2815
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
30 oktober 2011
Låter som en jävligt komplicerad procedur smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Nitromast skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tidskomp är enkelt förklarat när man lägger en fördröjning mellan högtalarna. Ett bra exempel är vänster och höger i en bil, du sitter ju närmast vänster högtalare (om det är en vänsterstyrd bil vill säga) men med hjälp av tidskomp kan man då fördröja signalen till den högtalaren så att ljudet från den når dig samtidigt som ljudet från höger högtalare. smile Samma kan man såklart göra med subben också för att få den att spela !tightare" och mer ihop med framsystemet istället för sig själv där bak.

Tycker det är skitsvårt att ställa in tidskomp, känns som om jag aldrig blir nöjd!
Däremot är det ju en suverän funktion när man väl kan!

Ja helt enkelt är det inte! Men om du använder dig av den här guiden så är du en BRa bit på väg mot ett korrekt ställt tidskomp! För vardagslyssning duger det gott.

_Performance_ skrev:
Låter som en jävligt komplicerad procedur smile

Ja, det kan man säga, men när man väl provat så är det svårt att vara utan. Tycker iaf jag. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
30 oktober 2011
Har även en till fråga, kika lite på manuell equalizer styrning i min instruktionsbok och undrar vilken av alla band man ska välja..  alla band att välja mellan finns här på sidan 37

http://images.kenwood.eu/files/prod/165 … 8EN%29.pdf

EDIT: trött i mössan. vet var det var nu...
Senast redigerat av _Performance_ (31 oktober 2011)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

253 Inlägg
31 oktober 2011
m-lowet skrev:
Nån som vet vad det kan vara för fel på min anläggning när det börjar brusa och spraka ur alla högtalre inkl. basar så fort jag höjer volymen till typ 20 som jag ofta spelade på förut. Stänger jag av stereon ett några minuter och startar igen så spelar det ett tag och så börjar det igen....spelar jag ett tag kommer det sakta på vol. 12-15 med.  Är det strömproblem kanske??

//Martin

Laddade båda batterierna i helgen och nu funkar det bra igen. Batteriet i bagagen va nästan helt tomt...vad ska jag göra för att det ska laddas ordentligt?

//Martin

Dalsland......Varför trängas?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 oktober 2011
m-lowet skrev:
m-lowet skrev:
Nån som vet vad det kan vara för fel på min anläggning när det börjar brusa och spraka ur alla högtalre inkl. basar så fort jag höjer volymen till typ 20 som jag ofta spelade på förut. Stänger jag av stereon ett några minuter och startar igen så spelar det ett tag och så börjar det igen....spelar jag ett tag kommer det sakta på vol. 12-15 med.  Är det strömproblem kanske??

//Martin

Laddade båda batterierna i helgen och nu funkar det bra igen. Batteriet i bagagen va nästan helt tomt...vad ska jag göra för att det ska laddas ordentligt?

//Martin

Ge fasen i att spela högt då du kör kortare sträckor.....
Underhållsladda batterierna runt en gång i veckan beroende på hur du spelar med stereon och hanterar batterierna.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

BagarN
1 179 Inlägg
31 oktober 2011
Lonefox skrev:
m-lowet skrev:
m-lowet skrev:

//Martin

//Martin

Ge fasen i att spela högt då du kör kortare sträckor.....

Kunde inte sagt det bättre själv!

253 Inlägg
31 oktober 2011
måste väl gå att göra nåt åt det så jag kan spela hur jag vill när jag vill eller? Finns det inte nåt relä eller nåt som gör att batterierna laddas lika mkt?

253 Inlägg
31 oktober 2011
christofer_k skrev:
m-lowet skrev:

//Martin

Driver du högtalarna på stereon? Isf så kanske den blir för varm och går i "protekt"
Hade några år sen en kenwoodspelare som ljudet försvann på då den blev varm.
Löste problemet med en fläkt baki stereon. Men nu kör jag alltid me steg så stereona behöver aldrig jobba så mkt

Driver allt på steg så det borde det inte va. ljudet försvinner ju inte utan började spraka och låta jävligt illa....men har hänt att ljudet försvunnit iblandt men nu var det länge sedan

1 215 Inlägg
31 oktober 2011
Kan man göra en teleskopisk aeroport och labba med? det lär ju spara en massa tid o energi tongue eller det kanske är svårt att få tätt och fritt från flåsljud tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2011
Du skulle kunna testa DLS böjbara portar, dom går även att skjuta ihop/dra isär. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 215 Inlägg
31 oktober 2011
Haha jävlar du dedär va nåt nytt för mig xD

Är dom inte sladdriga? ser ut som dammsugarslang tongue

21 761 Inlägg
31 oktober 2011
m-lowet skrev:
måste väl gå att göra nåt åt det så jag kan spela hur jag vill när jag vill eller? Finns det inte nåt relä eller nåt som gör att batterierna laddas lika mkt?

