4342
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

42 Inlägg
2 april 2010
Om man vill ha ett bra tryck från hatthyllan ska man köra 2 st 6.5or då?

Thedriftking
2 april 2010
Peggan405 skrev:

inet helt säker... men är inte 6x9or bätter i hatthylla om man vill ha tryck?

rätta mig om jag har fel ^^

16 197 Inlägg
3 april 2010
Peggan405 skrev:

säger bara .  DLS 7*10" med ett vettigt steg.  fan va de spelar big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

42 Inlägg
3 april 2010
evilaudio skrev:
Peggan405 skrev:

Hehe, låter inte alls fel tack för tipset!

2 035 Inlägg
3 april 2010
Peggan405 skrev:
evilaudio skrev:
Peggan405 skrev:

Hehe, låter inte alls fel tack för tipset!

Har inte Magnat en 8"x12" den lär ju vara fet. =OP

http://www.magnat.de/index.php?id=3329

http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_409.html
Senast redigerat av bosabengt (3 april 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

210 Inlägg
3 april 2010
Drönirettab skrev:
prylboeg skrev:
Subsonicfilter?

De flesta monosteg har ett subsonicfilter. Ett sånt filter filtrerar bort de allra lägsta basfrekvenserna, vilket kan behövas med basreflexlådor som spelar frekvenser som ligger under avstämningen.

Det som händer när en basreflexlåda spelar frekvenser under avstämningen är att högtalarkonen kan börja röra sig okontrollerat och slå i botten, men när man använder subsonicfiltret så filtreras väldigt låga frekvenser bort så att högtalaren inte behöver spela dem. På så sätt minskas risken för dåligt ljud och även risken för skador på högtalaren. smile

Oftast är filtret justerbart, dvs man kan ställa vid vilka frekvenser som filtret ska börja filtrera bort frekvenserna.

Åhfan tongue
Jag har ett Hz-reglage, står på runt 40hz nu tror jag. Kan detta möjligtvis vara subsonicfilter?
Isf, vad ska jag ställa det på?
Tack!

The best part of fighting is the make up sex

21 761 Inlägg
3 april 2010
På just ditt steg är subsonicfiltret inte justerbart, det har bara en på/av-funktion. Det står "infrasonic filter" på den brytaren. Filtret delar vid 28 Hz enligt manualen, du kan gärna låta den brytaren vara i läge "on".

Reglaget som du menar är själva lågpassfiltret, dvs vilka frekvenser som filtret släpper fram och skickar vidare till baslådan. En lagom inställning kan vara tex 60-70 Hz, men det beror även på hur djupt som framsystemet orkar spela.

Ifall framsystemet består av 6,5" så borde du kunna ställa in på 60-70 Hz, om det sitter 5,25" så kan delningen ligga på 70-80 Hz. Bara generella exempel dock. smile

210 Inlägg
3 april 2010
Ska fixa inställningarna!
Tror att det sitter 6.5" kit fram.

Ang tidigare inlägg om låga toner och "bränd" doft, kan det alltså fungera så att det inte luktar brännt så länge jag inte spelar låga toner, exempelvis vissa bastest?

2 035 Inlägg
3 april 2010
Lonefox skrev:
Att en talspole blir varm är i sig inget onormalt.
Men det får inte bli FÖR varm, vilket den kan bli med en distad klippt signal som gör att talspolen står still när den eg. skall vända.....

Har samma problem. Körde jeezy- put on idag och då började det lukta bränt. förmodligen för liten strömkabel eller rättare sagt det ÄR för klen strömkabel. eller kan det vara annat. För jag går inte under 12v när jag spelar på ordentligt.

Steget krämar ut 2110w rms vilket jag inte får ut pga 1.5ohm och att basarna ligger på 1000w rms totalt.

Men jag har ju bara en 20mm2 alu/kopparkabel. men ska uppgradera till 35 mm2 koppar eller mer??

Biljudsveteran sen 1984!

210 Inlägg
3 april 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
Att en talspole blir varm är i sig inget onormalt.
Men det får inte bli FÖR varm, vilket den kan bli med en distad klippt signal som gör att talspolen står still när den eg. skall vända.....

Har samma problem. Körde jeezy- put on idag och då började det lukta bränt. förmodligen för liten strömkabel eller rättare sagt det ÄR för klen strömkabel. eller kan det vara annat. För jag går inte under 12v när jag spelar på ordentligt.

Steget krämar ut 2110w rms vilket jag inte får ut pga 1.5ohm och att basarna ligger på 1000w rms totalt.

Men jag har ju bara en 20mm2 alu/kopparkabel. men ska uppgradera till 35 mm2 koppar eller mer??

Ska du ändå köpa nya kabel så kräma på ordentligt, köp 50mm2 kabel så behöver du aldrig oroa dig för att du ha för liten kabel.
Min ÅSIKT, dvs alla ni freaks som kan allt om ljud, fakka ej ur. Pz (:

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 april 2010
Inget fel i att rekomendera 50mm2-kabel prylboeg.....tvärtom.
Denna kabel får avsäkras till 200A och räcker ett tag.

Men återigen ang. det med varm talspole.
Högtalarens konstruktion är allt som oftast likadan vad gäller kylning i grunden.
Ngr ventilationshål vid ovankant av magneten och ett hål bak i magneten.
Via dessa hål slussas luft för att kyla talspolen.
För vad tror ni händer med en tunn kabel som talspolen är (solid ledare) när dte skickas på ström i den?
Jo det utvecklas VÄRME. Denna värme måste ta vägen någonstans, det sker via dessa ventilationshål.
Så länge basen inte låter illa när man känner doften så är det ingen fara, det ÄR relativt normalt att man känner en viss doft (lätt bränt) från talspolen. Spec. i en portad låda.
Spelar man på mer normalvolym så bildas inte lika mkt värme och doften försvinner oftast innan den når ens näsa när man sitter där framme. Men ju högre man spelar, ju mer effekt skickar man på och även mer ström och då skapas mer värme.

Och jag överväger att köra portat igen vid ngt tillfälle bara för att jag SAKNAR den GODA doften wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

210 Inlägg
3 april 2010
Lonefox skrev:

Högtalarens konstruktion är allt som oftast likadan vad gäller kylning i grunden.
För vad tror ni händer med en tunn kabel som talspolen är (solid ledare) när dte skickas på ström i den?
Jo det utvecklas VÄRME. Denna värme måste ta vägen någonstans, det sker via dessa ventilationshål.
Så länge basen inte låter illa när man känner doften så är det ingen fara, det ÄR relativt normalt att man känner en viss doft (lätt bränt) från talspolen. Spec. i en portad låda.
Spelar man på mer normalvolym så bildas inte lika mkt värme och doften försvinner oftast innan den når ens näsa när man sitter där framme. Men ju högre man spelar, ju mer effekt skickar man på och även mer ström och då skapas mer värme.

Och jag överväger att köra portat igen vid ngt tillfälle bara för att jag SAKNAR den GODA doften wink

Tack, första gången ja inte blir totalsågad av 40pers när jag rekommenderar något via min egna åsikt (:

Nej det låter ju normalt, men luktar satan i hela bilen! Då vågar man (jag) inte spela mer, utan sänker volymen till ungefär 0.00034% och kör så ett bra tag.
Men en bas kan inte vara gjord för att lukta? >.<
Lr kan det bero på att steget är gränsfall till "för starkt" för basen, därför kan man maxxa basen och få fram denna ljuvliga doft?

Tack för inlägget, då behöver jag inte skita på mig och undra om hela basen är trasig om det luktar lite smile

4 693 Inlägg
3 april 2010
Lonefox skrev:

Efter jag brände en bas så blir jag alltid rädd så fort det luktar big_smile

Booyakasha!

7 241 Inlägg
3 april 2010
Skillnad på att en talspole blir varm och FÖR varm.

Som jag sade så bildas det värme och har man en portad låda av ngt slag så letar sig denna värme ut förr eller senare.
Så länge basen fort. spelar RENT är denna värme ingen större fara eftersom talspolen alltid är i rörelse.
Det är när man börjar peaka signalen och man kapar toppar och på så sätt skapar en fyrkantsvåg som det blir farligt. Då står talspolen still i vändlägena utan att kylas. DÅ riskerar man att bränna talspolen.

210 Inlägg
3 april 2010
"/
Men jag tror bara att det luktar just på Låga toner, d va på bastestet 25-35Hz som det luktade brännt.
Men hur kan man göra för att förhindra att bränna talspolen?
Eller bara inse att basen inte tål mer?

Tack!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 april 2010
går det att få lågnivåutgång på SAAB AS1 stereo?

vad jag har förstått så ligger det till såhär: det finns lågnivåadaptrar att köpa som man kopplar i den kontakt där originalslutsteget normalt sett är inkopplat och då får man i andra änden en lågnivåut som du kan koppla till ditt egna steg (finns även adaptrar för både eget steg och originalsteget vad ja förstått).

ifall jag är korrekt i mitt antagande och det ovan stämmer så undrar jag ifall jag som har AS1 kan använda en sådan adapter? jag har nämligen INTE något originalslutsteg. finns den där kontakten på min stereo även att jag har inte har något originalsteg? smile

MVH

7 241 Inlägg
4 april 2010
prylboeg skrev:
"/
Men jag tror bara att det luktar just på Låga toner, d va på bastestet 25-35Hz som det luktade brännt.
Men hur kan man göra för att förhindra att bränna talspolen?
Eller bara inse att basen inte tål mer?

Tack!

Du spelade högst troligt under basens FS och lådans avstämning.
Då blir det väldigt okontrollerat och väldigt påfrestande för basen.

Subsonicfilter säger jag bara.......
En annan sak man bör passa sig förär att stämma av en baslådan UNDER basens FS. Det dödar basar big_smile

Vad har du för steg btw?

535 Inlägg
4 april 2010
Lonefox skrev:
En annan sak man bör passa sig förär att stämma av en baslådan UNDER basens FS. Det dödar basar big_smile

Ska man passa sig lite för att gå under FS oavsett lådans avstämning, eller är det endast om lådan är avstämd lägre än FS som det är skadligt?
Min låda är avstämd högre än FS, men man vill ju vara på säkra sidan. Kommer nog spela frekvenser under FS delvis..
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (4 april 2010)

Motorer utan turbo.....suger!

1 468 Inlägg
4 april 2010
Hej tänkte fråga. kan man sserie koppla diskanter på nåt sätt utan att bränna dom? har 8 diskanter o vill ha 4 per sida. funkar det? mvh

7 241 Inlägg
4 april 2010
Lemmy_Kilmister skrev:
Lonefox skrev:

Ska man passa sig lite för att gå under FS oavsett lådans avstämning, eller är det endast om lådan är avstämd lägre än FS som det är skadligt?
Min låda är avstämd högre än FS, men man vill ju vara på säkra sidan. Kommer nog spela frekvenser under FS delvis..

Man BÖR inte spela under basens FS...
Man SKALL inte stämma av lådan under basens FS....

Leo86 skrev:
Hej tänkte fråga. kan man sserie koppla diskanter på nåt sätt utan att bränna dom? har 8 diskanter o vill ha 4 per sida. funkar det? mvh

Skall du ha dem på samma filter?

Tänk par här nu.
Två diskanter i serie. Du får då 8 ohm.
Koppla sedan dessa par parallellt. Du får du 4 ohm.

Dock får varje diskant bara 1/4 av effekten mot vad en diskant skulle fått.

Sök