2435
Sök

Steget efter steg 4 - 850 Turbo

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Hej
Jag har en 850 Turbo -94 som är trimmad med 19t turbo, vita spridare, Autotech steg 4 chip och 3" avgas med racekatt. Motorn är dessutom nyrenoverad med LG-speeds h-profilstakar.

Vill ta det lite längre i vinter, men har inte lust att lägga för mycket pengar på det. Har därför funderat på
Gröna R-spridare
Nytt (större) LMM-hus
Bränslepump från BMW E34 M5 (från Biltema)
Ev. GLT-kammar och ny IC

Är det en bra idé att köra på detta utan mappning, eller är det för mycket bonntrimning?
Kommer det spika med 99 oktanig V-power? Bör jag satsa på snäppet värre spridare och bränslepump och köra på E85 istället? Eller måste jag mappa om bilen?

Hur mycket kommer jag kunna ladda?

Mvh
Senast redigerat av axelj (30 december 2008)

166 Inlägg
30 december 2008
#2
axelj skrev:
Hej
Jag har en 850 Turbo -94 som är trimmad med 19t turbo, vita spridare, Autotech steg 4 chip och 3" avgas med racekatt. Motorn är dessutom nyrenoverad med LG-speeds h-profilstakar.

Vill ta det lite längre i vinter, men har inte lust att lägga för mycket pengar på det. Har därför funderat på
Gröna R-spridare
Nytt LMM-hus
Bränslepump från BMW E34 M5 (från Biltema)
Ev. GLT-kammar och ny IC

Är det en bra idé att köra på detta utan mappning, eller är det för mycket bonntrimning?
Kommer det spika med 99 oktanig V-power? Bör jag satsa på snäppet värre spridare och bränslepump och köra på E85 istället? Eller måste jag mappa om bilen?

Hur mycket kommer jag kunna ladda?

Mvh

Med den listan du gjort, måste du anpassa din mjukvara till din nya HW spec.
Byter du spridare till ett par som flödar mer (@angivet bt) utan åtgärd, kommer bilen gå för fett. Säger sig självt lite.


Mvh


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#3
Juuka skrev:
axelj skrev:
Hej
Jag har en 850 Turbo -94 som är trimmad med 19t turbo, vita spridare, Autotech steg 4 chip och 3" avgas med racekatt. Motorn är dessutom nyrenoverad med LG-speeds h-profilstakar.

Vill ta det lite längre i vinter, men har inte lust att lägga för mycket pengar på det. Har därför funderat på
Gröna R-spridare
Nytt LMM-hus
Bränslepump från BMW E34 M5 (från Biltema)
Ev. GLT-kammar och ny IC

Är det en bra idé att köra på detta utan mappning, eller är det för mycket bonntrimning?
Kommer det spika med 99 oktanig V-power? Bör jag satsa på snäppet värre spridare och bränslepump och köra på E85 istället? Eller måste jag mappa om bilen?

Hur mycket kommer jag kunna ladda?

Mvh

Med den listan du gjort, måste du anpassa din mjukvara till din nya HW spec.
Byter du spridare till ett par som flödar mer (@angivet bt) utan åtgärd, kommer bilen gå för fett. Säger sig självt lite.


Mvh

Notera större LMM-hus. Kommer självklart byta till ett rör som motsvarar flödesökningen i spridarna!

371 Inlägg
30 december 2008
#4
+ att om du byter kammar så kommer du ändra hela motorkaraktären som den gamla mjukvaran inte kommer att gilla nå vidare.


166 Inlägg
30 december 2008
#5
Med en vettigare IC får du en kallare insugstemp vilket gör att du kan börjar bolla med mer komprimerad luft. Iom det. Ny mjukvara för bästa resultat smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#6
Håller med Juuka. smile

Men här nere i Skåne har vi börjat diskutera om det verkligen är värt de 10 000 en mappning kostar...

Megasquirt kostar 4000 för ett komplett system, och visst, sen måste man ju installera det, men efter det är det många som kan mappa det, och det bör bli rätt mycket billigare mappning också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
Håller med Juuka. smile

Men här nere i Skåne har vi börjat diskutera om det verkligen är värt de 10 000 en mappning kostar...

Megasquirt kostar 4000 för ett komplett system, och visst, sen måste man ju installera det, men efter det är det många som kan mappa det, och det bör bli rätt mycket billigare mappning också.

Jo visst, eftermarknadsstyrsystem är en bra grej. Jag tror iofs definitivt att originalsprutet mappat av t. ex. Autotech är ett betydligt bättre alternativ än ett hemmamappat MS. Dessutom har jag svårt att tänka mig glada miner på SBP om jag kommer dit med ett MS med tomgång som låter som jag vet inte vad.

Frågan kvarstår dock. Går det och går det bra att köra ovanstående recept med ett steg 4 från Autotech? Laddtrycksjustering blir ju exempelvis inget problem eftersom Autotech har valt att ställa laddet på steg 4 motorerna med pysventil.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#8
axelj skrev:
TurbOla skrev:
Håller med Juuka. smile

Men här nere i Skåne har vi börjat diskutera om det verkligen är värt de 10 000 en mappning kostar...

Megasquirt kostar 4000 för ett komplett system, och visst, sen måste man ju installera det, men efter det är det många som kan mappa det, och det bör bli rätt mycket billigare mappning också.

Jo visst, eftermarknadsstyrsystem är en bra grej. Jag tror iofs definitivt att originalsprutet mappat av t. ex. Autotech är ett betydligt bättre alternativ än ett hemmamappat MS. Dessutom har jag svårt att tänka mig glada miner på SBP om jag kommer dit med ett MS med tomgång som låter som jag vet inte vad.

Frågan kvarstår dock. Går det och går det bra att köra ovanstående recept med ett steg 4 från Autotech? Laddtrycksjustering blir ju exempelvis inget problem eftersom Autotech har valt att ställa laddet på steg 4 motorerna med pysventil.

Nja, jag tror t.ex. torpis kan mappa megasquirt (tror, märk väl), han är rätt hemma på mappning, och det finns nog många lite mindre trimfirmor eller andra som kan göra det professionellt, men att mappa Volvos originalsprut är det inte alla som har möjlighet/tillgång till.

Det finns ju även s.k. piggyback-system, men de kan jag inte särskilt mycket om, men det utnyttjar ju bilens sprut som redan finns där.

Prova annars kolla med lite folk du vet om, olika motorfirmor och sådant, om de har kompetensen. smile
Och tomgången går ju att ställa med ett megasquirtsprut med. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#9
need_4_boost skrev:
+ att om du byter kammar så kommer du ändra hela motorkaraktären som den gamla mjukvaran inte kommer att gilla nå vidare.

Är du säker på det? GLT-kammarna är trots allt inte en så radikal förändring gentemot original, dessutom finns ju LMM där av en anledning.
Har jag fel?

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#10
axelj skrev:
need_4_boost skrev:
+ att om du byter kammar så kommer du ändra hela motorkaraktären som den gamla mjukvaran inte kommer att gilla nå vidare.

Är du säker på det? GLT-kammarna är trots allt inte en så radikal förändring gentemot original, dessutom finns ju LMM där av en anledning.
Har jag fel?

Turbokammarna ger ett "snällare" register, med jämnt drag genom hela.
GLT-kammarna gör att man får mer "kick" på toppen, typ 4000 varv och uppåt, då uppträder bilen lite rappare, men blir desto slöare på lägre varv.

Men aldrig hört om någon som mappat om bilen pga bytt kammar...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#11
TurbOla skrev:
axelj skrev:
TurbOla skrev:
Håller med Juuka. smile

Men här nere i Skåne har vi börjat diskutera om det verkligen är värt de 10 000 en mappning kostar...

Megasquirt kostar 4000 för ett komplett system, och visst, sen måste man ju installera det, men efter det är det många som kan mappa det, och det bör bli rätt mycket billigare mappning också.

Jo visst, eftermarknadsstyrsystem är en bra grej. Jag tror iofs definitivt att originalsprutet mappat av t. ex. Autotech är ett betydligt bättre alternativ än ett hemmamappat MS. Dessutom har jag svårt att tänka mig glada miner på SBP om jag kommer dit med ett MS med tomgång som låter som jag vet inte vad.

Frågan kvarstår dock. Går det och går det bra att köra ovanstående recept med ett steg 4 från Autotech? Laddtrycksjustering blir ju exempelvis inget problem eftersom Autotech har valt att ställa laddet på steg 4 motorerna med pysventil.

Nja, jag tror t.ex. torpis kan mappa megasquirt (tror, märk väl), han är rätt hemma på mappning, och det finns nog många lite mindre trimfirmor eller andra som kan göra det professionellt, men att mappa Volvos originalsprut är det inte alla som har möjlighet/tillgång till.

Det finns ju även s.k. piggyback-system, men de kan jag inte särskilt mycket om, men det utnyttjar ju bilens sprut som redan finns där.

Prova annars kolla med lite folk du vet om, olika motorfirmor och sådant, om de har kompetensen. smile
Och tomgången går ju att ställa med ett megasquirtsprut med. tongue

Visst, det är säkert sant som du säger. Men simulera då att jag köper Megasquirt, bredbandslambda och allt annat som krävs runt omkring. Stannar det på 4000.-? (MS enbart kostar väl runt 200 dollar i USA om man köper det som byggsats). Sedan ska det mappas också, och det måste bli lika bra som en mappning hos ex. Autotech. Och allt detta under 10k? Dessutom en JÄVLA massa jobb att få grejerna inkopplat. Till råga på allt får jag inte bilen mappad i bänk (för det antar jag ingår i de 10 000 som man betalar hos Autotech).

Är det verkligen värt det i slutändan?

Trots allt, jag vill hellst inte göra dessa modifieringar, då 850in inte känns lika rolig längre och jag inte anser det ekonomiskt motiverat att lägga ytterliggare 20k på motorn (i denna bil). Så jag lägger hellre 5000.- för säg 50 hk extra på ett lite sämre sätt. Förutsatt då att det fungerar på ett bra sätt - vilket jag inte anser mig ha fått svar på än. Fungerar det inte att köra med steg 4 programvara kommer jag troligtvis strunta i vidare uppgraderingar och ev. sälja bilen istället.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
TurbOla skrev:
axelj skrev:
need_4_boost skrev:
+ att om du byter kammar så kommer du ändra hela motorkaraktären som den gamla mjukvaran inte kommer att gilla nå vidare.

Är du säker på det? GLT-kammarna är trots allt inte en så radikal förändring gentemot original, dessutom finns ju LMM där av en anledning.
Har jag fel?

Turbokammarna ger ett "snällare" register, med jämnt drag genom hela.
GLT-kammarna gör att man får mer "kick" på toppen, typ 4000 varv och uppåt, då uppträder bilen lite rappare, men blir desto slöare på lägre varv.

Men aldrig hört om någon som mappat om bilen pga bytt kammar...

Nej jag tycker det låter som overkill!

166 Inlägg
30 december 2008
#13
Så det sitter alltså pysventil på dessa steg från Autotech??? roll
Nej kambyte är rätt så förlåtande gentemot Sw.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#14
Juuka skrev:
Så det sitter alltså pysventil på dessa steg från Autotech??? roll
Nej kambyte är rätt så förlåtande gentemot Sw.

Japp, bekväma är dom wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#15
axelj skrev:
Visst, det är säkert sant som du säger. Men simulera då att jag köper Megasquirt, bredbandslambda och allt annat som krävs runt omkring. Stannar det på 4000.-? (MS enbart kostar väl runt 200 dollar i USA om man köper det som byggsats). Sedan ska det mappas också, och det måste bli lika bra som en mappning hos ex. Autotech. Och allt detta under 10k? Dessutom en JÄVLA massa jobb att få grejerna inkopplat. Till råga på allt får jag inte bilen mappad i bänk (för det antar jag ingår i de 10 000 som man betalar hos Autotech).

Är det verkligen värt det i slutändan?

Trots allt, jag vill hellst inte göra dessa modifieringar, då 850in inte känns lika rolig längre och jag inte anser det ekonomiskt motiverat att lägga ytterliggare 20k på motorn (i denna bil). Så jag lägger hellre 5000.- för säg 50 hk extra på ett lite sämre sätt. Förutsatt då att det fungerar på ett bra sätt - vilket jag inte anser mig ha fått svar på än. Fungerar det inte att köra med steg 4 programvara kommer jag troligtvis strunta i vidare uppgraderingar och ev. sälja bilen istället.

Ja, var på volvoträffen i Eslöv för ett par veckor sen, och snackade med en grabb som fått tag i ett komplett Megasquirt-paket för 4papp.
Huruvida det var begagnat eller inte, framgick dock inte (tänkte inte på att fråga).
Det är som du säger, en massa att koppla in, men gillar man att pyssla så är det ju ingen nackdel. Annars är det. tongue

Nej, en bänkning kostar 700kr (Enligt TS Motor), vet ju inte om du överlever den kostnaden. wink

Men är bilen mappad nu? Eller det är bara chip? Är chipet gjort för turbon?
Annars finns det nog anpassade chip att få tag i, har sett såna till salu på TPC som är anpassade för t.ex. 19T och originalstakar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#16
TurbOla skrev:
axelj skrev:
Visst, det är säkert sant som du säger. Men simulera då att jag köper Megasquirt, bredbandslambda och allt annat som krävs runt omkring. Stannar det på 4000.-? (MS enbart kostar väl runt 200 dollar i USA om man köper det som byggsats). Sedan ska det mappas också, och det måste bli lika bra som en mappning hos ex. Autotech. Och allt detta under 10k? Dessutom en JÄVLA massa jobb att få grejerna inkopplat. Till råga på allt får jag inte bilen mappad i bänk (för det antar jag ingår i de 10 000 som man betalar hos Autotech).

Är det verkligen värt det i slutändan?

Trots allt, jag vill hellst inte göra dessa modifieringar, då 850in inte känns lika rolig längre och jag inte anser det ekonomiskt motiverat att lägga ytterliggare 20k på motorn (i denna bil). Så jag lägger hellre 5000.- för säg 50 hk extra på ett lite sämre sätt. Förutsatt då att det fungerar på ett bra sätt - vilket jag inte anser mig ha fått svar på än. Fungerar det inte att köra med steg 4 programvara kommer jag troligtvis strunta i vidare uppgraderingar och ev. sälja bilen istället.

Ja, var på volvoträffen i Eslöv för ett par veckor sen, och snackade med en grabb som fått tag i ett komplett Megasquirt-paket för 4papp.
Huruvida det var begagnat eller inte, framgick dock inte (tänkte inte på att fråga).
Det är som du säger, en massa att koppla in, men gillar man att pyssla så är det ju ingen nackdel. Annars är det. tongue

Nej, en bänkning kostar 700kr (Enligt TS Motor), vet ju inte om du överlever den kostnaden. wink

Men är bilen mappad nu? Eller det är bara chip? Är chipet gjort för turbon?
Annars finns det nog anpassade chip att få tag i, har sett såna till salu på TPC som är anpassade för t.ex. 19T och originalstakar.

Ok, 700.- är ju överkomligt tongue. Fast det låter orimligt lite.
Sitter steg 4 chip i nu, vilket är anpassat för turbon (och motorn i övrigt)
Vad gäller chip anpassade för original kamaxlar känns det relativt onödigt då jag kör med smidda h-profil från LG. Det är en av anledningarna till att det känns dumt att inte ta motorn ett steg längre..

Edit: Visst är det roligt att pilla med styrsysyem och dylikt. Men ändå - någon gräns får det ju finnas tongue. Dessutom är jag inte säker på att jag är tillräckligt påläst för att dra ett sådant projekt i hamn utan problem.

Till råga på allt har jag en 360 som får turbo och grejer under vintern. Tanken är att den eventuellt ska få ett MS. Men två såna projekt jämte varandra vettefan om mitt psyke (och flickvän wink) klarar av tongue
Senast redigerat av axelj (30 december 2008)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#17
axelj skrev:
TurbOla skrev:
axelj skrev:
Visst, det är säkert sant som du säger. Men simulera då att jag köper Megasquirt, bredbandslambda och allt annat som krävs runt omkring. Stannar det på 4000.-? (MS enbart kostar väl runt 200 dollar i USA om man köper det som byggsats). Sedan ska det mappas också, och det måste bli lika bra som en mappning hos ex. Autotech. Och allt detta under 10k? Dessutom en JÄVLA massa jobb att få grejerna inkopplat. Till råga på allt får jag inte bilen mappad i bänk (för det antar jag ingår i de 10 000 som man betalar hos Autotech).

Är det verkligen värt det i slutändan?

Trots allt, jag vill hellst inte göra dessa modifieringar, då 850in inte känns lika rolig längre och jag inte anser det ekonomiskt motiverat att lägga ytterliggare 20k på motorn (i denna bil). Så jag lägger hellre 5000.- för säg 50 hk extra på ett lite sämre sätt. Förutsatt då att det fungerar på ett bra sätt - vilket jag inte anser mig ha fått svar på än. Fungerar det inte att köra med steg 4 programvara kommer jag troligtvis strunta i vidare uppgraderingar och ev. sälja bilen istället.

Ja, var på volvoträffen i Eslöv för ett par veckor sen, och snackade med en grabb som fått tag i ett komplett Megasquirt-paket för 4papp.
Huruvida det var begagnat eller inte, framgick dock inte (tänkte inte på att fråga).
Det är som du säger, en massa att koppla in, men gillar man att pyssla så är det ju ingen nackdel. Annars är det. tongue

Nej, en bänkning kostar 700kr (Enligt TS Motor), vet ju inte om du överlever den kostnaden. wink

Men är bilen mappad nu? Eller det är bara chip? Är chipet gjort för turbon?
Annars finns det nog anpassade chip att få tag i, har sett såna till salu på TPC som är anpassade för t.ex. 19T och originalstakar.

Ok, 700.- är ju överkomligt tongue. Fast det låter orimligt lite.
Sitter steg 4 chip i nu, vilket är anpassat för turbon (och motorn i övrigt)
Vad gäller chip anpassade för original kamaxlar känns det relativt onödigt då jag kör med smidda h-profil från LG. Det är en av anledningarna till att det känns dumt att inte ta motorn ett steg längre..

Edit: Visst är det roligt att pilla med styrsysyem och dylikt. Men ändå - någon gräns får det ju finnas tongue. Dessutom är jag inte säker på att jag är tillräckligt påläst för att dra ett sådant projekt i hamn utan problem.

Till råga på allt har jag en 360 som får turbo och grejer under vintern. Tanken är att den eventuellt ska få ett MS. Men två såna projekt jämte varandra vettefan om mitt psyke (och flickvän wink) klarar av tongue

Hmm.. Vad fan tänkte jag på där. Börjar nog bli trött tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#18
axelj skrev:
Ok, 700.- är ju överkomligt tongue. Fast det låter orimligt lite.
Sitter steg 4 chip i nu, vilket är anpassat för turbon (och motorn i övrigt)
Vad gäller chip anpassade för original kamaxlar känns det relativt onödigt då jag kör med smidda h-profil från LG. Det är en av anledningarna till att det känns dumt att inte ta motorn ett steg längre..

Det är vad det kostar enligt deras prislista, om jag inte minns fel. Dock dyrare för 4WD, men det har du ju inte.
På Vallåkra tog de 700kr för övrigt för en bänkning.

Nej, jag tog det bara som ett exempel, dina vevstakar tål en massa effekt, de är mycket större än original (jag vet, har också såna wink ) Turbo-Fredde på NordicR har provat ge fullt på sin turbo (inte 19T) vid mappning (ca 2,2bar) och det som felade var original-bränsleledningarna och kolvarna. Dock inte förrän 550hk+. tongue

Dock ligger han på 1,28 bar nu, vilket jag tror ger honom snälla 460hk, eller det var 1,3bar.

Visst kan man mosa på en massa laddtryck, men det behövs egentligen inte för en rätt byggd motor.
Högt laddtryck gör att motor/turbo slits mer bara egentligen.

Men visst är det fräckt att kunna säga att man har 1,5bar eller mer i ladd... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#19
TurbOla skrev:
axelj skrev:
Ok, 700.- är ju överkomligt tongue. Fast det låter orimligt lite.
Sitter steg 4 chip i nu, vilket är anpassat för turbon (och motorn i övrigt)
Vad gäller chip anpassade för original kamaxlar känns det relativt onödigt då jag kör med smidda h-profil från LG. Det är en av anledningarna till att det känns dumt att inte ta motorn ett steg längre..

Det är vad det kostar enligt deras prislista, om jag inte minns fel. Dock dyrare för 4WD, men det har du ju inte.
På Vallåkra tog de 700kr för övrigt för en bänkning.

Nej, jag tog det bara som ett exempel, dina vevstakar tål en massa effekt, de är mycket större än original (jag vet, har också såna wink ) Turbo-Fredde på NordicR har provat ge fullt på sin turbo (inte 19T) vid mappning (ca 2,2bar) och det som felade var original-bränsleledningarna och kolvarna. Dock inte förrän 550hk+. tongue

Dock ligger han på 1,28 bar nu, vilket jag tror ger honom snälla 460hk, eller det var 1,3bar.

Visst kan man mosa på en massa laddtryck, men det behövs egentligen inte för en rätt byggd motor.
Högt laddtryck gör att motor/turbo slits mer bara egentligen.

Men visst är det fräckt att kunna säga att man har 1,5bar eller mer i ladd... tongue

Han måste ha en riktigt bra motor. Men å andra sidan är väl Sharkys motor rätt jämn om man snackar effekt/laddtryck.

Dock är ett sånt projekt i allra högsta grad orealistiskt för mig, dels för att det fattas kunskap (vilket iofs kanske går att läsa sig till, om man orkar), men speciellt för att det saknas pengar.

Så enda chansen för mig att få hög effekt är höga laddtryck. Tyvärr. Sen säger det iofs sig självt att 1,5 bar i ett 1" rör gentemot 1,5 bar i ett 4" rör ger rätt olika flöden tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#20
axelj skrev:
Han måste ha en riktigt bra motor. Men å andra sidan är väl Sharkys motor rätt jämn om man snackar effekt/laddtryck.

Dock är ett sånt projekt i allra högsta grad orealistiskt för mig, dels för att det fattas kunskap (vilket iofs kanske går att läsa sig till, om man orkar), men speciellt för att det saknas pengar.

Så enda chansen för mig att få hög effekt är höga laddtryck. Tyvärr. Sen säger det iofs sig självt att 1,5 bar i ett 1" rör gentemot 1,5 bar i ett 4" rör ger rätt olika flöden tongue

Det är en bra motorbyggare som byggt den. smile
Därför ska han få bygga en åt mig med. big_smile

Har inte sett Sharkys motor, så jag kan inte kommentera den tyvärr.

Ja, ett sådant projekt kostar pengar, beroende på kunskap och egna medel/grejer.
För att komma upp på 500hk eller sådär, med en hållbar motor, går du nog rätt lätt mot 100k-strecket.

Men med 19T, 3"downpipe och hemmabyggd intercooler, mappade Turbo-Fredde 342hk på TS Motor med sin 850R och originalstakar, med ett laddtryck på 1,1bar.

Så med dina mods lär du ju kunna komma ännu högre med mappning. smile
Men du får ju själv bestämma, men mappning rekommenderas för att få ut allt utav din motor, men om du inte tänkt behålla bilen längre fram, och bygga vidare, så lönar det sig nog mer att få den mappad av Autotech.

För ska du ha ett externt sprut, samt det mappat, så landar du kanske på samma kostnad som en mappning av originalsprutet.

Men ska du modifiera mera i efterhand, och bygga vidare, är det nog lönsamt med ett externt sprut, som blir billigare att mappa i längden.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök