4819
Sök

Nöjer sig nya slutsteget och baslådan med bara "Speaker Output" från originalstereon?

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Det står http://www.service.pioneer-eur.com/pees … -5300T.pdf att slutsteget har en speaker input som kan kopplas in. Betyder det att man inte behöver något annat från stereon? Kan man koppla ur dessa kablar från ORIGINALbasarna och stoppa in dem i det nya slutsteget? Har hört om någon "remote" också - måste man koppla in den i stereon?

Första ljudbygget som sagt... så jag försöker undvika komplicerade installationer och ev. ur monteringar! smile
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

452 Inlägg
29 december 2008
#2
remote behövs för att "starta" steget.
Givetvis + och - behöver anslutas till batteriet också.
Signalen tar du ifrån bakhögtalarna i hatthyllan och kopplar på speaker input i steget.

mvh marcus
Senast redigerat av Team_Bilradiohuset (29 december 2008)

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
Team_Bilradiohuset skrev:
remote behövs för att "starta" steget.
Givetvis + och - behöver anslutas till batteriet också.
Signalen tar du ifrån bakhögtalarna i hatthyllan och kopplar på speaker input i steget.

mvh marcus

Vad skönt det var att få veta det där!! Tack! big_smile
Så bara för att få det 100% klart för mig:
Jag behöver INTE köpa till en hög till lågnivå adapter? Behöver inte använda dem där RCA ingångarna på steget? (kan inte så mycket om sånt än)
Jag drar bara ur kablarna från ORIGINALbasarna och sätter in dem i det nya steget, som ska driva den NYA baslådan ENDAST. Så jag behöver INTE dra något från original stereon till det nya slutsteget alls? Eller bara remoten kanske (men sitter inte den redan någonstans där bak?)?
Det blir inte något fel om man gör så då? Varför komplicerar folk till det med adapter? Är det för att inte alla slutsteg har speaker input??

Tack igen...
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#4
En annan fråga: ger inte "speaker output" också ström till originalbasarna i bilen? Vill ju inte koppla in den kabeln i slutsteget så att den får en massa ström..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#5
Traz skrev:
En annan fråga: ger inte "speaker output" också ström till originalbasarna i bilen? Vill ju inte koppla in den kabeln i slutsteget så att den får en massa ström..

Speaker output frå steget använder du ju till den nya basen.

Dessutom så behöver du inte ngn remote till detta steg enligt manualen.
Steget har en krets som känner av om det komme rin signal via speaker input (eller vad den nu kallades) och slår på resp av steget då den känner av resp inte känner av signalen.
Står med i manualen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#6
Lonefox skrev:
Traz skrev:
En annan fråga: ger inte "speaker output" också ström till originalbasarna i bilen? Vill ju inte koppla in den kabeln i slutsteget så att den får en massa ström..

Speaker output frå steget använder du ju till den nya basen.

Dessutom så behöver du inte ngn remote till detta steg enligt manualen.
Steget har en krets som känner av om det komme rin signal via speaker input (eller vad den nu kallades) och slår på resp av steget då den känner av resp inte känner av signalen.
Står med i manualen wink

Så otroligt bra! Så vad är det som ska kopplas till steget då igentligen och baslådan? Om man delar upp det punkt för punkt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#7
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:
En annan fråga: ger inte "speaker output" också ström till originalbasarna i bilen? Vill ju inte koppla in den kabeln i slutsteget så att den får en massa ström..

Speaker output frå steget använder du ju till den nya basen.

Dessutom så behöver du inte ngn remote till detta steg enligt manualen.
Steget har en krets som känner av om det komme rin signal via speaker input (eller vad den nu kallades) och slår på resp av steget då den känner av resp inte känner av signalen.
Står med i manualen wink

Så otroligt bra! Så vad är det som ska kopplas till steget då igentligen och baslådan? Om man delar upp det punkt för punkt?

Team_Bilradiohuset skrev:
Givetvis + och - behöver anslutas till batteriet också.
Signalen tar du ifrån bakhögtalarna i hatthyllan och kopplar på speaker input i steget.

mvh marcus

Alltså...
Pluskabel (med säkring så nära batteriet som möjligt) till steget.
Jordkabel mellan steg och chassie.

Höger resp. vänster signal från bakre högtalare in på speaker input i steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#8
Tack!!

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#9
Lonefox skrev:
Traz skrev:
En annan fråga: ger inte "speaker output" också ström till originalbasarna i bilen? Vill ju inte koppla in den kabeln i slutsteget så att den får en massa ström..

Speaker output frå steget använder du ju till den nya basen.

Dessutom så behöver du inte ngn remote till detta steg enligt manualen.
Steget har en krets som känner av om det komme rin signal via speaker input (eller vad den nu kallades) och slår på resp av steget då den känner av resp inte känner av signalen.
Står med i manualen wink

Vart hittade du att den inte behöver någon remote i manualen? Vill vara 100% säker så att inte grejerna går sönder..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#10
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:
En annan fråga: ger inte "speaker output" också ström till originalbasarna i bilen? Vill ju inte koppla in den kabeln i slutsteget så att den får en massa ström..

Speaker output frå steget använder du ju till den nya basen.

Dessutom så behöver du inte ngn remote till detta steg enligt manualen.
Steget har en krets som känner av om det komme rin signal via speaker input (eller vad den nu kallades) och slår på resp av steget då den känner av resp inte känner av signalen.
Står med i manualen wink

Vart hittade du att den inte behöver någon remote i manualen? Vill vara 100% säker så att inte grejerna går sönder..

Blandar nog ihop det med ett annat steg.
Nåväl. Det är inte hela världen.
Du tar bara en separat tunn kabel och kopplar in den på remote på steget och tex. vid säkringsdosan på ngn av säkringarna som har spänning med nyckeln på radioläge.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#11
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Speaker output frå steget använder du ju till den nya basen.

Dessutom så behöver du inte ngn remote till detta steg enligt manualen.
Steget har en krets som känner av om det komme rin signal via speaker input (eller vad den nu kallades) och slår på resp av steget då den känner av resp inte känner av signalen.
Står med i manualen wink

Vart hittade du att den inte behöver någon remote i manualen? Vill vara 100% säker så att inte grejerna går sönder..

Blandar nog ihop det med ett annat steg.
Nåväl. Det är inte hela världen.
Du tar bara en separat tunn kabel och kopplar in den på remote på steget och tex. vid säkringsdosan på ngn av säkringarna som har spänning med nyckeln på radioläge.

Finns det en bra gratis guide på hur man gör det? Har ingen aning om var det du pratar om sitter och hur det ska dras...
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

399 Inlägg
29 december 2008
#12
Asså steg med högnivå ingång har väl i princip alltid autostart? På den ingången iaf...


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#13
Maildaemon skrev:
Asså steg med högnivå ingång har väl i princip alltid autostart? På den ingången iaf...

Vet ärligt talat inte......använder inte högnivå annat ät från utgången på stegen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

399 Inlägg
29 december 2008
#14
Det är autostart på mina snuskbilliga Mutantsteg iaf... Kan ju tycka Pioneer också har det isf..

Men ja, nyttjar inte det själv heller så dunno


576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#15
Vart kollar man om den har autostart?

399 Inlägg
29 december 2008
#16
Har försökt hitta det, men det står ingenstans är jag rädd


576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#17
Hmm... Är det inte så att i regel så brukar slutsteg med högnivå ingångar vara automatiska?

21 761 Inlägg
29 december 2008
#18
Vad jag har sett så brukar det vara så, men det står som sagt inte någonstans i manualen att det skulle vara på det viset.

399 Inlägg
29 december 2008
#19
Traz skrev:
Hmm... Är det inte så att i regel så brukar slutsteg med högnivå ingångar vara automatiska?

Minns att jag sa det för inte så längesedan roll


576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#20
Jaha.. vad ska man då göra? Vet ju inte om en S60 har remote på sin originalstereo heller.
Men ifall man kopplar utan en remote, vad händer då?


Sök