2892
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 727 Inlägg
6 november 2011
#10561
Det beror lite på vilka steg du har(hur mycket ventilation som behövs)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

796 Inlägg
6 november 2011
#10562
Horsyhorse skrev:
Det beror lite på vilka steg du har(hur mycket ventilation som behövs)

Pierre

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a20-2.html

Två sådana! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

1 727 Inlägg
6 november 2011
#10563
Beroende på mönster så....kan du klara det utan fläkt/ar.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

796 Inlägg
6 november 2011
#10564
Horsyhorse skrev:
Beroende på mönster så....kan du klara det utan fläkt/ar.

Pierre

Okej, antingen ska de stå mitt efternamn, eller en drake! Men vill inte riskera att bränna stegen! Lagt ner alldeles för mkt pengar på de smile

Hemma bra, garaget BÄST!

1 727 Inlägg
6 november 2011
#10565
Kanske du heter "HÅL" i efternamn då? wink

Bygg först och testa utan fläkt/ar. Är du sedan ändå osäker på temp, kan jag bistå med IR-tempmätning i shopen.(tar 1 sek.)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

796 Inlägg
6 november 2011
#10566
Horsyhorse skrev:
Kanske du heter "HÅL" i efternamn då? wink

Bygg först och testa utan fläkt/ar. Är du sedan ändå osäker på temp, kan jag bistå med IR-tempmätning i shopen.(tar 1 sek.)

Pierre

Hehe, hade de ändå varit så bra wink Okej, tack så mycket för tipsen! smile Underbar respons.

Hemma bra, garaget BÄST!

1 727 Inlägg
6 november 2011
#10567
mrpalmer skrev:
Underbar respons.

Blir lätt så som "gammal" Uppsalabo. smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

796 Inlägg
6 november 2011
#10568
Horsyhorse skrev:
mrpalmer skrev:
Underbar respons.

Blir lätt så som "gammal" Uppsalabo. smile

Pierre

Hehe, de lönar sig alltså att bo i Uppsala! wink Fin stad faktist, men börjar gå lite utför!

Hemma bra, garaget BÄST!

1 727 Inlägg
6 november 2011
#10569
mrpalmer skrev:
men börjar gå lite utför!

Med vad? Tycker det byggs heeela tiden.

Lite OT.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

796 Inlägg
6 november 2011
#10570
Horsyhorse skrev:
mrpalmer skrev:
men börjar gå lite utför!

Med vad? Tycker det byggs heeela tiden.

Lite OT.

Pierre

Nej, på den fronten är de väll rätt bra av vad jag vet, menar andra saker, skottlossningar lite överallt och annat otrevligt! Men nog med oft. Kan ju skriva gb/pm nu.

Tack för hjälpen! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

577 Inlägg
6 november 2011
#10571
tjo! köpte en baslåda med 2x 12" gas, gissar på att det är alpha serien konen är iaf orange. Följde även med ett gas alpha x1600m det är ett monoblock och basarna är kopplade + till + och - till -.

Jag har en 8 kvadrats kabel från batteri bak till slutsteget med en agu säkring på 40 amp vid batteriet. Jordkabeln är också en 8:a och sitter fastskruvad i bulten som håller i kofångaren. Det är en 744 -90.

Problemet: När jag höjer volymen så bryter inte steget men det börjar dista och den gröna powerlampan och det fräna blåa ljuset vid gas loggan börjar lysa svagare och slocknar tillslut helt. sänker jag så börjar det spela igen och ljuset kommer tillbaks, protect lampan tänds inte. jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.

Antar att steget helt enkelt får för lite ström. Men frågan är hur jag kontrollerar detta vart ska jag mäta hur ska jag mäta. Vad kan jag testa osv. Har tillgång till multimeter och alla möjliga verktyg som kan behövas.

Följdfråga, hur mycket ska generatorn ladda och ska jag mäta direkt på generatorn eller på batteripolerna?

Behövs ytterligare info så kan jag fixa det big_smile

Tack på förhand.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 november 2011
#10572
risodlarn skrev:
tjo! köpte en baslåda med 2x 12" gas, gissar på att det är alpha serien konen är iaf orange. Följde även med ett gas alpha x1600m det är ett monoblock och basarna är kopplade + till + och - till -.

Jag har en 8 kvadrats kabel från batteri bak till slutsteget med en agu säkring på 40 amp vid batteriet. Jordkabeln är också en 8:a och sitter fastskruvad i bulten som håller i kofångaren. Det är en 744 -90.

Problemet: När jag höjer volymen så bryter inte steget men det börjar dista och den gröna powerlampan och det fräna blåa ljuset vid gas loggan börjar lysa svagare och slocknar tillslut helt. sänker jag så börjar det spela igen och ljuset kommer tillbaks, protect lampan tänds inte. jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.

Antar att steget helt enkelt får för lite ström. Men frågan är hur jag kontrollerar detta vart ska jag mäta hur ska jag mäta. Vad kan jag testa osv. Har tillgång till multimeter och alla möjliga verktyg som kan behövas.

Följdfråga, hur mycket ska generatorn ladda och ska jag mäta direkt på generatorn eller på batteripolerna?

Behövs ytterligare info så kan jag fixa det big_smile

Tack på förhand.

Testa mäta strömmen fram på batteriet, och även på slutsteget.. Den borde ladda ungefär 14v.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

695 Inlägg
6 november 2011
#10573
risodlarn skrev:
tjo! köpte en baslåda med 2x 12" gas, gissar på att det är alpha serien konen är iaf orange. Följde även med ett gas alpha x1600m det är ett monoblock och basarna är kopplade + till + och - till -.

Jag har en 8 kvadrats kabel från batteri bak till slutsteget med en agu säkring på 40 amp vid batteriet. Jordkabeln är också en 8:a och sitter fastskruvad i bulten som håller i kofångaren. Det är en 744 -90.

Problemet: När jag höjer volymen så bryter inte steget men det börjar dista och den gröna powerlampan och det fräna blåa ljuset vid gas loggan börjar lysa svagare och slocknar tillslut helt. sänker jag så börjar det spela igen och ljuset kommer tillbaks, protect lampan tänds inte. jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.

Antar att steget helt enkelt får för lite ström. Men frågan är hur jag kontrollerar detta vart ska jag mäta hur ska jag mäta. Vad kan jag testa osv. Har tillgång till multimeter och alla möjliga verktyg som kan behövas.

Följdfråga, hur mycket ska generatorn ladda och ska jag mäta direkt på generatorn eller på batteripolerna?

Behövs ytterligare info så kan jag fixa det big_smile

Tack på förhand.

Bulten som håller kofångaren??.. Får du spänningsfall i hela bilen eller de är bara steget som börjar flasha?.. Mät spänningen både på batteriet och bak på stegets anslutningar som _Performace_ skrev, du bör ha samma spänning på båda ställena, om du ha de,testa och se vad du har för spänning vid batteriet när steget bärjar flasha, samt bak på stegets anslutningar, bör fortfarande vara samma, om spänningen sjunker på stegets anslutningar men inte på batteriet har du kassa kablar/kopplingar, vanligast är jorden som är för dålig.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

685 Inlägg
6 november 2011
#10574
risodlarn skrev:
tjo! köpte en baslåda med 2x 12" gas, gissar på att det är alpha serien konen är iaf orange. Följde även med ett gas alpha x1600m det är ett monoblock och basarna är kopplade + till + och - till -.

Jag har en 8 kvadrats kabel från batteri bak till slutsteget med en agu säkring på 40 amp vid batteriet. Jordkabeln är också en 8:a och sitter fastskruvad i bulten som håller i kofångaren. Det är en 744 -90.

Problemet: När jag höjer volymen så bryter inte steget men det börjar dista och den gröna powerlampan och det fräna blåa ljuset vid gas loggan börjar lysa svagare och slocknar tillslut helt. sänker jag så börjar det spela igen och ljuset kommer tillbaks, protect lampan tänds inte. jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.

Antar att steget helt enkelt får för lite ström. Men frågan är hur jag kontrollerar detta vart ska jag mäta hur ska jag mäta. Vad kan jag testa osv. Har tillgång till multimeter och alla möjliga verktyg som kan behövas.

Följdfråga, hur mycket ska generatorn ladda och ska jag mäta direkt på generatorn eller på batteripolerna?

Behövs ytterligare info så kan jag fixa det big_smile

Tack på förhand.

Som dom andra redan har sagt så mät spänningen medans du spelar. med bilen avstängd så bör den aldrig dippa under 12V bak vid slutsteget.

Har du mycket spänningsfall så byt jordplatsen till ett av bältesfästena där bak då det brukar vara en väldigt bra jordpunkt. Glöm inte att skrapa bort färgen bara så det blir plåtrent!

Nu hittar jag ingen information om ditt slutsteg direkt men antar att det inte levererar så mycket effekt då du har 8mm2 kabel? en 8mm2 kan man ha till ca 300W RMS. Och kom ihåg att ju mindre kabel man har ju mer spänningsfall får du!


21 761 Inlägg
6 november 2011
#10575
risodlarn skrev:
jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.

Mät även spänningen i remotekabeln där den sitter på steget. Även den mätningen görs medan du spelar musik. smile

577 Inlägg
6 november 2011
#10576
Var ute och mätte lite, spänningen låg på strax över 12 volt med motorn avstängd och stereo avstängd, spänningen var samma på både batteri och på steget. när jag spelade musik så dippade effekten till ca 11,5 lägst 11,3 volt både på batteri och steg. Då när man höjer volymen så ger sig förstås steget eftersom det inte får tillräckligt med ström. När jag körde med motor igång så laddar generatorn 13,3 volt som max vid runt 2000 rpm. den laddar knappt alls på tomgång mellan 500-800 rpm. testade att spela musik vid 2000 varv men spänningen dippade även då ner till 11,3-11,7 .

Steget har en maxeffekt på 600 watt och har inte heller hittat någon info men antar att det ligger runt 300 wrms. Om man kollar bakom filten ner till höger i bagageutrymmet så sitter där 2 bult i plåten som håller i kofångaren även på vänstersidan wink. Där har jag iaf lossat en bult och skrapat plåtrent sen skruvat dit en guldpläterad kabelsko.

Med mätresultat på hand så känns det som om att generatorn är på tok för dålig.hmm

Tankar och idéer?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

21 761 Inlägg
6 november 2011
#10577
Mätte du även nere på generatorn?

Gör det för att se ifall det skiljer märkbart jämfört med uppe på batteripolerna. Se till att ladda upp batteriet med en batteriladdare också, det verkar vara en del urladdat för närvarande. En sak man får tänka på är att om tomgången ligger nedåt 500-600 varv så är det inte säkert att generatorn ger bra laddning fastän den är i bra skick, varvtalet är helt enkelt för lågt för att den ska kunna ge stabil spänning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2011)

3 187 Inlägg
6 november 2011
#10578
risodlarn skrev:
Var ute och mätte lite, spänningen låg på strax över 12 volt med motorn avstängd och stereo avstängd, spänningen var samma på både batteri och på steget. när jag spelade musik så dippade effekten till ca 11,5 lägst 11,3 volt både på batteri och steg. Då när man höjer volymen så ger sig förstås steget eftersom det inte får tillräckligt med ström. När jag körde med motor igång så laddar generatorn 13,3 volt som max vid runt 2000 rpm. den laddar knappt alls på tomgång mellan 500-800 rpm. testade att spela musik vid 2000 varv men spänningen dippade även då ner till 11,3-11,7 .

Steget har en maxeffekt på 600 watt och har inte heller hittat någon info men antar att det ligger runt 300 wrms. Om man kollar bakom filten ner till höger i bagageutrymmet så sitter där 2 bult i plåten som håller i kofångaren även på vänstersidan wink. Där har jag iaf lossat en bult och skrapat plåtrent sen skruvat dit en guldpläterad kabelsko.

Med mätresultat på hand så känns det som om att generatorn är på tok för dålig.hmm

Tankar och idéer?

generatorn laddar inte som den ska, du ska ligga mellan 14-14,4V på tomgången, så mitt tips är att kolla kolen i den och är dom okej så är nästa steg att byta generator.


577 Inlägg
6 november 2011
#10579
big-jepp skrev:
risodlarn skrev:
Var ute och mätte lite, spänningen låg på strax över 12 volt med motorn avstängd och stereo avstängd, spänningen var samma på både batteri och på steget. när jag spelade musik så dippade effekten till ca 11,5 lägst 11,3 volt både på batteri och steg. Då när man höjer volymen så ger sig förstås steget eftersom det inte får tillräckligt med ström. När jag körde med motor igång så laddar generatorn 13,3 volt som max vid runt 2000 rpm. den laddar knappt alls på tomgång mellan 500-800 rpm. testade att spela musik vid 2000 varv men spänningen dippade även då ner till 11,3-11,7 .

Steget har en maxeffekt på 600 watt och har inte heller hittat någon info men antar att det ligger runt 300 wrms. Om man kollar bakom filten ner till höger i bagageutrymmet så sitter där 2 bult i plåten som håller i kofångaren även på vänstersidan wink. Där har jag iaf lossat en bult och skrapat plåtrent sen skruvat dit en guldpläterad kabelsko.

Med mätresultat på hand så känns det som om att generatorn är på tok för dålig.hmm

Tankar och idéer?

generatorn laddar inte som den ska, du ska ligga mellan 14-14,4V på tomgången, så mitt tips är att kolla kolen i den och är dom okej så är nästa steg att byta generator.

Testar att bytta laddregulator och sedan generator så att jag vet att den laddar som den ska så får jag se om problemet är löst.

Mätte även spänningen på remoten och den låg på ca 10 men mätte aldrig när jag spelade. Vad ska remotespänningen ligga på?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 224 Inlägg
6 november 2011
#10580
Snoogiloo skrev:
risodlarn skrev:
tjo! köpte en baslåda med 2x 12" gas, gissar på att det är alpha serien konen är iaf orange. Följde även med ett gas alpha x1600m det är ett monoblock och basarna är kopplade + till + och - till -.

Jag har en 8 kvadrats kabel från batteri bak till slutsteget med en agu säkring på 40 amp vid batteriet. Jordkabeln är också en 8:a och sitter fastskruvad i bulten som håller i kofångaren. Det är en 744 -90.

Problemet: När jag höjer volymen så bryter inte steget men det börjar dista och den gröna powerlampan och det fräna blåa ljuset vid gas loggan börjar lysa svagare och slocknar tillslut helt. sänker jag så börjar det spela igen och ljuset kommer tillbaks, protect lampan tänds inte. jag kan även ställa ner basen helt och hållet och det behöver inte vara någon baston i låten bara jag vrider upp volymen på stereon så slocknar steget sakta.

Antar att steget helt enkelt får för lite ström. Men frågan är hur jag kontrollerar detta vart ska jag mäta hur ska jag mäta. Vad kan jag testa osv. Har tillgång till multimeter och alla möjliga verktyg som kan behövas.

Följdfråga, hur mycket ska generatorn ladda och ska jag mäta direkt på generatorn eller på batteripolerna?

Behövs ytterligare info så kan jag fixa det big_smile

Tack på förhand.

Som dom andra redan har sagt så mät spänningen medans du spelar. med bilen avstängd så bör den aldrig dippa under 12V bak vid slutsteget.

Har du mycket spänningsfall så byt jordplatsen till ett av bältesfästena där bak då det brukar vara en väldigt bra jordpunkt. Glöm inte att skrapa bort färgen bara så det blir plåtrent!

Nu hittar jag ingen information om ditt slutsteg direkt men antar att det inte levererar så mycket effekt då du har 8mm2 kabel? en 8mm2 kan man ha till ca 300W RMS. Och kom ihåg att ju mindre kabel man har ju mer spänningsfall får du!

Jag använder 21 kabel på samma steg med 80 AGU. Det ska leverera 500RMS vid 2ohm. Vilket du får ut om du använder 2 Gas 12"

i-vtec Do you?


Sök