4286
Sök

Körkorts förlust - Åtals väcks inte. Vad händer??

Nismo
758 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Hej, undrar om någon har en aning om hur de blir med mitt körkort nu?

Blev av med mitt körkort sensommaren 08..  Fick 4 månader spärrtid på de.
Nu fick jag hem papper häromdagen att åtalet läggs ner, de skrivs av alltså.. Det finns inte mer vad jag har har/hade gjort.

= jag har aldrig gjort något olagligt? Hur blir de då med mitt körkort? Får jag tillbaka de?
Eller måste jag fortfarande ta om de efter spärrtiden på 4 månader, fast att de skrivs av?

Mycke tacksamma för svar, seriösa tack! MVH:rolleyes:
Senast redigerat av Grundstrom (21 december 2008)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 december 2008
Det bästa du kan göra är att ringa till VV och höra med dom hur det går till nu med ditt körkort då får du den rätta svaret.
jag misstänker att du får det snart igen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Glidarn
408 Inlägg
21 december 2008
Grundstrom skrev:
Hej, undrar om någon har en aning om hur de blir med mitt körkort nu?

Blev av med mitt körkort sensommaren 08..  Fick 4 månader spärrtid på de.
Nu fick jag hem papper häromdagen att åtalet läggs ner, de skrivs av alltså..= brott kan ej styrkas du borde alltså få till baka kortet om du inte gjort nåt under spärrtiden..

(obrut)

Fri fart för ett fritt folk!
15 037 Inlägg
21 december 2008
alltså det finns olika saker det kan handla om..

vi börjar från början
när du blev stoppad erkände du att du kört förfort?
hur fort gick det då?
var det 50km/H eller mer över hastigheten?

jag personligen gissar på att du erkände gärningen
polisen ansåg att det kunde röra sig om vårdlöshet i trafik och hastighetsöverträdelse
men åklagaren valde att lägga ner vårdlöhet i trafik

är det så är det samma som fortfarande gäller alltså 4månader

har själv varit med om liknande dock valde jag att inte erkänna gärningen så jag fick ej ett brev om vårdlösheten utan vart bara åtalad för hastighetsöverträdelsen som var 70km/h över hastighetsbegräsningen på 90väg
Senast redigerat av Growe (21 december 2008)

Kör fort så hinner inget hända...

Nismo
758 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Jag har nekat hela tiden, det gick lite fort på en 50väg. 1 vittne som såg de med ögon uppskattar de till 90-100km/h.. Vilket man aldrig kan se med bara ögonen? Så de finns ju inga starka bevis direkt, enligt mig borde jag väl kunna få tillbaka de?

187 Inlägg
22 december 2008
1 ögonvittne bara, låter inte som starka bevis det :s   och håller med dig om att du borde få tillbaka det!

Nismo
758 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Fått tag i länsstyrelsen nu iaf, men dom kunde inte göra något än. Skulle ringa upp imorgon igen så skulle dom koppla mig till en handläggare. Hoppas de går bra wink

741 Inlägg
22 december 2008
Grundstrom skrev:
Jag har nekat hela tiden, det gick lite fort på en 50väg. 1 vittne som såg de med ögon uppskattar de till 90-100km/h.. Vilket man aldrig kan se med bara ögonen? Så de finns ju inga starka bevis direkt, enligt mig borde jag väl kunna få tillbaka de?

Var det en vanlig privatperson som ringde till polisen och sa att du kört uppskattningsvis 90-100 på en 50 väg??

Oh fan, kan man göra så yikes

EDIT: fattar nu att dom tog kortet direkt smile Men skickade dom bara ett brev på posten och skrev att du har 4 mån spärrtid pga att en sne gubbe har sagt "ungefär" hur fort du kört? yikes
Senast redigerat av Joo (22 december 2008)

Nismo
758 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Oh fan, kan man göra så yikes

EDIT: fattar nu att dom tog kortet direkt smile Men skickade dom bara ett brev på posten och skrev att du har 4 mån spärrtid pga att en sne gubbe har sagt "ungefär" hur fort du kört? yikes

Ne, lite jobbigt o förklara hela storyn här.. Ja jag tycker jag blev av med de på ett väldigt konstigt sett.
Känns som man kan stå o ringa snuten hela tiden o säga "den körde för fort, jag såg vem som körde" så ska den bli av med körkortet? Det funkar ju inte så,

Sök