Det man brukar vilja åstadkomma med relä är att skydda främre batteriet från att djupurladdas ifall man har saker som drar ström med motorn avslagen, tex att man spelar musik med motorn av. I ditt fall var det bakre batteri som blev urdraget, då hjälper inte ett skiljerelä.

Kolla upp om bakre batteriet får rätt laddspänning, det bör inte skilja mer än någon enstaka tiondel jämfört med främre batteri. Helst ska det vara samma spänning, men i praktiken är det svårt att inte tappa någon tiondel såvida man inte har en riktigt rejäl kabel mellan batterierna och stora säkringar. smile

I övrigt håller jag med Lonefox, undvik att spela musik på hög volym vid korta körtider eftersom generatorn inte hinner ladda upp ordentligt. Regelbunden underhållsladdning är som sagt bra när bilen ofta körs korta sträckor.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2011
Pavva skrev:

Nej faktist inte, väldigt stabila. Trodde också det var som dammsugarslang innan jag köpte dom men dom är gjorda i rätt hård plast, dom stannar så som man böjt dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
1 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:

Nej faktist inte, väldigt stabila. Trodde också det var som dammsugarslang innan jag köpte dom men dom är gjorda i rätt hård plast, dom stannar så som man böjt dom.

Dock så påverkas även arean då man leker med att dra isär och skjuta ihop dem.
Man kan även vrida dem så att de ökar eller minskar i area......

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2011
Den lilla areaförändring som blir när man skjuter ihop/drar isär är väl ändå marginell? Det vrider sig ju inte då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
1 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Den lilla areaförändring som blir när man skjuter ihop/drar isär är väl ändå marginell? Det vrider sig ju inte då.

Drar du tillräckligt så märker du hur röret drar ihop sig och vips har man halkat ner till typ 3.5" om man dragit för mkt i röret :S

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 november 2011
då är Dragster framsystemet ikopplat med spl dynamics diskanterna.. undrar lite över om jag kan parallel koppla spl dynamics midarna  och filter  då jag saknar mellanregistret  som spl kittet hade.

och sen har jag en  till fråga uti volvos hu650  med 200w slutsteg  går adapten för lågnivån endast att montera baki stereon lr går den att montera vid steget under sätet?

har ej bilen hära så kan ej kolla
Senast redigerat av christofer_k (1 november 2011)

35 Inlägg
1 november 2011
hej hej!
jag håller på bygger min första låda nu och undrar vad ni tycker bäst om/låter bäst, portad eller oportad, jag kör en passat sedan om det är till ngn hjälp, kör på 2st 12" kenwood basar!

MVH hagfalt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2011
Portad spelar högre och slutet spelar snyggare, rent generellt sett. Men sen så beror det ju på vad basarna trivs i för låda, en del vill ha slutet och en del vill ha portat, en del funkar i båda. Så upp med modellnamn så är kan nog nån hjälpa dig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

253 Inlägg
1 november 2011
Drönirettab skrev:
m-lowet skrev:

Det man brukar vilja åstadkomma med relä är att skydda främre batteriet från att djupurladdas ifall man har saker som drar ström med motorn avslagen, tex att man spelar musik med motorn av. I ditt fall var det bakre batteri som blev urdraget, då hjälper inte ett skiljerelä.

Kolla upp om bakre batteriet får rätt laddspänning, det bör inte skilja mer än någon enstaka tiondel jämfört med främre batteri. Helst ska det vara samma spänning, men i praktiken är det svårt att inte tappa någon tiondel såvida man inte har en riktigt rejäl kabel mellan batterierna och stora säkringar. smile

I övrigt håller jag med Lonefox, undvik att spela musik på hög volym vid korta körtider eftersom generatorn inte hinner ladda upp ordentligt. Regelbunden underhållsladdning är som sagt bra när bilen ofta körs korta sträckor.

Ok...hur mäter jag enklast det då? Mäter jag på polanslutningarna eller hur egentligen?
Tycker det är konstigt att det laddas ur eftersom jag kör mkt bil och långa sträckor ganska ofta!

Sök