Tankat 98 som inte kan ha varit det?

enpatte
20 december 2008 · 498 Inlägg

S4:an är chippad och ska då endast gå på 98oktan som jag fattat det.
Var iaf på väg ner på jobbet när jag tankade fullt, fick i ca 50L i 80Ltanken.
Körde sedan ganska lugnt den bit som var kvar till jobbet, märkte sedan när jag for hem att bilen inte gick lika bra som den gjort tidigare.
Funderade ett tag om det var inbillning eftersom bilen laddade lika mycket som tidigare, funderade även ett tag på om det var någon tryckslang som gått.
Kom sedan på att jag hade tankat, jag körde lugnt ytterligare en dag innan jag fyllde fullt igen(17L) med V power på Shell.
Bilen gick nu bättre ibland, körde lugnt i ytterligare någon dag och fyllde sedan på med ca22L v power igen.
Nu går bilen som den ska!

Kan det ha varit 95 oktan i 98:an som jag tankade först?
Ska jag gå in och strypa någon på (hydro bergsgatan Sundsvall)macken?

Senast redigerat av enpatte (20 december 2008)

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 december 2008 · 6 017 Inlägg

tyvärr är de ju rätt svårt att veta ifall man får rätt oktantal

Jonas
940R
20 december 2008 · 1 567 Inlägg

Om du inte fått någon permanent skada i motorn så är det väl skit samma eller? Sen är det ju "inte" Mackens personal som fyller upp tankarna med bensin utan Gubben som kör tanklastbilen.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
enpatte
20 december 2008 · 498 Inlägg

940R skrev:
Om du inte fått någon permanent skada i motorn så är det väl skit samma eller? Sen är det ju "inte" Mackens personal som fyller upp tankarna med bensin utan Gubben som kör tanklastbilen.

Bilen ska enligt föregående ägare ha ett 280hk chip från mtm, man får väl anta att det stämmer, den laddar 1,3 iaf.
Det var ingen enorm skillnad men tillräcklig för att märkas, det kändes som att 20-30hk försvunnit.
Även om jag går dit och ber att få tala med någon ansvarig och gormar tills jag är röd i ansiktet så tror jag inte det skulle göra någon skillnad på hur de gör i framtiden.
Någon ersättning är jag heller inte särskilt intresserad av så länge det inte blev några skador, jag vill bara helt enkelt få 98 när jag tankar 98 om det ska vara så djävla svårt.

JimpeBoy
20 december 2008 · 529 Inlägg

Jag kör tankbil åt just Hydro och chansen är ganska stor att du kan ha fått 98 som är utblandat med 95 (dock tycker jag inte att det borde märkas)Ofta brukar dom be att man ska fylla den 95 som inte rymdes i just 98:an. På mindre mackar brukar dom bara be att man ska fylla 95 i 98:an så tjänar dom några ören till per liter dom säljer. Så om ni tankar 98 på en midre mack så är risken att det ni får i själva verket är 95.

Senast redigerat av JimpeBoy (20 december 2008)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
KimVsWorld Mästare
20 december 2008 · 2 947 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Jag kör tankbil åt just Hydro och chansen är ganska stor att du kan ha fått 98 som är utblandat med 95 (dock tycker jag inte att det borde märkas)Ofta brukar dom be att man ska fylla den 95 som inte rymdes i just 98:an. På mindre mackar brukar dom bara be att man ska fylla 95 i 98:an så tjänar dom några ören till per liter dom säljer. Så om ni tankar 98 på en midre mack så är risken att det ni får i själva verket är 95.

Och du anmäler inte sånt här?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
caromania Forummoderator
20 december 2008 · 9 296 Inlägg

KimVsWorld skrev:

JimpeBoy skrev:
Jag kör tankbil åt just Hydro och chansen är ganska stor att du kan ha fått 98 som är utblandat med 95 (dock tycker jag inte att det borde märkas)Ofta brukar dom be att man ska fylla den 95 som inte rymdes i just 98:an. På mindre mackar brukar dom bara be att man ska fylla 95 i 98:an så tjänar dom några ören till per liter dom säljer. Så om ni tankar 98 på en midre mack så är risken att det ni får i själva verket är 95.

Och du anmäler inte sånt här?

Jag är benägen att hålla med. Det låter synnerligen olagligt. Bedrägeri? Det skulle bli ett j-la liv om ICA sålde Svensk köttfärs som i själva verkat är irländsk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Germax
20 december 2008 · 12 086 Inlägg

95 och 98 luktar olika, ingen markant skillnad men de finns skillnad. Spec  när man tankar brukar man känna det, iaf när jag tankar? tongue

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 december 2008 · 5 650 Inlägg

tur man inte tankar anant än 95=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jockefors
20 december 2008 · 961 Inlägg

kan de inte va vatten i tankarna på macken ? läste i tidningen häromdan att de troligvis va vatten i tanken på ok här i stan .. kan vara de ?

Pure DieselPower
Germax
20 december 2008 · 12 086 Inlägg

talibangran skrev:
kan de inte va vatten i tankarna på macken ? läste i tidningen häromdan att de troligvis va vatten i tanken på ok här i stan .. kan vara de ?

Vattnet lägger ju sig i botten vilket skulle reslutera i att ev vatten skulle sugas upp direkt och hamna i någons tank. Såvida det inte dagligen produceras vatten i tankarna borde det inte va något problem.

smiler
20 december 2008 · 672 Inlägg

Skippa Hydro å fortsätt tanka på Shell... smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Oge
20 december 2008 ·

Hörde att dom på en mack hade förväxlat tankarna och fyllt upp med diesel i 95:ans tank... Då blev det livat.. och det hann  gå åt några bilar innan de kom på vad som hade hänt..

Sj tankar man bara 99-oktan..

Benni86
15 juli 2009 · 167 Inlägg

Hittade denna tråden där det pratas lite om drivmedel.. blandannat 95 och 98.
Som vi alla vet så har ju Shell den så kallade V power bensinen som är 98 eller 99 oktanig väl?
Jag undrar mest om man kan tanka det i vilken bensinare som helst och om det gör ngn skada med mera?

Märker man skillnad om man tankar det än om man kör på vanlig 95?
Jag har en Saab 9-5 Sportkombi 2,3 t. 05 årsmodell..
Tacksam för svar snarast då ja måste tanka imorgon.

nordstromj
15 juli 2009 · 1 772 Inlägg

Du kanske fick diesel, som jag fick på preem...20l diesel rakt ner i tanken.

Och den gick ju inte bra då nej...tongue



saababenni skrev:
Hittade denna tråden där det pratas lite om drivmedel.. blandannat 95 och 98.
Som vi alla vet så har ju Shell den så kallade V power bensinen som är 98 eller 99 oktanig väl?
Jag undrar mest om man kan tanka det i vilken bensinare som helst och om det gör ngn skada med mera?

Märker man skillnad om man tankar det än om man kör på vanlig 95?
Jag har en Saab 9-5 Sportkombi 2,3 t. 05 årsmodell..
Tacksam för svar snarast då ja måste tanka imorgon.

Här står det en hel del...http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5149

Senast redigerat av NordstromJ (15 juli 2009)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Remiss
16 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Oge skrev:
Hörde att dom på en mack hade förväxlat tankarna och fyllt upp med diesel i 95:ans tank... Då blev det livat.. och det hann  gå åt några bilar innan de kom på vad som hade hänt..

Ajaj, men klarar inte bensinare en del diesel bara det att dom inte går så bra? roll

Deutsch-style
16 juli 2009 · 379 Inlägg

saababenni skrev:
Hittade denna tråden där det pratas lite om drivmedel.. blandannat 95 och 98.
Som vi alla vet så har ju Shell den så kallade V power bensinen som är 98 eller 99 oktanig väl?
Jag undrar mest om man kan tanka det i vilken bensinare som helst och om det gör ngn skada med mera?

Märker man skillnad om man tankar det än om man kör på vanlig 95?
Jag har en Saab 9-5 Sportkombi 2,3 t. 05 årsmodell..
Tacksam för svar snarast då ja måste tanka imorgon.

ja de helt okej att tanka me 98-99 okt på vanlig bil me
de blir inga skador osv... det e tillome "nyttigt" för motorn att köra på me mera alcohol då o då

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 juli 2009 · 3 404 Inlägg

Volvo740an skrev:

Oge skrev:
Hörde att dom på en mack hade förväxlat tankarna och fyllt upp med diesel i 95:ans tank... Då blev det livat.. och det hann  gå åt några bilar innan de kom på vad som hade hänt..

Ajaj, men klarar inte bensinare en del diesel bara det att dom inte går så bra? roll

Rev en Merc 262 (GMs 4.3L v6) som gått på diesel i ca 30min. Letade efter sprickor och mätte lopp, kolvar osv och allt verkade vara i sin ordning men grymt sotigt förstås.

Så visst kan en bensinare gå på diesel utan att ta allt för stor skada men ingenting att rekomendera då det säkert kan uppkomma skador på både det ena och det andra

caromania skrev:

KimVsWorld skrev:

JimpeBoy skrev:
Jag kör tankbil åt just Hydro och chansen är ganska stor att du kan ha fått 98 som är utblandat med 95 (dock tycker jag inte att det borde märkas)Ofta brukar dom be att man ska fylla den 95 som inte rymdes i just 98:an. På mindre mackar brukar dom bara be att man ska fylla 95 i 98:an så tjänar dom några ören till per liter dom säljer. Så om ni tankar 98 på en midre mack så är risken att det ni får i själva verket är 95.

Och du anmäler inte sånt här?

Jag är benägen att hålla med. Det låter synnerligen olagligt. Bedrägeri? Det skulle bli ett j-la liv om ICA sålde Svensk köttfärs som i själva verkat är irländsk.

Om jag skulle komma på något sådant så skulle jag ta ett ORDENTLIGT snack med stationschefen

Senast redigerat av TenZer (16 juli 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Grosshandlaren
16 juli 2009 · 327 Inlägg

Har hört att kvallen på Jet:s soppa är riktig dålig.
Flera som säger att deras bilar går dåligt efter att de tankat där.

soyd
16 juli 2009 · 1 853 Inlägg

Shell V-Power

soyd skrev:
Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's.

Sedan om det är värt dom extra 85 ören per liter som den kostar är upp till var och en.... wink

Ville bara tillägga att man kör inte på V-Power enbart för att man får 5-10 hk mer. Utan det är en bensin med allmänt bättre kvalitet gentemot övriga leverantörer av bensin (då pratar vi bensin man kan köpa på mackar runt om i landet inte race soppa...)

Ex: V-Power är det endra bränslet som fraktas i egna tankbilar och blandas ALDRIG med övriga bränslen... kan kanske vara värt att veta med...

Sedan finns inte V-Power högre upp i Norrland än Härnösand heller för att det kostar så mycket att frakta det högre upp påstår Shell... är väll förmodligen sant då det alltid fraktas i egna tankbilar och ej blandas...

Så far man långt norrut får man ha dunkar med sig...

Skulle aldrig tanka något annat än V-Power på min GTI i alla fall...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang