2831
Sök

Opel Speedster - Tändningen?

51 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Hej.

Jag har länge varit en enorm fantast av denna lilla bil.
En bil som är rolig att köra, liten och smidig, precis min smak.
Men jag är ingen extrem mekaniker precis.

Speedstern är en renodlad sommarbil det är ganska klart,
Jag tänkte starta upp den häromdagen bara för att hålla igång motorn lite
och låta den puttra och ev ta en tur när det var helt ok förhållanden utomhus, bara runt på gården tex.

Men när jag försökte starta den, så klickade det bara från motorn.. Ett relativt obehagligt ljud.
Som sagt, är ingen mekaniker men drog slutsatsen att det var tändingen som var sur eller liknande.
Började gnugga rent, blåsa lite på alla elektorniska kontakter m.m och var försiktigt med uppsyn av en som har lite vana iaf. Det var emellertid två kablar jag ej lyckades få bort och hade lite brist på tid vid tillfället.

Och det var till det jag misstänkte var själva tändingen,
http://pici.se/pictures/CrebFPwiH.png
(tyvär hittade jag ingen bättre bild just nu)

Ett litet block med "kyl flänsar" på sig om man så kan kalla det.
Säkert en idiotisk fråga men är det någon som har lite mer vana än mig på Opel Speedstern och dess motor. Är detta källan till mitt mystiska klickande tro, och blåsa rent dessa två kablar kan det hjälpa?
Ljudet verkar komma ifrån detta lilla block.

Pillat i gamla volvos m.m men att köra ner handen i en Opel motor är lite som att försöka trä på en gummihandske över huvet! Det blir tight! :(

Uppskattar all hjälp jag kan få, och ev tips :)
God jul på er också!
Senast redigerat av Hvornum (23 december 2008)

385 Inlägg
23 december 2008
Säker på att det inte kan vara batteriet? Har den stått länge så kan det vara bra att ladda det litegrann kanske smile God Jul på dig med!

51 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Batteriet är det kräm i, bilen var startad bara någon vecka innan och fick sig en liten tur för att kolla bla det och bromsarna. För säkerhets skull mätte jag krämen i batteriet och det såg helt ok ut.

Kanske ska tillägga att det var ett ganska ordentligt klickande hmm

94 Inlägg
23 december 2008
Tja.. det kan inte bara varit att det "klickade" för att batteriet är urladdat då ?
ta fram en multimeter om du har någon och mät på batteriet eller sätt det på laddning om du har en laddare och se om det tar imot laddning bra!

God Jul!

796 Inlägg
23 december 2008
Antingen har du ingen kräm i batteriet eller så är din startmotor kass. Kan även vara klapp, spänningsfall mm.

Det som klickar är förmodligen reläet till statrmotorn.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

385 Inlägg
23 december 2008
Hvornum skrev:
Batteriet är det kräm i, bilen var startad bara någon vecka innan och fick sig en liten tur för att kolla bla det och bromsarna. För säkerhets skull mätte jag krämen i batteriet och det såg helt ok ut.

Okej. Kanske startmotorn då?
Senast redigerat av KG (23 december 2008)

796 Inlägg
23 december 2008
Hvornum skrev:

Var det ett rejält klickande så fungerar nog iaf silonoiden (stavning?) på startmotorn iaf. (En elektromagnet som "putter" in startmotorns kugghjul i startkransen.  Och sedan ska ju startmotorn snurra, men det verkar det inte som den gör? Om den inte gör de är det nog okontakt eller kolen i startmotorn som är slut.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

51 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Hasselstrom skrev:
Hvornum skrev:

Kanske ska tillägga att det var ett ganska ordentligt klickande :/

Var det ett rejält klickande så fungerar nog iaf silonoiden (stavning?) på startmotorn iaf. (En elektromagnet som "putter" in startmotorns kugghjul i startkransen.  Och sedan ska ju startmotorn snurra, men det verkar det inte som den gör? Om den inte gör de är det nog okontakt eller kolen i startmotorn som är slut.

Låter som att det är något för en verkstad isf.
Blir kanske till att kolla batteriet, leta upp startmotorn (manualen sa inte så mycket och allt verkar till att se mycket konstigare ut än i min gamla sletna volvo så jag känner inte igen alla delar så bra) och försöka se om det är något som ser skumt ut.

Golle
448 Inlägg
23 december 2008

James May: In other news.... I've fitted a fan!

51 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
Tack WilYwan, hade helt glömt bort det forumet.
En del bra pointers här dock smile ska ut till bilen imorgon och se om det kan vara något av ovanstående.

Sök