3970
Sök

ju bredare däck bättre bett i backen eller?

1 268 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
påverkar bredden på däcken bättre grepp i kurvor etc??

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
19 december 2008
Breda däck bak o fram ger bättre grepp i kurvor, men du förlorar på lite på vägkänsla samt att styrningen blir inte lika responsiv. Styr-radien minskas om du kör för brett. Profilen på däcken gör mest skillnad, lågprofil på 40-50 är optimalt för de flesta bilar.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

5 089 Inlägg
19 december 2008
Hjulinställningen är nog nästan viktigare än bredare däck, ifall du vill svänga bra. Men självklart så blir det ju mera grepp mot marken osv. med bredare däck också.

\Lindgren

1 814 Inlägg
19 december 2008
ÄR det ren acceleration är det feta bak (om bakhjulsdrivet) och förhållandevis smala fram.

bankörning: låg profil, bra gummi, bra mönster för vädret, lagom bredd!

16 197 Inlägg
19 december 2008
expect1991 skrev:
ÄR det ren acceleration är det feta bak (om bakhjulsdrivet) och förhållandevis smala fram.

för låg profil e inte heller alllt för bra om man ska köra bana.. ja skulle inte ge mig ut på en bana me tex 215/35/18"-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
19 december 2008
supersupra87 skrev:
Breda däck bak o fram ger bättre grepp i kurvor, men du förlorar på lite på vägkänsla samt att styrningen blir inte lika responsiv. Styr-radien minskas om du kör för brett. Profilen på däcken gör mest skillnad, lågprofil på 40-50 är optimalt för de flesta bilar.

Optimalt för vad? Tycker det är ganska hög profil, trådskaparen frågar efter väggrepp i kurvor. Jag är ingen expert så min fråga nedan om varför lågprofil inte är bra vill jag gärna ha svar på. smile

evilaudio skrev:
expect1991 skrev:

för låg profil e inte heller alllt för bra om man ska köra bana.. ja skulle inte ge mig ut på en bana me tex 215/35/18"-

2008 var mitt första år på bana och jag körde med gatdäck(bör ha r-däck, jag vet...).
245/35ZR19
275/30ZR19

Då jag kollade efter R-däck så fanns de inte i 275, utan närmaste blir 295(borde funka på 10" fälg?).

Varför inte lågprofil?

Hjulinställningen är ställd så "hårt" som BMWs rekomendationer tillåter. Sliter däck som satan på insidan bakdäcken och man ser tydligt att fälgarna lutar inåt i ovankant.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/431317_09sz7x.jpg
Senast redigerat av TCG (19 december 2008)

291 Inlägg
20 december 2008
TCG skrev:
supersupra87 skrev:

Optimalt för vad? Tycker det är ganska hög profil, trådskaparen frågar efter väggrepp i kurvor. Jag är ingen expert så min fråga nedan om varför lågprofil inte är bra vill jag gärna ha svar på. smile

evilaudio skrev:
expect1991 skrev:

2008 var mitt första år på bana och jag körde med gatdäck(bör ha r-däck, jag vet...).
245/35ZR19
275/30ZR19

Då jag kollade efter R-däck så fanns de inte i 275, utan närmaste blir 295(borde funka på 10" fälg?).

Varför inte lågprofil?

Hjulinställningen är ställd så "hårt" som BMWs rekomendationer tillåter. Sliter däck som satan på insidan bakdäcken och man ser tydligt att fälgarna lutar inåt i ovankant.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/431317_09sz7x.jpg

Ett tips: Skifta plats på däcken... är ju mönster kvar... tongue

1 200 Inlägg
20 december 2008
Heads up! På snö vill du inte ha breda däck...

Eliminator
1 441 Inlägg
20 december 2008
Lågprofil, ja när F1 börjar med det, ,,,,då tror jag på att lågprofildäck är bra på bana.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 086 Inlägg
20 december 2008
Wasaki skrev:

Mönster kvar?.. däcken är ju heelt slut! tongue

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
20 december 2008
Sokrates skrev:
Lågprofil, ja när F1 börjar med det, ,,,,då tror jag på att lågprofildäck är bra på bana.

/Tommy.

Prova köra med 165/75R14 på bana och ta sedan och kör med 215/40R16 tongue. Sen är ju inte F1 däck direkt normala däck, lite "speciella" är dom.

40-50 profil är optimalt för allaround körning på vägar för de flesta bilar, däcket i sig själv fungerar som dämpning också. För hårda dämpare och för lågprofil däck kan innebära dåligt vägrepp i högre hastigheter. För mjuka dämpare är ochså farligt då det kan börja studsa, däcket lämnar vägbanan och och sen kan ni gissa vad som händer.

Sen är det hjulvinklar som spelar in, camber, toe-in, caster m.m. Kan ju skriva en hel bibel om detta, finns säkert en också tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

12 086 Inlägg
20 december 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

F1 däcken har ju en aning annan uppbyggnad än däcken vi har på våra bilar:P
Jag vet inte, men jag tror inte ett F1-däck flexar speciellt mkt vid körning.

Vad jag vet har alla bilsporter (asfalt) som är baserade på "bilar" lågprofil, STCC, DTM.

En mkt vanlig storlek på bilar i mindre tävlingsklasser kör 205/50-15. Får väl anses relativt lågprofil.

Kanon..
1 473 Inlägg
20 december 2008
Stommen i däcket spelar ju rätt stor roll me...

En gång till nu
760 Inlägg
20 december 2008
ryktesväg hört att desto bredare sulor = mer motstånd. sämre acc som resultat. vet ej utberäkning. men om man ser på renodlad dragracing däck så är dom breda som satan i starten för fullgott grepp, och när dom börjar rotera så krymper dom för minimal kontaktyta för bättre rullmotstånd. (ren iaktagelse om man nu skulle granska en film med dragracing). ,men som trådskaparen efterfrågar så är bredare desto bättre. om de inte nu är blöt vägbana, eller grus å annat smått å gott som ligger på vanliga vägar och kanske banor efter någons sandkörning.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 december 2008
alexxe skrev:
ryktesväg hört att desto bredare sulor = mer motstånd. sämre acc som resultat. vet ej utberäkning. men om man ser på renodlad dragracing däck så är dom breda som satan i starten för fullgott grepp, och när dom börjar rotera så krymper dom för minimal kontaktyta för bättre rullmotstånd. (ren iaktagelse om man nu skulle granska en film med dragracing). ,men som trådskaparen efterfrågar så är bredare desto bättre. om de inte nu är blöt vägbana, eller grus å annat smått å gott som ligger på vanliga vägar och kanske banor efter någons sandkörning.
Cheers!

Eh, dom "krymper" för att dom har mindre luft i däcken.

Mindre luft i däcken = breddar ut sig för att få bättre grepp.
Sen iochmed att dom blir mindre i fart har ju kanske att göra med att dom flesta dragracing bilar gör ju 0 - 100 på runt 1 sek beroende på klass..

Och det gör en sån minimal skillnad att man märker det inte.
Senast redigerat av Siarnaq (20 december 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 december 2008
Minister skrev:

Nej, absolut inte. Har 235/45 R17 på vintern och det är alldeles för brett i snö/slask. Framdäcken bromsas när de ska pressas genom snö/modd och bakdäcken kommer inte ner och får grepp. Tursamt nog är det sällan snö i Sverige. smile

Bästa jag kört med i snö var 175/65 R15 på en gammal Audi 100, tog sig fram överallt!

Sokrates skrev:

/Tommy.

Har väldigt svårt att tro att F1 däck har likheter med gatdäck... De flexar knappast såsom ett gatdäck gör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Wasaki skrev:

Hehe, ja faktiskt så är det drygt 3mm kvar i ytterkant. När man gått igenom flera lager väv så tror jag dock inte det är bra att köra.. inte ens när det är på utsidan... tongue

alexxe skrev:
Cheers!

Stämmer i kurvor iallafall, prova att sätta breda däck på en motorsvag bil och kör genom en rondell. Du får allt gasa! tongue
Nu handlar det dock om kurvtagning och då är jag ganska säker på att breda däck har en fördel. Vi får väl se om någon säger annorlunda i denna tråd...

huh?
10 427 Inlägg
20 december 2008
Rent allmänt så ger väl bredare däck kortare bromssträckor också, om underlaget är 'rätt' wink

V10
20 december 2008
Det blir bättre fäste vad gäller acceleration, fäste i kurvorna och framför allt så bromsar bilen bättre. Dock ska du tänka på att det inte ska vara så stor skillnad mellan fram och bakdäck i bredd. Man får tänka på att ha rätt breda däck fram också, annars är det lätt att bilen understyr mycket om det är väldigt brett bak och smalt fram.

Sen som alltid, vad det är för däck också, vissa däck är rena skiten!
Senast redigerat av V10 (20 december 2008)

764 Inlägg
20 december 2008
Kanske spelar roll på kvalisorten på gummit oxå!

TeQuilla

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 december 2008
Minister skrev:

Så länge det inte är på gränsen till oframkomligt med snö så ser jag bara fördelar med breda vinterdäck
Kör 3:e vintern med 225/45/17 nu och skulle aldrig köra med smalare.

Har kört så jag plogat några cm snö med framspoilern i hela backen här hemma utan problem, och den backen är rätt brant. Hade det vart ett par cm till så hade jag blivit stående oavsett däck ändå smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök