Sportratt!? går det igenom besiktningen?

TireSlayer Tvivlare
2 december 2008 · 2 266 Inlägg

för de första, de rattar som troligen inte ens fanns på biltema 1982 var säkerligen max 10 tum och treekrade klädda med rött skinn, vem har de idag? för de andra, varför bryr du dig om våra ansikten? låt dom bli krossade i en olycka om de är vårt val.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Joo
2 december 2008 · 741 Inlägg

Hur kan man ta bort Airbagen i en bil som är 3e säkraste bilen enligt Folksam? yikes yikes den sjunker nog endel platser om man säger så utan airbag! kan inte fatta hur du kan göra något sånt, för det andra så passar det inte för 5 öre med en sportratt i en 9-3a..


Dragonbreath skrev:
min bil ska ha airbag egentligen.. har både sportratt och "snapp-off" fäste dvs.. snabb fäste.. ingen på besiktningen har någonsin ens kommenterat det.. å alla snackar om att man krossar skallen om man krockar.. man får bara ge fan i att krocka.. tänk bara på alla motorcyklister.. dom dör ju direkt med.. man får köra med förnuft

Du skämtar va? yikes

Vad är det som säger att det är DU som kör in i någon annan och att inte någon kör in i dig?

Senast redigerat av Joo (2 december 2008)

Sokrates Eliminator
2 december 2008 · 1 441 Inlägg

Dragonbreath skrev:
min bil ska ha airbag egentligen.. har både sportratt och "snapp-off" fäste dvs.. snabb fäste.. ingen på besiktningen har någonsin ens kommenterat det.. å alla snackar om att man krossar skallen om man krockar.. man får bara ge fan i att krocka.. tänk bara på alla motorcyklister.. dom dör ju direkt med.. man får köra med förnuft

Snap-on är lika olagligt för det, dessutom så kan ni ju komma och gnälla till försäkringsbolaget om sveda och värk om utifall att ni krockar, skadar er och får men för livet. Knappast att ett försäkringsbolag betalar ut nått där nån klåpare varit och mixtrat med säkerhetsdetaljer i bilen.

Lycka till softheads.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Seth
2 december 2008 · 3 354 Inlägg

finns laglig snap-off. godk av Tûv o sbp
http://images.google.com/imgres?imgurl= … sv%26lr%3D

Senast redigerat av Seth (2 december 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Sokrates Eliminator
2 december 2008 · 1 441 Inlägg

Seth skrev:
finns laglig snap-off. godk av Tûv o sbp
http://images.google.com/imgres?imgurl= … sv%26lr%3D

Det skulle jag gärna vilja se på papper innan jag tror det, finns mycket som påstås på div. hemsidor som inte stämmer. Sedan är det inte SBP som godkänner nått, det är V.V. SBP jobbar på uppdrag av dem och kan inte godkänna.


/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Dragonbreath
2 december 2008 · 326 Inlägg

som sagt.. kör med förnuft å ge fan i att krocka.. men visst. är man mer rädd om hälsan (och drar till sig trafikolyckor) så lira med orginalratt.. men ingen som säger att airbag räddar garanterat ditt liv.. många snappoff rattar är godtjända. står oftast på bruksanvisningen eller kartongen.. Så fega.. rädda ditt fejs ifall du är en olycksfågel.. eller lira snygg ratt med mindre säkerhet.. word!

"Sweet Insane Road Maniac"
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 december 2008 · 5 650 Inlägg

744tic skrev:
Nu vet jag inte vad du har för bil. Men på volvo iaf om du plockar bort airbagen så börjar srs lampan lysa om man inte kopplar in nån form av motstånd så att bilens srs system tror att airbagen sitter där. För om srs systemet lägger av på volvo så försvinner även bältessträckar grejjen och inte så kul att krocka utan den. Systemet kan säker funka lika på andra bilar. Plus om srs/airbag lampan lyser vid besiktning så går den inte igenom.

de där med att den inte går igenom bes om srs lyser är bara skitsnack

står klart och tydligt på bilprovningens hemsida att srs är inget de kollar
har även själv besiktigat bilar med fel i srs systemet de gick igenom utan anmärking
för bilen om srs inte funkar är de ingen brist på bilen som kan orska olyckor bara att de gör jälvigt ont på en själv om man smäller

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Bootleg78c
22 januari 2009 · 25 Inlägg

Satt och googlade, slutade med att jag ramlade in här..
Varför lyssnar ni inte bara på mrcelica, hon har så mycke rätt i allt det hon säger ?

Och så kommer ni med en sån efterbliven sak som att det inte känns att få huvudet spräckt/mosat ?
Så ni tänker betala för eran jävla sportratt ? Köra och smälla och dö? JÄVLAR va briljant idé.. Stor nytta du fick av att köpa den där jävla sportratten ?

*redigerad av admin*
Tänk på vad du skriver, det kan finnas de som tar illa upp. // admin

Senast redigerat av chrizz (22 januari 2009)

Bättre att ha munnen stängd och se dum ut, än att öppna den och bekräfta det..
JockeRX7 KTM 660
22 januari 2009 · 537 Inlägg

Besiktade mazdan flera ggr med sportratt och med lysande airbaglampa. Inga problem där inte.
Tror nog som nån annan skrivit att dom vill att tutan funkar som den ska.
Men om du väljer att ha tutan som knapp så måste du skriva tuta vid/på knappen annars kan dom bli griniga.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 januari 2009 · 8 197 Inlägg

mrcelica skrev:
Det är väll minsta problemet... Att hellre ha en ratt som kanske är lite snyggare (hur många bryr sig) än att överleva eller slippa bli ett vårdkolli vid en kraftig krock är helt otroligt att nån kan välja !
Hur kan man sätta en fånig trend före sitt eget liv ? Att plocka bort sådan viktig säkerhetsutrustning ur en nyare bil är helt jävla obegripligt att någon kan göra frivilligt ! Finns ju hur många bilder som helst på nätet med folk som spräckt skallen och hjärnsubstansen rinner som deg över stålnavet på sportratten.
Själv skulle jag inte ens sätta mig och köra en gammal omodern bil utan SRS !

Dessutom finns det ju sportrattar tex. från MOMO som har kudde !
Och att försöka sälja en bil där folk meckat med SRS systemet är inte lätt, bilhandlarna ratar dem som pesten och det kan man förstå !

Kan ju passa på att nämna att jag enligt läkarna slapp ett liv som grönsak i rullstol tack vare krockkudde !

Ta det inte personligt, ALLA som ens tänker tanken på att ersätta SRS med en sportratt (ofta med stålnav) är lika illa funtade !!!

Lyssna på denna människa.. Är det värt att riskera livet för att det kanske ser bättre ut med en mindre ratt i bilen?? Va?
Lägg ut lite mer pengar isf på att få en godkänd sportratt MED airbag i bilen.
OM jag skulle, mot förmodan och gud förbjude och allt sånt, krocka med nån som har plockat ur airbagen och den dör p.g.a detta, vill då inte jag ligga sömnlös för att nån annan var dum nog att plocka ur den för att det "ser tufft ut och känns bra". Känns för anhöriga att se en kista också...


Tänk med rätt ände folk!

MVH.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
snoddas
22 januari 2009 · 1 142 Inlägg

JohnnyN skrev:

mrcelica skrev:
Kan ju passa på att nämna att jag enligt läkarna slapp ett liv som grönsak i rullstol tack vare krockkudde !

Schysst ordval av läkarna wink
Men hur som helst är det faktist idiotiskt att byta ut en ratt med krockkudde till en sportratt med stålnav bara för trendens skull tongue
Visst, det är sportratt med stålnav i min bil, men det är dock förra ägaren som har lagt dit den.
Så jag tänker varje gång jag sätter mej bakom ratten, "ja-a, det här kan bli min sista tur med den här bilen, och det här huvudet."
För man ska ju också tänka på att det är inte alltid ens eget fel om man krockar! Det finns alltid nybörjare bakom ratten, rattfyllon och gamla pensionärer som lever i vänstertrafikens tid wink
Så jag håller helt klart med mrcelica, byt inte ut ratten... särskilt inte om ni HAR air-bag tongue
Den finns ju där av en anledning...

Men de finns bara ett sätt att slippa krocker.... kör ifrån dom! nej men allvarligt. om du vill sätta i sportratt så gör de. om man kör in i ett träd i 100 tror ja inte en airbag hjälper så mycket. en kompis körde av med sin nyare bmw. var 2st airbags som slog ut och de var dom på sidorna ingen ifram.. och då nos rulla han 4ggr... ja låg framför när de hände... så i en sådan situation spelar de ingen roll var för ratt man har direkt efter som att in den airbagen funka...lite långsökt kanske men ändå...

Grundstrom Nismo
22 januari 2009 · 758 Inlägg

nödvändigt o lyfta en tråd från -06??

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
22 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Nej, ta inte bort ratten och förstör bilen med en sån där liten plåtbit! :S

Opelmadness German cars, quality and beyond
22 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Dragonbreath skrev:
som sagt.. kör med förnuft å ge fan i att krocka.. men visst. är man mer rädd om hälsan (och drar till sig trafikolyckor) så lira med orginalratt.. men ingen som säger att airbag räddar garanterat ditt liv.. många snappoff rattar är godtjända. står oftast på bruksanvisningen eller kartongen.. Så fega.. rädda ditt fejs ifall du är en olycksfågel.. eller lira snygg ratt med mindre säkerhet.. word!

Ge fan i att krocka??? yikes
Sånt kan du inte undvika om du helt plötsligt får nån rätt emot dig i ditt körfält. Kom inte och säg att du hinner väja, för om det går 90-100 för det hinner du aldrig. Tänk på vad du säger. Låter bara idiotiskt att säga sånt..
"ge fan i att krocka"... Ojoj...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Etingelholm
22 januari 2009 · 979 Inlägg

Men det finns ju faktsikt snygga rattar i dagens läge med airbag? Tycker jag iaf.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 januari 2009 · 8 197 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
Men det finns ju faktsikt snygga rattar i dagens läge med airbag? Tycker jag iaf.

Amen! Men dom är förbenat dyra.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
ajka
22 januari 2009 · 194 Inlägg

Det naturliga urvalet, de dumma dör oftast först.

Finns många vägar att nå dit på

good_year
22 januari 2009 · 755 Inlägg

plockade bort det i min brors bmw gick skit fint genom besiktningen!! satte en tejp för lampan sa inget

Niotusen
22 januari 2009 · 272 Inlägg

Fan vad gott det skulle vara med en smörgås och ett kallt glas mjölk.

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
kolvas
22 januari 2009 · 4 001 Inlägg

som vissa resonerar så verkar det som om bilar utan airbag är en dödsfälla.

Jag vill upplysa er om att det finns bilar som säljs UTAN airbag,  ALLA äldre bilar har inte airbag.

en airbag är ett komplement till krocksäkerheten i bilen och tar man bort den så har man försämrat krockskyddet men man tvärdör inte.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang