axelj skrev:
Han måste ha en riktigt bra motor. Men å andra sidan är väl Sharkys motor rätt jämn om man snackar effekt/laddtryck.
Dock är ett sånt projekt i allra högsta grad orealistiskt för mig, dels för att det fattas kunskap (vilket iofs kanske går att läsa sig till, om man orkar), men speciellt för att det saknas pengar.
Så enda chansen för mig att få hög effekt är höga laddtryck. Tyvärr. Sen säger det iofs sig självt att 1,5 bar i ett 1" rör gentemot 1,5 bar i ett 4" rör ger rätt olika flöden

Det är en bra motorbyggare som byggt den.

Därför ska han få bygga en åt mig med.

Har inte sett Sharkys motor, så jag kan inte kommentera den tyvärr.
Ja, ett sådant projekt kostar pengar, beroende på kunskap och egna medel/grejer.
För att komma upp på 500hk eller sådär, med en hållbar motor, går du nog rätt lätt mot 100k-strecket.
Men med 19T, 3"downpipe och hemmabyggd intercooler, mappade Turbo-Fredde 342hk på TS Motor med sin 850R och originalstakar, med ett laddtryck på 1,1bar.
Så med dina mods lär du ju kunna komma ännu högre med mappning.

Men du får ju själv bestämma, men mappning rekommenderas för att få ut allt utav din motor, men om du inte tänkt behålla bilen längre fram, och bygga vidare, så lönar det sig nog mer att få den mappad av Autotech.
För ska du ha ett externt sprut, samt det mappat, så landar du kanske på samma kostnad som en mappning av originalsprutet.
Men ska du modifiera mera i efterhand, och bygga vidare, är det nog lönsamt med ett externt sprut, som blir billigare att mappa i längden.