big-jepp skrev:
risodlarn skrev:
Var ute och mätte lite, spänningen låg på strax över 12 volt med motorn avstängd och stereo avstängd, spänningen var samma på både batteri och på steget. när jag spelade musik så dippade effekten till ca 11,5 lägst 11,3 volt både på batteri och steg. Då när man höjer volymen så ger sig förstås steget eftersom det inte får tillräckligt med ström. När jag körde med motor igång så laddar generatorn 13,3 volt som max vid runt 2000 rpm. den laddar knappt alls på tomgång mellan 500-800 rpm. testade att spela musik vid 2000 varv men spänningen dippade även då ner till 11,3-11,7 .
Steget har en maxeffekt på 600 watt och har inte heller hittat någon info men antar att det ligger runt 300 wrms. Om man kollar bakom filten ner till höger i bagageutrymmet så sitter där 2 bult i plåten som håller i kofångaren även på vänstersidan

. Där har jag iaf lossat en bult och skrapat plåtrent sen skruvat dit en guldpläterad kabelsko.
Med mätresultat på hand så känns det som om att generatorn är på tok för dålig.

Tankar och idéer?
generatorn laddar inte som den ska, du ska ligga mellan 14-14,4V på tomgången, så mitt tips är att kolla kolen i den och är dom okej så är nästa steg att byta generator.
Testar att bytta laddregulator och sedan generator så att jag vet att den laddar som den ska så får jag se om problemet är löst.
Mätte även spänningen på remoten och den låg på ca 10 men mätte aldrig när jag spelade. Vad ska remotespänningen ligga på?
Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.