FORD KUNNIG!!! Vill byta blocket. Nån som kan/vet vad som passar? gäller ford sierra.

Etingelholm
19 december 2008 · 979 Inlägg

Har en ford sierra DOHC som ska trimmas. Bilen är en 2.0 8v dubbla kammar.
Vill nu trimma mera. De ska gå att få igenom besiktningen utan problem.
Tanken är att ta Ford Scorpions 2,3 liters block från nyare modell fast med Sierrans topp.
Alltså allt från scorpio förutom toppen. Nån som vet om det går?

Alla pratar om att ist satsa på Pinto, men jag vill göra eget om man säger så. Min bil e i sådant fint skick att jag vill satsa på den. Vill ej köra turbo heller. Så frågan e då, går de at tköra scorpio 2,3 motor med sierrans topp? Hade varit perfekt med raka svar. Mvh Emil:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Seth
19 december 2008 · 3 354 Inlägg

varför behålla toppen? det e ju den man ska byta/fixa med för att trimma

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
need_4_boost
19 december 2008 · 371 Inlägg

Som tidigare författare. ta hela motorn och maskera/trolla bort texten 2300.
Annars kan du väl borra eller stroka det blocket du redan har för att få ut mer liter volym.
För måste säga att jag är lite osäker på om scorpio motorn hade kamrem..
I och med att du har kedja.
Annars har jag en cosworth v6a på 220 hk som jag ev ska sälja tillsamans med kabelhärva och box om du kan tänka dig att rega om din.

Etingelholm
19 december 2008 · 979 Inlägg

Vill behålla min topp pga besiktningen skull. Vill alltså "strokea" motorn. Vill ha ett block som e färdigt m.m. Har aldrig rivit ett block förr för att borra överdimension m.m.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
19 december 2008 · 979 Inlägg

vill oxå tillägga att motorn är från en 95:a som är kedjedriven. Vill behålla min topp då motorn ska se ut att vara orginal.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
need_4_boost
19 december 2008 · 371 Inlägg

Skulle rekomedera att gå in på fmcs.nu och ställa frågan. där finns det hur många ford fantaster som helst wink

Batta
19 december 2008 · 1 353 Inlägg

Bara jag som reagerar på 8v med DUBBLA kammar?
8v så äre ju en enkel kam
16v så är det dubbla kammar!


Ber om ursäkt, lite googlande berättade att det är 8v med dubbla kammar
skumma fordar tongue

Senast redigerat av Batta (19 december 2008)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
need_4_boost
19 december 2008 · 371 Inlägg

Det stämmer att det är 8v fast det är doch.
Vart 16v efter -92

Holme
19 december 2008 · 1 417 Inlägg

Batta skrev:
Bara jag som reagerar på 8v med DUBBLA kammar?
8v så äre ju en enkel kam
16v så är det dubbla kammar!

Där har du fel.

sierra dohc är 8v.
Det finns 16v toppar att pula dit. Bl.a dom från rs2000. Blir lite svetsning men är man lite kunnig så ska det tydligen gå.

Germax
20 december 2008 · 12 086 Inlägg

Batta skrev:
Bara jag som reagerar på 8v med DUBBLA kammar?
8v så äre ju en enkel kam
16v så är det dubbla kammar!


Ber om ursäkt, lite googlande berättade att det är 8v med dubbla kammar
skumma fordar tongue

Ford är vad jag vet de ända idioterna i världen som tillverkat en sådan motorn wink
Men de funkar mkt bra! smile

Germax
20 december 2008 · 12 086 Inlägg

Fan Scorpio 2.3 har ju 150hk.. passar den rakt ner kan de ju va vettigt:) Ska kolla upp det!
En Scorpio får man ju för kaffepengar!

TeamFlash
20 december 2008 · 108 Inlägg

need_4_boost skrev:
Det stämmer att det är 8v fast det är doch.
Vart 16v efter -92

har en -93 a med 8 v å dubbla kamar

need_4_boost
20 december 2008 · 371 Inlägg

TeamFlash skrev:

need_4_boost skrev:
Det stämmer att det är 8v fast det är doch.
Vart 16v efter -92

har en -93 a med 8 v å dubbla kamar

Sierran har bara en 16v motor och det är cosworthen.
Escorten och scorpion fick 16v -93 och senare.

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 december 2008 · 10 427 Inlägg

Kanske lite OT men finns ju folk som sätter Volvos DOHC-16v topp på någon 2,3l Ford-motor.

http://www.merkurtech.com/merkurtech/te … tem045.php

http://www.geocities.com/_nitro_/volvos … oswap.html

Senast redigerat av steifan (20 december 2008)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
TeamFlash
20 december 2008 · 108 Inlägg

need_4_boost skrev:

TeamFlash skrev:

need_4_boost skrev:
Det stämmer att det är 8v fast det är doch.
Vart 16v efter -92

har en -93 a med 8 v å dubbla kamar

Sierran har bara en 16v motor och det är cosworthen.
Escorten och scorpion fick 16v -93 och senare.

va de inte -94 eller -95 då wink

need_4_boost
20 december 2008 · 371 Inlägg

TeamFlash skrev:

need_4_boost skrev:

TeamFlash skrev:

har en -93 a med 8 v å dubbla kamar

Sierran har bara en 16v motor och det är cosworthen.
Escorten och scorpion fick 16v -93 och senare.

va de inte -94 eller -95 då wink

Hehe. minnet sviker ibland men mitt sista bud är nog -93  big_smile

TeamFlash
20 december 2008 · 108 Inlägg

need_4_boost skrev:

TeamFlash skrev:

need_4_boost skrev:

Sierran har bara en 16v motor och det är cosworthen.
Escorten och scorpion fick 16v -93 och senare.

va de inte -94 eller -95 då wink

Hehe. minnet sviker ibland men mitt sista bud är nog -93  big_smile

hehe, okej wink blir nog bra de :p
( en världslig sak ) :p

Denniz_ Turbo?
22 december 2008 · 440 Inlägg

Jag har sett nått projekt ifrån england då dom skulle stoppa i en 2,3l motor i en rs 2000 och då skulle dom behålla toppen ifrån escorten. Men om man ska använda dohc 8v så blire nog en väldans massa jobb om man ska använda den för dom är med största sannolikhet olika. Men rs 2000 toppen ska passa rakt på eller iaf utan mindre modifikationer vad jag läst.

EDIT: Nej, jag hade fel. Toppen ska passa rakt på en sierra dohc motor. Rs 2000 motorn är det samma  block på som sierra dohc motorn. Men topparna skiljer sig och ev. inre komponenter med.

Senast redigerat av Denniz_ (24 december 2008)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang