4355
Sök

Förhandla till sig rabatt på försäkringar mm?

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Hej.

Undrar lite vilka chanser till bättre premie man kan ha i vissa fall.

Någon som prutat ner premien då ni utrustat bilen på något sätt eller på annat vis kraftigt förhindrat stöld eller skaderisk?

Allt verkar ju gå efter listor så jag misstänker att det är svårt.

När det gällde motorcykeln tog de inte ens hänsyn till om den stod på gården eller inlåst i garage.
Väldigt illa då man lätt lyfter bort en MC på sekunder om man är 3-4 pers.

Det som gäller nu är övervakningskameror med inspelning av allt rörligt i bilden.
Om bilen övervakas dygnen runt och allt som sker hamnar i relativt högupplöst video, är det någon idé att ens försöka förhandla med bolagen?

Kanske inte lägre premie men självrisken borde ju kunna bli lägre ifall det händer något.

Man kan lätt identifiera personerna på fångas på video och varannan sekund tas ett högupplöst foto som är ännu bättre vilket kan fånga detaljer bättre.

Vad säger ni? Något bolag som tagit hänsyn till något dylikt?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Muttley
1 januari 2009
vem tog inte hänsyn till om mcn stod i garage?. för de gjorde de på mitt försäkringbolag och hur man låser den i garaget med.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 januari 2009
Min Mc försäkring sjönk när jag fick garage. Var är det för bolag du har?
När det gäller försäkringsfrågor så är det bästa du kan göra att ringa runt själv för villkor och avtal kan variera rätt mycket.
Alkolås och godkända larm är ju uppskattade hos de flesta försäkringsbolag.

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
tkd_rille skrev:
vem tog inte hänsyn till om mcn stod i garage?. för de gjorde de på mitt försäkringbolag och hur man låser den i garaget med.

Tog garageförsäkring hos IF nu till vintern och de var billigast av de jag ringde till. Under säsongen hade jag Folksam. Har haft kontakt med väldigt många bolag när det kan skilja så extremt på en MC.
De som man kollade lite noggrannare på hade ingen betydande skillnad på hur den förvarades. Bara om det var stad eller landsbygd.

Premien på IF verkade vara densamma iaf... de frågade hur jag bodde och mina uppgifter... Frågade aldrig HUR cykeln skulle förvaras eller VART. Villa på landet och mitt personnummer samt regnummer, det var det enda.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Muttley
1 januari 2009
Martin 9-3 skrev:
tkd_rille skrev:

Tog garageförsäkring hos IF nu till vintern och de var billigast av de jag ringde till. Under säsongen hade jag Folksam. Har haft kontakt med väldigt många bolag när det kan skilja så extremt på en MC.
De som man kollade lite noggrannare på hade ingen betydande skillnad på hur den förvarades. Bara om det var stad eller landsbygd.

Premien på IF verkade vara densamma iaf... de frågade hur jag bodde och mina uppgifter... Frågade aldrig HUR cykeln skulle förvaras eller VART. Villa på landet och mitt personnummer samt regnummer, det var det enda.

var ju skumt, IF tycker jag inte om alls. de var mycket dyrare till min honda fastän IF samarbetar med honda :S, när vi tecknade på länsförsäkringar på min så blev de några tusenlappar billigare.
och där blev de mindre när vi talade om garaget och att de är låsta med skivlås och allt.

har för mig att if tog lite över 20 eller nått sådant extremt och länsförsäkringar tog 6 tusen. så de var lite dåligt.

1 948 Inlägg
2 januari 2009
bästa sättet att pruta ner dina försäkringar brukar vara att skaffa en försäkringabolag som dessutom har bank, t.ex länsförsäkringar. se även till att få en personlig bankman/försäkringsagent en bekant har alltid haft en gubbe som han ringt för att försäkra sina bilar och när han sedan fixade hus och la huslånet hos dom (LF) så prutade han bort hela topplånet smile

och sen e det ju det gammla klassiska tricket, så många försäkringar som möjligt i samma bolag.

if t.ex ger 20% rabatt om du har mer än 3 tror jag det e.

så säg att du har en försäkring på 20k om året och 2 försäkringar hos dom. teckna då en försäkring på grannens katt för 500kr/år och få 4000 billigare bilförsäkring big_smile

Sök