2766
Sök

volvo 740 förgasarproblem.

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
#21
Mattias_79 skrev:
Min bränsle pump sitter monterad på höger sida av motorblocket framifrån sett, tack för att ni svarar så snabbt!
Aj då..då vet jag va de e för pump..som"blacken" sa då..membranet e nog paj i pumpen.!

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#22
Men pumpen är ny !

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
#23
Mattias_79 skrev:
Men pumpen är ny !
Ingen garanti för att de funkar...OK.nånstans suger den luft...antingen i tanken eller på sopparöret till pumpen. bara att leta.du kan ju prova med en lös flaska me soppa i å en slang till pumpen. om de ändå blir bubblor så e pumpen knas...

21 761 Inlägg
19 december 2008
#24
Mattias_79 skrev:
men det mystiska är att i bland så beter sig voltmätaren konstigt den kan stå och pendla från hälften av mätartavlan o nästan upp till det röda fältet men aldrig in på det röda jag vet inte om det kan ha med den oroliga gången på motor att göra!
Vad innebär "det röda fältet", låg eller hög spänning?

Om det innebär låg spänning så beror det rimligtvis på den oroliga tomgången eftersom varvtalet kan gå ner till 500 varv. Under ca 700 varv så kan generatorn ge dåligt med laddspänning, den orkar inte hålla sig stabil. Men det kan dock variera litegrann mellan olika bilar vid vilket varvtal som generatorn börjar få ostabil laddning.

Det här har knappast något med ditt huvudproblem att göra, däremot är det antagligen en "bieffekt" av problemet och därför behöver du nog inte tänka på så mycket på den saken. smile

26 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#25
Angående frågan om det är låg eller hög spänning på voltmätaren så har jag kollat vad instruktins boken säger om denna mätare, voltmätarens nål ska stå lodrätt när bilen är igång men den visar nästan in på rött o det är pricis i närheten av 16v. jag har ej monterat denna själv utan den sitter orginal monterad i instrumentpanelen. det jag undrar om min tomgång varierar från 500-800varv så laddar den ju för mycket eller har jag fel det kanske inte så en voltmätare fungerar?

30 Inlägg
20 december 2008
#26
då bör de vara hög spänning om de e nära rött


21 761 Inlägg
20 december 2008
#27
Mattias_79 skrev:
Angående frågan om det är låg eller hög spänning på voltmätaren så har jag kollat vad instruktins boken säger om denna mätare, voltmätarens nål ska stå lodrätt när bilen är igång men den visar nästan in på rött o det är pricis i närheten av 16v. jag har ej monterat denna själv utan den sitter orginal monterad i instrumentpanelen. det jag undrar om min tomgång varierar från 500-800varv så laddar den ju för mycket eller har jag fel det kanske inte så en voltmätare fungerar?
Då bör du kontrollera generatorns laddspänning med en multimeter för säkerhets skull, om generatorn ger ut uppåt 16 V så är det någonting som är fel.

Försök att hålla tomgången på tex 900-1000 varv vid mätningen, mät sedan vid 1500-2000 varv också.
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2008)

26 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#28
Jag måste passa på att fråga de som har en susning om hur ladd kretsen funkar i en volvo 740.Vart tar ladd-strömmen vägen när den lämnar generator, dirikt till batteriet eller via startmotorn till batteriet,för att sedan ta vägen in i bilen?

21 761 Inlägg
20 december 2008
#29
Är rätt säker på att den går via startmotorn, precis som på tex 240. Eftersom det handlar om en tidig 740 så borde det vara så iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 december 2008
#30
Drönirettab skrev:
Är rätt säker på att den går via startmotorn, precis som på tex 240. Eftersom det handlar om en tidig 740 så borde det vara så iaf.
Spelar väl ingen roll om den går via starten eller ej..e ju samma kabel ändå..??? ja menar: dom går ju ändå ihop liksom..
Senast redigerat av mrbuggy (20 december 2008)

21 761 Inlägg
20 december 2008
#31
Jo, det gör de. Men han frågade ju och då svarade jag. smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 december 2008
#32
Drönirettab skrev:
Jo, det gör de. Men han frågade ju och då svarade jag. smile
OK.. men då vill jag veta då..skillnaden eftersom de i princip e samma kabel.. ;-) de blir ju enklare att koppla den på starten eftersom den e närmast generatorn. men annars kan man ju koppla den på batteriet direkt. fast då blir de ju två kablar istället för bara en..;-)
Senast redigerat av mrbuggy (20 december 2008)

21 761 Inlägg
20 december 2008
#33
Jo, att koppla generatorns laddkabel direkt till batteriet är ju bäst, håller med fullständigt. Men det är tyvärr inte gjort på det sättet i äldre Volvo.

Fast vill man så är det ju enkelt att göra om kabeldragningen naturligtvis. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 december 2008
#34
Drönirettab skrev:
Jo, att koppla generatorns laddkabel direkt till batteriet är ju bäst, håller med fullständigt. Men det är tyvärr inte gjort på det sättet i äldre Volvo.

Fast vill man så är det ju enkelt att göra om kabeldragningen naturligtvis. smile
OK men ärligt talat...tror du man märker nån skillnad..?

21 761 Inlägg
20 december 2008
#35
Om det är bra kontakt i originalkablarna så borde man inte märka skillnad, men risken för glapp ökar förstås när det finns flera kopplingspunkter.

35 Inlägg
20 december 2008
#36
så gjorde min impala när ja hade små hål i bränsle röret


26 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#37
tack för svaren! nu har jag kollat upp laddningen på följade sätt, mätt på batteriet med motorn med det lägsta varvet jag har,500varv=14,16v. ökat varvet till 800varv=14,16volt, 2000varv=14,17 14,18volt.Nu kanske jag inte skulle ha mätt så! eller skulle jag mätt på själva generatorn? men det kanske inte spelar någon roll! det verkar som generatorn laddar rätt men volt mätaren inne på instrumentpanelen visar galet för den skenar ju i väg för att sedan lägga sig någorlunda rätt igen. Jag tror att det är ett elspöke i panelen eller någonstans på vägen till mätaren har tändnings låset något med detta att göra? Ligger mina mätvärden någorlunda rätt?

66 Inlägg
20 december 2008
#38
har du kollat att avgasröret inte är klämt för den går som skit om motorn inte får ut avgaser hade det på en bil den gick men när man sulade så höll den på dö


26 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#39
JO jag är ganska säker på att det inte har med avgassystemet att göra det bytte jag för en vecka sedan till ett sprillans nytt eftersom det gamla gick av över bakaxel!

21 761 Inlägg
20 december 2008
#40
Mattias_79 skrev:
tack för svaren! nu har jag kollat upp laddningen på följade sätt, mätt på batteriet med motorn med det lägsta varvet jag har,500varv=14,16v. ökat varvet till 800varv=14,16volt, 2000varv=14,17 14,18volt.Nu kanske jag inte skulle ha mätt så! eller skulle jag mätt på själva generatorn? men det kanske inte spelar någon roll! det verkar som generatorn laddar rätt men volt mätaren inne på instrumentpanelen visar galet för den skenar ju i väg för att sedan lägga sig någorlunda rätt igen. Jag tror att det är ett elspöke i panelen eller någonstans på vägen till mätaren har tändnings låset något med detta att göra? Ligger mina mätvärden någorlunda rätt?
Då är det inget fel på laddspänningen iaf, så länge den håller sig över 14 V så får man anse att det räcker ganska bra. Din generator verkar dessutom ge godkänd laddning även vid riktigt låga varv, såg ju stabilt ut tycker jag. På de generatorer som jag har kollat upp så brukar laddspänningen börja bli ostabil under ca 700 varv.

Ja, nog är det något elspöke bakom instrumentpanelen, det tror jag med. wink


Sök