Reservhjul på tub/flaska/burk skall förbjudas!!?..

Gulmun * Klåpare
27 december 2008 · 1 718 Inlägg

Man kan köpa nitrogen, eller kvävgas som det heter på svenska, billigare direkt från gashandlare. Själv fyller jag däcken med vanlig luft och får således 78% kväve i däcken helt gratis. smile

Däck på burk is the shit. Ett av mina gamla vinterdäck tätade inte riktigt mot den rostiga plåtfälgen, men tack vare burken så höll det säsongen ut.
Otäckt att det är explosivt vid svetsarbete dock. Kanske lika bra att förbjuda bensin, ifall någon kanske får för sig att svetsa på en bensintank som inte är riktigt tom... roll

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Xuri One Man Clan
27 december 2008 · 4 287 Inlägg

Gulmun skrev:
Man kan köpa nitrogen, eller kvävgas som det heter på svenska, billigare direkt från gashandlare. Själv fyller jag däcken med vanlig luft och får således 78% kväve i däcken helt gratis. smile

Däck på burk is the shit. Ett av mina gamla vinterdäck tätade inte riktigt mot den rostiga plåtfälgen, men tack vare burken så höll det säsongen ut.
Otäckt att det är explosivt vid svetsarbete dock. Kanske lika bra att förbjuda bensin, ifall någon kanske får för sig att svetsa på en bensintank som inte är riktigt tom... roll

Finns betydligt bättre sätt än däckpåburk för att laga en pysläcka...

Kan ju varit så också att den rostiga fälgen var i så dåligt skick att den skulle bytts ut istället för tattarlagats

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
skalmanen
27 december 2008 · 354 Inlägg

Xuri skrev:

Gulmun skrev:
Man kan köpa nitrogen, eller kvävgas som det heter på svenska, billigare direkt från gashandlare. Själv fyller jag däcken med vanlig luft och får således 78% kväve i däcken helt gratis. smile

Däck på burk is the shit. Ett av mina gamla vinterdäck tätade inte riktigt mot den rostiga plåtfälgen, men tack vare burken så höll det säsongen ut.
Otäckt att det är explosivt vid svetsarbete dock. Kanske lika bra att förbjuda bensin, ifall någon kanske får för sig att svetsa på en bensintank som inte är riktigt tom... roll

Finns betydligt bättre sätt än däckpåburk för att laga en pysläcka...

Kan ju varit så också att den rostiga fälgen var i så dåligt skick att den skulle bytts ut istället för tattarlagats

Aaa,, undrar hur många som vågar svetsa direkt på en fälg hädanefter utan att krängt gummit innan, med tanke på denna händelsen..

Niklas1987 NO
27 december 2008 · 2 182 Inlägg

Håller med Alseryd, förbjud skiten.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Masterworks
27 december 2008 ·

Gulmun skrev:
Man kan köpa nitrogen, eller kvävgas som det heter på svenska, billigare direkt från gashandlare. Själv fyller jag däcken med vanlig luft och får således 78% kväve i däcken helt gratis. smile

Däck på burk is the shit. Ett av mina gamla vinterdäck tätade inte riktigt mot den rostiga plåtfälgen, men tack vare burken så höll det säsongen ut.
Otäckt att det är explosivt vid svetsarbete dock. Kanske lika bra att förbjuda bensin, ifall någon kanske får för sig att svetsa på en bensintank som inte är riktigt tom... roll

Smart, tänk om alla köpte själva, hmm... hur får man i det i däcket sen då?

Och att svetsa på bensintanken var väll kanske inte en så genomtänkt liknelse
då den är till för att innehålla brandfarlig vätska, vilket inte ett däck är.

FLindgren
27 december 2008 · 5 089 Inlägg

Gulmun skrev:
Man kan köpa nitrogen, eller kvävgas som det heter på svenska, billigare direkt från gashandlare. Själv fyller jag däcken med vanlig luft och får således 78% kväve i däcken helt gratis. smile

Däck på burk is the shit. Ett av mina gamla vinterdäck tätade inte riktigt mot den rostiga plåtfälgen, men tack vare burken så höll det säsongen ut.
Otäckt att det är explosivt vid svetsarbete dock. Kanske lika bra att förbjuda bensin, ifall någon kanske får för sig att svetsa på en bensintank som inte är riktigt tom... roll

punkteringssprajjen är till för att tilfälligt kunna ta sig till däckverkstaden för att sedan laga det. så normalt sätt så ska det aldrig vara punkasprejj i ett däck. i en bensintank är det alltid bensin..
Och säger ägaren ingeting när han börjar svetsa, så tänker ju inte han på det? eftersom att det aldrig ska vara sånt i.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
skalmanen
27 december 2008 · 354 Inlägg

alseryd skrev:
Tycker det är helt rätt att förbjuda det!
Det var en riktigt god vän till oss som dog i den olyckan.
Fruktansvärt.
Mvh Eva.

Jag beklagar sad

Mvh Martin

Mellqvisten
27 december 2008 · 279 Inlägg

vrf ska allt förbjudas hit o dit..olyckligt att ngn dog..men som sagt...måste ju va enkelt för dom som svetsar fälgar att TA AV däcket först...oavsett om d e sån klet i däcket eller inte...?ja e inte hajj på varken svetsa eller kränga däck men ja har iaf förnuft o skulle troligen ta hjälp av ngn o kränga av däcket först..

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken
Subaru Impreza WRX "Hawkeye" (2006)
Texi Fundersam
27 december 2008 · 126 Inlägg

hade en föreläsare i skolan.han hade precis köpt sin mc o körde iväg på en långrunda med en kompis, fick punka, köpte en sån spray och fixa de. MEN han läste inte noga på bruksanvisningen så på vägen hem körde han av vägen och nu sitter han i rullstol... hmm

Girls don´t like boys, girls like cars and money!
Mellqvisten
27 december 2008 · 279 Inlägg

Körde han av vägen på grund av att han inte läste noga eller pga att han hade fyllt en sån flaska i däcket ?ja känner många som kört av vägen utan att dom fyllt i däckena me sån flaska..nu handla d ju om att man kanske ska va smart o ta av däcket innan man svetsar på en fälg..

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken
Subaru Impreza WRX "Hawkeye" (2006)
Gulmun * Klåpare
27 december 2008 · 1 718 Inlägg

Xuri skrev:
Finns betydligt bättre sätt än däckpåburk för att laga en pysläcka...

Kan ju varit så också att den rostiga fälgen var i så dåligt skick att den skulle bytts ut istället för tattarlagats

Håller inte alls med. Det var en bra och billig lösning efterssom dåliga däck på dåliga fälgar kaseras vid säsongens slut.

Masterworks skrev:
Smart, tänk om alla köpte själva, hmm... hur får man i det i däcket sen då?

Och att svetsa på bensintanken var väll kanske inte en så genomtänkt liknelse
då den är till för att innehålla brandfarlig vätska, vilket inte ett däck är.

En reducerventil och en slang. Flaskans tryck ligger runt 200 bar, så det är bara att ställa ventilen på önskat tryck, vi säger 2,7 bar, och fylla så många däck man vill tills flaskan är nere på 2,7 och inte orkar med att fylla längre.

FLindgren skrev:
punkteringssprajjen är till för att tilfälligt kunna ta sig till däckverkstaden för att sedan laga det. så normalt sätt så ska det aldrig vara punkasprejj i ett däck. i en bensintank är det alltid bensin..
Och säger ägaren ingeting när han börjar svetsa, så tänker ju inte han på det? eftersom att det aldrig ska vara sånt i.

Jaså ni gillade inte liknelsen? tongue Har man såna problem med ett hjul att inte tar sig hem eller till verkstaden med hjälp av däck på burk så är däcket helt söndertrasat eller fälgen helt kass. I båda fallen hade i alla fall jag krängt av däcket innan svetsarbetet (precis som en tank demonteras & töms innan svetsarbetet).
Liknelsen var egentligen inte hurvida ett hjul liknar en bränsletank, utan hur farligt det kan vara att ta genvägar.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Masterworks
27 december 2008 ·

Gulmun skrev:

Masterworks skrev:
Smart, tänk om alla köpte själva, hmm... hur får man i det i däcket sen då?

Och att svetsa på bensintanken var väll kanske inte en så genomtänkt liknelse
då den är till för att innehålla brandfarlig vätska, vilket inte ett däck är.

En reducerventil och en slang. Flaskans tryck ligger runt 200 bar, så det är bara att ställa ventilen på önskat tryck, vi säger 2,7 bar, och fylla så många däck man vill tills flaskan är nere på 2,7 och inte orkar med att fylla längre.

Och hur suger du ut luften innan du börjar fylla då?

Tillbaka till topic!  Att förbjuda punkavätska på burk handlar inte om
att man inte ska kunna ha nått medel för en tillfällig tätning när man
fått punka på ett hjul utan att vätskan i sig är explosiv/brandfarlig!

För att göra det säkert och undvika att utsätta människor för fara så
skulle det vara bra att förbjuda dessa produkter tills det finns ett
alternativ som inte är farligt.

Senast redigerat av Masterworks (27 december 2008)

Martin 9-3 Fisketokig
27 december 2008 · 2 997 Inlägg

Skulle nog aldrig använda någon spraytätning, fick med en sats med bilen.

Hur pass bra kan man lita på att det fungerar efter x antal sen då? Bilen är nu över 3år gammal och satsen till bilen är nog några månader äldre än så.

Känns inte som en bra lösning.

Nu kör jag bara mindre sträckor runt i kommunen så det blir aldrig värre än att jag kan ringa en kompis eller föräldrar som lastar med ett reservhjul och är på plats lagom till jag hissat bilen och fått av det punkterade däcket.

Har hänt en gång akut punktering på en lördag, farsan fick hämta däckkillen ute i dennes sommarstuga och köra in han till stan där jag samtidigt kom med däcket.
En erfaren däckkrängare kan jobba effektivt trots redig fylla så det var snabbt fixat. smile
Killen fick skjuts tillbaka och däcket var tillbaka, monterat och klart inom en timme.
Inga reservdäck och onödiga däckskiften och däcket lagat direkt.

Inge fjollande med sprayer här int´

Förbjud skiten. Däckkrängare ska leva de också smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
zkumboll
28 december 2008 · 53 Inlägg

Masterworks skrev:
För att göra det säkert och undvika att utsätta människor för fara så
skulle det vara bra att förbjuda dessa produkter tills det finns ett
alternativ som inte är farligt.

Det finns ofarliga alternativ: www.slime.se .

Angående hela diskussionen med att förbjuda produkten; problemet är ju att killen som dog i olyckan inte följde Vianors anvisningar som klart och tydligt säger att vid alla svetsarbeten på fälgar SÅ SKA DÄCKET AV! Förstår naturligtvis att det är känslosamt för dom kände killen på Trolldäck, men faktum kvarstår att olyckan aldrig hade hänt om han:

1, läst anvisningen på burken (Nu vet jag inte om det står på just OK/Q8'as punkaspray (vilken var den som hade använts), men på dom flesta jag har sett så står det att man inte ska svetsa på ett hjul ÖHT om punkasprayen har använts) - Better safe then sorry...
2, Inte hastat med jobbet - utan monterat av däcket från fälgen.

Slutligen; det pekar INTE på att punkaspray kommer att förbjudas, utredningarna har visat att det inte är produkten i sig som det har varit något fel på, utan att handhavandefel har begåtts i dom fall där däck/fälg har exploderat pga kombination av svets och punkaspray. Jämför med att förbjuda bensin pga bensintankar som exploderat vid svetsarbeten...

/z.

TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

zkumboll skrev:
Massa text

WORD. smile

Det där kan jag bara instämma i tillfullo!

Senast redigerat av TurbOla (28 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Frippe1
28 december 2008 · 116 Inlägg

sånn skit ska inte finnas, har man inte råd med ett reservhjul så kan de vara!

Frippe
Volvo 855R (1997)
Masterworks
28 december 2008 ·

zkumboll skrev:

Masterworks skrev:
För att göra det säkert och undvika att utsätta människor för fara så
skulle det vara bra att förbjuda dessa produkter tills det finns ett
alternativ som inte är farligt.

Det finns ofarliga alternativ: www.slime.se .

Angående hela diskussionen med att förbjuda produkten; problemet är ju att killen som dog i olyckan inte följde Vianors anvisningar som klart och tydligt säger att vid alla svetsarbeten på fälgar SÅ SKA DÄCKET AV! Förstår naturligtvis att det är känslosamt för dom kände killen på Trolldäck, men faktum kvarstår att olyckan aldrig hade hänt om han:

1, läst anvisningen på burken (Nu vet jag inte om det står på just OK/Q8'as punkaspray (vilken var den som hade använts), men på dom flesta jag har sett så står det att man inte ska svetsa på ett hjul ÖHT om punkasprayen har använts) - Better safe then sorry...
2, Inte hastat med jobbet - utan monterat av däcket från fälgen.

Slutligen; det pekar INTE på att punkaspray kommer att förbjudas, utredningarna har visat att det inte är produkten i sig som det har varit något fel på, utan att handhavandefel har begåtts i dom fall där däck/fälg har exploderat pga kombination av svets och punkaspray. Jämför med att förbjuda bensin pga bensintankar som exploderat vid svetsarbeten...

/z.

Visst finns alternativ, problemet e oftast att det
blir dyrare för att du behöver en kompressor oxå!

Sluta jämför med bensintanken då den är till för bensin, däcket är till för luft!

Skulle vara "kul" o se vad som hände om någon tippade i
brandfarligt medel i en kompressortank och sedan lämnade in den
för att den läcker och dom svetsar den?

Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

zkumboll
28 december 2008 · 53 Inlägg

Masterworks skrev:
Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Och sålänge det är tillåtet för vemsomhelst att hantera en dator, kommer det finnas dryga och sega diskussioner på Internet wink. Det finns ett *väldigt* enkelt sätt att plocka bort faran: MONTERA AV DÄCKET INNAN SVETSNING PÅBÖRJAS.

EDIT; Lite förtydligande - ja, jag håller självklart med dig om att *farliga* produkter bör förbjudas, men problemet här är att rätt använd är produkten ifråga inte alls farlig. Däremot blir den som så många andra saker väldigt farlig vid handhavandefel.

Sen är det ju lite surt att du slår bort den "sega" lagningsgélen som behöver en minikompressor med argumentet "för dyrt". Den är fortfarande billig jämfört med ett reservhjul/bärgare, och lagar faktiskt betydligt bättre än latexvarianterna på sprayburk. Egenskaperna "bra" och "billig" är inte helt lätta att smälta samman wink

Senast redigerat av zkumboll (28 december 2008)

Slammis IT-Tekniker
28 december 2008 · 161 Inlägg

Hela denna duiskussionen är egentligen lite sandlåda...

Ett enkelt sätt att vara säker mot däckexplosioner ihop med svetsarbeten är ju att helt enkelt demontera däcket först !!!

För några år sedan vill jag minnas att en lantbrukare skulle svetsa en traktorfälg, han tömde däcket/slangen på luft och pressade däcket på den sidan han skulle svätsa men likaförbannat exploderade det...  minns inte om han klarade sig eller dog men problemet kvarstår, däcket satt kvar på fälgen...

så låt punkasprejen vara kvar och se till att folk demonterar däcken vid svetsarbeten istället !!!

Kan bara tillägga att jag jobbat 10 år i däckbranschen på en liten lokal firma så jag vet vad jag pratar om i detta ämne...

*klart slut*

Senast redigerat av Slammis (28 december 2008)

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Masterworks
28 december 2008 ·

zkumboll skrev:

Masterworks skrev:
Vad jag vill ha sagt är att det alltid, så länge det är tillåtet
för vem som helst att hantera däck, kommer ske olycker
och kan man få bort en fara med enkla medel så borde det
väll vara nått positivt?

Och sålänge det är tillåtet för vemsomhelst att hantera en dator, kommer det finnas dryga och sega diskussioner på Internet wink. Det finns ett *väldigt* enkelt sätt att plocka bort faran: MONTERA AV DÄCKET INNAN SVETSNING PÅBÖRJAS.

EDIT; Lite förtydligande - ja, jag håller självklart med dig om att *farliga* produkter bör förbjudas, men problemet här är att rätt använd är produkten ifråga inte alls farlig. Däremot blir den som så många andra saker väldigt farlig vid handhavandefel.

Sen är det ju lite surt att du slår bort den "sega" lagningsgélen som behöver en minikompressor med argumentet "för dyrt". Den är fortfarande billig jämfört med ett reservhjul/bärgare, och lagar faktiskt betydligt bättre än latexvarianterna på sprayburk. Egenskaperna "bra" och "billig" är inte helt lätta att smälta samman wink

Hehehe... Sant som du säger!

Problemet är ju att när den billigare produkten står på hyllan så väljer majoriteten den
på grund av att den fungerar och är "ofarlig" rätt använd men det kommer
alltid att finnas folk som inte läser på och har rätt kunskap!

Jag har väll knappast slagit bort lagningsmassan med kompressor? Jag säljer sådana! hehehe...  wink

Om vi ska dra ett exempel: Låt os säga att Nisse har köpt en bil där det finns
punka spray i ett däck som han inte vet om, han åker till sin lokala gummigubbe
och ska skifta däck, men en mutter har rostat fast!

Vad händer på gummiverkstaden då? Jo vissa tar fram svetsen för att värma loss
dessa fastrostade muttrar och utsätter sig för livsfara!

Hur löser man ett sådant problem då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang