigt! Du bör skippa en trä låda även till basen ! Bygg en i fiber

Ljudprodukter som väger mycket stör mig inte ur fläcken tongue 1.6mm låter skit bra (Y)

Men det är bättre med 3mm så du vet. Lycka till med allt

Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

Final_Triumph skrev:
http://mds.se/news/newsitem.asp?ItemId=31377

där kan du läsa om kommande lättvikts ljud sortiment

Det lär absolut inte bli billigt i första taget tongue men tänker köpa ljud nu när det ändå är vinter, får se hur det blir nästa år..

Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

Final_Triumph skrev:

Aronsson_Kil skrev:

Final_Triumph skrev:
Då ska du köra på 1.6 mm Stinger om det är viktigt med VIKT.
Sen tycker jag du ska kolla på produkter allmänt i hela anläggningen som inte väger så mkt oxå !
Då kan inte jag hjälpa dig mer än att MDS kommer med en ny seria ULTRA LÄTTA RACING LJUD PRODUKTER SNART som dom ska bla ha till sin racer bil dom köpt ny KOEGNIGSEG , och det skulle inte kosta skjortan heller ! Special material kommer användas till nya serien ! Det är prylar som är för folk i farten med bilar men vill ha ljud samtidigt! Du bör skippa en trä låda även till basen ! Bygg en i fiber

Ljudprodukter som väger mycket stör mig inte ur fläcken tongue 1.6mm låter skit bra (Y)

Men det är bättre med 3mm så du vet. Lycka till med allt

Joo det är sant, får se hur det blir.

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

Köp ljud nu som räcker i flera år istället ! Köp bra produkter från början ! mkt dyrare hålla på köpa sådär grejjor. Sen vill man byta !

good luck

ps: litet tips  Gå in på BILAR, sök Nissan 200 där, kommer massor, gå in på dom lite tuffare ! Så ser du massa med grymma ljud byggen ! Välj och vraka ! Pm dom där killarna och hör med dom som byggt i sådana bilar redan vad dom har att säga !

Senast redigerat av Final_Triumph (16 december 2008)

Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

Final_Triumph skrev:
Köp ljud nu som räcker i flera år istället ! Köp bra produkter från början ! mkt dyrare hålla på köpa sådär grejjor. Sen vill man byta !

good luck

ps: litet tips  Gå in på BILAR , sök Nissan 200 där , kommer massor , gå in på dom lite tuffare ! så ser du massa med grymma ljud byggen ! välj och vraka ! Pm dom där killarna och hör med dom som byggt i såna bilar redan vad dom har att säga !

Det låter riktigt bra, de hade jag inte tänkt på tongue jaa jag ska ha såatt det håller och "räcker" sålänge jag har denna bilen iaf...

Tackar!

jensclaudius PM Competition Team
16 december 2008 · 711 Inlägg

Kan tipsa om lite saker jag med.
Jag använder 2st 12" i min 200sx s13 som fungerar riktigt bra för både välljud och ljudtryck. Vann SM i välljud i klassen MAster och vann även EMMA Racing med dessa och kom 2:a i Bassrace 129,9 och har spelar 140,8db som högst med stängda dörrar och musik. Basarna jag pratar om är dessa:
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Annars så har även N-core julrea med lite annat smått och gott http://www.n-core.se/index.php?page=sho … ;Itemid=26

Dämpmatta som fungerar riktigt bra och är klart billigare än STP, Dynamat m.fl men uppbyggd på precis samma sätt:
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Kolla gärnai in min projekttråd samt min hemsida (www.madcarsound.com) där finns en del matnyttigt när det gäller byggen i s13.

mvh Jens

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
k1mm0 tokfrans
16 december 2008 · 982 Inlägg

jag älskar RE basarna! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Stejfaan Basknarkare
16 december 2008 · 470 Inlägg

k1mm0 skrev:
jag älskar RE basarna! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

incisterar tongue haha

Team Carbonize
Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

jensclaudius skrev:
Kan tipsa om lite saker jag med.
Jag använder 2st 12" i min 200sx s13 som fungerar riktigt bra för både välljud och ljudtryck. Vann SM i välljud i klassen MAster och vann även EMMA Racing med dessa och kom 2:a i Bassrace 129,9 och har spelar 140,8db som högst med stängda dörrar och musik. Basarna jag pratar om är dessa:
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Annars så har även N-core julrea med lite annat smått och gott http://www.n-core.se/index.php?page=sho … ;Itemid=26

Dämpmatta som fungerar riktigt bra och är klart billigare än STP, Dynamat m.fl men uppbyggd på precis samma sätt:
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Kolla gärnai in min projekttråd samt min hemsida (www.madcarsound.com) där finns en del matnyttigt när det gäller byggen i s13.

mvh Jens

Tackar för hjälpen smile Dedär klasserna förstår jag mig inte på vad det innebär än, ska försöka läsa lite när jag har tid ^^
Vill dock komma upp högre än 140 och vi får väll se hur det blir smile

Aronsson_Kil
16 december 2008 · 653 Inlägg

k1mm0 skrev:
jag älskar RE basarna! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Haha sett din panda i stan faktist wink spelar skapligt big_smile

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

jensclaudius skrev:
Kan tipsa om lite saker jag med.
Jag använder 2st 12" i min 200sx s13 som fungerar riktigt bra för både välljud och ljudtryck. Vann SM i välljud i klassen MAster och vann även EMMA Racing med dessa och kom 2:a i Bassrace 129,9 och har spelar 140,8db som högst med stängda dörrar och musik. Basarna jag pratar om är dessa:
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Annars så har även N-core julrea med lite annat smått och gott http://www.n-core.se/index.php?page=sho … ;Itemid=26

Dämpmatta som fungerar riktigt bra och är klart billigare än STP, Dynamat m.fl men uppbyggd på precis samma sätt:
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Kolla gärnai in min projekttråd samt min hemsida (www.madcarsound.com) där finns en del matnyttigt när det gäller byggen i s13.

mvh Jens

Tackar för hjälpen smile Dedär klasserna förstår jag mig inte på vad det innebär än, ska försöka läsa lite när jag har tid ^^
Vill dock komma upp högre än 140 och vi får väll se hur det blir smile

2009års rekord i Europa togs av en svensk i år ! klassen 1 bas i max db ! Han spela med DD bas som kostar sådär  10 tusen spänn bara en bas 138db nånting , steget till basen kostar över 10 tusen. Massa batterier extra och skit ! samt 20års erfarenhet av biljud!

Så att om du ska komma högre än 140db ska du veta att det krävs enormt mkt erfarenhet. enormt bra prylar, super duber montering, kablar, allt ska va perfekt, lådan. AALLLTTT

Många som säger JAG HAR SPELAT OCH SPELAT SÅ OCH SÅ mkt DB ! det är inte värt nått förran det är bevisat ! Snacka går you know !

Det krävs enorma prestationer av dig om du ska nå 140db i en 200 SX
Man måste älska biljud. vara mkt mkt mkt erfaren för att klara det med EN BAS !

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
16 december 2008 · 2 853 Inlägg

det är inte bara o slänga in en bas o tro att du spelar 140db dvs:P
elr högre.hehe

tar tid..o för dom pengarna,som du anser lägga ner,vette fan om de kommer spelas nå 140db.tuvärr..

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
16 december 2008 · 2 853 Inlägg

sen ville du ha ett fram system i prisklass 1500-2000kr,me ett steg på de kommer du max upp i 125db..om ens det:P

man ska satsa på att få så bra ljud som man sj tkr om..i slutändan är det ingen som bryr sig,de var dina pengar,din tid..så var hellre ärlig mot dig själv o köp saker som du tror kommer spela bra.
o som DUGER för dej.

vill du verkligen spela högt då får du punga ut endel cash,visst kan du få saker som är skapligt billiga tex sinus stegen,re basar osv..men ja tror ej du är nöjd eft att ha lyssnat på dom ett tag.
då finns det bättre alt.
finns basar som spelar mkt "vackrare" o ändå lika högt tom högre:)

Senast redigerat av pattilatti2 (16 december 2008)

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

pattilatti2 skrev:
det är inte bara o slänga in en bas o tro att du spelar 140db dvs:P
elr högre.hehe

tar tid..o för dom pengarna,som du anser lägga ner,vette fan om de kommer spelas nå 140db.tuvärr..

kan bara hålla med !

Har man chans till att provspela 10 tal olika lådor och basar och ha riktig db mick hemma så kanske det kan ramla omkring där till slut med flera hundra timmars arbete i en 200sx

Och troligen dubbla pengarna som trådskaparn tänkt . då kan jag gott säga det går lira 140db i en sån bil
Det är lite annat med spela i en sketen Panda som är 9 gånger så liten bil där går det direkt nästan

Det kräver stora batteri resursen sen och jaa erfarenhet såå klart i massor

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

pattilatti2 skrev:
sen ville du ha ett fram system i prisklass 1500-2000kr,me ett steg på de kommer du max upp i 125db..om ens det:P

man ska satsa på att få så bra ljud som man sj tkr om..i slutändan är det ingen som bryr sig,de var dina pengar,din tid..så var hellre ärlig mot dig själv o köp saker som du tror kommer spela bra.
o som DUGER för dej.

vill du verkligen spela högt då får du punga ut endel cash,visst kan du få saker som är skapligt billiga tex sinus stegen,re basar osv..men ja tror ej du är nöjd eft att ha lyssnat på dom ett tag.
då finns det bättre alt.
finns basar som spelar mkt "vackrare" o ändå lika högt tom högre:)

välja med omsorg och sitt stjärta AMORE Leifi Plomeroos !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang