2831
Sök

Opel Speedster - Tändningen?

51 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Hej.

Jag har länge varit en enorm fantast av denna lilla bil.
En bil som är rolig att köra, liten och smidig, precis min smak.
Men jag är ingen extrem mekaniker precis.

Speedstern är en renodlad sommarbil det är ganska klart,
Jag tänkte starta upp den häromdagen bara för att hålla igång motorn lite
och låta den puttra och ev ta en tur när det var helt ok förhållanden utomhus, bara runt på gården tex.

Men när jag försökte starta den, så klickade det bara från motorn.. Ett relativt obehagligt ljud.
Som sagt, är ingen mekaniker men drog slutsatsen att det var tändingen som var sur eller liknande.
Började gnugga rent, blåsa lite på alla elektorniska kontakter m.m och var försiktigt med uppsyn av en som har lite vana iaf. Det var emellertid två kablar jag ej lyckades få bort och hade lite brist på tid vid tillfället.

Och det var till det jag misstänkte var själva tändingen,
http://pici.se/pictures/CrebFPwiH.png
(tyvär hittade jag ingen bättre bild just nu)

Ett litet block med "kyl flänsar" på sig om man så kan kalla det.
Säkert en idiotisk fråga men är det någon som har lite mer vana än mig på Opel Speedstern och dess motor. Är detta källan till mitt mystiska klickande tro, och blåsa rent dessa två kablar kan det hjälpa?
Ljudet verkar komma ifrån detta lilla block.

Pillat i gamla volvos m.m men att köra ner handen i en Opel motor är lite som att försöka trä på en gummihandske över huvet! Det blir tight! :(

Uppskattar all hjälp jag kan få, och ev tips :)
God jul på er också!
Senast redigerat av Hvornum (23 december 2008)

385 Inlägg
23 december 2008
Säker på att det inte kan vara batteriet? Har den stått länge så kan det vara bra att ladda det litegrann kanske smile God Jul på dig med!

51 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare