2817
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
Drönirettab skrev:
TjoppTjopp skrev:
kollat de flesta sidorna från sverige med batterier.. men de batterierna de har på skruvat kanske är tänkt som startbatterier?

Just det batteriet du länkar till är enligt produktbeskrivningen tänkt att fungera till bilar med bla "start-stopp" och bromskraftåtervinning, sånt kräver ett cyklingståligt batteri med bra laddningsmottaglighet. Om produktbeskrivningen stämmer så ska batteriet fungera bra till bilstereo. smile

Håller med dig där. Låter ju som ett klockrent stereo-batteri smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

63 Inlägg
28 februari 2012
Hej,
ska bygga en ny baslåda men hittar inte hur många Liter dom vill ha i portad låda?,

basarna: 4st mb quart dwg 254.
Bil : volvo 245
Musiksti: blandat

Tacksam för snabbt svar.

Dahlgren
450 Inlägg
28 februari 2012
_junior_ skrev:
Hej,
ska bygga en ny baslåda men hittar inte hur många Liter dom vill ha i portad låda?,

Tacksam för snabbt svar.

mb quart dwg 254

Rec. Sealed Box Dims: .81 - .81 cu.ft.
Rec. Ported Box Dims: 0 - 0 cu.ft
Free Air Usage: not recommended
* Speciellt konstruerade för extremt små lådor
Enda jag hittar just nu..
Senast redigerat av A-Dahlgren (28 februari 2012)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
_junior_ skrev:
Hej,

Tacksam för snabbt svar.

Dom är väl gjorde för att spelas i en liten sluten låda. Runt 90 liter netto för 4st.

176 Inlägg
28 februari 2012
Drönirettab skrev:
TjoppTjopp skrev:
kollat de flesta sidorna från sverige med batterier.. men de batterierna de har på skruvat kanske är tänkt som startbatterier?

Just det batteriet du länkar till är enligt produktbeskrivningen tänkt att fungera till bilar med bla "start-stopp" och bromskraftåtervinning, sånt kräver ett cyklingståligt batteri med bra laddningsmottaglighet. Om produktbeskrivningen stämmer så ska batteriet fungera bra till bilstereo. smile

oj läste inte hela beskrivningen men värt ett test känns de som då de känns prisvärda och kanske står sig lite bättre mot om man skulle handla på biltema smile

357 Inlägg
28 februari 2012
snabb fråga,  dragning av lågnivå-kablar,    ska ha 3 st par måste man dra dom på olika ställen eller går det bra att dra alla på samma sida utan störningar? smile  tack på förhand! big_smile  snabbt svar uppskattas eftersom kabeldragningen pågår just nu smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
heedlund93 skrev:
snabb fråga,  dragning av lågnivå-kablar,    ska ha 3 st par måste man dra dom på olika ställen eller går det bra att dra alla på samma sida utan störningar? smile  tack på förhand! big_smile  snabbt svar uppskattas eftersom kabeldragningen pågår just nu smile

Dra dom hur du vill. Dom störs inte av varandra. Akta dig för strömkablar bara smile

357 Inlägg
28 februari 2012
F4S4N skrev:
heedlund93 skrev:

Dra dom hur du vill. Dom störs inte av varandra. Akta dig för strömkablar bara smile

tack för så snabbt svar smile    okej, bra  smile   strömkabeln är inget problem för den är dragen på andra sidan smile    TACK!!!!!

Audi a4 billjudsprojekt
Sponsorer sökes!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 februari 2012
Strömkabeln är inte något problem oavsett kraftuttag. (så länge man köper vettiga lågnivåkablar).

357 Inlägg
28 februari 2012
Nitromast skrev:
Strömkabeln är inte något problem oavsett kraftuttag. (så länge man köper vettiga lågnivåkablar).

vet inte vilka kablar som är vettiga men jag har iaf Autoleads PC1-205 5m x 3 st

http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=633

kanske inte dom dyraste men jag hoppas att det duger iaf, men har iaf inte dragit dom så nära strömkabeln smile

Audi a4 billjudsprojekt
Sponsorer sökes!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
Nitromast skrev:

Helt sant. Det är ju fortfarande låg spänning man jobbar med. Men jag brukar anta det värsta. Bäst att vara på den säkra sidan wink

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 februari 2012
heedlund93 skrev:
Nitromast skrev:

vet inte vilka kablar som är vettiga men jag har iaf Autoleads PC1-205 5m x 3 st

http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=633

kanske inte dom dyraste men jag hoppas att det duger iaf, men har iaf inte dragit dom så nära strömkabeln smile

Dom är ju safe att lägga med varann iaf, det kan du vara säker på smile

104 Inlägg
28 februari 2012
Hej!

Jag har en fråga angående att bygga in slusteg!

Såhär ligger det till: jag håller på att bygga ljud i min Volvo s40 -98 och har stors funderingar på att bygga in slutsteget i en låda där reservhjulet ska ligga med plexiglas ovanpå! Men då är jag orolig att slusteget ska bli för varmt i ett så litet utrymme och bli överhettat(?)

Är det stor risk för det eller är det ingen fara? Och isåfall vad ska jag göra för att kyla ner det? Kan man koppla in dator fläktar eller liknande?

Tacksam för alla svar och tips!

//K

247 Inlägg
28 februari 2012
Nu är det så att jag har lite disco i bilen när jag drar på mycket. Mitt orginal batteri är fräsch men är endast på 540CCA.

Skulle jag bli av med blinkandet om jag hinkar i ett till vanligt "icke-AGM" batteri eller borde jag helt enkelt byta till ett kraftfullare typ banner running bull eller liknande.

Tack på förhand smile

104 Inlägg
28 februari 2012
Okej! Är det en vanlig datorfläkt då som du satt dit? och vart kopplade du den? Och sist men inte minst, har du den så att den blåser in i lådan eller utåt? smile

//K

Swedenrockers skrev:
Hög effekt och låg verkningsgrad samt små utrymmen höjer risken för att det ska bli onödigt varmt så det är svårt att svara på då det är många saker som påverkar.
Byggde ner två RF-steg i skuffen på en Golf IV med glasskiva ovanför. Under vardera steg så sitter det en liten fläkt och jag har inte hört av ägaren att det har blivit för varmt.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/894336_psj30j.jpg
KryckanB skrev:
Hej!

Jag har en fråga angående att bygga in slusteg!

Såhär ligger det till: jag håller på att bygga ljud i min Volvo s40 -98 och har stors funderingar på att bygga in slutsteget i en låda där reservhjulet ska ligga med plexiglas ovanpå! Men då är jag orolig att slusteget ska bli för varmt i ett så litet utrymme och bli överhettat(?)

Är det stor risk för det eller är det ingen fara? Och isåfall vad ska jag göra för att kyla ner det? Kan man koppla in dator fläktar eller liknande?

Tacksam för alla svar och tips!

//K

21 761 Inlägg
28 februari 2012
Jacken92 skrev:
Nu är det så att jag har lite disco i bilen när jag drar på mycket. Mitt orginal batteri är fräsch men är endast på 540CCA.

Skulle jag bli av med blinkandet om jag hinkar i ett till vanligt "icke-AGM" batteri eller borde jag helt enkelt byta till ett kraftfullare typ banner running bull eller liknande.

Tack på förhand smile

Om du är absolut säker på att batterikablarna (speciellt jordkablarna) har så bra kontakt som möjligt och att generatorn med tillhörande kablage fungerar "perfekt", då kan ett extra batteri hjälpa mot blinkningar. smile

253 Inlägg
28 februari 2012
Har en fråga som nån kanske kan svara mej på. Går det att lackera en bas? Bygger ljud i båten och skulle vilja ha den vit nämligen! Går detta eller blir den förstörd?

Dalsland......Varför trängas?

104 Inlägg
28 februari 2012
Okej! Tack så jätte mycket för hjälpen big_smile

//K

Swedenrockers skrev:
Jao, köpta på lokal datorfirma, kopplade till extrabatteriet via relä och säkring, reläet styrt av stereons remote. Båda fläktarna blåser in mot stegen, stegen ligger på distanser så att det blir ca. en halv centimeter glipa mot botten. Den varmare luften går ut via de kanaler där kablarna är dragna. Arean på dessa är ungefär 10*10cm (2 st).
KryckanB skrev:
Okej! Är det en vanlig datorfläkt då som du satt dit? och vart kopplade du den? Och sist men inte minst, har du den så att den blåser in i lådan eller utåt? smile

//K

247 Inlägg
28 februari 2012
Drönirettab skrev:
Jacken92 skrev:

Tack på förhand smile

Om du är absolut säker på att batterikablarna (speciellt jordkablarna) har så bra kontakt som möjligt och att generatorn med tillhörande kablage fungerar "perfekt", då kan ett extra batteri hjälpa mot blinkningar. smile

Okej, tack för tipsen! Är det bättre att byta ut mitt nuvarande till ett bra AGM batteri, eller låta mitt nuvarande vara kvar och sätta i ett extra vanligt syrabatteri?

445 Inlägg
28 februari 2012
m-lowet skrev:
Har en fråga som nån kanske kan svara mej på. Går det att lackera en bas? Bygger ljud i båten och skulle vilja ha den vit nämligen! Går detta eller blir den förstörd?

Det känns som att det skulle spricka när basen flexar, fast detta är ju en ren gissning.
finns ju marina högtalare, vet inget alls om vilket tryck det finns i den kategorin alls,

//Rasmus

Sök