System Kamera Tips (Mellan Dags Rean)

WallinJR Det SKA gå!
28 december 2008 · 434 Inlägg

hehe här finns nog all info om D80 rammlat in iaf skulle ja tippa på

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
mr_rockster Fotograf
29 december 2008 · 49 Inlägg

Om du lär dig använda kameran rätt så ser du ingen skillnad på bilderna från en Nikon och Canon på en normal skärm eller utskrift.

Titta inte BARA på kamerorna som du är intresserad av just idag, chansen / risken finns att du tycker det är sjukt kul och sedan vill uppdatera, vilket system tycker du då verkar bäst att "växa i"?. I dagsläget så skulle jag vilja säga att nikon leder på proffssidan, för några år sedan (innan D3 kom) så var det tvärtom, det svänger hela tiden. Nikon har faktist också bättre optik än canon (enl. många tester och framförallt enligt mig själv som testat båda MYCKET).

Jag körde själv Canon tidigare men har bytt till Nikon och i dagsläget så känns det som jag aldrig kommer att byta tillbaka, men vem vet? Jag tycker Nikons menyer, knappar och allt sådant är betydligt smidigare att använda.

D80 är en grym kamera till vettiga pengar!

HiFiMick
29 december 2008 · 124 Inlägg

Urkas skrev:
Nikon tycker iaf jag om. Och om du nu vill fota hdr-bilder så underlättar det rejält om kameran stöder lite autbracketing. Alltså att kameran sköter dom olika exponeringarna själv och du behöver bara trycka på knappen. Och ska det då vara Nikon så måste du nog börja med en D80.
Men om det ändå inte är helt viktigt med just den funktionen så funkar nog en D60 fint också. Även fast iofs, dom kostar ungefär lika mycket, har samma sensor, men D80n har betydligt fler fina funktioner. Så D80 är nog ändå mitt råd.

Vad behöver jag för inställningar och hur går jag till väga för att ta HDR bilder med en D80 kamera.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
Urkas Kräsen grafiker
29 december 2008 · 1 775 Inlägg

HiFiMick skrev:
Vad behöver jag för inställningar och hur går jag till väga för att ta HDR bilder med en D80 kamera.

Ska finnas en knapp på vänster sida av objektivet som det står BKT på. Håll in den och vrid tummratten ett snäpp till höger. Då bör det stå "3F" på topdisplayen. Om du fortsätter att hålla in knappen så kan du även vrida ratten på framsidan för att välja hur många EV det ska vara mellan varje bild.
Om du sedan också vill underlätta bracketing på fri hand kan du du hålla in den övre av dom två knapparna till höger sida om topdisplayen och vrida tumknappen ett steg till höger. Då räcker det med att du håller in skjutknappen för att få alla tre bilderna. Dock kan det vara smart att stänga av autofokusen när du kör så, så kommer det gå mycket snabbare att ta bilderna. Så fokusera innan, stänga av autofokusen och sedan fotar du.

Whine whine!
WallinJR Det SKA gå!
29 december 2008 · 434 Inlägg

Du verkar vara hemma på den dära planen Urkas ... så va beredd att få mycket frågor ifrån mig angående HDR när ja fått hem min ! hehe big_smile

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
Rickard-v
29 december 2008 · 2 665 Inlägg

Pansar

Ja det är bra första kameror! Kolla på båda fabrikatet och känn lite på den, De är mkt små för att vara system kameror så jag hoppas du har små händer, annars tycker du nog de är för små.
Många väljer kamera efter vad polaren har så man kan låna objektiv, om du har en polare med systemkamera.
Canon eller nikon är ju de största i branchen så du får en bra kamera oavsett vilken du väljer.
Sen när du börjar bli varm i kläderna växer din egen åsikt fram och du kanske vill byta upp dig eller byta märke.

Jag har en D80 som är större och vertikalgrepp för mina stora händer känns det skönt, den blir tyngre med vertikalgrepp men det balanseras bra med ett tyngre objektiv. Annars blir den så framtung.

D40/60 har nästan lika bra bildkvalitet det är mest finesser o inställningar som skiljer mot D80.

Tänk på att D40 har 6Mp och D40X 10Mp och D60 som är den nyaste modellen har 10Mp.

Senast redigerat av Rickard-v (29 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
PansaR
29 december 2008 · 16 Inlägg

Det vart ingen av dom de vart en Sony A300 18-70

WallinJR Det SKA gå!
29 december 2008 · 434 Inlägg

okej, nöjd med köpet smile ?

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
PansaR
29 december 2008 · 16 Inlägg

Jo då hel nöjd än så länge

WallinJR Det SKA gå!
29 december 2008 · 434 Inlägg

härligt, slänga gärna upp nån bild du haffat smile

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
PansaR
29 december 2008 · 16 Inlägg

Jag har int gjort nå inställningar eller nå på den än, pilla lite med iso på denna bild, men ja vet int, det är en person som ska lära mig lite mer om saker och ting så de kommer bättre bilder hoppas ja big_smile

test bild
https://www1.garaget.org/archive/26/25589/107009/107009-1176824.jpg

Senast redigerat av PansaR (29 december 2008)

WallinJR Det SKA gå!
29 december 2008 · 434 Inlägg

Såg bra ut smile !

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
Rickard-v
29 december 2008 · 2 665 Inlägg

Här finns mycket att läsa som nybörjare

www.fotosidan.se  >>  Artiklar >>  Fotoskolan



Här finns lite bilder jag tagit med min gamla Nikon D50.

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=44592

Senast redigerat av Rickard-v (29 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
PansaR
29 december 2008 · 16 Inlägg

tack här ska det sugas info om fotografering.

Kom gärna med lite info om vad som kunnat förbättrats på bilden

Wallin850 hur går det med dit köp?

Senast redigerat av PansaR (29 december 2008)

leksak Kanon..
30 december 2008 · 1 473 Inlägg

Ja nu har jag också tagit mina första små bilder me min nya.
Blir väl te o sitta o läsa på fotosidan hela natten big_smile

PansaR
30 december 2008 · 16 Inlägg

vad vart för dig då? nå bilder du vill lägga upp?

leksak Kanon..
30 december 2008 · 1 473 Inlägg

PansaR skrev:
vad vart för dig då? nå bilder du vill lägga upp?

Jag överdrev o köpte en 450D big_smile
Bara tagit upp den ur kartongen o knäppt några bilder på hunden än sålänge men kan väl försöka slänga upp en strax.

leksak Kanon..
30 december 2008 · 1 473 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=530832
Inte mkt att hänga i granen direkt

Senast redigerat av leksak (30 december 2008)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
30 december 2008 · 999 Inlägg

Canon 1000D känns väl som ett tänkbart & prisvärt alternativ jämförd med D40 & D60?

leksak Kanon..
30 december 2008 · 1 473 Inlägg

weeeman skrev:
Canon 1000D känns väl som ett tänkbart & prisvärt alternativ jämförd med D40 & D60?

1000D tänkte jag köpa först, inga superskillnader mot 450D vad jag hittat direkt.
Jag hade nog tipsat andra om den medans jag själv sällan lever som jag lär tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang