5687
Sök

Ang. Extraljus. Lyser ihop med parkeringsljus

1 634 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#1
Har kopplat in en extraljus ramp ifrån Bosch idag och det verkade funka bra då det tänds när jag slår på helljuset viket såklart är tanken. Men när jag vrider om ljusknappen till parkeringsljus lyser extraljusen också. Varför då? P-ljusen är väl inte ens i samma lampa som hel/halvljuset. Har tjuvat signalen ifrån kontakten på lampsockeln som får ström när jag slår på helljuset.

Vad är fel? Måste jag dra helljussignalen ifrån någon annanstans?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#2
Är såklart min Volvo V40 -98 det handlar om.

Numera Saab 9-5 Aero -00

219 Inlägg
1 januari 2009
#3
Är du 100 på att du har tjyvat från rätt kabel

Kostar att ligga på topp

1 634 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#4
AnderL skrev:
Är du 100 på att du har tjyvat från rätt kabel

Ja alltså jag har tjyvat ifrån den kontakten som gav ström när jag slog på helljuset. De andra kontakterna gav ström hela tiden.

Jag får väl kolla igen då, men kan det vara det som är problemet då? Känns inte så.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 045 Inlägg
1 januari 2009
#5
dom bryter jorden när man slår av. så tillslaget (remote) ska vara på jord, så man måste stoppa tändkabel på minus, eller nå liknande minns inte var ett tag sen jag gjorde det.
Senast redigerat av NMI (1 januari 2009)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 januari 2009
#6
Koppla såhär!
30 till batteriplus
85 till batteriplus
86 till den kabeln som JORDAS när du slår på helljuset. Mät mellan plus på batteriet tills di hittar den kabeln som har kontakt med jord när helljuset och koppla in 86 där...
87 till plus på extraljusen och sen naturligtvis den andra på ljusen till jord...

Glöm inte använda SÄKRING på kabeln mellan batteri och relä!


1 634 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#7
Vaddå? Skall både 30 och 85 till batteri + ???

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
1 januari 2009
#8
Ja, eftersom helljuset på en V40 styrs av brytande jord istället för brytande plus så ska relät ha konstant plus på det stiftet och sedan på 86 så ska det vara styrsignal från den jord som reglerar helljuset.

1 634 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#9
Oki, då ska jag göra detta imorgon. Tackar så mycket.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#10
Har tyvärr inte haft tid att kolla på detta idag men en tanke slog mig, blir det inte lite klen jord till både hel och extraljus om jag tjyvar ifrån helljuset?

Tycker den inkopplingen verkar tvärskum. Plint 85 är ju den som annars skall till jorden, får jag inte kortis då om jag kopplar den på 12V+? Ni får ursäkta min kunskap om el, men jag vill vara 100% säker att jag inte gör bort mig när jag kopplar in något. Min första inkoppling var för mig självklar då jag till punkt och pricka gick efter instruktionerna och jag tyckte inte att något verkade skumt.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
2 januari 2009
#11
Stitft 85 och 86 går till reläspolen och den är polaritetsoberoende, precis som tex en glödlampa. Det spelar ingen roll vilken av stiften du kopplar till minus eller plus, huvudsaken är att ett går till minus och ett går till plus.

Detta gäller ju åtminstone på relän med plasthölje, när det handlar om relän med plåthölje så får man kolla upp hur relät är uppbyggt eftersom en del kan ha direktkontakt med ena stiftet (85 eller 86) till plåthöljet för att "automatiskt" få jord.

Men om du har ett helt vanligt extraljusrelä med plasthölje (från macken, Biltema, osv) så gäller det som jag skrev först, dvs att det inte spelar någon roll vilket av stiften man kopplar till plus eller minus. smile

Det är möjligt att det finns en standard som säger att stift xx "alltid" ska kopplas till jord, men det vet jag inget om i så fall.

1 634 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#12
Men en kabel måste jag väl dra till "riktig" jord. Det räcker väl inte men att tjyva ifrån helljuset? Halveras inte jorden då och ger sämre strömstyrka till helljus och extraljus?

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 640 Inlägg
2 januari 2009
#13
Jag vet att brorsan tjuvade både plus&minus från helljuslampan till 85&86 på relät på sin 98ans V40 & då funkade det utan problem. sen B+ på 30 & 87 matar extraljusen & jordkablarna från extraljusen direkt till minus på batteriet.

andreas_gbg_ skrev:
Men en kabel måste jag väl dra till "riktig" jord. Det räcker väl inte men att tjyva ifrån helljuset? Halveras inte jorden då och ger sämre strömstyrka till helljus och extraljus?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 januari 2009
#14
andreas_gbg_ skrev:
Men en kabel måste jag väl dra till "riktig" jord. Det räcker väl inte men att tjyva ifrån helljuset? Halveras inte jorden då och ger sämre strömstyrka till helljus och extraljus?

Nej, det blir en paralellkoppling och det drar typ 2-3watt mot 110w som båda helljusen gör så det märks inte i sammanhanget... Extraljusen jordar du separat i karossen/minuspolen på batteriet...


2 024 Inlägg
2 januari 2009
#15
andreas_gbg_ skrev:
Men en kabel måste jag väl dra till "riktig" jord. Det räcker väl inte men att tjyva ifrån helljuset? Halveras inte jorden då och ger sämre strömstyrka till helljus och extraljus?

Den används bara för att dra relät, inte för att driva lamporna och den lilla ström reläspolen drar påverkar inte dina orginalljus. Dina extraljus jordas antingen genom sin fästpunkt eller en separat jordkabel från varje extraljus till karossen/batteriet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 634 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#16
Okej. Då börjar det klarna för mig smile Då ska vi se om vi inte kan få ordning på ljusen imorgon smile

Tack allihop.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Avstängd
72 Inlägg
10 januari 2009
#17
bumpe skrev:
Koppla såhär!
30 till batteriplus
85 till batteriplus
86 till den kabeln som JORDAS när du slår på helljuset. Mät mellan plus på batteriet tills di hittar den kabeln som har kontakt med jord när helljuset och koppla in 86 där...
87 till plus på extraljusen och sen naturligtvis den andra på ljusen till jord...

Glöm inte använda SÄKRING på kabeln mellan batteri och relä!

Hallåj. jag hade samma problem eller jag har... som trådskaparen o så tänkte ja denna verkade ju lätt o förstå så ja gjorde den och det resulterade i att lamporna i extraljusen lös utan att ens tändningen var på?! gjorde som det är står... degår ju inte att göra fel på den big_smile någon som har något annat förslag?

Tack

Mvh ALex

Avstängd
72 Inlägg
10 januari 2009
#18
Glömde också skriva vad för bilmodell.. - Volvo V40 2.0t -99a är det någon skillnad mot hans?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 januari 2009
#19
Jag hjälpte en kompis med hans s40, slutade med att vi fick ta både plus o minus från lampan. Vi kopplade först enligt instruktion för relästyrningen (85 från helljus och 86 till jord), då lyste extraljusen så fort ljuset tändes.
Sen kopplade vi 85 från batteriet och 86 på jordkabeln från helljuset. Då funkade allt perfekt - tills han stängde av tändningen. Då tändes extraljusen...
Slutade med att vi fick koppla 85 till plus på helljuslampan och 86 till minus på helljuslampan. Sen funkade allt.
(stift 30 från batteri och 87 till extraljus, som sedan jordas på valfri plats)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
72 Inlägg
10 januari 2009
#20
henke_99 skrev:
Jag hjälpte en kompis med hans s40, slutade med att vi fick ta både plus o minus från lampan. Vi kopplade först enligt instruktion för relästyrningen (85 från helljus och 86 till jord), då lyste extraljusen så fort ljuset tändes.
Sen kopplade vi 85 från batteriet och 86 på jordkabeln från helljuset. Då funkade allt perfekt - tills han stängde av tändningen. Då tändes extraljusen...
Slutade med att vi fick koppla 85 till plus på helljuslampan och 86 till minus på helljuslampan. Sen funkade allt.
(stift 30 från batteri och 87 till extraljus, som sedan jordas på valfri plats)

OKej tack, så jag ska ha kvar 30 och 87 kablarna som dom var. sen Jord (85) ska jag sätta på PLUS på helljus"kontakten" och 86 på MINUS på helljus"kontakten" kan du försäkra att detta funkar då så jag inte kortsluter hela bilen Ha ha smile nej då jag ska prova detta imorgon.. behöver lite såna tjuvkabelskor

Tackar!


Sök