4816
Sök

seriekoppla basarna?? gör jag rätt?

1 062 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
tjena

har sökt men icke funnit det jag e ute efter

jag har köpt mig 2 st RF punch P2
http://www.brl.se/

till dem så ska jag använda mitt spectron steg ett sp-a1500d
http://www.klelektronik.se/default.asp? … t=&pg=  (inte köpt där ifrån men det e ett sånt jag har)


snackade med en ida och han sa att jag var tvungen att seriekoppla basarna pga dem dubbla talspolarna

det e ju 2st plus och 2st minus på varje bas

och då skulle jag koppla en plus och en minus till varje bas som vanligt sen skulle jag dra en kabel från den överblivna plussen (bas 1) till den andra basens övereblivna minus (bas 2)

e det rätt kopplat då??

mvh

Team Björkeryd

Avstängd
1 714 Inlägg
29 december 2008
#2
det där är ju monosteg? går väl att koppla såhär men du får ju halva effekten i 2 ohm, 200wrms

http://mobile.jlaudio.com/graphics/Supp … ries_2.gif

de var väl 2x2 ohm P2 du hade?
Senast redigerat av Emilius (29 december 2008)


1 062 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
japp

Team Björkeryd

Egen företagare
864 Inlägg
29 december 2008
#4
koppla alla + på + och alla - på - så blir det rätt

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Avstängd
1 714 Inlägg
29 december 2008
#5
snurbo_diesel skrev:
koppla alla + på + och alla - på - så blir det rätt

4 pluskablar från plusutgången på steget, respektive minus, de kan ju inte vara rätt?

basen är väl 2x2 ohm


1 062 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#6
vill köra det på 2 ohm tror inte det blir det om jag kopplar det så?

Team Björkeryd

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#7
Men varför vill du koppla i två ohm på det steget?
Du kommer inte få ut ngn glädje av de basarna med bara 400W fördelat på två sådana basar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 062 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#8
med tanke på att basarna e på 2x2 ohm så e det väl rätt att jag ska köra steget på 2ohm??

lr har jag fel ?

Team Björkeryd

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
#9
el 1bas ...för o få ut mer kräm?
o köpa ett steg till:D


2 665 Inlägg
29 december 2008
#10
Kopplar du som snurbo disel säger belastar du steget med 0,5ohm och det kommer troligen att gå sönder eller låta illa.

Jag skulle ha gjort som skissen visar, som emilius länkade till.

Då belastas steget med 2ohm och det håller o drar mindre ström o har mer kontroll på basarna, det försämras när impedansen sjunker.

När man tittar på att effekten bara ökar från 350 till 400watt från 4 till 2ohm då förstår man att det inte är ett strömstarkt steg som har så mycket att ge i 1ohm. (inte ens i 2ohm, det borde ge 700w då) Det är ett billigt steg och då blir det inte bättre.
För ett strömstarkt steg ska ge det dubbla i 2ohm innan men ens funderar på att belasta det med 1 eller 0,5ohm. Kolla på rockfords monosteg, där kan man belasta med lägre impedans o få ut mer effekt.

Om din budget är starkt begränsad hade jag nog köpt 1bas och ett bättre steg, än 2 bra basar och ett dåligt steg.
Eller ska du uppgradera senare??
Senast redigerat av Rickard-v (29 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#11
*suckar över sig själv* Jag måste sluta läsa flyktigt......kopplade aldrig att det var 2x2-ohms spolar....den infon slank förbi mig.

Jo....då är det så du får koppla annars kan det gå som Rickard säger.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
29 december 2008
#12
Det är fruktansvärt vanligt här på garaget att folk bara läser varannan rad och svarar därefter.

Skärpning!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#13
Rickard-v skrev:
Det är fruktansvärt vanligt här på garaget att folk bara läser varannan rad och svarar därefter.

Skärpning!

Ber om ursäkt.....har tillbringat 8-10 timmar i garaget o byggt ljud :S
Dåligt försvar jag vet och jag skall skärpa mig smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 062 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#14
kollade igenom bruksanvisningen jag fick me till basarna igen för typ 5 gången och hittade ett kopplings schema där och det ska kopplas så som skissen visade

jag tror inte att mina basar kommer att få för lite effekt då dem e specade till MAX 250rms lr 500watt

och kopplar jag så här så kommer det att bli 200rms per bas så jag tror/hoppas på att det blir bra ljud

mvh

Team Björkeryd

2 665 Inlägg
30 december 2008
#15
Det kommer att dunka på bra! Jag tror du blir nöjd!

Vilken storlek har du på basen? vilken typ av låda ska du bygga??


Lonefox det var inte personlig menat. Utan en uppmaning till alla.
Senast redigerat av Rickard-v (30 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 062 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#16
basarna e på 12"

jag har byggt en basreflex på 100L med 2 st 4"portar som e 25.5 cm långa
sen har jag vadderat allt förutom framsidan

så jag får se hur det blir men det ska nog bli bra big_smile

mvh

Team Björkeryd

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 december 2008
#17
Rickard-v skrev:
Det kommer att dunka på bra! Jag tror du blir nöjd!

Vilken storlek har du på basen? vilken typ av låda ska du bygga??


Lonefox det var inte personlig menat. Utan en uppmaning till alla.

Jo jag vet.....dock var jag snabb att erkänna att jag felade wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
1 714 Inlägg
30 december 2008
#18
wildboy_87_ skrev:
kollade igenom bruksanvisningen jag fick me till basarna igen för typ 5 gången och hittade ett kopplings schema där och det ska kopplas så som skissen visade

jag tror inte att mina basar kommer att få för lite effekt då dem e specade till MAX 250rms lr 500watt

och kopplar jag så här så kommer det att bli 200rms per bas så jag tror/hoppas på att det blir bra ljud

mvh

200wrms borde ju duga rätt bra, även om jag tror rockford klarar lite mer än de skriver ut,
du kan ju skaffa värre steg senare. jag tänkte köpa två P2,
(om nu brl kan skaka fram en utöver den sista som var kvar i västerås d.v.s.)
och jag tänkte driva dem med ett kicker ZX 550.2, 2x250wrms i 2 ohm.
ta en titt här vetja. halva priset mot i sverige..
http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5004.html


1 062 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#19
det steget såg ju najs ut

får se hur jag gör har funderat på ett nytt steg men eftersom baslådan endast ska sitta i till sommaren så känns det lite overkill å köpa ett grymt monosteg när jag redan har ett som funkar

baslådan åkte in typ endast för jag ville ha lite mer tyngd på bakaxeln nu i vinter för man åker ju på häng i varenda kurva om man ger mer än 1/4 gas xD

till sommaren ska det jagas tider på strippen då får man ju inte ha för mkt tyngd i bilen big_smile

mvh

ps basarna spelar bra som det e nu hoppas att det blir mer tryck i dem när det e inspelat ds

Team Björkeryd

2 665 Inlägg
31 december 2008
#20
jaga tider på strippen gör du väl knappas med en stor tung volvo. Så låt lådan vara kvar där och skaffa något lämpligt till strippen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök